Page 5 of 7

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 21 Sep 2014 21:51
by Abarthnorway
Endelig fått litt tid tilbake:-)

Panorama er nå sveiset, og det meste av forstilling og understellsdeler er på plass....så vi får litt å pusle med i høst.
På Ritmo`er flyttes deler fra en til den andre.

og som vanlig;
Bojan AKA Stoleraceshop AKA 128ZFA svarer oftest ikke på mail, telefon eller SMS, og når han gjør renner løgnene i strie strømmer.
Vil advare på det sterkeste mot å deale med denne karen.

Nok om det - er bare så tarvelig irriterende å bli rundlurt.....unner ingen det:-)

Bilder kommer innen kort!!

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 13 Nov 2014 23:43
by Abarthnorway
Har etter ekstremt mye jobbing emdelig fått noen timer i garasjen.

Fokus var å kappe ut batterikasse på CorsaRitmoen - alltid vært en sann forbannelse når motor/gir skal inn og ut - samt fått demontert store deler av forstilling for å få satt inn nye forbedrede deler.

Søker ellers kamhus til 128 da jeg vil få satt sammen motor snart.....og det er det eneste vesentlige jeg mangler.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 21 Nov 2014 14:18
by Abarthnorway
E1 365
I1 375
I2 360
E2 380
E3 370
I3 365
I4 360
E4 375

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 21 Nov 2014 19:39
by Jens
Abarthnorway wrote:E1 365
I1 375
I2 360
E2 380
E3 370
I3 365
I4 360
E4 375
Glemte du , ?

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 21 Nov 2014 22:44
by Abarthnorway
Ingen , feil!!!
- går i hele hundredeler her i møkkakjelleren:-)

Har nå fått shimset topp til en snill catcams, samt montert topp på blokk.
Stempler fra en 1299 Ritmo går 15/100 over deck, pakning er 1.2 mm når montert.
Har 2,5mm løft på øvre dødpunkt....men ventilen tar igjen stempelet de første gradene etter ØD... Sitter igjen med i overkant av 2 mm avstand mellom stempel/ventil i høyden ved normal timing, og ca 1,5 sideveis.

Toppen var planet relativt mye fra før, så selv etter å ha åpnet forbrenningskammeretog gjort ventiler sitter jeg igjen med en komp på rundt 10,8:1.....ikke rart toppen bærer tegn av å ha detonert litt vel heftig....og motoren var montert sammen med en 81mm pakning på 86mm sylinder:-)
Herlig!!

Litt mere komp enn det jeg hadde tenkt, men prøver. Må vel "dessverre" gå rett på 98oktan, liggende doble og grenrør med en gang da.....:-)
Gleder meg til å prøve denne, og håper den holder sammen - nesten bare brukte deler i denne motoren....litt budsjett får man ha.

Noen som har tips om hvor man får kjøpt studs i forskjellige lengder....er lei av å ryke gjenger i toppen i forbindelse med montering av kamhus.....

Har ellers fått begynt så smått med lakking av bur i Ritmoen..... har fått høre at det er høyt på prioriteringslisten i corsaen....så da gjør jeg det:-)


Image


Image


Image


Image


Image

Image

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 25 Jan 2015 00:48
by Abarthnorway
Dro med en topp fra møkkakjelleren....den landet på spisebordet - fruen er ute av huset:-)

Toppen skal bare fikses litt seter og ventiler, og settes etterhvert inn i en nyrenovert Ritmo Abarth etterhvert.

Image


Image




Image
Standard


Image
Frisert

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 25 Jan 2015 10:46
by Abarthnorway
Skal snart igang med en Abarthtopp til meg selv - for racing.

Image
Innsug 46/7mm stamme mot 43,5/8mm orginalt


Image
Eksos 38 mot 36 std


Image
Fyller opp kammeret....løft på øvre dødpunkt kan bli et tema tror jeg for at ventilene ikke skal ta i hverandre.


Image

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 26 Feb 2015 02:07
by Abarthnorway
Her i gården bruker vi bilene - ingen garasjedonnaer her.
Gjelder også oppvoksende generasjon....

Tilstanden kjenner jeg igjen fra egne biler - her nedskalert;-)

Image


Image


Image


Eplene faller ikke langt fra stammen!!

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 27 Feb 2015 22:53
by Abarthnorway
Image

Jobbekompis og godbil Doblo Cargo 1,2 - helt seriøst en drøm å kjøre på humpete Osloveier - opp og ned fortauskanter - etter bytte av div forstillingsdeler, dempere og bremser....

Nå litt elektronisk lugg fra div sensorer og koblinger, forhåpentligvis løsbart!


Image

Fruen er ute og drikker og koser seg med en venninne.....
Jeg er hjemme og drikker og koser meg med en ....krmmmt.... Cromatopp

God helg

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 28 Feb 2015 02:12
by Abarthnorway
Image


Image


Helt ferdig med innsugskanaler, ventilseter og forbrenningskammer.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 28 Feb 2015 13:40
by Sir Haggis
Det der så pent ut - hva bruker du i finishing?

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 28 Feb 2015 15:48
by Abarthnorway
80 og 120 sliperuller fra Biltema ..... Sandpapir 80/120
.....gidder ikke noe finere - finnes nok andre viktigere ting - ikke F1 akkurat dette:-)

Er ikke "ferdig ferdig" litt vask og småpill først.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 20 Apr 2015 00:35
by Abarthnorway
Image

Hentet en riktig snadderbit ikveld.....tilsynelatende helt uskrudd og 100% komplett Abarthmotor
......også kassa da
......og grenrøret
......og luftfilterboksen
......og en ekstra topp
......også ett par kammer
......også lå det en lett brukandes komplett 132 motor med 34ADF var jo fint å få med
......og noe dynamoer og startere

Ble en hyggelig tur nedi gata fra her jeg bor, og garasjen er jo fullere enn noensinne:-)

Jeg er svært fasinert over disse motorene.
Flotte topplokk med relativt store kanaler og ventiler, liggende gassere, 4-2-1 grenrør, ok komp, elektronisk tenning, oljekjøler og lett svinghjul/clutch. Alt sammen standard og holdbart. Massevis av bunndrag og superenkle å hente litt ekstra ut av.
Dette var det ultimate av oldschool på 80 tallet.....funker enda for meg

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 20 Apr 2015 16:03
by sirkus karlsen
Lykke :mrgreen:

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 27 Apr 2015 20:41
by Abarthnorway
Jaja - da var man blitt innehaver av en ny "gammel kjenning".
Fikk slått kloa i en Ritmo Abarth - 100% karosserimessig restaurert og nylakket.
Alt av understell, bremser, foringer og motorfester er gått over og oppgradert.

Litt smått rufs og fiks hist og her så blir denne en dugandes vogn - det er et usedvanlig godt utgangspunkt, og en biltype man kjenner til fra før. Litt som å treffe en gammel flamme etter mange år.

Kjøreturen fra Toten sentrum til Oslo avslørte en tight bil, totalt strippet for støydemping og sammen med en "freeflow" eksos ble dette en høylytt men velklingende tur. Bra bunndrag i standard motor, må justere litt på innstillingen av akselerasjonspumpen da den lugger litt når man åpner spjellene på høyere turtall. Filtersokker er satt over traktene på forgasserne.....tror de er litt restriktive på høye turtall, da den "bogger" når man når estimert 6500/7000.....finner ut av det:-) Men den går friskt - ingen tvil om det:-)

Morsom bil - gleder meg til å jobbe videre med denne!

......og ja - jeg er forelsket!!


Image