Nielsen Garage
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Nielsen Garage
14. Januar 2014 var en tung dag!
10 års arbeide med å restaurere og bygge om min MGB GT mk1 til Ford Zetec motor, Sierra 5-trinns girkasse, 4-link bakhjulsoppheng med mer forsvant på ca 8 minutter.
Etter ett par måneder i traume og forbannelse av Tryg som ikke dekket noen ting måtte såret plastres og lindrende medisin inntas.
Bakerst inne i hjernebarken ble det hentet ut ett mine om en spesiell liten bil med en bare litt større båtmotor plukket frem. Etter litt googlefoo ble den passive finn-annonsen funnet og en e-post sendt. En dag gikk, to dager gikk, en uke gikk også - svar!
Bilen var gitt bort til sønnen som forskudd på arv, men kanskje bare kanskje var sønnen villig til å selge. Ett telefonnummer ble oppgitt. Sjelvende ble nummeret slått;
"Hallo?"
"Jo jeg fikk nummeret av faren din det gjelder bilen du arvet av ham"
"Er bilen til salgs fremdeles?"
"Kanskje det ja?"
"Hvor mye?"
"Såpass ja, det er jo en del mer enn det den var annonsert for"
"Er en nederlender interessert sier du?"
"Ok, kan jeg sende fattern til å se på bilen?"
"Da tar fattern kontakt"
Kjapp telefon til opphavet. Kunne du? Flott, fikser du det direkte? Da hører jeg fra deg.
Så gikk ukene, ingen dato for å se på bilen ble funnet. Purringer, grubling, pengetelling, nå må det da skje noe snart.
"Så flott, ringer du meg etterpå da?"
"Supert"
32min etter avtalt visning
"Den er så bra ja! Ha det"
"Hei er det selger?"
"Jeg tar den, henter den i morgen. Kjører jeg nå er jeg fremme om 8 timer"
"Sees i morgen"
20 timer etterpå i ett lagerlokale ett stykke inne i de Østfoldske skoger.
Flere uker etterpå og 50mil nordover
Jeg er blitt eier av en 1967 TVR Vixen båtmotor - visstnok fabrikkens egen prototype.
Nå begynner historien for alvor
- EcurieEcosse
- Reservognchauffeur
- Posts: 213
- Joined: 24 Mar 2009 22:33
- Location: Skien
- Contact:
Re: Nielsen Garage
Det der er en ganske spesiell utgave av en Vixen også!
Med en 2,5 liter Daimler båtmotor motor. Tror ikke du finner mange andre TVR med den motoren.
Skikkelig grattis med eierskapet og hold den perlen i god stand!
Geir
Med en 2,5 liter Daimler båtmotor motor. Tror ikke du finner mange andre TVR med den motoren.
Skikkelig grattis med eierskapet og hold den perlen i god stand!
Geir
Add lightness
Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)
L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)
Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)
L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)
Re: Nielsen Garage
Takk Geir
Det stemmer at den har en Daimler 2.5 båtmotor. Det finnes en Grantura i Uk ( kallenavn the old dame) med samme motoren, men bortsett fra den kjenner jeg ikke til noen andre.
Den ubekreftede historien er at min bil ble bygd av fabrikken for å se på muligheten for å selge en serie biler med båtmotor i USA istedenfor å kun sende biler uten motor slik de gjorde på TVR Griffith'ene.
Regner med å måtte grave mye og dypt for å finne eksakt historie på bilen
Det stemmer at den har en Daimler 2.5 båtmotor. Det finnes en Grantura i Uk ( kallenavn the old dame) med samme motoren, men bortsett fra den kjenner jeg ikke til noen andre.
Den ubekreftede historien er at min bil ble bygd av fabrikken for å se på muligheten for å selge en serie biler med båtmotor i USA istedenfor å kun sende biler uten motor slik de gjorde på TVR Griffith'ene.
Regner med å måtte grave mye og dypt for å finne eksakt historie på bilen
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Re: Nielsen Garage
Bow Wow!
Velkommen skal du være sir!
Det der er en funky firhjuling!
Trist å høre om MG'n,du var virkelig inne på noe der.
Men TVR er da ett snes mer hårete:)
Martini Gasolini
Velkommen skal du være sir!
Det der er en funky firhjuling!
Trist å høre om MG'n,du var virkelig inne på noe der.
Men TVR er da ett snes mer hårete:)
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
-
- Reservognchauffeur
- Posts: 251
- Joined: 15 Jan 2010 16:41
- Location: Porsgrunn
Re: Nielsen Garage
Trasig med mg'en :-/
men for et smykke du har fått deg der!
Lykke til med godversbilen
men for et smykke du har fått deg der!
Lykke til med godversbilen
Vauxhall er tingen!
Re: Nielsen Garage
Godt å se noe erke-britisk. Nydelig vogn, gleder meg til å se den.
Også skikkelig Hemi båtmotor da gitt.
Også skikkelig Hemi båtmotor da gitt.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.
Re: Nielsen Garage
Gratulerer med stilig vogn!
Den bilen vurderte jeg å kjøpe i ca. 1992 eller noe der omkring. Eieren hadde på den tiden endel gromme biler, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke har det fremdeles. Prisen den gangen var 40k, men jeg synes det var litt dyrt..... Herregud hvor mange gode handler jeg har gått glipp av.
Den bilen vurderte jeg å kjøpe i ca. 1992 eller noe der omkring. Eieren hadde på den tiden endel gromme biler, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke har det fremdeles. Prisen den gangen var 40k, men jeg synes det var litt dyrt..... Herregud hvor mange gode handler jeg har gått glipp av.
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Re: Nielsen Garage
Takk!gopp wrote:Gratulerer med stilig vogn!
Den bilen vurderte jeg å kjøpe i ca. 1992 eller noe der omkring. Eieren hadde på den tiden endel gromme biler, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke har det fremdeles. Prisen den gangen var 40k, men jeg synes det var litt dyrt..... Herregud hvor mange gode handler jeg har gått glipp av.
Husker du hva mannen heter? Siden bilen ikke fikk skilter før 1997 så vet jeg ikke hva han som tok den inn til landet heter, men den personen du vurderte å kjøpe den av var nok han som importerte den. Han tok den med seg som flyttegods fra England i 1982 som student har jeg blitt fortalt.
Etter at du vurderte å kjøpe den ble den kjøpt av han jeg kjøpte den av og i 2003 sendt til england for å bli restaurert. Motoren er bygd av Russ Carpenter som brukte disse motorene i Drag Racing. Han plukker ut 1400hk med en j**** stor kompressor
Re: Nielsen Garage
KJedelig med MGBen, men du har jaggu fått en fin bil. Griffith 200 har lenge stått på ønskelista mi
Dolce far niente
Re: Nielsen Garage
Jo takk, man kan vel si at plasteret etter MGB-såret funker veldig bravegar wrote:KJedelig med MGBen, men du har jaggu fått en fin bil. Griffith 200 har lenge stått på ønskelista mi
Re: Nielsen Garage
Hei Sonus,Sonus wrote:Takk!gopp wrote:Gratulerer med stilig vogn!
Den bilen vurderte jeg å kjøpe i ca. 1992 eller noe der omkring. Eieren hadde på den tiden endel gromme biler, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke har det fremdeles. Prisen den gangen var 40k, men jeg synes det var litt dyrt..... Herregud hvor mange gode handler jeg har gått glipp av.
Husker du hva mannen heter? Siden bilen ikke fikk skilter før 1997 så vet jeg ikke hva han som tok den inn til landet heter, men den personen du vurderte å kjøpe den av var nok han som importerte den. Han tok den med seg som flyttegods fra England i 1982 som student har jeg blitt fortalt.
Etter at du vurderte å kjøpe den ble den kjøpt av han jeg kjøpte den av og i 2003 sendt til england for å bli restaurert. Motoren er bygd av Russ Carpenter som brukte disse motorene i Drag Racing. Han plukker ut 1400hk med en j**** stor kompressor
Eieren den gangen het Erik Vennmoe. Jeg inspiserte bilen hos Birger Gundersen på Røa i Oslo. Den hadde behov for ganske mye jobb, men var fullt kjørbar. Dette er link til riktig mann http://www.linkedin.com/in/erikv
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Re: Nielsen Garage
Supert! Ser at det er samme mannen som prøvde å selge eller nettopp har kjøpt Trident. Clipperen som var til salgs på Finn.nogopp wrote:Hei Sonus,Sonus wrote:Takk!gopp wrote:Gratulerer med stilig vogn!
Den bilen vurderte jeg å kjøpe i ca. 1992 eller noe der omkring. Eieren hadde på den tiden endel gromme biler, og jeg har ingen grunn til å tro at han ikke har det fremdeles. Prisen den gangen var 40k, men jeg synes det var litt dyrt..... Herregud hvor mange gode handler jeg har gått glipp av.
Husker du hva mannen heter? Siden bilen ikke fikk skilter før 1997 så vet jeg ikke hva han som tok den inn til landet heter, men den personen du vurderte å kjøpe den av var nok han som importerte den. Han tok den med seg som flyttegods fra England i 1982 som student har jeg blitt fortalt.
Etter at du vurderte å kjøpe den ble den kjøpt av han jeg kjøpte den av og i 2003 sendt til england for å bli restaurert. Motoren er bygd av Russ Carpenter som brukte disse motorene i Drag Racing. Han plukker ut 1400hk med en j**** stor kompressor
Eieren den gangen het Erik Vennmoe. Jeg inspiserte bilen hos Birger Gundersen på Røa i Oslo. Den hadde behov for ganske mye jobb, men var fullt kjørbar. Dette er link til riktig mann http://www.linkedin.com/in/erikv
Blir spennende å høre hva han kan fortelle om TVR'n!
Re: Nielsen Garage
Basert på Gopps info har jeg nå klart å finne frem til personen som importerte bilen. Han bor ikke lengre i Norge, men mente han hadde det gamle engelske registreringskortet i arkivet sitt
Andre eiere har bekreftet historien om bilen, men de fleste er også enig i at båtmotor'ern neppe er fabrikkmontert. Totalt har bilen hatt fire eiere i Norge, hvorav to hadde den uten å få den registrert. De to andre er henholdsvis far og sønn som jeg kjøpte bilen av. Jeg er altså femte eier i Norge.
Første eier fikk bilen lakkert om fra hvit til dagens ekstremt mørke grønne Toyota farge (så godt dom sort).
Jeg krysser fingre om at første norske eier finner det britiske V5-dokumentet!
Andre eiere har bekreftet historien om bilen, men de fleste er også enig i at båtmotor'ern neppe er fabrikkmontert. Totalt har bilen hatt fire eiere i Norge, hvorav to hadde den uten å få den registrert. De to andre er henholdsvis far og sønn som jeg kjøpte bilen av. Jeg er altså femte eier i Norge.
Første eier fikk bilen lakkert om fra hvit til dagens ekstremt mørke grønne Toyota farge (så godt dom sort).
Jeg krysser fingre om at første norske eier finner det britiske V5-dokumentet!
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Re: Nielsen Garage
Nice ride!
Felgene sitter finfint.
Ganske vågal designer som lar hjulbuen bak
droppe ned så mye:)
Martini Gasolini
Felgene sitter finfint.
Ganske vågal designer som lar hjulbuen bak
droppe ned så mye:)
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!