Skavrakkbrothers, den yngre

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#106 Post by Pungar » 29 Oct 2010 17:40

sirkus karlsen wrote:fy søren flyndre det er sånn det skal være. :D
Det innsuget der er sirkuset interessert i å kopiere.
Er det overhalingsprosjekt eller er det plug and play
Har sirkuset god kopimaskin? Bare å kopiere alt du vil.

Dette er nok ikke plug and play. Slitte silyndere/ringer. Håper det er nok og hone silyndrene og bytte stempelringer, men er litt i tvil. Må måle litt, så finner jeg fort ut det. Resten skal vistnok være ok, men jeg sjekker hele veien når den først er åpen.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#107 Post by Pungar » 30 Oct 2010 19:45

Nå er sylindrene målt. De er 84,15 mm og i slitekanten øverst er den høyeste verdien 84,19mm. Denne blokka kom med borring 84,05 fra fabrikken, så det ser kanskje ikke så lyst ut. Er det noen som vet hvor mye sylinderslitasje som er ok? Kan det fungere med 15 hundredeler overdim, og orginale stempler? Alle sylindrene er meget likt slitt, og er runde på hundredelen.

Og så lurer jeg på hvor jeg får kjøpt pakninger og lager til denne motoren?? noen som vet?

Image

Sylinder:
Image

Slik ser bunnpannen ut inni:
Image

Veiva klarer seg bra, ser det ut som. :)
Image

Og et bilde av girkassen. Dette er en 5speed-Ladakasse med hydraulisk clutch. Plugg and play :D
Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#108 Post by Pungar » 01 Nov 2010 19:08

Jeg dummet meg litt ut når jeg målte sylinderslitasje. Bommet på kontrollmålingen. Viser seg at sylindrene er 84,0 og 84,01 fra fabrikk, og at de er jevnt slitt med ca 1 hundredel. Men øverst(der stempelet snur) er det mere slitasje, slik at største målte verdi er 84,05. (denne sylinderen har org.bor. 84,01)

Fiat opererer med 5 forskjellige klassifiseringer på borringen, og denne klasifiseringen står stemplet i flensen til bunnpannepakningen. Min blokk har A og B borring, som altså tilsvarer 84,00mm og 84,01mm. (C-borring=84,03 osv) Disse forskjellene i borring kommer av at verktøyet på fiatfabrikken ble slitt..

Stemplene fiat monterte i motoren er klasifisert på samme måte, slik at hvis jeg honer opp til 84,05 (som tilsvarer den største borringen fra fiat, nemlig E) og får tak i stempler fra en motor med E-borring, så blir dette 100% :D
Jeg skal åpne 1800 motoren fra sirkus, og sjekke hvilken dim den har på borringer og stempler. Jeg har målt sylindrene i denne blokken, og funnet ut at de er ovale med ca 3 hundredeler, og minst målte borring er 84,09 :shock: Kanskje er jeg så heldig at denne har E-borring. (Eller kanskje den bare er honet et par ganger.) 1800- stemplene har den største "domen" og vil gi motoren min mere kompresjon.

Takk til Guy Croft for denne infoen.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#109 Post by Pungar » 16 Nov 2010 11:11

Det går sakte fremover med TC-motoren. Jeg har demontert innsuget. Det jeg fant her var litt :shock: Runnerene var ikke akkurat match-portet med toppen. Men det er kanskje like greit når man ser hvordan porting som er utført på flensen mot forgasserene. Huff og gru!
Image

Her har jeg tusjet på innsugsflensen, slik at jeg vet hvor jeg skal porte. Denne tusjingen er gjort ved å lage mal som passer på toppen. (Jeg har begynt portingen på den ene runneren)
Image

Jeg kommer ikke til å porte toppen, fordi den er så god som gull slik den er :D Fiat har gjort seg flid her, syns jeg.

Jeg er nå igang med match-porting av innsuget. Kommer til å bli bra dette. Det blir 34 mm innsugskanaler, noe jeg tror blir sånn cirka passe :D
Image

Har også vært heldig å fått tak i trakter :D
Image
Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#110 Post by Pungar » 16 Nov 2010 11:34

Angående stempler, så ville stemplene fra 1800 motoren passet perfekt. denne har borringer i D og E klasse. Men to av stemplene har fått litt bank av løse deler, slik at jeg ikke vil bruke dem.

Her er forskjellen på 1800 og 2000 stempel:
Image

1800 stempel, med stor dome:
Image

2000 stempel med liten dome:
Image

Og her er grunnen til at jeg forkaster 1800 stemplene:
Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Olsen
Syltapp
Posts: 3
Joined: 01 Sep 2010 22:02

#111 Post by Olsen » 22 Nov 2010 17:30

Detta blir bra, følger med her 8)

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#112 Post by Pungar » 22 Nov 2010 18:22

Olsen wrote:Detta blir bra, følger med her 8)
Takk for det, og velkommen på forumet.
Det mangler golf 1- prosjekt her, så dra i gang din egen garasje.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#113 Post by Pungar » 23 Nov 2010 21:17

Jeg fikk målt veivakslingen i dag, og den er mer en godkjent :D Er godt innenfor toleransene hele veien.
Nå vet jeg at alle komponentene i motoren er innenfor toleransene, så nå kan jeg begynne å bygge motor.

Blir til at jeg bruker orginalstemplene med overdim ringer.

kompresjonsforholdet vil da bli ca 9,5:1. Det er jo ikke spesielt høyt, men det er litt trygt da..
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#114 Post by Pungar » 28 Nov 2010 19:55

Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere disse kammene? Det er gravert inn: kM cams B28

Image
[/img]Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

Scuderia Esbjug
Tastaturkriger
Posts: 8
Joined: 20 Apr 2009 09:41

#115 Post by Scuderia Esbjug » 28 Nov 2010 20:11


User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#116 Post by Pungar » 28 Nov 2010 21:08

Scuderia Esbjug wrote:Ring han og hør:

http://www.kmcams.com/


Antagelig disse:

http://kmcams.com/product_info.php?cPat ... cts_id=113
Takk for hjelpen :) Jeg har nå skrevet en mail til kmcams.
Kan virke som det er de kammene du linket til, ja. Jeg målte løftet til 10mm+ og løfterene er shimset til 0,25mm (orginal klaring er vel 0,40-0,45mm)
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#117 Post by Pungar » 30 Nov 2010 11:43

fikk mail fra km cams:

Hei

B28 er på 288° Duration / 10.9mm løft. Ventilklaring må være 0.20 inn. og 0.30 ut.

Minner om at vi har 5 / 6 / 7 / 8 og 9mm shims til å shimse motorer.
Og 33mm shims til Fiat.

Mvh
Kenneth

takker dem for raskt svar.


:D Det er jo absolutt kammer jeg kan bruke. :D
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#118 Post by Pungar » 03 Jan 2011 13:03

Jeg har begynt å montere motoren nå. Men det har dukket opp noe som kanskje er et problem?: Thrustelagerene på veiva kan roteres noen mm når de er montert. Når jeg roterer veiva høres et lite klikk fra lagerene hver gang rotasjonsretningen byttes. Er det noen som vet om dette er riktig, eller om noe må utbedres? Mulig dette ikke blir et problem, fordi veiva ofte går kun i en retning..
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#119 Post by Pungar » 15 Jan 2011 07:54

Noen bilder av forandringer jeg gjør på porter:


Innsugskanal før:
Image

Innsugskanal etter:
Image
Eksoskanal før:
Image

Eksoskanal etter:
Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#120 Post by sirkus karlsen » 17 Jan 2011 09:29

godt å se at du er i gang pungar
Hva skjer med ventilstyringene spisser du de litt mer eller...
Jeg har litt bilder jeg kan sende deg på mail...
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Post Reply