Hva er årsaken?

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

Hva er årsaken?

#1 Post by Pungar » 27 Oct 2010 07:21

Hvorfor er den ene kam-knasten på fiat TC-motoren min borte? Virker som om dette er et kjent problem, og lurer på om noen vet hvorfor.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#2 Post by sirkus karlsen » 27 Oct 2010 12:13

hvis det er innsugsventilen på sylinder en har vi samme sykdommen...
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#3 Post by Sir Haggis » 27 Oct 2010 12:52

Ingen smøring akkurat der?
Dårlig herding akkurat der?

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#4 Post by Pungar » 27 Oct 2010 13:01

sirkus karlsen wrote:hvis det er innsugsventilen på sylinder en har vi samme sykdommen...
Helt riktig. Men hvorfor? Eller kanskje hele poenget; Hvordan forhindre at dette skjer igjen? Litt dumt hvis de nye kammene blir gnagd..
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#5 Post by Pungar » 27 Oct 2010 13:06

Sir Haggis wrote:Ingen smøring akkurat der?
Dårlig herding akkurat der?
Helgardering :D Tipper du er inne på noe.

Men kan det ha noe med shimsing å gjøre? Dette er den kaldeste ventilen i motoren, og vil kanskje gå med for stor klaring mellom kam og løfter? Altså at ventilen ikke utvider seg like mye som de andre.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#6 Post by Sir Haggis » 27 Oct 2010 13:54

Lur tanke! Da vil man jo miste en del av rampen på på lob'en (klakk-klakk-klakk), og alt arbeid fordeles over en mindre flate på lob. Legg til dårlig smøring og herding, så.... :)
Kanskje man får låne et IR-kamera på skolen til denslags forskning - så får man se hvor mye varmere det er på de tre andre. Da kan man ut ifra de temperaturverdiene måle hvor mye ventilene strekker seg i forhold til hverandre ved arbeidstemperatur og kompensere med tykkere shims på #1.

Modding av kjølevannstrømning går jo også an for å få ~lik temp på alle sylindere.

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#7 Post by Pungar » 27 Oct 2010 17:37

Jeg tror vi er inne på noe her altså. Motorene står montert med noen grader helling bakover, og løfterene opplever plaskesmøring. Det er da sannsynlig at smøringen til tider blir dårlig på silynder 1. Men da burde vi se det samme problemet på eksosventilen, tillhørende denne silynderen, noe vi ikke gjør. Men som du sier; en kombinasjon av disse tingene, kan utløse denne slitasjen.

Men hvis det er noe i dette, vil en "moderne kamaksel være mindre utsatt for dette problemet, da den er rundere.:)

Blir en stund til jeg kan teste dette med et ir-kamera. Motoren må først bygges, og monteres. :roll:
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#8 Post by Sir Haggis » 27 Oct 2010 18:05

Om ikke IR-kamera (litt dyrt) så er det mulig skolen kan være behjelpelig med utlån av termoelementer samt en DAQ. De har noen DAQ'er med 4 termoinnganger, og det passer jo fint mtp. sylinderantall. DAQ'en settes opp mot f.eks. LabView for avlesning.
Evt. finnes der håndholdt DAQ med display og én kanal - slik at du plugger i et og et termoelement og noterer temperaturen.

Hvor er oljetilførselen i toppen? Kanskje den kan rutes om eller lages til en spylesløyfe i ventilgalleriet slik at smøringen kommer "øverst i bakken"? :)

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#9 Post by Pungar » 28 Oct 2010 23:16

Jeg må studere toppen litt nærmere, før jeg kan fortelle hvordan dette fungerer.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#10 Post by sirkus karlsen » 29 Oct 2010 07:05

mener det ligger en tråd om dette på turbo124.com
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#11 Post by Pungar » 30 Oct 2010 21:54

Her er et bilde av den lille knotten:
Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#12 Post by Pungar » 30 Oct 2010 21:56

sirkus karlsen wrote:mener det ligger en tråd om dette på turbo124.com
Da må jeg lete etter den.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#13 Post by Spit73 » 31 Oct 2010 07:07

Nå kan du angre på at du ikke gikk for en B230. :lol:
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#14 Post by Pungar » 31 Oct 2010 07:47

Spit73 wrote:Nå kan du angre på at du ikke gikk for en B230. :lol:
huff nei. Båtmotorer hører hjemme i båt. Godmotoren har hele kammer, så det er ikke noe problem :D
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

Post Reply