Abarthnorways møkkakjeller
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Da er det atter en FIRE som står for tur.....
I form av en 500 topp - merkverdige former i den der.
Forbrenningskammeret er sikkert supereffektivt i å hindre at uforbrent blanding forsvinner ut eksosen. Kanten mellom innsug og eksosventil er markant, og store deler av eksosventilen er omkapslet av forbrenningskammeret. Det må bort.
Mere av det samme. Innsugsventilen ligger også klistret mot veggen i forbrenningskammeret, og det er absolutt minimalt som kan fjernes før man går ut over pakningen. Er vel FIREtoppens største svakhet...... får se om vi kan finne på noen triks der;-) Offset ventilstyringer ala Jens er utelukket.
Innsugskanalen i 500 toppen er stor for i forhold til P75 toppen, men har en stygg og veldig markant "surleppe" som stikker ut rett før ventilsetet nesten hele veien rundt. Arealet 1 cm før ventilsetet er det definitivt minste i hele innsugs porten.
Slik ser en umodifisert port ut.....
Her har jeg ryddet litt grovt..... og ja ventilsetet var så skabbete orginalt!
Denne toppen er ganske "annerledes" enn de jeg har sett før, men jeg tror den gjør nytten ..... lavt forbruk og utslipp. Forhåpentligvis kan den også flowe bra etterhvert.
Har ikke helt forstått denne, men leker litt med trykkluft og hyssing for å se hva som skjer.
Ritmoen er så klar for tur ned til Grenlandsområdet for innsetting av bur sikkert nok for en trebarnsfar. På tross av en senking på gode 40-45 mm ser den ut til å vandre på stylter, men er jo ikke mye vekt i det tomme skallet. Ledningsnettet skal i første omgang reduseres til det minimale - gruer meg som en hund da jeg ikke kan fordra ledninger/slanger av noen sort.
Forhåpentligvis er det kun plast og glassfiber som skal på av dører/panser og luke....
Får se hva framtiden bringer.
I form av en 500 topp - merkverdige former i den der.
Forbrenningskammeret er sikkert supereffektivt i å hindre at uforbrent blanding forsvinner ut eksosen. Kanten mellom innsug og eksosventil er markant, og store deler av eksosventilen er omkapslet av forbrenningskammeret. Det må bort.
Mere av det samme. Innsugsventilen ligger også klistret mot veggen i forbrenningskammeret, og det er absolutt minimalt som kan fjernes før man går ut over pakningen. Er vel FIREtoppens største svakhet...... får se om vi kan finne på noen triks der;-) Offset ventilstyringer ala Jens er utelukket.
Innsugskanalen i 500 toppen er stor for i forhold til P75 toppen, men har en stygg og veldig markant "surleppe" som stikker ut rett før ventilsetet nesten hele veien rundt. Arealet 1 cm før ventilsetet er det definitivt minste i hele innsugs porten.
Slik ser en umodifisert port ut.....
Her har jeg ryddet litt grovt..... og ja ventilsetet var så skabbete orginalt!
Denne toppen er ganske "annerledes" enn de jeg har sett før, men jeg tror den gjør nytten ..... lavt forbruk og utslipp. Forhåpentligvis kan den også flowe bra etterhvert.
Har ikke helt forstått denne, men leker litt med trykkluft og hyssing for å se hva som skjer.
Ritmoen er så klar for tur ned til Grenlandsområdet for innsetting av bur sikkert nok for en trebarnsfar. På tross av en senking på gode 40-45 mm ser den ut til å vandre på stylter, men er jo ikke mye vekt i det tomme skallet. Ledningsnettet skal i første omgang reduseres til det minimale - gruer meg som en hund da jeg ikke kan fordra ledninger/slanger av noen sort.
Forhåpentligvis er det kun plast og glassfiber som skal på av dører/panser og luke....
Får se hva framtiden bringer.
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Gøy å se du pusler med 500 toppen sir!
Rydd bare pent opp,jeg får visst dårlig tid neste år også...
Martini Gasolini
Rydd bare pent opp,jeg får visst dårlig tid neste år også...
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
Godt å se at du får konsentrert deg om de viktige tingene, og at unger og sånt fjas kommer i andre rekke
Veit du forresten noe om når du skal nedover på disse kanter? Ta med kidsa og kom, nå har vi plass til dere alle.
Veit du forresten noe om når du skal nedover på disse kanter? Ta med kidsa og kom, nå har vi plass til dere alle.
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG
SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG
SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Mistenker at det kreves mere enn opprydding her - litt utfylling hadde vært på sin plass - lettere flatbrystet visse steder i innsugskanalen hun her nemlig.....martini gasolini wrote:Gøy å se du pusler med 500 toppen sir!
Rydd bare pent opp,jeg får visst dårlig tid neste år også...
Martini Gasolini
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Har kommet til bygging av P75 FIRE topp - inntil videre med std kamaksel.
Her måler jeg kammens durasjon og løft.
0 klaring = 348 gr durasjon (lang rampe)
0.15 klaring = 324 gr durasjon
0,40 klaring = 268 gr durasjon
Rampe avsluttes på ca 0,6 mm løft.
Kammens løft - 9.52 - 9.58 mm på brukt kam.
For senere innstallering av kam med høyere løft ser det ut som om klaring mellom kam og topp blir litt liten - voldsomt mange muligheter for mods med standardkomponenter FIRE topper gitt.........
Ikke rare klaringen selv med standard kam...... har hentet kammen som er beregnet for framtidig bruk, så får jeg forhåpentligvis klargjort toppen for framtidige sprell ved å frese litt ut for kamlobene.
Her måler jeg kammens durasjon og løft.
0 klaring = 348 gr durasjon (lang rampe)
0.15 klaring = 324 gr durasjon
0,40 klaring = 268 gr durasjon
Rampe avsluttes på ca 0,6 mm løft.
Kammens løft - 9.52 - 9.58 mm på brukt kam.
For senere innstallering av kam med høyere løft ser det ut som om klaring mellom kam og topp blir litt liten - voldsomt mange muligheter for mods med standardkomponenter FIRE topper gitt.........
Ikke rare klaringen selv med standard kam...... har hentet kammen som er beregnet for framtidig bruk, så får jeg forhåpentligvis klargjort toppen for framtidige sprell ved å frese litt ut for kamlobene.
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Karosseri ankommet tiltenkt å passe til 128 motoren jeg bygger på - en 128 Panorama.
Hyggelig bil og i grei stand, selv om visse mods ikke nødvendigvis blir permanente.
Den er veldig lav, og må opp (er det lov å engang nevne på dette eminente forum??)
Er tøff i 175/50 og ATS felger, men funderer på noe mere gummi.
Her står den - har litt angst for å påbegynne forholdet, da jeg planlegger denne som arbeidskompis de neste par årene. Seriøse greier dette....
Hyggelig bil og i grei stand, selv om visse mods ikke nødvendigvis blir permanente.
Den er veldig lav, og må opp (er det lov å engang nevne på dette eminente forum??)
Er tøff i 175/50 og ATS felger, men funderer på noe mere gummi.
Her står den - har litt angst for å påbegynne forholdet, da jeg planlegger denne som arbeidskompis de neste par årene. Seriøse greier dette....
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Gratulerer med fantastisk vogn sir !
Ser passe lav ut syntes jeg?
Kanskje det ser annerledes ut på bakken.
185/60-13 finnes.
Martini Gasolini
Ser passe lav ut syntes jeg?
Kanskje det ser annerledes ut på bakken.
185/60-13 finnes.
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Begynner å tegne seg ett bilde av 128 - den skal jo brukes flittig opp og ned fortauskanter.......
Inntil videre: Opp ca 20 mm og på med 175/65 på minilitekopier 6*13 - står på Ritmo nå.
Framme: Bakdemper fra X1/9 og orginal x1/9 fjær. Denne fjæra er noe lavere og endel stivere enn 128
Bak: nr 2 av 3 bladfjærer fjærer tas fra Ritmo 70
Noen som har erfaring med å presse ned bladfjærer i presse - kalde.....?? ??
Liker ikke spacerløsningen.....
Inntil videre: Opp ca 20 mm og på med 175/65 på minilitekopier 6*13 - står på Ritmo nå.
Framme: Bakdemper fra X1/9 og orginal x1/9 fjær. Denne fjæra er noe lavere og endel stivere enn 128
Bak: nr 2 av 3 bladfjærer fjærer tas fra Ritmo 70
Noen som har erfaring med å presse ned bladfjærer i presse - kalde.....?? ??
Liker ikke spacerløsningen.....
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Hihisirkus karlsen wrote:Du kan jo høre på et av disse offroad- eller monstertruck-forumene
Tror du at du kanskje må dyse om... Lufta blir vel noe tynn der oppe
Var på hotwheelbrothers med smågutta igår - utvilsomt inspirerende....
Når vi er inne på den tanken ..... ..... Du har ikke noen brukandes ekstrafjærer til BLAZEREN liggende ...
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
Har ikke prøvd å presse i pressa nei, tror ikke det går særlig bra.Abarthnorway wrote:Begynner å tegne seg ett bilde av 128 - den skal jo brukes flittig opp og ned fortauskanter.......
Inntil videre: Opp ca 20 mm og på med 175/65 på minilitekopier 6*13 - står på Ritmo nå.
Framme: Bakdemper fra X1/9 og orginal x1/9 fjær. Denne fjæra er noe lavere og endel stivere enn 128
Bak: nr 2 av 3 bladfjærer fjærer tas fra Ritmo 70
Noen som har erfaring med å presse ned bladfjærer i presse - kalde.....?? ??
Liker ikke spacerløsningen.....
Men derimot har jeg prøvd å smi om bladfjærer kalde med ambolt og
hammer og det fungerer veldig bra.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no