Scuderia centoventisei
Posted: 09 Aug 2012 00:06
Tiden er inne for å gjøre en lettere facelift på min lille 126 og
den skal endelig få original farge og få det utseendet den fortjener.
Jeg har jo hatt denne bilen noen år nå og den har ikke hatt originalutseendet så lenge jeg har hatt den så tiden er vel inne for det nå.
Et snøras hadde bulket taket på den så det så ut som et vaskebrett, men jeg lot det passere inntil nå....
Første gang ble den seende ut slik:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/g_IICA9ED44.jpg)
Kjørte rundt som reklame for min Fars firma.
(Oppmerksomhet i bøtter og spann fikk den...)
Signalgul var den fra før så jeg lakkerte en rød stripe og klistret reklamen på.
Senere, da firmaet ble nedlagt, gikk den til dette...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/DSC00469.jpg)
Og ble slik...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/Dolcetti%20Drivers%20Club/SANY0932.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/Dolcetti%20Drivers%20Club/SANY0938.jpg)
Så ble den slik...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1123.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1120.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1121.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1122.jpg)
Takplaten har jeg byttet med hjelp av en god venn (og de bør man ta vare på
) .
Det tok oss en helg å få gjort dette da vi gikk veldig forsiktig fram.
Takstolpene er ikke rørt da vi følte at det ville bli "jalla-jobb" og svekking av bilen å gjøre det.
Vi borret ut alle sveisepunkter i takrenne og vindusprofiler på det "nye" donor-taket og strippet det helt ned
til bare takplaten og øverste del av vindusprofilene til for og bakvindu gjensto.
Deretter skar vi det gamle taket av bilen og slipte vekk alt overflødig materiale nede i takrenner etc.
Så la vi det nye donor-taket på, tilpasset det med tanke på sveiseskjøter o.l. og tilslutt
ble det sveiset inn på en slik måte at alle sveisepunkter er på original plass.
En del jobb, men det er jammen verdt det.
(Bilder av dette glemte jeg selvsagt å ta...)
Og i dag ble den lakkert!
Ikke perfekt, men en lakkering som passer perfekt til bruk og et og annet treff.
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1126.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1132.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1130.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1133.jpg)
Noe "sitronskall" og støv ble det, men ikke verre enn at litt fast-cut polermiddel fikser den biffen.
Vinner vel ingen "beste lakk" premie, men er godt nok for meg til vanlig bruk.
Blir det FOR fint tør man jo ikke å kjøre av frykt for steinsprut el.l.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
den skal endelig få original farge og få det utseendet den fortjener.
Jeg har jo hatt denne bilen noen år nå og den har ikke hatt originalutseendet så lenge jeg har hatt den så tiden er vel inne for det nå.
Et snøras hadde bulket taket på den så det så ut som et vaskebrett, men jeg lot det passere inntil nå....
Første gang ble den seende ut slik:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/g_IICA9ED44.jpg)
Kjørte rundt som reklame for min Fars firma.
(Oppmerksomhet i bøtter og spann fikk den...)
Signalgul var den fra før så jeg lakkerte en rød stripe og klistret reklamen på.
Senere, da firmaet ble nedlagt, gikk den til dette...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/DSC00469.jpg)
Og ble slik...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/Dolcetti%20Drivers%20Club/SANY0932.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/Dolcetti%20Drivers%20Club/SANY0938.jpg)
Så ble den slik...:
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1123.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1120.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1121.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1122.jpg)
Takplaten har jeg byttet med hjelp av en god venn (og de bør man ta vare på
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Det tok oss en helg å få gjort dette da vi gikk veldig forsiktig fram.
Takstolpene er ikke rørt da vi følte at det ville bli "jalla-jobb" og svekking av bilen å gjøre det.
Vi borret ut alle sveisepunkter i takrenne og vindusprofiler på det "nye" donor-taket og strippet det helt ned
til bare takplaten og øverste del av vindusprofilene til for og bakvindu gjensto.
Deretter skar vi det gamle taket av bilen og slipte vekk alt overflødig materiale nede i takrenner etc.
Så la vi det nye donor-taket på, tilpasset det med tanke på sveiseskjøter o.l. og tilslutt
ble det sveiset inn på en slik måte at alle sveisepunkter er på original plass.
En del jobb, men det er jammen verdt det.
(Bilder av dette glemte jeg selvsagt å ta...)
Og i dag ble den lakkert!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ikke perfekt, men en lakkering som passer perfekt til bruk og et og annet treff.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1126.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1132.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1130.jpg)
![Image](http://i420.photobucket.com/albums/pp282/arrabiato/126%20restaurering/SANY1133.jpg)
Noe "sitronskall" og støv ble det, men ikke verre enn at litt fast-cut polermiddel fikser den biffen.
Vinner vel ingen "beste lakk" premie, men er godt nok for meg til vanlig bruk.
Blir det FOR fint tør man jo ikke å kjøre av frykt for steinsprut el.l.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)