OLJE!

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

OLJE!

#1 Post by sirkus karlsen » 03 Apr 2012 23:46

Er det noen som har sterke meninger om hvilke olje man bør bruke på disse gamle bilene våre? Helsyntetisk, halvsyntetisk eller mineral?
Jeg tenker da først og fremst på den nybygde motoren min.
Jeg har en kompis som snakker så varmt om Royal Purple.
Noen som vet noe om den?
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#2 Post by gopp » 04 Apr 2012 09:36

Jeg har brukt Castrol Classic 20w-50w på min Merak i fjor sommer. Når jeg tok av ventildekslene var det et skikkelig vakkert syn. Alt er blankt og fint, og jeg ser ikke tegn til slitasje på kammer og ventilshims (som er en svakhet på C114).

Det er viktig at oljen inneholder nok zink, for særlig kammer og ventilshims på eldre biler trenger den ekstra smøringen dette gir. Det kan også vær elurt å vurdere en innkjøringsolje, for moderne oljer smører så godt at det tar lang tid før stempelfjærer setter seg.

Jeg skal bruke Castrol Classic også på Khamsin, men hvert oljeskift koster litt når det går 13 liter i tørrsumpen. I UK koster denne oljen 25% av hva jeg betaler her, så jeg planlegger å ta med meg to 20 liters dunker i mai.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#3 Post by Spit73 » 04 Apr 2012 09:38

Biltema syntetisk. Eller det du finner på nærmeste bensinstasjon. Disse edle maskinenene som er i våre ræserbiler er enkle slik, de godtar stort sett det de får, de er ikke vant til noe annet.
Værre med de nymotens familiebilene, de krever jo alle hver sin olje med diverse tilsettinger.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#4 Post by gopp » 04 Apr 2012 11:02

Her er bilde av ventildekselet på undersiden. Det er ikke engang tørket av med fille, og motoren har gått 20.000 km. over ti år fra motoren var overhalt.

Castrol gjør jobben på godbilene, så kan heller Biltema helles på bruksbilen.
Image
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#5 Post by sirkus karlsen » 04 Apr 2012 17:42

det var da svært så rent og pent!!!
Castrol is tha thing 8)
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#6 Post by uno45 » 04 Apr 2012 19:36

Jeg bruker bare comma (samme kran som mobil1) sin mineral olje 20w50.
For å få det rent før oljeskift bruker jeg en "engine and compressor flush", som kan brukes på mineral, semi og helsyntet.
Billig og bra olje, billig og verdenskjent rensemiddel. Oljeskift inkl filter og rens på fiaten min, ca 250 kroner:)
Syltapp.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#7 Post by EcurieEcosse » 04 Apr 2012 21:13

I hvert fall enten helsyntet eller helt mineral. Blandings er ikke vits i, siden du betaler mye for syntetdelen, men uten at effekten av den er med siden den er blandet med mineralt. Bruker selv statoil 20/50 classic i Marcosmotoren, og er godt fornoyd med den :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
Dr.126
Asfaltjunkie
Posts: 564
Joined: 03 Jan 2008 15:16
Location: Casa De Colina
Contact:

#8 Post by Dr.126 » 04 Apr 2012 23:43

Agip 20w50 på min gamle hundreogogseksogtjue...
Dr.126
`75 Fiat 126
`75 Fiat 127
`96 Fiat Brava
`89 Mercedes 230E
`?? Cosmopolitan

User avatar
twincam
Reservognchauffeur
Posts: 233
Joined: 10 Jan 2006 15:57
Location: porsgrunn

#9 Post by twincam » 06 Apr 2012 18:46

jeg bruker valvoline racing 20/50. med den har jeg et halvt kilo mer i oljetrykk både på kald og varm motor. sammenlignet med castrol og mobil1

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#10 Post by clubMan » 06 Apr 2012 22:49

Er vel litt forskjellig fra motor til motor dette her..... På Amrisen kjører jeg på Pennzoil mineralsk, som virker utmerket. På L.R.D fyllte jeg på med der samme gjentatte ganger, men det blei "skumming/aperunk" på ventilgalleriet og oppunder ventildekselet. Etter råd/kommentarer fra en gammel veteranmann byttet jeg til biltema og nå er probmlemet borte. :) Dette forteller meg at disse gamle motorene våre er noen skikkelige individualister, og må prøves ut. Om vi skifter olje hvert år på bilene våre (som ikke kjøres veldig mye i løpet av sommerhalvåret) tror jeg ikke viskositeten blir veldig dårlig. Royal Purpel og Pennzoil høres ut som tøffe oljer, men det er ikke sikkert det er den oljen din/vår motor liker.....
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

Post Reply