Page 28 of 31

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 10 Apr 2015 12:03
by Mr.Dreng
Skal vel ha en liggende i furtebua skulle jeg mene.
Er usikker på tilstand men det er flere kandidater.
Kom å hent ! 8)

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 11 Apr 2015 09:17
by trs1750
Ett ikke ukjent triks for å tyne litt mer ut av disse vippearms akslingene er å snu de 180 grader.. da de slites mest på toppen..

Thomas

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 25 Apr 2015 12:20
by sirkus karlsen
Har hatt alt for lite tid til bil i det siste, men torsdag var jeg en tur i grisehuset i bambleskogen. Først og fremst for å hente en kamaksel og et innsug som Anders Lorange har liggende der. Men også for å bable med Leif Arne og Jens slik at prosjektene dems også blir forsinket...
Etter å ha rotet gjennom en bunke med kammer tror vi at vi fant en som er standard Abarth A112. Skal prøve å få målt løft og durasjon etterhvert.
Begynte med å matchporte topp til innsuget, som var ganske mye bearbeidet...
Tror det blei bra uten at jeg har noe særlig greie på det jeg holder på med :wink:
Har prøvd å åpne minst mulig, bare slette ut kanter å smoode det hele til
Image

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 25 Apr 2015 15:57
by martini gasolini
Syntes det så fint ut jeg!
Du gikk jo ikke 5 år på US Cylinderhead polering and matchporting collage,men tre år på byggfag avd mur.
Husker deg godt jeg,du gikk ett år over meg,alltid og da mener jeg alltid,hvite levisbukser på:)

Flink Direktør !

Martini Gasolini

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 25 Apr 2015 19:49
by Sir Haggis
Visste det fantes bilder av det!

Image

Image

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 25 Apr 2015 20:37
by Stian Slåtta
[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 25 Apr 2015 23:40
by sirkus karlsen
Dere altså...
En del av dette medfører riktighet.
Bildene er nok manipulert... Buksene er retusjert så de ser hvite ut...de var opprinnelig blå.
Husker veldig godt bildene blei tatt. Tenk at dere klarte å oppspore de på Bollywood Nation.
De blei tatt i en periode av livet mitt hvor jeg trente veldig lite

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 26 Apr 2015 21:50
by clubMan
Dog med mindre hodehår og hakehår enn i dag.....

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 27 Apr 2015 20:14
by Abarthnorway
Synes innsuget var flott jeg!!

Bentøy - vel - hver sin smak:-)

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 28 Apr 2015 09:15
by Sir Haggis
Mens du er i gang...

Image

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 28 Apr 2015 13:54
by sirkus karlsen
Sir Haggis wrote:Mens du er i gang...

Image
Hmmm har du et bilde hvor den er ferdig og da kanskje... Ja også et litt kraftig borr å låne bort 8)
Ligger forresten en ny PBS-topp og venter på med et sted ute i bambleskogen, men så var det disse penga da...

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 20 May 2015 13:58
by sirkus karlsen
Da har sirkuset nok en gang gjort ting han aldri har gjort før.
Har fått kjøpt en kamaksel av Anders Lorange, etter sigene en std. A112 abarth.
For å være sikker på det og at det ikke var en illsint racekam, målte jeg den etter at den var på plass.
Lettere å bytte kam når motor står i stativ :roll: og ikke etter at motor er i bilen. Blir jo en "opp og ned til butikken bil" og ikke baneræser.
For å finne TDC eller øvre dødpunkt om du vil. Laget jeg en litt lengre tennplugg. Lang nok til at den butter i stempelet og kort nok til at den ikke tar i ventilen. Triks jeg snappet opp fra Remi en stund tilbake.
Image
Tørne veiva til det butter, lese av på gradskiva for så å tørne tilbake til det butter, lese av. Antall grader i mellom delt på to er TDC. Etter det "låste" jeg motor og flyttet gradskiva slik at merkene stemte for å slippe ekstra utregning.
Image
Ventilklaringer 0,25 innsug og 0,30 eksos. Måling starter ved 0,15mm løft etter hva jeg har lest meg til.
Så etter mine beregninger:
Innsug åpner 28 BTC
Innsug lukker 57 ABC
Max løft 9,1mm ved 104 ATC
Løft 2,1mm TDC
Eksos åpner 70 BBC
Eksos lukker 10 ATC
Max løft 7,6mm ved 116 ABC
Løft 0,4mm TDC
Durasjon innsug 265
Durasjon eksos 260
Tror jeg :?

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 20 May 2015 22:04
by Abarthnorway
Tøft!!

De aller færreste som tar seg bryet å faktisk måle opp en kam!
Blir nok en fin gatekam det der....1050 er jo kvikk den orginalt, og i en finjustert 917 med litt ekstra forgasser, komp og eksos burde det borge for liflige lyder i Siljantraktene i (nær??) framtid.

Lykke til - skal komme på inspeksjon snart!

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 26 May 2015 06:38
by sirkus karlsen
link til nedlasting av regneark for kamdata. Sikkert kjekt å ha.
http://www.tildentechnologies.com/downloads.html

Re: Karlsen`s sirkustelt

Posted: 28 May 2015 21:32
by sirkus karlsen
Før:
Image
Etter:
Image