motortrøbbel. MASSE hvit røyk

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

motortrøbbel. MASSE hvit røyk

#1 Post by StianØverland » 31 Aug 2011 15:35

var ute å kjørte, å plutselig begynte oljelampa å lyse. bruker vanligvis biltema semi syntetisk 10w40. men det jeg hadde med meg da var biltema mineral 10w40. så jeg måtte etterfylle litt med denne. når jeg starta motoren, og etter 15-20 sek begynte det en voldsom røykutvikling bak bilen. hele veien 150-200 meter bak meg var dekket.

noen som kan ha noe ide om hva dette kan være ? og hva jeg skal gjøre.


kunne ligne på "dirty tricks" knappen i IL tempo gigante. hehe
Vauxhall er tingen!

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#2 Post by Sir Haggis » 31 Aug 2011 16:00

"Vauxhall og oljetrykk?" sa folk!

Hvit røyk er som regel vanndamp... toppakning?

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#3 Post by Spit73 » 31 Aug 2011 17:28

Hvit røyk kan også være uforbrent olje. Stempelringer, stempelskade, sylinderskade...
Lite olje - fyllt på olje - røyk.
Er det noen ulyder fra maskineriet?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#4 Post by StianØverland » 31 Aug 2011 18:48

første jeg også tenkte var topp pakning. så har vert å kjøpt ny, å skal bytte til helga, kan være lurt å få gjort dette uansett.


med olje, hvor skulle denne kommet fra ? ventiltetningene ?

ingen ulyder, tikking, klakking overhodet. går meget pent. så mest sansynlig er det topp pakning.

mulig den har vert gåen lenge, men med den nye olja så har kansje "dritten" som har liggi å tetta mellom der løsna, å derfor vann i sylinderene.

vil jeg kunne se om det lekker på utsia mellom toppen og blokka hvis jeg blåser nedi plugghullet med en blåsespiss ?
Vauxhall er tingen!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#5 Post by Spit73 » 31 Aug 2011 19:09

Hvis det er hull i toppakningen mellom sylinder og vann vil det boble i radiatoren når motoren går. Vanndamp lager ikke en 200 meter lang sky bak bilen. Olje gjør....
Uansett, du vil kunne se om det er sylinderskade når du tar av toppen.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#6 Post by StianØverland » 01 Sep 2011 14:14

men hvor kommer den olja fra. og hvorfor begynner det så plutselig, bare ved etterfylling av olje med samme viskositet ?
Vauxhall er tingen!

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#7 Post by StianØverland » 02 Sep 2011 20:31

hva er mest sansynlig ? ventiltetniger eller topp pakning ?
Vauxhall er tingen!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#8 Post by Spit73 » 03 Sep 2011 11:39

Motoren din har tydeligvis hatt litt oljeforbruk. har du slitt med tenningsbank? Dårlige ventiltetninger gir olje i sylindrene som igjen medfører tenningsbank.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#9 Post by StianØverland » 03 Sep 2011 17:30

ikke tennigsbank, motoren har gått veldig javnt å stille. også ved pådrag. har vert i topp stand..


åpnet den i dag:

alle ventilene var igjengrodd med et hardt belegg

syl.1 tilgriset av olje i helesylinderen, også i toppen.
syl.2 hvitt belegg på begge ventilene
syl.3 hvitt belegg på begge ventilene
syl.4 gyllenbrun m/lite belegg

var en sprekk i toppakningen på syl.1 så er nok der olja har kommet inn i sylinderen..

pakningen var også plombert der vannkanalene skal gå. det er det også gjort på nye pakningen, hvorfor ?



hvem tar på seg sliping av ventiler og seter her i fjorden ?
Vauxhall er tingen!

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#10 Post by sirkus karlsen » 04 Sep 2011 20:39

ventiler og seter kan vel jamtvedt?
kvalitet og yrkesstolthet er jeg usikker på
jeg hadde blokka mi til borring hos larvik motor. veldig fornøyd med de
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#11 Post by StianØverland » 19 Sep 2011 20:25

sirkus karlsen wrote:ventiler og seter kan vel jamtvedt?
kvalitet og yrkesstolthet er jeg usikker på
jeg hadde blokka mi til borring hos larvik motor. veldig fornøyd med de
kan anbefale jamtvedt, ble et veldig godt resultat ;)




det viste seg at det _MANGLET_ en ventiltetning på en innsugsventil. mekerlig at jeg har hatt oljeforbruk.....
Vauxhall er tingen!

Post Reply