Page 3 of 7

Posted: 01 Sep 2013 13:09
by Abarthnorway
Jens wrote: Har ikke prøvd å presse i pressa nei, tror ikke det går særlig bra.
Men derimot har jeg prøvd å smi om bladfjærer kalde med ambolt og
hammer og det fungerer veldig bra.
Er dette et enormt stykke arbeide??
Håndkraft?

Remi

Posted: 01 Sep 2013 19:29
by Jens
Abarthnorway wrote:
Jens wrote: Har ikke prøvd å presse i pressa nei, tror ikke det går særlig bra.
Men derimot har jeg prøvd å smi om bladfjærer kalde med ambolt og
hammer og det fungerer veldig bra.
Er dette et enormt stykke arbeide??
Håndkraft?

Remi
Selve smi jobben gjør du nok unna på fem minutter men du trenger en
ambolt og en stor god hammer. Vær nøye med å slå rett mot fjæra så
ikke hammeren setter merker i fjæra. Håndkraft ja.

Posted: 10 Sep 2013 23:44
by Abarthnorway
Takk til Jens!

Skal prøves:-) Liker hjemmesnekring!


Har fått nyborret og planet 128 blokk tilbake, nå lakkert opp i Hammerite fra sprayboks, samt honet med flexhone 180 grit, og vasket sylinderne MANGE ganger. Ser alldeles nytt og deilig ut!!!

Coupe motoren manglet kamaksel, men donorkam fra slaktet Ritmo 1300 har vist seg å være i perfekt stand og vil sannsynligvis bli brukt.

Har fått startet på modifisering av innsugsmanifold til 500 topp med JB weld, da ikke alle vinkler passet mot portene..... er ute etter rette linjer her. Blir litt mekk å få dette til å passe da manifoldet er laget for punto75 topp. Punto75 har portens åpning lengre ned - dvs at 500 har mere fall ned mot innsugsventilen.....hvilket i teorien er positivt sies det. Uansett må bolthullene endres for korrekt montering på 500 topp, men det ordner forhåpentligvis den hendige eier....;-)

75 toppen til Vipern er tilpasset fremtidig kam ved å file litt på bøttenes hull

Sliter ellers med å få demontert ett sett med x1/9 dempere og fjærer. De har vel ikke vært tatt fra hverandre siden det herrens år 1973 og det meste er rustet godt fast....første forsiktige forsøk har ikke gitt resultater.


Nok for nå - bilder kommer!


Image

Bolthull må flyttes.....


Image


Image

Litt mismatch mellom topp og manifold - på feil steder - ser ikke rett ut å fjerne materiale i toppen her, da blir det for "bulkete" i kanalen ned mot ventilen......


Image

Litt skraping på overflaten..


Image

For første gang i livet skal jeg nå teste JB weld - håper at dette vil feste bra og være greitt å slipe i etterpå. I første omgang kun på manifoldet.



Image

Nyborret, honet, vasket og lakket 128 blokk


Remi

Posted: 16 Sep 2013 15:35
by Abarthnorway
Har fortsatt litt med 500 toppe idag - moro.


Image

Innsugskanal til riktige mål - finpuss gjenstår


Image

Andre vei


Image

Eksoskanal orginal (bare tatt litt på sidene rundt styring)
Denne er ekstremt trang, men har annen form enn 75. På det minste måler den 19*23 mm - p75 ca 25*25...
Innerdiameter på ventilseter er også mindre rundt 23mm mens p75 har 24+mm.
Formen på kanalen er veldig annerledes enn p75, og den gjorde det brukbart i Jens flødebenk likevel - den englandsportede vil si....


Image

Økt endel på høyden og litt i bredden

Posted: 16 Sep 2013 18:18
by Reidar
JB Weld henger imponerende godt på aluminium.

Jeg hadde lignende problematikk på et hjemmelaget innsug til en 106Rallye med GSXR spjeld for syv år siden. Runnerne var sveist på 5mm for lavt i forhold til de nøye tilpassede hullene i flensen og det var trangt og styrete å få sveist i samtidig med stødig oppspenning. Så jeg støpte i med JB Weld.

Det var ganske likt å slipe i som aluminium så overgangene ble fine. Bilen har fått godt med bank men ingen ting har løsnet.

Posted: 16 Sep 2013 19:30
by Abarthnorway
Reidar wrote:JB Weld henger imponerende godt på aluminium.

Jeg hadde lignende problematikk på et hjemmelaget innsug til en 106Rallye med GSXR spjeld for syv år siden. Runnerne var sveist på 5mm for lavt i forhold til de nøye tilpassede hullene i flensen og det var trangt og styrete å få sveist i samtidig med stødig oppspenning. Så jeg støpte i med JB Weld.

Det var ganske likt å slipe i som aluminium så overgangene ble fine. Bilen har fått godt med bank men ingen ting har løsnet.
Fikk testet litt i dag, ble mykere enn jeg trodde, og festet bedre enn forventet. La et lag nr 2 visse steder i dag, og begynner sliping i morgen kveld var planen.

Litt redd for dette her! Men veldig kjekt å ha fått grønt lys for eksperimentering og øving på annen persons motor....;-) før man går bananas på egne prosjekter!!

Remi

Posted: 19 Oct 2013 21:38
by Abarthnorway
Så og si ferdig med eksoskanaler til FIRE

Image


Sirkusdirektøren har kortet ned noen styringer til Twincam tiltenkt Integrale og 130 TC topper

Image
Eksos høyre innsug venstre


128 bunndel er påbegynt, deilig å bygge med rene og nye deler.

Image
Nyborret blokk


Image
Byggesett - balanserte stempel/råder og nye ringer, rådebolt/mutter samt lagre


Image
Kjøpte for noen år siden et Fiatverktøy for innsetting av klips i stempel - veldig smidig


Image
Klipset settes i en konet sylinder og skrus innover


Image
....og monteres slik:-)


Image
Oljekjøler skal på plass etter hvert, og mekanisk bensinpumpe utgår


Image
Ringene alle innafor specs


Image
.......
Veiv og stempler er nå montert og torquet opp. Så gjenstår bare resten:-)

Posted: 20 Oct 2013 23:42
by martini gasolini
Godt å se det er noen aktive losjere!
Ser ut som om de fleste har gått i dvale allerede...
Blir en finfin brukstrimmet 128 det det der:)

Martini Gasolini

Posted: 26 Oct 2013 10:10
by Abarthnorway
Fått påbegynt porting av 128 topp, samt bestilt en masse smått og godt av foringer og understellsdeler. For "FiatLego" entusiaster kan nevnes at Yugo bærearmer er 10 mm lenger enn std 128......og kompatible:-)

Remi

Posted: 28 Oct 2013 18:07
by sirkus karlsen
Fint å se at du er i gang Remi.
Med yugobærearmer betyr det hjul lenger ut… og breddere…?

Posted: 28 Oct 2013 18:56
by Abarthnorway
Ikke breddere foreløpig håper jeg, men forhåpentligvis en smule negativ camber. Blir en stund fram i tid - demontering først, kjærring, guttunger og jobb mellom, så kanskje neste år engang....

Posted: 31 Oct 2013 21:28
by Abarthnorway
Endelig garasjetur igjen;-)


Har et par spørsmål......jeg forstår ikke helt dette med fjærer.

Image

Her er en løs Ritmo 130 TC fjær og en Ritmo 70 CL fjør/demper.

70 CL har 6,25 runder og tykkelsen er 12,9mm
130 TC har 10.25 runder og tykkelse på 13.7mm


Abarthfjæra er adskillig stivere enn 70 fjæra. Trodde man regnet tykkelse samt antalle runder.....om jeg skulle gjettet ville jeg sagt at 70 fjæra var stivest - på tross av at jeg vet at Abarthen "bunner" de 1,5 nederste coilene når de monteres.

Sliter også med å se sammenhengene på bladfjærene bak.
Abarth har enkel 10 mm tykk, ritmo 70 2*8mm

Noen som kan dette?


Image

Har begynt på 128 toppen, først og fremst med å åpne opp forbrenningskammer rundt innsugsventil til pakningen. Jeg liker faktisk best å jobbe med uvaskede topper når jeg begynner, da er det mye enklere å se hvor man fjerner materiale når man freser.....:-)


Image

Innsugskanalene frisket opp, ender nok på rundt 27 mm inn og 28 ut når jeg er ferdig.


Image

Tar en god del fra sidene rett før ventilsetet, og selve setet skal utvides på innerdiameter fra 30mm til 32 mm.......har enda ikke funnet verktøy for dette så det blir nok satt bort:-(


Har byttet til meg en Ritmo 85 kam, og den har HELE 0,3 mm høyere løft enn min brukte 1300.....skal få målt de for å sammenligne profilen samt timingen.

Posted: 08 Nov 2013 22:03
by Abarthnorway
Fortsatt litt med 128 toppen


Image

Ferdige kanaler - nå 26.5 mm på det minste i innsug og 25*29 mm i eksoskanal.


Image

Innsugskanal ferdig - primært utvidet rett før ventilsetet



Image

Forbrenningskammer åpnet opp maksimalt, litt finpuss gjenstår.


Deilige små motorer!!!

Posted: 08 Nov 2013 22:25
by vegar
Gleder meg til å høre lampredi på banen. Rart i grunn at ikke flere kjører fiat i CI

Posted: 09 Nov 2013 00:12
by Abarthnorway
Det blir Lampredi på banen, men 2 liter og to kammer. Står ferdig på garasjegulvet!!

Pluttemotoren skal inn i Panoramaen - den trenger litt mere snerr;-)