Page 4 of 5

Gir utveksling

Posted: 01 Feb 2013 08:03
by trs1750
Heisann god folk

Har plukket ned en girkasse og lurer litt på dette med utveksling...
899ccm seic:
1: 3.91
2: 2.05
3: 1.34
4: 0.98
5: 0.85
Final: 4.07 (kron og pinjong?)

A112 abart (Funnet på nett), så er usikker på om dette stemmer med den jeg har.
1: ?
2: ?
3: 1.75
4: 1.45
5: 1.25
Final: 4.46
Fant også noe tall som sa, 0.96 på 5. og samme final drive..

Det jeg lurer litt på er at når jeg setter disse talla inn i en såkalt kakulator sak på det store internett, får jeg mye lavere slutt hastighet på A112 enn på seicento boksen. Stemmer dette? Hva burde jeg egentlig sette sammen for å få en ok kasse i nr. 50. Kan jo bytte om på slutt utvesklingen men har ikke helt skjønt hva som skjer......

Fant denne: http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php

Thomas

Så andre kan gjøre det lettere enn meg

Posted: 01 Feb 2013 18:24
by trs1750
Har en 1050 støtstang topp modifisert om til 8-porter, og større ventiler.

Får å gjøre det litt enklere for andre som event. Skal skifte ut styringer, eller montere inn større ventiler.

Ventilstyringer er TRW 81-1159 std. Mål (org. En BMW styring) denne fås i div overdim. 13.14, 13.24, 13.34 og 13.44 bare øke de siste sifrene.

32mm innsugsventilene som scuderiatopolino bruker er std. VAG 2.0l 16V innsugsventil. 32x7x95.5 eneste angret med denne er at den har 6.94-6.96 ventil stamme og kan bli litt stor toleranse i Ventilstyring.

29mm eksosventil er en std. Innsugsventil til 903ccm støtstang cinq.

Thomas

Posted: 01 Feb 2013 18:28
by Sir Haggis
Final drive (sluttutveksling) er antall ganger pinjongen må snurre for å få én omdreining på kronhjulet. Hvor mange ganger motoren må snurre for å få én runde på pinjongen er det tallet for hvert gir som angir.

Hva er maks turtall i #50?

Posted: 01 Feb 2013 20:07
by trs1750
Drar den til ca. 7600 rpm, men om det er riktig med tanke på hvor effekten er vites ikke..

På cinq kassa telte jeg gir og regnet ut forholdet, gjorde det samme på kron/pinjong. Har ikke telt tenner på 5-trinns Abarth kassen enda.

Kom over en genial side med tanke på delenr. Søking osv.
http://www.autopartoo.com/

Bare skrive inn nr. På ventil / styring osv så popper det opp tegning og delenr. På forskjellige lev. Samt hvilke biler osv de passer til.

Re: Gir utveksling

Posted: 01 Feb 2013 21:40
by martini gasolini
Hei Sjæl!

Bruk denne her,eller last ned verdens kjekkeste app gratis til fonen din.

http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... cita&l=eng

175/50-13 dekk?
I såfall:

899ccm seic box ved 7200 rpm
1: 3.91 =43 kmt
2: 2.05 =82 kmt
3: 1.34 =125 kmt
4: 0.98 =171 kmt
5: 0.85 =198 kmt
Final: 4.07

Kommer til å gå fort:)

899ccm seic box ved 7200 med abarth sluttveksel 4,46:
1: 3.91 =39 kmh
2: 2.05 =75 kmh
3: 1.34 =114 kmh
4: 0.98 =156kmh
5: 0.85 =180kmh
Final: 4.46

Noe bedre altså,om du bruker alle 5?
Finner bare samme specs på 112 abarth boksen jeg.
Takk for ventilinfo,slikt er fint å ha !

Martini Girolini

Død

Posted: 06 Aug 2013 00:08
by trs1750
Noen som har stempel ringer til 1050 abarth? eller vet om noen som kan ha? eller som kan passe med litt modifisering? Nr. 50 har død cyl. 3 med gjennomslag.

Og reserve motoren har defekte fjærer....... HASTER bare Sykt!!

Thomas

Re: Død

Posted: 06 Aug 2013 16:32
by Jens
trs1750 wrote:Noen som har stempel ringer til 1050 abarth? eller vet om noen som kan ha? eller som kan passe med litt modifisering? Nr. 50 har død cyl. 3 med gjennomslag.

Og reserve motoren har defekte fjærer....... HASTER bare Sykt!!

Thomas

Har du snakket med Anders?

Posted: 06 Aug 2013 23:01
by martini gasolini
Usj,har ingenting her borte.
Eneste tips er Anders,han blåste en motor kanskje ringene overlevde?

Martini Gasolini

skimter lyset

Posted: 06 Aug 2013 23:32
by trs1750
ahhh, da har jeg raidet Anders nok en gang, han hadde ett sett med stempler hvor ringene virket bra samt en toppakning da den jeg hadde liggende var til noget mindre cc..

Motoren har tidligere hatt en rast sylinder og den personen som har borret opp og monter inn ny foring har vært litt små sløv!! så foringen ligger noen hår under resten av blokka..(blokka skulle vært planet, men det har jeg ikke mulighet til nå). Men etter litt modifisering av topppakning i lengderetningen så har jeg fått så mye tetning som mulig mellom cyl. 3 og 4.

Short block er montert og alt ser greit ut, toppen er montert og dratt til riktig. Da er det bare resten igjen, før en liten oppstart.. Kan hende at det går.

Får ett ringsett til i morgen til backup motoren men er short for toppakninger. Dro med meg en små sliten kobberpakning fra Anders som muligens kan reddes. Men jeg kan se en lysåpning mellom cyl. 3 og 4. når jeg holder rettholdten over. Så da bør nok også den toppen planes for å være hundre.

Må nok jobbe litt mer med bilen før NM på Våler.

Nå blir det å bestille opp ett lite delelager med Støtstangs deler så jeg er selvforsynt for en periode fremover.

Det banale er at den ENE 1050 abarth motoren som jeg vet er bra ble akkurat satt inn i 127 til frua forrige uke.. (stått ferdig ett årstid). Å sånn går no dagan.....

Posted: 06 Aug 2013 23:49
by martini gasolini
Godt å høre du er på og ikke gir opp så lett!
Hm,snik motoren ut av konas 127,kanskje hun ikke merker det...

Martini Gasolini

A112 ex Martini GaZoLiNi

Posted: 13 Jan 2014 15:59
by trs1750
Klarer jo ikke å holde meg unna disse små smykkene, så når Martin skulle kvitte seg med A112 Evo så havnet den her hjemme i garasjen. Den ble pent og pyntelig satt inn i ett lite hjørne i påvente av litt spa behandling.

Dro den frem her rett før jul, siden jeg var ferdig med denna kjempe artige etter utdanningen. Så måtte jeg ha noe annet å henge fingrene i.

Her har den blitt delvis nedslipt for overflate rust og annet remedie etter litt lang lagrign uten grunning.
Image

Tak og bil blitt renslipt og fått på litt sveise grunning.
Image
Image

Buret har fått seg noen flere stag, ett i bunnen av hovedbøyle og ett i front under dashbord.
Image
Image

Dele bil har blitt hentet inn da Nr. 50 har defekt veiv og Evo har litt dele manko.
Image

Litt prøve montering av karosseri deler
Image
Image

Det er noen utfordringer med å få spesielt taket nogelunde rett. Den er litt skjev og skakk i alle retninger
Image

Her har taket blitt fiksert ganske så bra, ble en del strekking og bøying for at det skulle passe bra. Er egentlig ikke helt 100% fornøyd da jeg i ettertid har sett at hvis jeg hadde gjort ett par ting litt annerledes så hadde det blitt enda bedre, men jeg orker ikke å ta opp nesten halve taker igjen. Har brukt en punktsveiser til å få satt det på. Er så sykt deilig å bruke kontra a bruke mig'en til alt sammen. Nå trenger jeg ikke å slipe sveisene engang. Fikk også test montert med frontrute.
Image

Ellers så er motoren til Nr. 50 i molekyler, den venter på noen flere motordeler samt en del maskiniering og borring av sylindre før den kan begynne på sammensettningen igjen. More 2 come later.

Thomas

Posted: 13 Jan 2014 19:23
by gopp
Dette ser aldeles nydelig ut Thomas!

Er planen støtstang i EVO også, eller blir det noe annet spennede?

Posted: 13 Jan 2014 21:38
by trs1750
Heia Marius
Motorvalg er ikke helt bestemt enda, har en del godis til støtstang. Men det jeg mangler er jo faderimeg dobbelt så dyrt som til en del andre motortyper samt at potensialet er jo betraktelig bedre i en del andre motorer enn støtstang. Må se litt på hva som får plass samt litt kostnader. Frister jo fælt å passere 120-130 gamp ;)

Ser jo det at std. ladycup er ikke akkurat noe råskinn opp mot dissa flamme (Fire) motorene.

Posted: 16 Jan 2014 01:07
by martini gasolini
Godt å se Evo 112 er i gode hender !
Er det bakluke i glassfiber jeg ser eller kan den ruste?
Gleder meg til å se denne på banen,det blir en farlig vogn!!

Martini Gasolini

Posted: 16 Jan 2014 06:15
by trs1750
Det er en eldre org. bakluke, prøvd å bruke deler som jeg tror er hele / rette. Dører, luke og panser blir i glassfiber og tilpasset med tiden. ;)

Thomas