Jens Hagens garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianchi 1242 Abarth #34

#766 Post by Jens » 17 Dec 2011 19:18

Image

Primær røret til sylinder 3 kappet for å gjøre om.



Image

Image

Image

Primær rørene ferdige.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Re: rør

#767 Post by Jens » 17 Dec 2011 19:50

trs1750 wrote:Jeg vet ikke hvordan dette er på eksos osv. men i rør verdenen altså vvs, så er det større motstand i bend enn i rette rør. Så hvis det er lik motstand en skal ha i rørene så blir ikke lengden lik. men det kansje ikke det som er målet.

Ser forresten veldig strøkent ut!! Fett grenrør du får nå.. Her er det kun verkted bygging om dagen. Lite med skruing..

Thomas

Det er selvfølgelig ønskelig med så lite motstand som mulig. Men på grunn av
att det skall sitte i bilen så er det ikke praktisk mulig å ha bare rette rør.
Det er egentlig viktigere att trykkbølgene fra den ene sylinderen ikke hindrer
eksosen fra en annen sylinder i å komme ut når den eksosventilen åpner.
Men att det heller er en negativ puls der når ventilen åpner. Dette kan
bare skje på visse turtall,(trykkbølgene går med lydens hastighet) og da
får vi håpe att ett av de turtallene stemmer med der man trenger det
mest.

Trimkammer med mye overlapp er mere følsomme for dette, derfor er
det viktigere enn med standard kammer.

Jeg er ikke så flink til å forklare men det fins masser av lærebøker om det
så det er bare å sette i gang å lese.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianchi 1242 Abarth #34

#768 Post by Jens » 18 Dec 2011 21:10

Image

Image

Image

Prøvemontert i bilen.



Image

Image

Ikke mye plass til overs mellom nedre flensen på motorblokka og front
bjelken. Det er mulig jeg bare kapper av det som er for langt ned på de
to sekundær rørene og venter med resten til jeg har testet ut lengdene i
bremsebenken.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#769 Post by Lucky » 18 Dec 2011 21:30

Det ser utrolig bra ut, Jens. Ingen tvil om at du kan det du driver med. Har du gjort endringer siden sist benkkjøring, eller får du se hvor mye du henter med grenrøret alene?
Vegard

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#770 Post by Jens » 18 Dec 2011 21:53

Lucky wrote:Det ser utrolig bra ut, Jens. Ingen tvil om at du kan det du driver med. Har du gjort endringer siden sist benkkjøring, eller får du se hvor mye du henter med grenrøret alene?
Vil prøve med bare grenrøret. Liker å lære mest mulig av det jeg gjør.
Så får vi se om jeg rekker å øke kompresjonen etterpå, men jeg tror
kanskje det får vente til neste sesong. Har jo så vidt begynt på den andre
motoren men det haster jo ikke.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianchi 1242 Abarth #34

#771 Post by Jens » 21 Dec 2011 18:58

Image

I gang med ett sett enklere primær rør til å ha i bremsebenken slik att jeg
lett kan labbe med lengdene på sekundær rørene. Disse har samme lengde
som primær rørene jeg skall ha i bilen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianchi 1242 Abarth #34

#772 Post by Jens » 24 Dec 2011 18:08

Image

Grenrørene til benk kjøringen ferdige. Dette er det korteste sekundær røret
jeg kan ha, ca:100mm.



Image

Her er de ca:350mm.



Image

Ved å kombinere disse rørene på forskjellige måter kan jeg teste
sekundær rør lengder fra ca:100 til 700 mm med 50 mm intervall.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#773 Post by Reidar » 25 Dec 2011 19:52

Inspirerende!
Satser på å mekke sammen noe ala det siste der til R8en til våren. Kanskje jeg rekker å lære TIGsveising til da også. MIGklatting blir ikke helt det samme selv om det kan gjøres pent det også.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianchi 1242 Abarth #34

#774 Post by Jens » 30 Dec 2011 19:41

Image

Har lånt ett kjøpe grenrør av Martini Gasolini for å sammenligne med mitt
hjemmelagde. Her har jeg sveist på muttere til termoelementer.

Testingen med hjemmelagde grenrør ser så langt ikke serlig oppløftende ut.

Den beste lengden på sekundær rørene ser ut til å bli ca: 400 - 450mm.
Men foreløbig har vi ikke klart å få samme effekt som med original
støpejern manifold.

Men vi fortsetter testingen i morgen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#775 Post by Lucky » 30 Dec 2011 20:36

Hvordan er målene på ditt grenrør sammenlignet med Martin sitt? Kan du få like lengder på de to? Det sitter ikke kat i grenrøret på 11-hundren?

Det er veldig interessant å følge utviklingen her, Jens. Flott at du holder oss oppdatert.
Vegard

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#776 Post by Jens » 30 Dec 2011 22:11

Lucky wrote:Hvordan er målene på ditt grenrør sammenlignet med Martin sitt? Kan du få like lengder på de to? Det sitter ikke kat i grenrøret på 11-hundren?

Det er veldig interessant å følge utviklingen her, Jens. Flott at du holder oss oppdatert.
Hei Vegard.
Martin sitt grenrør har like lange primær rør som mitt ca:300mm, men
mine rør er 42mm utvendig og Martin sine er 32mm. Martin sine sekundær
rør er knapt 500mm lange og om jeg ikke husker feil 37mm utvendig.
Mine sekundær rør er 42mm utvendig og foreløbig i alle fall fungerer
400mm og 450mm like bra.
Lengre og kortere fungerte dårligere.
Noe som var ganske interessant var att med så korte sekundær rør som
200mm så ble momentkurven dradd ut i begge ender og ble veldig flat.
Den var klart bedre fra tomgang til 4500 rpm og fra 7500 til 7800rpm,
Men den var dårligere der i mellom.

De motorene vi holder på med har ikke kat i grenrøret.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#777 Post by sirkus karlsen » 31 Dec 2011 01:08

Hei Jens
Ser at det er bra produktivitet hos Hagen racing i romjulen!
Er det mulig å få til et "bedriftsbesøk" tru?
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#778 Post by Jens » 31 Dec 2011 18:21

sirkus karlsen wrote:Hei Jens
Ser at det er bra produktivitet hos Hagen racing i romjulen!
Er det mulig å få til et "bedriftsbesøk" tru?

Litt vanskelig å få til noe i romjulen, men kom innom i morgen da vell.
Vi er der mellom ca. kl:10.00 og 15.00.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#779 Post by Jens » 31 Dec 2011 18:41

Image

Image

Image

Testingen fikk en brå stopp i dag da en frost plugg fant det for godt å forlate
blokka ved 7000rpm.
Men vi rakk å lære en hel del. For det første er det vist ikke bare
Amerikanske v-åttere som man bør sikre frost pluggene på.
Å øke tenn plugg gapet fra 0,7mm til 1mm og samtidig øke ladetiden til coilen
i vårt tilfelle fra 3,5ms til 5ms kan gi litt høyere effekt. Vi fikk 2 hester.

I dag har vi gått over til å bare kjøre med 400mm sekundær rør på
grenrøret. Da frostpluggen hoppet ut manglet vi fortsatt 1 hest i forhold
til sist vi kjørte motoren til #313, men momentkurven har definitivt blitt
bedre lenger ned i turtalls registeret. Jeg tror nokk vi skall finne tilbake
den siste hesten også og kanskje litt til.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#780 Post by Jens » 01 Jan 2012 21:50

Image

Image

Grenrøret til Martin innkjørt. Med dette grenrøret fikk vi tilbake den ene
hesten vi ikke klarer å finne med mitt grenrør. Men mitt er bedre mellom
4500rpm og 7000rpm. Kurver kommer senere.



Image

Sirkus direktør Karlsen kom også innom på besøk. (Kanskje vil han rigge
opp Sirkuset i Bamble en gang.)
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Post Reply