Page 4 of 7

Posted: 26 Nov 2013 22:18
by Abarthnorway
Får bare konkludere med at JB Weld sitter som støpt på aluminium - ingen som helst tegn til slipp selv der det slipes tynt, i skjøtene etc. Håper det sitter like godt med varme, vibrasjoner og bensin også;-)

Moro å jobbe med!

Posted: 29 Nov 2013 22:15
by Abarthnorway
Da fortsetter FIRE modifiseringen......

500 toppen har en snodig innsugskanal, så planen ble tidlig lagt i å heve gulvet i kanalen før ventilsetet for å forsøke å lure luft ned på denne siden av ventilen også.....helt klart ikke tiltenkt i utgangspunktet.

Gulvet er nå fylt opp med JB i 3 runder, og så slipt til slik at innsugskanalen nå er tilnærmet rund og ligger høyere enn før hele veien fra manifoldet og ned til ventilsetet. Har helt ærlig ikke sikker ¨på om dette blir "riktigere" eller ikke, men den som intet voger intet vinner - og det er jo faktisk ikke min motor heller:-) hihi.....

Muligens innsideinformasjon men dette er hva som er gjort:


Image

Slik ser det ut nå - portene er flyttet opp, kanalen utvidet i bredden og høyden, samt at gulvet er fylt igjen med JB


Image

Image

Image

Nesten ferdig innsugskanal.....
Forhåpentligvis bedre bue ned mot ventilsetet nå enn std - gulvet gikk nemlig i en rett linje rett til ventilsetet, ingen bue i det hele tatt.


Image

Image

Image

JB fester utrolig bra - og slipper overhodet ikke underlaget - har til og med latt toppen ligge i parafin i dagesvis uten at det slipper......

Image

Manifoldet blir derimot mere og mere malplassert på denne toppen - begynner å komme i grenseland for hva som kan moddes til - ideelt sett budre det sveises om.
Strengt tatt feil også på vinkel mot toppen, nå som kanalen er vinklet nedover mot ventilen. Får se hva sjefen og vordende småbarnsfar har for planer:-)


Har ellers satt igang med en gammel 230 SL - 65 blokk igjen. En forbannelse av en bil og en riktig svinpels av en motor - men prosessen går sin sakte gang.

Image

Image

Image

Image

Denne blokka har sprekker rundt bolthullene - sannsynligvis en Yankee som har dratt til boltene for noen tiår siden uten momentnøkkel, men han gikk sikkert hjem overbevist om at toppen var godt boltet på blokka......
Selve bilen kom forresten levert ferdig med 15-20 kulehull i bagasjerommet - fra innsiden og ut:-)

Posted: 03 Dec 2013 20:50
by sirkus karlsen
Godt det er noen som holder liv i garasjetrådene her i losjen!
Hva kommer du til å gjøre med den sprukne blokka til den deilige lille tyskerungen da? Er vel ikke sånne man finner i skogen akkurat

Posted: 03 Dec 2013 22:16
by Abarthnorway
Merceblokka skal ut på tur ser det ut til - skal visstnok ikke være det enkleste å reparere disse, men finnes noen dyktige og modige sjeler der ute som må få prøve seg. Hadde vært greitt å beholde orginalblokk.

I værste fall blir det ny blokk fra Tyskland - og det er jo nesten gratis :shock:
Alternativt kan brukt blokk fra gamle 220(tror jeg det var) brukes.

Får se om det er reparerbart først.

Posted: 14 Dec 2013 00:05
by Abarthnorway
Da røyk 500 toppen inn på hylla for lagring. Anser meg så og si ferdig med kanaler og forbrenningskammer. Nytt manifold samt nye styringer må fikses før jeg kan få gjort noe mere med den.

Har ellers fått plukket fram eksosmanifoldet til 128 toppen, og boltet litt småtterier til blokka. Manifoldet er gammel godbit fra Supersprint, nesten 90 cm total lengde på rørene før de går sammen. Relativt beskjeden på størrelse 32/36/42 mm innerdiameter. Skal ikke ha hverken ville kammer eller veldig høyt turtall - men håper likevel på en forbedring fra 4-1 støpejernsmanifoldet som sitter der nå. Har lest at like lengder er viktig, og det har ikke dette... Skjønner relativt lite av eksos, men har erfart at det kan ha veldig stor innvirkning på motorkarakteristikk.

Grovmålte Ritmo 85 kammen, og den var hakket hvassere enn orginal kam, men veldig små forskjeller. Endte derfor opp med å bestille en CatCams med 278' med 2,45 mm løft på ØD, 10,6 i løft og timet 110/110. Håper det ikke blir for mye for bykjøring......vil ikke miste for mye bunndrag. Ganske bra akselerasjon i profilen, så ventilfjærer fra Ford Pinto (Sierra 2l) blir ytterfjær, sammen med std Fiat innerfjær vil bli brukt. Colombo fast road kammer hadde nok vært mildere og mere byvennlig, men det koster for mye for en gammel Fiat på litt budsjett.


Image

Posted: 26 Dec 2013 21:32
by Abarthnorway
God jul har det blitt!

Fikk akkurat beskjed om at (d)ritmoen har fått ferdigsveiset bur, at 46 mm ventiler har landet, og at CatCamen til 128 likeså.


Image


Image


Takk til Jørn - ser bra ut i mine øyne!!


[/img]

Posted: 26 Dec 2013 22:47
by vegar
Gøy. Blir du klar til første løp?

Posted: 26 Dec 2013 22:57
by Abarthnorway
:D

Muligens på tilskuerplass.

Start: Ikke sjangs, med mindre jeg vinner på Lotto.....og finner tid på billigsalg. 128 Panorama først på veien, så litt småpill på Ritmoen i ekstra stunder. 2015? 16?......

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 06 Jun 2014 22:44
by Abarthnorway
Endelig igang igjen.

Image

Image

128 toppen har fått nye styringer og blitt åpnet opp litt innvendig ved ventilseter - skjæring av setene er neste post.
Nye ventiler samt DCOE manifold kommer endelig i morgen(!!!) sammen med en masse understellsdeler. Til historien hører det at dette er andre forsøk - har blitt rundlurt på første betalte ordre (oktober) fra en mr Bojan aka 128zfa fra Kroatia. Har ikke hørt en lyd siden han fikk pengene...


Image

Image

De fleste gamle Fiater er jo "nesten rustfri" - "fin på rust" - "rust fixet" etc
Denne likeså.....
Noen lik i lasten må vel forventes, så denne skal nå påsveises nedre kant til frontrute, blir ille vått på gulvet når det regner nå:-)



Image

Har endelig fått Ritmo hjem etter overvintring hos Leif Arne - har også endt opp med corsavogn nr 1, Dan Tores Ritmo....... må være skjebnebestemt da denne bilen var min landeveisraser en gang i oldtiden:-)


Image

Image

Må jo bare sjekke hjula.... estimert posisjon her.....ligger an til litt lett banking fra innerside og ut, vil helst slippe breddere i første omgang.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 08 Jun 2014 20:16
by sirkus karlsen
Deilig lesning dette her. Spent på den 128-en der. Har en snikende følelse av at det kommer til å bli en liten rakker. Blir (D)ritmoen ferdig til løp i år ? Eller er det 2015 sesongen som gjelder?

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 09 Jun 2014 01:05
by Abarthnorway
Ritmoen burde bli klar neste år.....er nå en viss realisme i det.

Fikk endelig masse snopedeler til 128 idag! Mest understell - må endres litt opp på vinkler, fjærer etc. Litt motordeler også - Topp/manifold er nå portmatchet - var endel avvik begge veier som forventet. Har begynt å slipe litt på ventiler nå, slanker de littegrann, så kommer vinklene til slutt.

Håper å få en rask og smidig liten bruksbil av Panoramaen. Utrolig praktisk liten bil, med en herlig liten motor som fortjener bedre enn å bli strupt i begge ender:-)


Image

Portmatchet manifold/topp.


Image

Manifold prøvemontert.... Ser riktigere ut dette enn enkel 32 Weber med 24 mm venturi.....


Image

Veldig små porter i 128 toppen, så slanker ned ventilstammen og tallerkenen litt. Stammen nå 6.5 istedet for 8 mm++. Ventil/setevinkler neste:-)

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 09 Jun 2014 20:31
by sirkus karlsen
Virker som om det har vært en fiiin og produktiv helg i møkkakjelleren. Veldig interessant og inspirerende og følge med på det du gjør.
Keep up the good work.

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 27 Jun 2014 09:15
by Mr.Dreng
Hvordan ligger det an med det du bestilte fra Bojan aka 128zfa ?

Har vurdert å bestille noe der ifra men har hørt diverse om han fyren der..

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 27 Jun 2014 10:28
by Abarthnorway
......tja......
Ikke dukket opp noen deler her 9 måneder senere og roughly 7000 kr fattigere

Han svarer som vanlig ikke på mail....
Har ringt noen titalls ganger, og fått svar en gang - da skulle han sende delene dagen etter, men det har ikke kommet noe til meg:-( Er faktisk første gang jeg blir reelt rundlurt på deler, men man blir aldri for gammel til å lære noe nytt:-)

Min anbefalning er ligg unna - men om noe skal bestilles så gjør det på ebay - da får du litt hvertfall litt sikkerhet.....

Anbefaler derimot sime fiat power - Simeon. Har bestilt litt smått derfra noen ganger, og det blir som avtalt, med bra kommunikasjon:-)


Remi

Re: Abarthnorways møkkakjeller

Posted: 27 Jun 2014 13:02
by Mr.Dreng
Takk for svar og tips ! :)