Min -64mod Renault R8 har originalmontert(tilvalg?) statiske belter av type skuldersropp. De går fra oppe på Bstolpe og ned langs hofta på andre siden.
Jeg kjørte på bane med den nå i helgen og selv med 44hk og slapt oppheng var det en opptur.
Jeg tenker ihvertfall på å oppgradere stroppene for å sitte stødig under kjøring og noenlunde trygt ved evt uhell. Og alt dette uten å ødelegge det estetiske.
Det jeg lurer på er hvordan slikt utstyr så ut på 60tallet og utover 70tallet. Jeg har hørt at de lokale racerkjørerne på Forus Travbane brukte vanlig tau men jeg håper å finne noe som er mer brukervennlig.
Er dette her helt håpløst eller er jeg inne på noe? De øverste her har låser som ligner de som sitter i bilen fra før av.
Retro "4punkts seler" i 60talls Renault
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Retro "4punkts seler" i 60talls Renault
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
De nederste grå der er utviklet fra amerikanske militære flybelter og ser ikke ut til å ha vært vanlige i Europa. Så de utgår.
Samme utvikling ser ut til å ha skjedd i Europa også men der har de militære flybeltene sett helt annerledes ut.
Disse flyinnspirerte cibiebeltene skal ha vært montert i en Alpine a110:
Senere a110 skal ha hatt(tilvalg?) firepunktsseler fra klippan(svensk!) og Arcoll. På bildene jeg har funnet ser de faktisk ut omtrent som moderne gategodkjente firepunktsbelter
jeg har et par alternativer men heller mot disse OMPselene. BSbildeler har tilsynelatende like seler uten logo
Jeg ville i utgangspunktet ha grå web siden det er det i bilen originalt men de ser ut som om grå web gikk ut av bruk omtrent samtidig som det kom låser med trykknapp.
Samme utvikling ser ut til å ha skjedd i Europa også men der har de militære flybeltene sett helt annerledes ut.
Disse flyinnspirerte cibiebeltene skal ha vært montert i en Alpine a110:
Senere a110 skal ha hatt(tilvalg?) firepunktsseler fra klippan(svensk!) og Arcoll. På bildene jeg har funnet ser de faktisk ut omtrent som moderne gategodkjente firepunktsbelter
jeg har et par alternativer men heller mot disse OMPselene. BSbildeler har tilsynelatende like seler uten logo
Jeg ville i utgangspunktet ha grå web siden det er det i bilen originalt men de ser ut som om grå web gikk ut av bruk omtrent samtidig som det kom låser med trykknapp.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
Air France var faktisk tidlig ute med sikkerhetsbelter i bil i samarbeid med FERODO. Sansynligvis bortimot identiske med de som ble brukt i fly. Citroen ID/DS skal ha blitt utstyr med slike fra fabrikk en periode.
Jeg har kun funnet bilder av hoftebelter men det er sansynlig at de har blitt komplettert med skulderstropper til racingbruk.
Custom firepunktsseler med originale Air France spenner hadde vært frekt men 40-50år gammel aluminium kan bli ganske suspekt...
Billig blir det nok heller ikke:
http://www.ebay.com/itm/CEINTURE-SECURI ... 20d06d6712
Her er ihverfall et firma som lager belter på bestilling og såvidt jeg kan se har de ingen problemer med å bruke gammelt flyutstyr..
http://www.vintageseatbelts.com/
Jeg har kun funnet bilder av hoftebelter men det er sansynlig at de har blitt komplettert med skulderstropper til racingbruk.
Custom firepunktsseler med originale Air France spenner hadde vært frekt men 40-50år gammel aluminium kan bli ganske suspekt...
Billig blir det nok heller ikke:
http://www.ebay.com/itm/CEINTURE-SECURI ... 20d06d6712
Her er ihverfall et firma som lager belter på bestilling og såvidt jeg kan se har de ingen problemer med å bruke gammelt flyutstyr..
http://www.vintageseatbelts.com/
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs