Hva er årsaken?
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Hva er årsaken?
Hvorfor er den ene kam-knasten på fiat TC-motoren min borte? Virker som om dette er et kjent problem, og lurer på om noen vet hvorfor.
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
Helt riktig. Men hvorfor? Eller kanskje hele poenget; Hvordan forhindre at dette skjer igjen? Litt dumt hvis de nye kammene blir gnagd..sirkus karlsen wrote:hvis det er innsugsventilen på sylinder en har vi samme sykdommen...
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Helgardering Tipper du er inne på noe.Sir Haggis wrote:Ingen smøring akkurat der?
Dårlig herding akkurat der?
Men kan det ha noe med shimsing å gjøre? Dette er den kaldeste ventilen i motoren, og vil kanskje gå med for stor klaring mellom kam og løfter? Altså at ventilen ikke utvider seg like mye som de andre.
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
Lur tanke! Da vil man jo miste en del av rampen på på lob'en (klakk-klakk-klakk), og alt arbeid fordeles over en mindre flate på lob. Legg til dårlig smøring og herding, så....
Kanskje man får låne et IR-kamera på skolen til denslags forskning - så får man se hvor mye varmere det er på de tre andre. Da kan man ut ifra de temperaturverdiene måle hvor mye ventilene strekker seg i forhold til hverandre ved arbeidstemperatur og kompensere med tykkere shims på #1.
Modding av kjølevannstrømning går jo også an for å få ~lik temp på alle sylindere.
Kanskje man får låne et IR-kamera på skolen til denslags forskning - så får man se hvor mye varmere det er på de tre andre. Da kan man ut ifra de temperaturverdiene måle hvor mye ventilene strekker seg i forhold til hverandre ved arbeidstemperatur og kompensere med tykkere shims på #1.
Modding av kjølevannstrømning går jo også an for å få ~lik temp på alle sylindere.
Jeg tror vi er inne på noe her altså. Motorene står montert med noen grader helling bakover, og løfterene opplever plaskesmøring. Det er da sannsynlig at smøringen til tider blir dårlig på silynder 1. Men da burde vi se det samme problemet på eksosventilen, tillhørende denne silynderen, noe vi ikke gjør. Men som du sier; en kombinasjon av disse tingene, kan utløse denne slitasjen.
Men hvis det er noe i dette, vil en "moderne kamaksel være mindre utsatt for dette problemet, da den er rundere.
Blir en stund til jeg kan teste dette med et ir-kamera. Motoren må først bygges, og monteres.
Men hvis det er noe i dette, vil en "moderne kamaksel være mindre utsatt for dette problemet, da den er rundere.
Blir en stund til jeg kan teste dette med et ir-kamera. Motoren må først bygges, og monteres.
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
Om ikke IR-kamera (litt dyrt) så er det mulig skolen kan være behjelpelig med utlån av termoelementer samt en DAQ. De har noen DAQ'er med 4 termoinnganger, og det passer jo fint mtp. sylinderantall. DAQ'en settes opp mot f.eks. LabView for avlesning.
Evt. finnes der håndholdt DAQ med display og én kanal - slik at du plugger i et og et termoelement og noterer temperaturen.
Hvor er oljetilførselen i toppen? Kanskje den kan rutes om eller lages til en spylesløyfe i ventilgalleriet slik at smøringen kommer "øverst i bakken"?
Evt. finnes der håndholdt DAQ med display og én kanal - slik at du plugger i et og et termoelement og noterer temperaturen.
Hvor er oljetilførselen i toppen? Kanskje den kan rutes om eller lages til en spylesløyfe i ventilgalleriet slik at smøringen kommer "øverst i bakken"?
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan