Reidars R8
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Jeg holder på å lage et nytt dashbord med nye instrumenter. Siden dette uansett ikke er noen originalbil går jeg for nye instrumenter fra ETB instruments med elektronisk speedometer som kan rekalibreres med et tastetrykk. Praktisk når en kjører med forskjellige dekkdimensjoner.
Speedometeret blir med samme type nål som turtelleren og med bare Kmt skala. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke målere jeg skal ha. Vanntemp, oljetrykk og voltmeter er selvsagt men vurderer også oljetemp og tankmåler.
Måleren til bredbåndslambdaen blir av et litt annet design men blir muligens moddet for å matche.
Jeg har fått tak i et nyere dashbord med runde målere så jeg slipper å ødelegge det som står der. Da jeg demonterte det viste det seg at den folierte blikkplata i fronten var helt løs.
Enkelt og greit å bruke den gamle som mal.
Jeg vurderer å droppe hanskerommet for å få plass til målerne. Jeg skal tegne det opp på en papplate for å eksperimentere med plassering av diverse.
Bilen har akkurat som R8 Gordini dashbord med grå krympelakk og jeg hadde et ørlite håp om at de lokale blikkenslagerene skulle ha blikk med en lignende overflate.
Det ser dårlig ut men de har eloksert aluminium og det er ikke feil på en sekstitallsbil det heller. Min bil har eloksert speedometer og hanskerommsramme.
Ellers blir det å få lakkert en vanlig aluminiumsplate. Jeg ser de finnes grå krympelakk som både sprayboks og pulverlakk.
Speedometeret blir med samme type nål som turtelleren og med bare Kmt skala. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke målere jeg skal ha. Vanntemp, oljetrykk og voltmeter er selvsagt men vurderer også oljetemp og tankmåler.
Måleren til bredbåndslambdaen blir av et litt annet design men blir muligens moddet for å matche.
Jeg har fått tak i et nyere dashbord med runde målere så jeg slipper å ødelegge det som står der. Da jeg demonterte det viste det seg at den folierte blikkplata i fronten var helt løs.
Enkelt og greit å bruke den gamle som mal.
Jeg vurderer å droppe hanskerommet for å få plass til målerne. Jeg skal tegne det opp på en papplate for å eksperimentere med plassering av diverse.
Bilen har akkurat som R8 Gordini dashbord med grå krympelakk og jeg hadde et ørlite håp om at de lokale blikkenslagerene skulle ha blikk med en lignende overflate.
Det ser dårlig ut men de har eloksert aluminium og det er ikke feil på en sekstitallsbil det heller. Min bil har eloksert speedometer og hanskerommsramme.
Ellers blir det å få lakkert en vanlig aluminiumsplate. Jeg ser de finnes grå krympelakk som både sprayboks og pulverlakk.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
Har fått Alpinetoppen gjennomgått og modifisert av EBB. Han har jobbet med disse motorene tidligere med godt resultat.
http://www.ebbt.no/renault-r8-performance-toppbygg/
http://www.ebbt.no/renault-r8-performance-toppbygg/
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
Motoren kommer sansynligvis til å bli på 1397cc. R5 Alpine Topp, veiv, svinghjul, stempler og foringer. Volvo 340 blokk og litt R8.
Har fått tak i en Eskrot LX(Brasil) der veiva har 5mm lengre slaglengde som muligens skal brukes. Isåfall blir det 1515cc
EBB gjør fint arbeid og han oppnår bra resultater.
Desverre er det pokker så mye enklere å betale for arbeid enn å få gjort noe selv...
Har fått tak i en Eskrot LX(Brasil) der veiva har 5mm lengre slaglengde som muligens skal brukes. Isåfall blir det 1515cc
EBB gjør fint arbeid og han oppnår bra resultater.
Desverre er det pokker så mye enklere å betale for arbeid enn å få gjort noe selv...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
En liten detalj jeg har glemt å nevne er at jeg i vår oppgraderte selve objektet.
Også denne en -64 men en 1132 Major
Jeg har vært litt i tvil om hvordan den bør se ut siden den er mer "finslig" med metallic lakk og mer krom. Men idag kom jeg over et bilde som viser at det er håp
[/img]
Også denne en -64 men en 1132 Major
Jeg har vært litt i tvil om hvordan den bør se ut siden den er mer "finslig" med metallic lakk og mer krom. Men idag kom jeg over et bilde som viser at det er håp
[/img]
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
Reidar wrote:Jeg holder på å lage et nytt dashbord med nye instrumenter. Siden dette uansett ikke er noen originalbil går jeg for nye instrumenter fra ETB instruments med elektronisk speedometer som kan rekalibreres med et tastetrykk. Praktisk når en kjører med forskjellige dekkdimensjoner.
Hvor har du kjøpt disse??
Trenger en ny turteller i cortisen!
Speedometeret blir med samme type nål som turtelleren og med bare Kmt skala. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke målere jeg skal ha. Vanntemp, oljetrykk og voltmeter er selvsagt men vurderer også oljetemp og tankmåler.
Måleren til bredbåndslambdaen blir av et litt annet design men blir muligens moddet for å matche.
Jeg har fått tak i et nyere dashbord med runde målere så jeg slipper å ødelegge det som står der. Da jeg demonterte det viste det seg at den folierte blikkplata i fronten var helt løs.
Enkelt og greit å bruke den gamle som mal.
Jeg vurderer å droppe hanskerommet for å få plass til målerne. Jeg skal tegne det opp på en papplate for å eksperimentere med plassering av diverse.
Bilen har akkurat som R8 Gordini dashbord med grå krympelakk og jeg hadde et ørlite håp om at de lokale blikkenslagerene skulle ha blikk med en lignende overflate.
Det ser dårlig ut men de har eloksert aluminium og det er ikke feil på en sekstitallsbil det heller. Min bil har eloksert speedometer og hanskerommsramme.
Ellers blir det å få lakkert en vanlig aluminiumsplate. Jeg ser de finnes grå krympelakk som både sprayboks og pulverlakk.
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974
@garage15: Posten din er snart et halvt år gammel men instrumentene er kjøpt direkte fra ETB instruments siden speedometeret er spesiallaget. ETB instrumenter er faktisk billigere fra Europaspares.
Jeg har roet modifiseringskjøret og fokuserer heller på å få bilene EUgodkjent og klar for sommeren. På R8 anbefales overhaling av calippere hvert tredje år. På den gyldne hang bremser på alle fire hjul så da var det ingen vei utenom.
Hadde håp om at ultralydvasker med zalo skulle klare rengjøringen av calipperne men stålbørsten måtte fram før det ble ordnings.
Endelig klar for nye gummibiter og montering. ikke verst til å være 49år gamle
Ellers begynner det å ordne seg med hjul. CMR stålfelger er klare med nye Fulda dekk
Men her om dagen fikk jeg disse fra over dammen
Litt modifiseringer må uansett til. R8 er konstruert for 15" hjul så med 13" blir det dårlig klaring både her og der
Jeg har roet modifiseringskjøret og fokuserer heller på å få bilene EUgodkjent og klar for sommeren. På R8 anbefales overhaling av calippere hvert tredje år. På den gyldne hang bremser på alle fire hjul så da var det ingen vei utenom.
Hadde håp om at ultralydvasker med zalo skulle klare rengjøringen av calipperne men stålbørsten måtte fram før det ble ordnings.
Endelig klar for nye gummibiter og montering. ikke verst til å være 49år gamle
Ellers begynner det å ordne seg med hjul. CMR stålfelger er klare med nye Fulda dekk
Men her om dagen fikk jeg disse fra over dammen
Litt modifiseringer må uansett til. R8 er konstruert for 15" hjul så med 13" blir det dårlig klaring både her og der
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
Åtteren har fått på plass de nye calipperne sammen med ny master og nye slanger. For meg er det helt nytt at bremserør kan skrus av og på uten at selve røret følger med nippelen.
Jeg har med andre ord ikke skrudd bremser på så gamle franske biler før
Jeg har egentlig nok prosjekter men når en 2011 125cc kinascooter dukket opp til bare 3500kr klarte jeg ikke la være:
En Generic(ironi?)XOR 125. Ikke helt vespaen jeg ønsket meg men det kan fungere dette også. Den har GY6 motor. En piratkopi av en gammel hondamotor som er verdens mest produserte scootermotor. Billige deler og et vanvittig utvalg av trimdeler.
Det er alltid en hake og denne ble kjøpt med defekt motor. Den havarerte innenfor garantitiden men da den ble levert til reparasjon ble det oppdaget at det var for lite olje på den. Så da fraskrev forhandleren seg alt ansvar.
Den hadde overhode ingen kompresjon men lot seg dra fint rundt uten stygge ulyder så jeg demonterte ventildekslet og fant ut at kamkjeden hadde falt av pga havarerte kamlager. En direkte følge av lite olje med andre ord.
Jeg kan få den opp å gå for 500kr i deler men jeg kan oppgradere til 180cc/25hk for ca 2000kr...
Jeg har med andre ord ikke skrudd bremser på så gamle franske biler før
Jeg har egentlig nok prosjekter men når en 2011 125cc kinascooter dukket opp til bare 3500kr klarte jeg ikke la være:
En Generic(ironi?)XOR 125. Ikke helt vespaen jeg ønsket meg men det kan fungere dette også. Den har GY6 motor. En piratkopi av en gammel hondamotor som er verdens mest produserte scootermotor. Billige deler og et vanvittig utvalg av trimdeler.
Det er alltid en hake og denne ble kjøpt med defekt motor. Den havarerte innenfor garantitiden men da den ble levert til reparasjon ble det oppdaget at det var for lite olje på den. Så da fraskrev forhandleren seg alt ansvar.
Den hadde overhode ingen kompresjon men lot seg dra fint rundt uten stygge ulyder så jeg demonterte ventildekslet og fant ut at kamkjeden hadde falt av pga havarerte kamlager. En direkte følge av lite olje med andre ord.
Jeg kan få den opp å gå for 500kr i deler men jeg kan oppgradere til 180cc/25hk for ca 2000kr...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs