Økterns Crown
Posted: 02 Sep 2015 20:26
Hei og takk for invitasjonen fra Kristian Karlsen! Jeg eier en Toyota Crown 73'mod som er den bilen jeg driver å skrur på og fikser stadig opp, mens jeg kjører en Celica GT4 90'mod som hverdagsbil
Har masse bilder fra oppussingen av Crownen så får vell kanskje bare begynne?
Dette er hvordan bilen min ser ut i dag og er i kjørbar stand, håper på å få med meg turen til Horten 9. September
Har hatt denne bilen fra jeg var ca 12år gammel (Er 22 nå så er ca 10år) Og da begynte moroa.. Meg, Pappa og broren min begynte å plukke bilen fra hverandre (Har ikke bilder fra så tidlig i prosessen) og kategorisere delene i esker helt det ble for mye deler og ting ble lagt der hvor det var plass...
Vi brukte god tid og hastet ikke med noe, var jo tross alt bare 12 så var endel år til jeg faktisk kunne begynne å øvelseskjøre. Bilen ble plukket kanskje litt for mye i deler for når den endelig var plukket i deler og karosseri var løftet av ramma for å sveise rust, visste vi ikke helt hvor vi skulle begynne, men vi klarte å begynne og det var å sveise noe rust på ramma for så å pusse ned hele, grunne og smøre brunox på hele ramma. Da var det gjort..
Vet ikke hvor detaljert jeg skal være, for jeg skal tross alt på jobb i morra, men kan hoppe over kjedelige detaljer
karosseriet var heldigvis veldig fint og trengte minimalt med vedlikehold for denne bilen ble brukt til firmabil for "Oterkiil våpen og sport" og den ble brukt til ymse bla å kjøre høyballer på taket med bare en 2x4 på hver side og en jekkestropp mellom vinduene bak. Hva denne bilen ikke klarer! Men en dag kona skulle låne bilen klarte hu og kjøre ned i krattskauen på Rødmyr og forskyve hele taket fra A stolpen og til B stolpen. Er veldig trist for bilen er den fortsatt skeiv enda den ble "jekket" opp fra dørstokken og opp i taket bak førerdøra. Er vell forskyvet ca 1cm ved A stolpen, men syntes ikke fra utsiden. Etter denne bruket ble den satt på en love en gang på 80-90 tallet..
Men når alt det var dunket ut og 5kg sparkel var lagt på bla tak og førerdør/forskjerm var det tid for lakkering! Var original grønn og grønn skulle den fortsette å være.
Hadde dessverre ikke midler til å få en profesjonell til å lakkere så derfor ble det å kle garasjen i plast og kjøpe en sprøyte og la pappa lakkere siden han er litt bedre på dette enn meg
Føler ikke resultatet ble dårlig, men noe "appelsinhud" ble det og utallige fluer som ikke likte lukta og daua og landa på tak, panser og diverse andre steder..
Fikk også tak i noen 14x7 ET0 Chromespoke felger som jeg syntes kledde bilen veldig! Og så var monteringen på gang..
Etter masse montering og banning på hvor skruene var ble det bil ut av det hele! Bilen stod klar og var registrert etter mangfoldige år på låve i påska 2010.
Dette var oppussing nr 1.. To be continued...
Har masse bilder fra oppussingen av Crownen så får vell kanskje bare begynne?
Dette er hvordan bilen min ser ut i dag og er i kjørbar stand, håper på å få med meg turen til Horten 9. September
Har hatt denne bilen fra jeg var ca 12år gammel (Er 22 nå så er ca 10år) Og da begynte moroa.. Meg, Pappa og broren min begynte å plukke bilen fra hverandre (Har ikke bilder fra så tidlig i prosessen) og kategorisere delene i esker helt det ble for mye deler og ting ble lagt der hvor det var plass...
Vi brukte god tid og hastet ikke med noe, var jo tross alt bare 12 så var endel år til jeg faktisk kunne begynne å øvelseskjøre. Bilen ble plukket kanskje litt for mye i deler for når den endelig var plukket i deler og karosseri var løftet av ramma for å sveise rust, visste vi ikke helt hvor vi skulle begynne, men vi klarte å begynne og det var å sveise noe rust på ramma for så å pusse ned hele, grunne og smøre brunox på hele ramma. Da var det gjort..
Vet ikke hvor detaljert jeg skal være, for jeg skal tross alt på jobb i morra, men kan hoppe over kjedelige detaljer
karosseriet var heldigvis veldig fint og trengte minimalt med vedlikehold for denne bilen ble brukt til firmabil for "Oterkiil våpen og sport" og den ble brukt til ymse bla å kjøre høyballer på taket med bare en 2x4 på hver side og en jekkestropp mellom vinduene bak. Hva denne bilen ikke klarer! Men en dag kona skulle låne bilen klarte hu og kjøre ned i krattskauen på Rødmyr og forskyve hele taket fra A stolpen og til B stolpen. Er veldig trist for bilen er den fortsatt skeiv enda den ble "jekket" opp fra dørstokken og opp i taket bak førerdøra. Er vell forskyvet ca 1cm ved A stolpen, men syntes ikke fra utsiden. Etter denne bruket ble den satt på en love en gang på 80-90 tallet..
Men når alt det var dunket ut og 5kg sparkel var lagt på bla tak og førerdør/forskjerm var det tid for lakkering! Var original grønn og grønn skulle den fortsette å være.
Hadde dessverre ikke midler til å få en profesjonell til å lakkere så derfor ble det å kle garasjen i plast og kjøpe en sprøyte og la pappa lakkere siden han er litt bedre på dette enn meg
Føler ikke resultatet ble dårlig, men noe "appelsinhud" ble det og utallige fluer som ikke likte lukta og daua og landa på tak, panser og diverse andre steder..
Fikk også tak i noen 14x7 ET0 Chromespoke felger som jeg syntes kledde bilen veldig! Og så var monteringen på gang..
Etter masse montering og banning på hvor skruene var ble det bil ut av det hele! Bilen stod klar og var registrert etter mangfoldige år på låve i påska 2010.
Dette var oppussing nr 1.. To be continued...