Page 7 of 7

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 20 May 2015 22:44
by Tommy
Må jo ha litt liv og røre i nabolaget, og så er det viktig å varsle ved kjappe manøvreringer og kursendringer. Italienerene er bra på sånt :lol:

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 20 May 2015 22:53
by Abarthnorway
Tommy wrote:Må jo ha litt liv og røre i nabolaget, og så er det viktig å varsle ved kjappe manøvreringer og kursendringer. Italienerene er bra på sånt :lol:
Mine naboer er ikke nå bare imponert over åpne forgassertrakter og raka rør.....her skal det tutes når man skal parkere eller dra avgårde i tillegg....har en fru med en viss grad av kjennskap til meg og mine biler, og hun sto tvikroket i krampelatter når jeg kom tutene opp gata med tre guttunger inkl sekker og sykler stikkende ut litt overalt.

Liv og røre ja!

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 20 May 2015 23:27
by sirkus karlsen
Ha ha ser det lett for meg!
Isolasjon på en ledning som har gnisset bort etter ratting?

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 10 Jun 2015 23:19
by Abarthnorway
sirkus karlsen wrote:Ha ha ser det lett for meg!
Isolasjon på en ledning som har gnisset bort etter ratting?
Løst ved å nappe ut ledning til hornet inntil videre.....bare å gi litt gass - bråker mere:-)

Tiden har heller vært brukt til dette:

Image

Image

Image

Har forsøkt meg som putsbøg....fått pusset og gnikket noen timer på noen gamle Compomotives til Abarth 6x15 et 60 - korrekt offset må til for å kunne benytte full fjæringsvei bak.....og jeg hater subbing når man kjører aktivt! Ny gummi er oppe til vurdering - må bare avgjøre om jeg skal ha både shampoo og balsam i ett, eller koste på meg to sett...

Etter losjestandard stinker vel dette, men jeg er usannsynlig fornøyd med resultatet så langt, synes den noe mørkere gråfargen med stenk av gull kler bilen bedre enn hvite felger.
Ble ferdig med alle 4 ikveld 8)

Neste ut er bytte av støtdempere foran og bak, samt justering av høyde og hjulvinkler og montering av fjærbeinstag foran og bak.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 11 Jun 2015 09:45
by sirkus karlsen
Fint som fy! Flink putsbøg

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 12 Jun 2015 00:15
by Abarthnorway
Image

Her er et bilde fra Romeo Ferrari (Fiat tuner - finnes fortsatt) som hadde en 16v topp på en 128 bunndel engang på 70tallet.....legg merke til rødmerking!!! 13.000 :-)
Nå skal sies at veiva ikke var original.... Den tålte nemlig bare rundt 12000....
128 bunndel har 55mm slag og 86 borr så er veldig oversquare....brukes fremdeles med stor suksess i Italia med 16v topp fra Suzuki Swift bl.a...

Nok babbel:
Etter å ha lest om og jobbet med, veid og beregnet litt på 128 motoren jeg har stående, har jeg bestemt meg for å bruke den motoren i CorsaRitmoen.....dvs kl 5. Alt med denne motoren lukter racing og turtall lang vei!! Selv i orginaltilstand en utrolig tøff motor.

Bare 1300 cc men utrolig mye mere racevennlig motor enn twincam med langslag.....dessuten vil min veigående Ritmo Abarth gjerne ha de gromme delene som var tiltenkt CorsaRitmoen...og da er valget enkelt:-)

Dette betyr jo visse endringer fra den motoren som jeg nå har bygd, men mye av grunnlaget er lagt med deler jeg allerede har på hylla.
For å kunne hevde meg med "tung" bil og luftmotstand som en låvedør med en 1300 må jeg ta i bruk turtall.....
Skal prøve å bygge best mulig noe som tåler rundt 8500 i første omgang.....på budsjett - dvs minimalt med nye deler!!
Mye av kunsten her blir å jakte overflødige kg.....faktisk veide ikke en tredørs Ritmo 1300 mere en 20kg over en todørs 128 1300.....så helt håpløst er det ikke:-)

Gleder meg skikkelig - utrolig fine små motorer dette her!!

Image

Dellorto 45 liggende... Muligvis brukandes

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 12 Jun 2015 07:10
by vegar
Felgene ble veldig bra. På tide å kvitte seg med Typhoon-dekkene. De er ikke mye bra, ihvertfall ikke de jeg hadde på 156en for noen år siden....

kl5 blir sjef :)

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 12 Jun 2015 20:59
by Abarthnorway
vegar wrote:Felgene ble veldig bra. På tide å kvitte seg med Typhoon-dekkene. De er ikke mye bra, ihvertfall ikke de jeg hadde på 156en for noen år siden....

kl5 blir sjef :)
Understell, vinkler, høyde og dekkskift er neste ut ja.....;-)

"Fant" tilfeldigvis noen gamle Yoko 048.... så da var saken avgjort!

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 17 Jun 2015 22:59
by Abarthnorway
Jaja!!


Ritmo har gitt mersmak - sirkelen er sluttet, og ting får atter en gang en mening
....og idiotien har tatt fullstendig overhånd.


Image

Delebil med litt orginalpryler.....


Image


Image


Delebilen er for denne her..... var i mitt eie i 2003 (tror jeg) så en tur til Losjeland/Grenland og litt rundt omkring via Christer Lundem og et par andre.
Men nå tilbake i stallen. Motoren meget frisk og rapp i frasparket - overhalt og lett modifisert standard..... hadde motoren oppe og inspiserte sist gang, og den har ikke hatt mange milene siden da. Karakteristikken er akkurat som jeg husker den;-) Adskillig friskere enn min 130 TC (med rundt 180kkm på motoren)

Blir ikke gjort noenting med denne før tidligst 2017......den er i bruksskick og har EU ok til da, men trenger endel fix og tørr lagring.
Var overhodet ikke i kjøpsmodus, men trusselen om corsaprosjekt etc var dråpen - altfor mye bra bil dette, og denne modellen er jo blitt uhyre sjelden!!

Noen som har sett en 125 TC på veien de siste årene??

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 17 Jun 2015 23:35
by sirkus karlsen
Halleluja og grattis
Gale mann, nå har du ikke fritidsproblemer i et par å fremover....
Men 125TC det er tøft det. Tror faktisk jeg har prøvd den der for noen år tilbake. Mener å huske at den var ganske pigg 8)
Rakk akkurat å komme godt opp på turtall på tredjegear da jeg så lysa i speilet... Begynte bare å le når mannen banket på vinduet og ba om førerkort og vognkort. Forklarte så at den var en kompis sin og at han akkurat hadde kjøpt den og at jeg bare skulle prøve den en liten tur... Han svarte, god tur Kristian men kjør pent du, det kan lønne seg.
Kul som fy den der

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 18 Jun 2015 00:05
by Abarthnorway
Legg forøvrig merke til Losjemerke på bakre vindu.....begge sider.

.....apropos hvor får man losjemerker??
og som mulig logisk slutning.....hvor(dan) betaler man medlemsavgift??

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 18 Jun 2015 09:45
by Lucky
Tøft! 8) Gratulerer! Hvor mange av Ritmoene dine har du kjøpt tilbake etter tidligere eierskap? :D

Og Compoene ble gromme!

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 18 Jun 2015 18:42
by Abarthnorway
Lucky wrote:Tøft! 8) Gratulerer! Hvor mange av Ritmoene dine har du kjøpt tilbake etter tidligere eierskap? :D

CorsaRitmo jeg bygger var min 1. Abarth - den kan jeg ikke kvitte meg med,
Corsa deleRitmo (nr1) var i mitt eie et års tid
125 TC hadde jeg en sesong, men lot den gå videre da traversen røyk rett av.....:-) morsomme svingegenskaper da gitt....
Så 2 tilbakekjøpt....

Hadde et par timer i garasjen.....bestemte meg for å rydde litt i forgasserdivisjonen på 130TC.


Image

Motoren hadde noen lekre mellomstykker i alu istedet for forgassergummier......nødvendig når de orginale sprekker og/eller lekker. Foretrekker orginalen dog - gir bedre fleks....
Åpne trakter høres jo tøft ut..... Men foretrekker luftfilterboks som suger kald luft fra framre hjørne av motorrom....da slipper man også å blende radiatoren. Ekstern catchtank er heller ikke nødvendig, da åndinga går i luftfilterboksen samt på gasspjellene på Solexene.

Image

Slik......tilbake til orginaloppsett:-)
Solexene ble byttet til noen nylig overhalte, med 36mm halsringer (32 orginalt) og smalere spjeldaksler....gamle slitne Pipercrosstrakter tror jeg subjektivt gir bittelitt mere snerr på topp.

Fikk bare prøvd bittelitt men tydelig bedre på turtall...
Standardoppsettet gikk fett med "sokker"......jettingen var standard så det må ha vært restriktive filtre tror jeg.

Ble ikke noe større grisekjøring idag......

Image

Ble litt utålmodig da jeg forsøkte å lure luftfilterboksen mellom radiator og forgassertrakter .... Det gikk skrekkelig dårlig!!
Utrolig dumt og klønete gjort - lekker som en sil nå
( ....gammel lærdom at traktene må av(8 locnuts/studs....) for å få ut luftboksen....eller løsne oljekjøler og flytte braketten....da kan man flytte radiator de tilstrekkelige centimetere...)
Forsøk aldri å "outsmart the system" !!! grrrr
Får finne en løsning i morgen.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 18 Jun 2015 22:59
by sirkus karlsen
Slike sokker har vel vært diskutert før og det har vel vist seg at det ikke er spess bra. Martin erfarte vel det i løgndetektoren til Jens.
Når det gjelder "lettvintløsninger" har vi vel alle gjort noen blemmer. Lett å bli revet med og skulle bare og etterpå veit man det så alt for godt... ergerlig kjipt rett og slett. Er det fixbart?

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 18 Jun 2015 23:32
by Abarthnorway
Alt er fixbart - raider en yallaradiator fra 125TC inntil videre....fant ikke noe i siste liten idag på Mekonomen.
Nesten så jeg gikk løs på broderens Integrale..... den hadde passet perfekt - jeg har sjekket!!
Vil så gjerne på trackday Rudskogen til helga...... Ritmo Abarth fortjener bane!

Håpet å rekke ventiljustering (tikker på eksossiden), bytte plugger/kabler +++++++ masse annet - får se hva jeg rekker.
Henter nypussa felger med gamle Yokohama 048 imorgen tidlig ;-)
Burde sitte hakket bedre enn Typhoon.

Har ellers merket at høyre bakdemper er noe svak....finner ut av det iløpet av helgen;-)


Alternativt kjører jeg Doblo ---- blir ikke helt det samme.