Lynet128's garage
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Lynet128's garage
Lynet128 ble kjøpt inn fra Molde våren 2009. Bilen var da relativt orginal i stuket med kun noen nymotens 14" alufelger.
Den hadde flotte pålimte plastmetall lister
[/img]
Lynet hadde en voldsom bakkeklaring som inviterte til offroadkjøring.
Orginal 1100 motor med reservehjul og det hele
Svart interiør med orginale klokker. Har visst fått byttet ratt allerede.
Den hadde flotte pålimte plastmetall lister
[/img]
Lynet hadde en voldsom bakkeklaring som inviterte til offroadkjøring.
Orginal 1100 motor med reservehjul og det hele
Svart interiør med orginale klokker. Har visst fått byttet ratt allerede.
Last edited by Lynet128 on 01 Aug 2010 10:04, edited 3 times in total.
Ombygging til ræserstil
I forbindelse med anskaffelsen så var målet å bygge 128'n med et ræserstuk.
Gikk igang med å skaffe diverse deler for ombygging, samt innsamling av informasjon fra diverse deler av miljøet.
Fikk kjøpe ett sett 7x13 Starmags av formann (med firpelstemme)(med firpelstemme) var og hentet disse hos Christian og fikk da god informasjon om senk for å få det riktige stuket.
Det ble innkjøp av fiat 127 fjærbein, samt kapping av 128 orginalfjær 2 runder. Bak er det brukt senkeklosser av tykkveggede galvaniserte rør med gjennomgående bolt, orginalbolt ble kuttet vekk og banket ut. Senkeklosser bak er 65mm. Ble skikkelig frekk , bakkeklaring under bunnpanne ca 60mm, litt lite på norske veier men går stort sett bra
Kanskje jeg kaster fangerne
Har byttet til blanke blinkersglass foran også.
Tror sort grill hadde vært tøft det må jeg vurdere.
Har fjernet de gromme plastkromlistene på sidene.
Har sett en med frekke slepeører bak, det har jeg lyst på.
Byttet til baklyktglass uten den firkantede refleksen i, det ble flott.
Gikk igang med å skaffe diverse deler for ombygging, samt innsamling av informasjon fra diverse deler av miljøet.
Fikk kjøpe ett sett 7x13 Starmags av formann (med firpelstemme)(med firpelstemme) var og hentet disse hos Christian og fikk da god informasjon om senk for å få det riktige stuket.
Det ble innkjøp av fiat 127 fjærbein, samt kapping av 128 orginalfjær 2 runder. Bak er det brukt senkeklosser av tykkveggede galvaniserte rør med gjennomgående bolt, orginalbolt ble kuttet vekk og banket ut. Senkeklosser bak er 65mm. Ble skikkelig frekk , bakkeklaring under bunnpanne ca 60mm, litt lite på norske veier men går stort sett bra
Kanskje jeg kaster fangerne
Har byttet til blanke blinkersglass foran også.
Tror sort grill hadde vært tøft det må jeg vurdere.
Har fjernet de gromme plastkromlistene på sidene.
Har sett en med frekke slepeører bak, det har jeg lyst på.
Byttet til baklyktglass uten den firkantede refleksen i, det ble flott.
- Røde Baron
- Lusker
- Posts: 169
- Joined: 25 Oct 2005 11:42
- Location: molde
Ombygging fortsettelse
Her har jeg fått kastet fangerne og fått tak i slepeører i aluminium, samme leverandør som de på den blå(svoger sin ) fått bygget om til 2" eksos også. Så måtte jeg ha tidsriktige skilt
Grillen ble sort silkematt med fiat rally emblem.
Ønsket litt mer sprut i 128'n så jeg fikk tak i en ritmo 1500 motor på vestlandet med to doble 40mm Weber IDF gassere, motoren hadde stått i en x1/9 og hadde 60mm trompeter på forgasserne. Måtte studere nøye på hvordan jeg skulle løse dette problemet og Pipercross sitt filter på 25mm høyde ble løsningen. Takker for god hjelp fra Fiat doktor'n i Sandefjord til motorbyttet. Med orginal 4 trinns gearkasse og 175/50 dekk ble den veldig kvikk
I våres gikk jeg til innkjøp av Bullet speil hos Gasolin på Stathelle. Dekaltrimming må også til
Har også skiftet instrumenter i bilen til Rally klokker, har ikke vanntemp og oljetrykksmåler fra Rally ennå men er på søk
Grillen ble sort silkematt med fiat rally emblem.
Ønsket litt mer sprut i 128'n så jeg fikk tak i en ritmo 1500 motor på vestlandet med to doble 40mm Weber IDF gassere, motoren hadde stått i en x1/9 og hadde 60mm trompeter på forgasserne. Måtte studere nøye på hvordan jeg skulle løse dette problemet og Pipercross sitt filter på 25mm høyde ble løsningen. Takker for god hjelp fra Fiat doktor'n i Sandefjord til motorbyttet. Med orginal 4 trinns gearkasse og 175/50 dekk ble den veldig kvikk
I våres gikk jeg til innkjøp av Bullet speil hos Gasolin på Stathelle. Dekaltrimming må også til
Har også skiftet instrumenter i bilen til Rally klokker, har ikke vanntemp og oljetrykksmåler fra Rally ennå men er på søk
Last edited by Lynet128 on 04 Aug 2010 19:51, edited 1 time in total.
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
Ønsker
Takk for det, bilen har blitt flott men har selvfølgelig noen flere ønsker som jeg jobber med
I forbindelse med ombyggingen så er det fremdeles et par ønsker jeg har før jeg ferdigstiller bilen.
Ønsker meg en 5 trinns gearkasse på bilen da 4500 rpm i 4 gear(90 km/h) på E18 blir i litt meste laget for en langtur. Kunne kanskje dukket opp i Losjens mekka om 5 trinns kasse kom på plass
5 trinns gearkasse er anskaffet,starter og indre drivledd fra Ritmo 85S likeså. Det som mangler for å ferdigstille dette prosjektet er et svinghjul fra Ritmo for 5 trinns kasse.
Ett annet ønske er coilovers, men foreløpig utenfor budsjettramme. Den som kan sveise kan jo lage selv men det ligger utenfor mitt felt.
Ett sett med 7x13 Cromodorafelger hadde vært fett da Starmags'a ikke er helt runde
Uno Turbo bremser foran.
Her er alt innkjøpt, utenom monteringsbrakkettene for calippere. Disse er ikke lett å få tak i så jeg driver med litt detektivarbeid om dagen. Så dersom noen har brakkettene, som jeg har ringet rundt på bildet under, liggende og slenge så ta kontakt, send pm
I forbindelse med ombyggingen så er det fremdeles et par ønsker jeg har før jeg ferdigstiller bilen.
Ønsker meg en 5 trinns gearkasse på bilen da 4500 rpm i 4 gear(90 km/h) på E18 blir i litt meste laget for en langtur. Kunne kanskje dukket opp i Losjens mekka om 5 trinns kasse kom på plass
5 trinns gearkasse er anskaffet,starter og indre drivledd fra Ritmo 85S likeså. Det som mangler for å ferdigstille dette prosjektet er et svinghjul fra Ritmo for 5 trinns kasse.
Ett annet ønske er coilovers, men foreløpig utenfor budsjettramme. Den som kan sveise kan jo lage selv men det ligger utenfor mitt felt.
Ett sett med 7x13 Cromodorafelger hadde vært fett da Starmags'a ikke er helt runde
Uno Turbo bremser foran.
Her er alt innkjøpt, utenom monteringsbrakkettene for calippere. Disse er ikke lett å få tak i så jeg driver med litt detektivarbeid om dagen. Så dersom noen har brakkettene, som jeg har ringet rundt på bildet under, liggende og slenge så ta kontakt, send pm
Svar til Uno45
Ja de burde det, Jeg brukte 4 trinns kassa fra 1100 motoren til 1500 motoren, motoren hadde stått i en X1/9 med 4 trinns kasse og hadde derfor korrekt svinghjul til orginalkassa.
Drivakslene må maskineres litt på innsiden av spline for at drivledd skal gå langt nok inn men dette er ikke noen stor jobb for en som har dreibenk.
Må ha følgende:
Gearkasse 5 trinns
Indre drivledd fra ritmo 85S.
Svinghjul fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
Starter fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
og så tror jeg du må ha støvdekselet i underkant, overgang mellom motor og gearkasse.
Har du 128?
Drivakslene må maskineres litt på innsiden av spline for at drivledd skal gå langt nok inn men dette er ikke noen stor jobb for en som har dreibenk.
Må ha følgende:
Gearkasse 5 trinns
Indre drivledd fra ritmo 85S.
Svinghjul fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
Starter fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
og så tror jeg du må ha støvdekselet i underkant, overgang mellom motor og gearkasse.
Har du 128?
Coilovers
Coilovers kan kjøpes fra Jürgen Lingg www.fiat128.de, dette er Koni coilovers. settet kommer på kr. 16.000,- + eventuelle avgifter.
Eller så har jeg vært i kontakt med Gasolin og formann (med firpelstemme) i losjen Sir. Martini Gasolini, kunne skaffe fra GAZ tror jeg det var til ca kr 12.000,- (ingen av disse er godkjent for gatebruk)
Dette er sett på 4 (foran + bak) men man kan godt bruke bladfjær bak og senkeklosser.
Eller så har jeg vært i kontakt med Gasolin og formann (med firpelstemme) i losjen Sir. Martini Gasolini, kunne skaffe fra GAZ tror jeg det var til ca kr 12.000,- (ingen av disse er godkjent for gatebruk)
Dette er sett på 4 (foran + bak) men man kan godt bruke bladfjær bak og senkeklosser.