Reidars R8
Posted: 11 Nov 2011 14:15
Jeg er et blodferskt forummedlem men har lest det i lang tid med stor interesse.
Tenkte at mitt bilprosjekt passet ganske bra her inne.
Jeg kjøpte nylig en -64mod R8.
Bilen er i bra stand mht rust og grei å se til selv om lakken ikke er fagmessig utført.
Teknisk bærer den preg av å bli vedlikeholdt med noe stramt budsjett. Ingenting har vært skiftet ut om ikke det var absolutt nødvendig. Vinduspakninger, foringer, støtdempere etc har sett bedre dager.
Ellers har den en noe overarbeidet 955cc motor og lavt giret girkasse med den minste typen inngående aksling.
Planen er å overhale hjuloppheng og bremser samtidig som motor og girkasse blir oppgradert.
Jeg har fått tak i en B14 motor og R5 Alpine topp. Jeg skal også ha en skarpere kam. Det er jo doble gassere som er vanligst på slike motorer men jeg vil bruke en mer moderne løsning med separate spjeld fra motorsykkel og datasprut.
Disse er fra -99 GSXR 750 og er 42mm. De er støpt individuellt slik at avstanden mellom de enkelt kan endres.
Jeg kunne ha tatt utgangspunkt i et innsug til Weber DCOE men jeg ønsker å tilte spjeldene lett oppover slik at de går klar av innerskjermen.
Siden disse spjeldene har løpet offsetplassert mot toppen har jeg laget adaptere for å kunne bruke de originale koblingsgummiene.
Her ville nok de teknisk avanserte ha brukt en CNC fres eller evt dreiebenk. Men siden jeg ikke har denslags tilgjengelig må jeg klare meg med kreativ bruk av hullsager og diverse håndverktøy.
Her er en av dem tredd inn på et 40mm alurør som jeg planlegger å bruke som runner. Disse rørene skal igjen sveises på en flens mot toppen.
De originale motorsykkelinnsugene har en utsparing tilsvarende dem i spjeldhusene. Dem skal gjenskapes i mitt innsug etterhvert.
Har laget flenser i 15mm alu.
Brukte god tid på å måle opp toppen og overførte målene med passer og skyvelær før jeg markerte hullene med kjørner. Alle hullene lot seg entre med 8,5mm hull og alle portene blir spot on med litt porting.
En tidligere eier har prøvd seg på litt porting. Får håpe det ikke er gjort alt for stor skade...
Innsugsrørene er kappet i riktig lengde og skråskåret 20 grader mot toppen.
Jigget opp slik at de har riktig avstand til hverandre og er paralelle.
Jeg har aldri sveist aluminium selv så jeg må nok få hjelp til å få dette sammen. Men det hadde selvsagt vært fint å lære seg denslags...
Motoren kommer til å trenge eksos også.
Laget denne av et 10mm flattjern.
Jeg har tenkt å bruke ett av Summit Racing sine "weld up kits" til båtmotor motor. Da er det strengt tatt rørdeler til to stk 4-1 manifolder men det er bare halvparten av rørene som vil peke i riktig retning uten å bli modifisert.
Det finnes ferdige manifolder til R8 med R5 Alpine motor men jeg synes de er litt for dyre.
De originale hjulene kler jo bilen ganske godt men jeg er ute etter en mer sporty look og ønsker å kunne bruke en mer kurant dekkdimensjon.
Det er ganske vanlig å bredde standardfelger ved å splitte felgbanen å sveise inn en valset ring av stålplate.
Jeg synes det virker mer fornuftig å løsne senteret fra felgbanen og bruke en bredere felgbane fra en moderne stålfelg.
Senteret i R8 felgen er naglet fast og naglene lar seg lett borre ut. En grundig dynking med rustløser og litt overtalelse med hammer så kommer de ut ganske greit.
Jeg hadde planlagt å ha 5,5" framme og 6,5" bak. Utfordringen har vært å finne felgbaner med riktig bredde og innerdiameter. De aller fleste moderne 15" felger har 337mm senter mens R8 har 340mm. 15" felger som er smalere enn 6" er også en skjeldenhet.
Jeg var heldig og kom over disse 5,5x15" fra Citroen ID/DS på Knoks
Og jeg skaffet et sett 6,5x15" fra nyeste typen Berlingo
Her er hjulene satt løst sammen(ikke sveist ennå) og klar for prøvemontering på bilen.
Fra venstre; 6,5" bakfelg, 5,5" framfelg og en original 4" som referanse.
6,5 felgbane er hentet fra nye typen Partner/Berlingo og 5,5" er hentet fra sekstitalls Citroen ID/DS.
Framme lot jeg felgbanen komme endel lenger inn en jeg egentlig hadde tenkt. Anlegget for senteret i banen var bredt og montert i senter så det var mye å justere på.
Bak er anlegget for senteret temmelig langt inne(banen er snudd) så dette er så langt inn jeg kommer med felgbanen. Jeg har ikke lyst på skjermbreddere så jeg er redd jeg må gå for 6" isteden.
Jeg har punktet en av bakfelgene slik at jeg kan teste med dekk på.
Men framfelgene se altså greie ut.
Jeg brukte et løst nav som jeg monterte i skrustikka
Med hjelp av et måleur sjekket jeg for kast og urundhet
Dette er jo over førti år gamle deler så jeg lykkes ikke med å få det mer nøyaktig enn innenfor 1mm.
Framfelg ferdig sveist
Tenkte at mitt bilprosjekt passet ganske bra her inne.
Jeg kjøpte nylig en -64mod R8.
Bilen er i bra stand mht rust og grei å se til selv om lakken ikke er fagmessig utført.
Teknisk bærer den preg av å bli vedlikeholdt med noe stramt budsjett. Ingenting har vært skiftet ut om ikke det var absolutt nødvendig. Vinduspakninger, foringer, støtdempere etc har sett bedre dager.
Ellers har den en noe overarbeidet 955cc motor og lavt giret girkasse med den minste typen inngående aksling.
Planen er å overhale hjuloppheng og bremser samtidig som motor og girkasse blir oppgradert.
Jeg har fått tak i en B14 motor og R5 Alpine topp. Jeg skal også ha en skarpere kam. Det er jo doble gassere som er vanligst på slike motorer men jeg vil bruke en mer moderne løsning med separate spjeld fra motorsykkel og datasprut.
Disse er fra -99 GSXR 750 og er 42mm. De er støpt individuellt slik at avstanden mellom de enkelt kan endres.
Jeg kunne ha tatt utgangspunkt i et innsug til Weber DCOE men jeg ønsker å tilte spjeldene lett oppover slik at de går klar av innerskjermen.
Siden disse spjeldene har løpet offsetplassert mot toppen har jeg laget adaptere for å kunne bruke de originale koblingsgummiene.
Her ville nok de teknisk avanserte ha brukt en CNC fres eller evt dreiebenk. Men siden jeg ikke har denslags tilgjengelig må jeg klare meg med kreativ bruk av hullsager og diverse håndverktøy.
Her er en av dem tredd inn på et 40mm alurør som jeg planlegger å bruke som runner. Disse rørene skal igjen sveises på en flens mot toppen.
De originale motorsykkelinnsugene har en utsparing tilsvarende dem i spjeldhusene. Dem skal gjenskapes i mitt innsug etterhvert.
Har laget flenser i 15mm alu.
Brukte god tid på å måle opp toppen og overførte målene med passer og skyvelær før jeg markerte hullene med kjørner. Alle hullene lot seg entre med 8,5mm hull og alle portene blir spot on med litt porting.
En tidligere eier har prøvd seg på litt porting. Får håpe det ikke er gjort alt for stor skade...
Innsugsrørene er kappet i riktig lengde og skråskåret 20 grader mot toppen.
Jigget opp slik at de har riktig avstand til hverandre og er paralelle.
Jeg har aldri sveist aluminium selv så jeg må nok få hjelp til å få dette sammen. Men det hadde selvsagt vært fint å lære seg denslags...
Motoren kommer til å trenge eksos også.
Laget denne av et 10mm flattjern.
Jeg har tenkt å bruke ett av Summit Racing sine "weld up kits" til båtmotor motor. Da er det strengt tatt rørdeler til to stk 4-1 manifolder men det er bare halvparten av rørene som vil peke i riktig retning uten å bli modifisert.
Det finnes ferdige manifolder til R8 med R5 Alpine motor men jeg synes de er litt for dyre.
De originale hjulene kler jo bilen ganske godt men jeg er ute etter en mer sporty look og ønsker å kunne bruke en mer kurant dekkdimensjon.
Det er ganske vanlig å bredde standardfelger ved å splitte felgbanen å sveise inn en valset ring av stålplate.
Jeg synes det virker mer fornuftig å løsne senteret fra felgbanen og bruke en bredere felgbane fra en moderne stålfelg.
Senteret i R8 felgen er naglet fast og naglene lar seg lett borre ut. En grundig dynking med rustløser og litt overtalelse med hammer så kommer de ut ganske greit.
Jeg hadde planlagt å ha 5,5" framme og 6,5" bak. Utfordringen har vært å finne felgbaner med riktig bredde og innerdiameter. De aller fleste moderne 15" felger har 337mm senter mens R8 har 340mm. 15" felger som er smalere enn 6" er også en skjeldenhet.
Jeg var heldig og kom over disse 5,5x15" fra Citroen ID/DS på Knoks
Og jeg skaffet et sett 6,5x15" fra nyeste typen Berlingo
Her er hjulene satt løst sammen(ikke sveist ennå) og klar for prøvemontering på bilen.
Fra venstre; 6,5" bakfelg, 5,5" framfelg og en original 4" som referanse.
6,5 felgbane er hentet fra nye typen Partner/Berlingo og 5,5" er hentet fra sekstitalls Citroen ID/DS.
Framme lot jeg felgbanen komme endel lenger inn en jeg egentlig hadde tenkt. Anlegget for senteret i banen var bredt og montert i senter så det var mye å justere på.
Bak er anlegget for senteret temmelig langt inne(banen er snudd) så dette er så langt inn jeg kommer med felgbanen. Jeg har ikke lyst på skjermbreddere så jeg er redd jeg må gå for 6" isteden.
Jeg har punktet en av bakfelgene slik at jeg kan teste med dekk på.
Men framfelgene se altså greie ut.
Jeg brukte et løst nav som jeg monterte i skrustikka
Med hjelp av et måleur sjekket jeg for kast og urundhet
Dette er jo over førti år gamle deler så jeg lykkes ikke med å få det mer nøyaktig enn innenfor 1mm.
Framfelg ferdig sveist