Transit MK1 1968 Cosworth V6 LWB en 8seter servicebil

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

Transit MK1 1968 Cosworth V6 LWB en 8seter servicebil

#1 Post by Spitfire » 26 Aug 2008 06:32

Inni alt av bilprosjekter så skaffet jeg meg en Transit etter langvarig leting på Finn/Ebay osv det ble en 1968 modell som befant seg i Vaksjø i Sverige etter tips fra Per I på historisk forum.
Den var campinginnredet etter oppskrift fra blomstertiden :D
Passet jo godt siden bilen er en sekstiåtter :roll:
Planen med bilen er å lage en tidsriktig "service"/trekkbil til Spitfire`n min.
Bilen har en 2,6L V6 motor som er flink til å drikke bensin (brukte 1,7 L i snitt på hjemoverturen fra Vaksjø ca 80mil) men den trekker og går godt.
Faktisk så sterk at større bakhjul og 5 trinnskasse ble bestemt på hjemoverturen der jeg lå på 3100 omdreininger på motoren i 80km/t.
Campinginnredningen er nå fjernet fra bilen.
Mvh Ketil 8)
Last edited by Spitfire on 23 Mar 2012 08:07, edited 4 times in total.

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#2 Post by Spitfire » 26 Aug 2008 18:58

Image

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#3 Post by Spitfire » 29 Jul 2009 18:43

Image

Forseter 735 comfort helskinn helelektrisk

Image

Andre seterekke 735 comfort helskinn manuellt justerbare

Image

Baksete 735 helskinn

Image

Skinnratt fra 60 tallet oppfikset og lakkert i svart rynkelakk med original senter fra bilen

Image

Nye merker bak og overalt ellers også :)

Image

Startet med nedplukking

Image

Masse hull å tette i motorrommet

Image

Flere hull

Image

Startet med å lage plater til de store hullene

Image

Sveiset igjen rubb og stubb jeg ikke vil ha :)

Image

Slipt over sveiser :)

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#4 Post by Spitfire » 29 Jul 2009 18:47

Fant ut at jeg trenger en service/trekkbil og har derfor startet med Transit`n og lagt Spitfire`n på vent foreløpig :shock:
Har handlet 5 trinnskasse og Blyfri 2,8 V6 motor (+ en mass rart :) )
Skal bygge på servostyring også.
Mvh Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#5 Post by Spitfire » 30 Jul 2009 22:44

Image

Kjøpte dette på Ebay idag :) NOS fra 03-1963 :)

Skikkelig hitech da og litt nå også :roll:

Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#6 Post by Spitfire » 03 Aug 2009 16:19

Image

Image

Image

Har vært ut og inn med motor/gir flere ganger idag :) flyttet motor 4 cm bakover pga jeg har en tykk/diger radiator som skal inn.
Måtte massere endel bak fordeleren for at den skulle ha god plass.
Måtte kappe i en vange også for at 5 trinns kassen skulle ha god plass, girspaken er nå ca 47 cm lengre bak :)
Mvh Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#7 Post by Spitfire » 04 Aug 2009 17:27

Drevet med travers til girkassen idag, laget fester som skal sveises i karosseriet.
Fått punktet på festene bak til traversen og laget hull til de i fronten, bruker travers og fester til den fra en Transit mk2.
Legger inn bilder når det er laget ferdig. :)
Ketil

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#8 Post by Buskebil » 04 Aug 2009 18:06

jeg er imponert og nyskjerrig :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#9 Post by Spitfire » 05 Aug 2009 17:00

Image

Kappet girkassetraversen i tre deler :)

Image

Punktet sammen

Image

Ferdigsveiset

Image

Image

Image

Image

Image

Slik det var dagens jobb
Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#10 Post by Spitfire » 09 Sep 2009 16:48

Tråden frtsetter hos sportsvognklubben sine sider hvis interesse for å lese om gammeltransit`n er der :)

http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2325

Mvh Ketil

User avatar
Arturo Benedetto
Surmaget åndssnobb
Posts: 130
Joined: 21 Mar 2009 09:48
Location: London

#11 Post by Arturo Benedetto » 09 Sep 2009 23:29

Ufattelig deilig prosjekt!
Bare og løfte hatten her Sir. Ace Shite!
The bigger the screen the poorer the diet

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#12 Post by Spitfire » 10 Sep 2009 18:58

Arturo Benedetto wrote:Ufattelig deilig prosjekt!
Bare og løfte hatten her Sir. Ace Shite!
Hyggelig å høre 8)
Mvh Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#13 Post by Spitfire » 04 Apr 2011 10:48

Image

Image

Image

Post Reply