Den Turboknutske Garasje
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Den Turboknutske Garasje
Utvendig er den ikke akkurat så mye å skryte av. Kun en liten garasje med tilhørende do.
Men, akkurat som Minien så virker den større innvendig, og man blir imponert over hvor god plass det egentlig er når man begynner å stable litt.
-Og det er helt utrolig hva et strøk med maling og flikking kan gjøre….
Jeg liker ikke at det er haugevis av ”u-bilske” ting i garasjene, som regel så er garasjen altfor liten uansett hvor stor man bygger den.
Derfor inneholder min garasje bare bilrelaterte ting. Her er ikke sykler, ikke ski (det har jeg heller ikke), ikke gressklippere, spader, akebrett og fyringsved i min garasje.
Men garasjen er ikke perfekt for det…. Jeg har gulvvarme med termostat. Det er bare å taste inn 21 grader om dagen og 4 om natta, eller for den sags skyld 40 grader om dagen og 13 om natta. De sier at det ikke er bra med gulvvarme fordi det tørker ut dekkene på de punktene som er i kontakt med gulvet. Dessuten så holder det rusten i sjakk om bilen er fuktig… Derfor har jeg fått installert noe så bortkastet som et luftavtrekk og 3-faset strøm. Fullstendig unødvendig med de høye strømprisene vi har. Har bestilt varmepumpe sånn at det ikke skal være bastu om sommeren, men den blir ikke montert før til neste år…
Dersom det drypper en dråpe olje av en av bilene, og naboene ikke skal få frysninger og rope høyt om miljøvern og komme med hele Blekkulf-klubben på døra så er det egen oljeutskiller til sluket i gulvet. Vannet renner hit og olje-dråpen renner til en egen tank. Som sagt så er det egen do også, med varmt og kaldt vann også her som i garasjen.
For at ikke porten skal bli for trekkfull så har Crawford vært og montert en isolert port med motor og fjernstyring, og vinduene i veggen er ekstra isolerte både for kulde og for lyd. Faktisk så er hele greiene lydisolert slik at folk ikke skal kunne klage på musikk, banking og sliping…
Det er egen kompressor i et annet rom, så jeg har trykkluft om jeg skulle få behov for å etterfylle litt luft i ett av hjulene på en bil. Men hvor ofte trenger man luft egentlig. Bortkastet det også….
Og selvfølgelig så skal den Turboknutske garasjen være ren og pen. Veggene er hvite og gulvet lyse grått. Den litauske vaskedama som ser til at senga mi er oppredd i alle fall EN gang i uka, tar seg også en tur innom garasjen og vasker gulvet der også. Jeg har nemlig satt som mål at det skal være mulig å tasse rundt bare i sokkelestene uten å bli skitten. Derfor er gulvet malt med to-kompontents industrimaling og blir både støvsuget og vasket ukentlig.
Hun har også ansvaret for å pusse vinduet i garasjen også og se til at alt ser bra ut..
Foreløpig mangler det litt ”miljø” i garasjen. Jeg har en fin gammel Wurlitzer jukebox som jeg lurer på om jeg skal bære inn og sette opp langs veggen, eller om jeg bare skal ordne med et moderne stereoanlegg.
Det mangler også en sofa, sittegruppe og et bord samt 52tommeren på veggen dersom man skulle bli ”øl-tørst” en kveld - og kanskje trenge et sted å trekke seg tilbake for å snakke litt bil… Men det kommer litt senere i høst…
Bilene som har tilholdssted i ”vesle-garasjen” er innerst:
-Norges eneste Citroen Xantia 3.0 V6 Activa som kom med på et flyttelass fra Luxembourg da den var nesten ny. Den er forresten fortsatt nesten ny siden den ikke har blitt kjørt mange kilometrene med. Activa-systemet gjør at bilen ikke krenger i svinger, og med godt og vel 200 hk så er dette en langbeint landeveiscruiser med superheftig lyd som med sin manuelle girkasse (sjeldent med manuell på dette motoralternativet) gjør 250 på Autobahn.. Som de fleste biler fra Luxembourg er den godt utstyrt og har for det meste bare blitt sommerkjørt. Har hvilt i hele sommer.
Så er det Fairlady’n min som har fått tilbake originalfelgene siden jeg ikke var fornøyd med hvordan felgene som jeg kjøpte til den passet. Den har gått 1116 miles etter totalrestaurering og trives godt ved siden av.........
...…Smarten som jeg kjøpte ny i München sommeren 2008. Jeg hadde kjørt meg vill og bare sprang innom Smart-forhandleren for å spørre om veien, men kom i lunsjpausen så jeg måtte vente litt før det kom noen. Det ble en dyr venting…. Har jo hatt 3 Smarter tidligere, og den som stod utstilt bare ba om å få være med til Norge. Jeg var solgt - og da selgeren kom tilbake fra lunch, ble også bilen solgt. Det gjorde et lite innhugg i matbudsjettet så det ble flatbrød med sukker på noen uker etterpå. Senere fikk jeg forklart veien dit jeg skulle, og jeg har heller aldri angret på at det ble kjøpt en Smart Cabriolet den dagen.
Uka etterpå var jeg tilbake for å hente Smarten, og siden det har den vært tre ganger i Tyskland for ”forbedringer”. Den har absolutt alt utstyr (unntatt tåkelys) og yter i dag 128 hk. Mellom bakhjulene på den ligger det en 1-liters Mitsubishimotor. Den har fått ny turbo, nye dyser, ny intercooler og ny programvare, og er...........ganske rask. Den har original navigasjon og en natt passerte jeg Rygge Flystasjon i 203 km/t i følge navi'n… Jeg kjører på 17” Lorinser-felger med 35 profil Conti-dekk og har betalt litt ekstra avgifter til Staten for det som er gjort med bilen. Kjørte 15.000 km på tre måneder i fjor sommer og kun kjørt et par turer i år.
Vi leide forresten Rudskogen en dag i juli slik at den fikk prøvd seg mot BMW’ene til noen kamerater av meg.
De var imponerte de også…
Dette er bare litt under halve garasjen og jeg har plass til 3-4 biler til på andre siden.
Skal gjøre en liten oppdatering om garasjen litt senere i høst.
Men, akkurat som Minien så virker den større innvendig, og man blir imponert over hvor god plass det egentlig er når man begynner å stable litt.
-Og det er helt utrolig hva et strøk med maling og flikking kan gjøre….
Jeg liker ikke at det er haugevis av ”u-bilske” ting i garasjene, som regel så er garasjen altfor liten uansett hvor stor man bygger den.
Derfor inneholder min garasje bare bilrelaterte ting. Her er ikke sykler, ikke ski (det har jeg heller ikke), ikke gressklippere, spader, akebrett og fyringsved i min garasje.
Men garasjen er ikke perfekt for det…. Jeg har gulvvarme med termostat. Det er bare å taste inn 21 grader om dagen og 4 om natta, eller for den sags skyld 40 grader om dagen og 13 om natta. De sier at det ikke er bra med gulvvarme fordi det tørker ut dekkene på de punktene som er i kontakt med gulvet. Dessuten så holder det rusten i sjakk om bilen er fuktig… Derfor har jeg fått installert noe så bortkastet som et luftavtrekk og 3-faset strøm. Fullstendig unødvendig med de høye strømprisene vi har. Har bestilt varmepumpe sånn at det ikke skal være bastu om sommeren, men den blir ikke montert før til neste år…
Dersom det drypper en dråpe olje av en av bilene, og naboene ikke skal få frysninger og rope høyt om miljøvern og komme med hele Blekkulf-klubben på døra så er det egen oljeutskiller til sluket i gulvet. Vannet renner hit og olje-dråpen renner til en egen tank. Som sagt så er det egen do også, med varmt og kaldt vann også her som i garasjen.
For at ikke porten skal bli for trekkfull så har Crawford vært og montert en isolert port med motor og fjernstyring, og vinduene i veggen er ekstra isolerte både for kulde og for lyd. Faktisk så er hele greiene lydisolert slik at folk ikke skal kunne klage på musikk, banking og sliping…
Det er egen kompressor i et annet rom, så jeg har trykkluft om jeg skulle få behov for å etterfylle litt luft i ett av hjulene på en bil. Men hvor ofte trenger man luft egentlig. Bortkastet det også….
Og selvfølgelig så skal den Turboknutske garasjen være ren og pen. Veggene er hvite og gulvet lyse grått. Den litauske vaskedama som ser til at senga mi er oppredd i alle fall EN gang i uka, tar seg også en tur innom garasjen og vasker gulvet der også. Jeg har nemlig satt som mål at det skal være mulig å tasse rundt bare i sokkelestene uten å bli skitten. Derfor er gulvet malt med to-kompontents industrimaling og blir både støvsuget og vasket ukentlig.
Hun har også ansvaret for å pusse vinduet i garasjen også og se til at alt ser bra ut..
Foreløpig mangler det litt ”miljø” i garasjen. Jeg har en fin gammel Wurlitzer jukebox som jeg lurer på om jeg skal bære inn og sette opp langs veggen, eller om jeg bare skal ordne med et moderne stereoanlegg.
Det mangler også en sofa, sittegruppe og et bord samt 52tommeren på veggen dersom man skulle bli ”øl-tørst” en kveld - og kanskje trenge et sted å trekke seg tilbake for å snakke litt bil… Men det kommer litt senere i høst…
Bilene som har tilholdssted i ”vesle-garasjen” er innerst:
-Norges eneste Citroen Xantia 3.0 V6 Activa som kom med på et flyttelass fra Luxembourg da den var nesten ny. Den er forresten fortsatt nesten ny siden den ikke har blitt kjørt mange kilometrene med. Activa-systemet gjør at bilen ikke krenger i svinger, og med godt og vel 200 hk så er dette en langbeint landeveiscruiser med superheftig lyd som med sin manuelle girkasse (sjeldent med manuell på dette motoralternativet) gjør 250 på Autobahn.. Som de fleste biler fra Luxembourg er den godt utstyrt og har for det meste bare blitt sommerkjørt. Har hvilt i hele sommer.
Så er det Fairlady’n min som har fått tilbake originalfelgene siden jeg ikke var fornøyd med hvordan felgene som jeg kjøpte til den passet. Den har gått 1116 miles etter totalrestaurering og trives godt ved siden av.........
...…Smarten som jeg kjøpte ny i München sommeren 2008. Jeg hadde kjørt meg vill og bare sprang innom Smart-forhandleren for å spørre om veien, men kom i lunsjpausen så jeg måtte vente litt før det kom noen. Det ble en dyr venting…. Har jo hatt 3 Smarter tidligere, og den som stod utstilt bare ba om å få være med til Norge. Jeg var solgt - og da selgeren kom tilbake fra lunch, ble også bilen solgt. Det gjorde et lite innhugg i matbudsjettet så det ble flatbrød med sukker på noen uker etterpå. Senere fikk jeg forklart veien dit jeg skulle, og jeg har heller aldri angret på at det ble kjøpt en Smart Cabriolet den dagen.
Uka etterpå var jeg tilbake for å hente Smarten, og siden det har den vært tre ganger i Tyskland for ”forbedringer”. Den har absolutt alt utstyr (unntatt tåkelys) og yter i dag 128 hk. Mellom bakhjulene på den ligger det en 1-liters Mitsubishimotor. Den har fått ny turbo, nye dyser, ny intercooler og ny programvare, og er...........ganske rask. Den har original navigasjon og en natt passerte jeg Rygge Flystasjon i 203 km/t i følge navi'n… Jeg kjører på 17” Lorinser-felger med 35 profil Conti-dekk og har betalt litt ekstra avgifter til Staten for det som er gjort med bilen. Kjørte 15.000 km på tre måneder i fjor sommer og kun kjørt et par turer i år.
Vi leide forresten Rudskogen en dag i juli slik at den fikk prøvd seg mot BMW’ene til noen kamerater av meg.
De var imponerte de også…
Dette er bare litt under halve garasjen og jeg har plass til 3-4 biler til på andre siden.
Skal gjøre en liten oppdatering om garasjen litt senere i høst.
- har vært borti mye -
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
Koste på et malingsstrøk utvendig og tørke opp vannet som ligger og fordamper på gulvet og kan forårsake rust så er du der
Fint skal det være
Mvh Ketil somharslipestøvpågulvetogbildeleroveraltjegkanse
Fint skal det være
Mvh Ketil somharslipestøvpågulvetogbildeleroveraltjegkanse
Ketil Frengen
Spit viewtopic.php?t=320
Henger viewtopic.php?t=906
Transit viewtopic.php?t=1033
Mini
http://forum.autoclassic.no/phpbb3/view ... =9&t=13842
Spit viewtopic.php?t=320
Henger viewtopic.php?t=906
Transit viewtopic.php?t=1033
Mini
http://forum.autoclassic.no/phpbb3/view ... =9&t=13842
Jeg var i grunnen lite fornøyd med felgene og innpresset.
Fra siden så det ganske ok ut, men for og bakfra så det ikke ut som at det var noe særlig "dekk" på bilen.
I stedet for å se ut som 9x20 felger lignet det mer på 6.5x20 så jeg bestilte meg et sett med aluminiumsspacere som jeg fant på tyske Ebay.
Valgte spacere som bredder 2 cm foran (på hvert hjul = 4 cm sporviddeøkning) og 2.5 cm bak (5 cm sporviddeøkning).
Det ble litt bedre, men jeg angrer på at jeg ikke dro til med 3 cm bak med det samme..
Fra siden så det ganske ok ut, men for og bakfra så det ikke ut som at det var noe særlig "dekk" på bilen.
I stedet for å se ut som 9x20 felger lignet det mer på 6.5x20 så jeg bestilte meg et sett med aluminiumsspacere som jeg fant på tyske Ebay.
Valgte spacere som bredder 2 cm foran (på hvert hjul = 4 cm sporviddeøkning) og 2.5 cm bak (5 cm sporviddeøkning).
Det ble litt bedre, men jeg angrer på at jeg ikke dro til med 3 cm bak med det samme..
- har vært borti mye -
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
Det ble stilig dette turboknut, men det kan tenkes at du ikke har godt av mer Nå vet jeg ikke hvor mye du har økt sporvidden i forhold til originalt, men det å øke sporvidden øker også styrevinkelen, noe som gir mer sporing og mer feedback i rattet enn godt er.turboknut wrote:Jeg var i grunnen lite fornøyd med felgene og innpresset.
Fra siden så det ganske ok ut, men for og bakfra så det ikke ut som at det var noe særlig "dekk" på bilen.
I stedet for å se ut som 9x20 felger lignet det mer på 6.5x20 så jeg bestilte meg et sett med aluminiumsspacere som jeg fant på tyske Ebay.
Valgte spacere som bredder 2 cm foran (på hvert hjul = 4 cm sporviddeøkning) og 2.5 cm bak (5 cm sporviddeøkning).
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Da....har jeg gjort det igjen...
"Kommende klassiker????"
I går var jeg i Oppdal og handla bil.
Tanken bak det hele var at det er en sjelden bil som tilsynelatende var i veldig god stand, hel og pen og alt det derre...og da ble "HA-begjæret" vekket atter en gang...
Jeg er så heldig at jeg bor sammen med en supersnill dame som også har bil som livsstil, så hun kan få den til sommerbil fordi hun er så snill å vaske klærne mine
..om hun vil ha den da..
Er en Pugått 205 CT fra 86, solgt ny i Trondheim og etter sigende vært eid av en gammel mann som brukte den for det meste om sommeren. Det skal jeg nå sjekke litt opp..
Også har den stått avregistrert i garasje nå i noen år før nåværende eier kjøpte den i sommer.
Ny EU og 144.000 km - original lakk, 8 nye dekk, stereo og nesten ikke en rustflekk under, og forhåpentligvis klarer den noen forsiktige mil til - som hobby-sommerbil.
"Kommende klassiker????"
I går var jeg i Oppdal og handla bil.
Tanken bak det hele var at det er en sjelden bil som tilsynelatende var i veldig god stand, hel og pen og alt det derre...og da ble "HA-begjæret" vekket atter en gang...
Jeg er så heldig at jeg bor sammen med en supersnill dame som også har bil som livsstil, så hun kan få den til sommerbil fordi hun er så snill å vaske klærne mine
..om hun vil ha den da..
Er en Pugått 205 CT fra 86, solgt ny i Trondheim og etter sigende vært eid av en gammel mann som brukte den for det meste om sommeren. Det skal jeg nå sjekke litt opp..
Også har den stått avregistrert i garasje nå i noen år før nåværende eier kjøpte den i sommer.
Ny EU og 144.000 km - original lakk, 8 nye dekk, stereo og nesten ikke en rustflekk under, og forhåpentligvis klarer den noen forsiktige mil til - som hobby-sommerbil.
Last edited by turboknut on 06 Nov 2009 10:57, edited 2 times in total.
- har vært borti mye -
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
Og som om ikke det var nok, så har jeg handlet noe som kanskje ikke er direkte brukelig, men forhåpentligvis morsomt......
Jeg har jo smart, og det er nr 4 i rekka, - så nå har jeg blitt eier av nr 5...
2003 Smart Crossblade, nr 641/2000.
Kjørt 1800 km siden ny.
Jeg har jo smart, og det er nr 4 i rekka, - så nå har jeg blitt eier av nr 5...
2003 Smart Crossblade, nr 641/2000.
Kjørt 1800 km siden ny.
Last edited by turboknut on 19 Feb 2010 16:10, edited 2 times in total.
- har vært borti mye -
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
66 Datsun Fairlady
74 Datsun 260Z 2.8 Turbo Intercooler (2 seter)
..
-
- Syltapp
- Posts: 22
- Joined: 08 Apr 2008 18:24
- Location: Tinn
- SAABOMATIQUE
- Reservognchauffeur
- Posts: 297
- Joined: 27 Oct 2008 09:05
- Location: PORSGRUNN
- Contact:
Datsunen din er fantastisk sir!!!!!!!
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974
jeg er ikke så "smart"
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974