Page 1 of 2

Fiat 124 AC

Posted: 30 Dec 2011 16:51
by Stian Slåtta
Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??

Mvh Stian

Re: Fiat 124 AC

Posted: 30 Dec 2011 17:18
by Bartis
Stian Slåtta wrote:Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??

Mvh Stian
Den tynne slangen går ned på insugsmanifoilen Det gjør den på min 850 ihvertfall
Den tykke går fra Topp-dekslet (oljedamp fra motoren)

Posted: 30 Dec 2011 23:02
by clubMan
Den tykke som kommer FRA toppen gir vel litt oljedamp/olje til forgasseren??

Posted: 31 Dec 2011 12:57
by Stian Slåtta
ok.. Hva er den tynne til? den som går fra luftfilterboks til forgasser? Har tenkt å kjøpe sportsfilter og vet ikke hva muligheten er der..

Posted: 31 Dec 2011 13:49
by tipo176
Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)

Posted: 01 Jan 2012 13:48
by Stian Slåtta
tipo176 wrote:Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)
Ok.. Takk for svar. Noen som kan anbefale et sportsfilter til meg?? Har funnet noen selv, men vet jo ikke hvordan kvaliteten er..

Posted: 01 Jan 2012 20:43
by sirkus karlsen
KN filter er det vel mange som anbefaler

Posted: 01 Jan 2012 21:05
by epifant
BMC og itg skal også være gode greier.

Posted: 04 Jan 2012 18:46
by uno45
http://www.knfilters.com/search/product ... od=RA-071V

Dette filteret bruker jeg, og synes det er ganske bra.
Får litt tøff snerrelyd ved gasspådrag, samtidig som den har inngang for oljedamp. Det er også ganske fint å se på. Tror det ligger ett på bilxtra i skien, om ikke det er solgt de siste dagene. Losjen har noen rabatter her.

Passer på min weber 32 IBA gasser (original på 127)

Posted: 15 Jan 2012 14:33
by Stian Slåtta
Sitter og kikker på filter på sjonkel ebay..

Har funnet 2 filter som passer på min bil

Dette: http://www.ebay.com/itm/NEW-Chrome-Air- ... 1c1eb28644

og dette: http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-FILTE ... 53e96dd6fa

Det ene koster mer enn dobbelt så mye.. Koster det så mye å gravere de bokstavene på toppen av filteret eller er det bedre??

Posted: 15 Jan 2012 18:25
by tipo176
K&N er kvalitet, og han andre sender ikke til Norge?

Posted: 15 Jan 2012 18:41
by Stian Slåtta
Kommer jo selvfølgelig til å kjøpe K&N.. Da vet jeg hva jeg får. Er bare litt nysjerrig..

Posted: 15 Jan 2012 20:08
by uno45
Når det er gravert inn på toppen, mener jeg det er et annen type filtermateriale... Jeg vet ikke helt sikkert, men mener det er slik.

Posted: 12 Feb 2012 01:16
by Abarthnorway
Heisann!


Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.

Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.

Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!

Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.

Remi Løvhøiden

Posted: 12 Feb 2012 12:34
by Stian Slåtta
Abarthnorway wrote:Heisann!


Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.

Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.

Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!

Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.

Remi Løvhøiden
Hei.

Takk for info.. Kan hende jeg må se å få byttet de kammene etterhvert da.

Når det gjelder det originale luftfilteret så henter det luft over eksosmanifolden. Så det er vel da en dårlig løsning..?