OLJE!
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
OLJE!
Er det noen som har sterke meninger om hvilke olje man bør bruke på disse gamle bilene våre? Helsyntetisk, halvsyntetisk eller mineral?
Jeg tenker da først og fremst på den nybygde motoren min.
Jeg har en kompis som snakker så varmt om Royal Purple.
Noen som vet noe om den?
Jeg tenker da først og fremst på den nybygde motoren min.
Jeg har en kompis som snakker så varmt om Royal Purple.
Noen som vet noe om den?
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG
SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG
SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....
Jeg har brukt Castrol Classic 20w-50w på min Merak i fjor sommer. Når jeg tok av ventildekslene var det et skikkelig vakkert syn. Alt er blankt og fint, og jeg ser ikke tegn til slitasje på kammer og ventilshims (som er en svakhet på C114).
Det er viktig at oljen inneholder nok zink, for særlig kammer og ventilshims på eldre biler trenger den ekstra smøringen dette gir. Det kan også vær elurt å vurdere en innkjøringsolje, for moderne oljer smører så godt at det tar lang tid før stempelfjærer setter seg.
Jeg skal bruke Castrol Classic også på Khamsin, men hvert oljeskift koster litt når det går 13 liter i tørrsumpen. I UK koster denne oljen 25% av hva jeg betaler her, så jeg planlegger å ta med meg to 20 liters dunker i mai.
Det er viktig at oljen inneholder nok zink, for særlig kammer og ventilshims på eldre biler trenger den ekstra smøringen dette gir. Det kan også vær elurt å vurdere en innkjøringsolje, for moderne oljer smører så godt at det tar lang tid før stempelfjærer setter seg.
Jeg skal bruke Castrol Classic også på Khamsin, men hvert oljeskift koster litt når det går 13 liter i tørrsumpen. I UK koster denne oljen 25% av hva jeg betaler her, så jeg planlegger å ta med meg to 20 liters dunker i mai.
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Biltema syntetisk. Eller det du finner på nærmeste bensinstasjon. Disse edle maskinenene som er i våre ræserbiler er enkle slik, de godtar stort sett det de får, de er ikke vant til noe annet.
Værre med de nymotens familiebilene, de krever jo alle hver sin olje med diverse tilsettinger.
Værre med de nymotens familiebilene, de krever jo alle hver sin olje med diverse tilsettinger.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
Jeg bruker bare comma (samme kran som mobil1) sin mineral olje 20w50.
For å få det rent før oljeskift bruker jeg en "engine and compressor flush", som kan brukes på mineral, semi og helsyntet.
Billig og bra olje, billig og verdenskjent rensemiddel. Oljeskift inkl filter og rens på fiaten min, ca 250 kroner:)
For å få det rent før oljeskift bruker jeg en "engine and compressor flush", som kan brukes på mineral, semi og helsyntet.
Billig og bra olje, billig og verdenskjent rensemiddel. Oljeskift inkl filter og rens på fiaten min, ca 250 kroner:)
Syltapp.
- EcurieEcosse
- Reservognchauffeur
- Posts: 213
- Joined: 24 Mar 2009 22:33
- Location: Skien
- Contact:
I hvert fall enten helsyntet eller helt mineral. Blandings er ikke vits i, siden du betaler mye for syntetdelen, men uten at effekten av den er med siden den er blandet med mineralt. Bruker selv statoil 20/50 classic i Marcosmotoren, og er godt fornoyd med den
Add lightness
Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)
L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)
Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)
L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)
Er vel litt forskjellig fra motor til motor dette her..... På Amrisen kjører jeg på Pennzoil mineralsk, som virker utmerket. På L.R.D fyllte jeg på med der samme gjentatte ganger, men det blei "skumming/aperunk" på ventilgalleriet og oppunder ventildekselet. Etter råd/kommentarer fra en gammel veteranmann byttet jeg til biltema og nå er probmlemet borte. Dette forteller meg at disse gamle motorene våre er noen skikkelige individualister, og må prøves ut. Om vi skifter olje hvert år på bilene våre (som ikke kjøres veldig mye i løpet av sommerhalvåret) tror jeg ikke viskositeten blir veldig dårlig. Royal Purpel og Pennzoil høres ut som tøffe oljer, men det er ikke sikkert det er den oljen din/vår motor liker.....
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.