Jeg dummet meg litt ut når jeg målte sylinderslitasje. Bommet på kontrollmålingen. Viser seg at sylindrene er 84,0 og 84,01 fra fabrikk, og at de er jevnt slitt med ca 1 hundredel. Men øverst(der stempelet snur) er det mere slitasje, slik at største målte verdi er 84,05. (denne sylinderen har org.bor. 84,01)
Fiat opererer med 5 forskjellige klassifiseringer på borringen, og denne klasifiseringen står stemplet i flensen til bunnpannepakningen. Min blokk har A og B borring, som altså tilsvarer 84,00mm og 84,01mm. (C-borring=84,03 osv) Disse forskjellene i borring kommer av at verktøyet på fiatfabrikken ble slitt..
Stemplene fiat monterte i motoren er klasifisert på samme måte, slik at hvis jeg honer opp til 84,05 (som tilsvarer den største borringen fra fiat, nemlig E) og får tak i stempler fra en motor med E-borring, så blir dette 100%
Jeg skal åpne 1800 motoren fra sirkus, og sjekke hvilken dim den har på borringer og stempler. Jeg har målt sylindrene i denne blokken, og funnet ut at de er ovale med ca 3 hundredeler, og minst målte borring er 84,09
Kanskje er jeg så heldig at denne har E-borring. (Eller kanskje den bare er honet et par ganger.) 1800- stemplene har den største "domen" og vil gi motoren min mere kompresjon.
Takk til Guy Croft for denne infoen.
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod