Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
På tide å vise at jeg også har gjort litt i garasjen
I utgangspunktet så hadde jeg tatt et orginalt puntofeste og modifisert det til å passe som motorfeste i A112. Jeg har lenge vært litt tvilende til dette, så jeg tok en liten stresstest, og da skjedde dette
Så da var det å tenke litt nytt. Hva har man liggende som man kan lage et feste av?? Jo bak garasjen så har jeg en H-bjelke (som skal opp i taket i garasjen når jeg får tid)
Kuttet en liten bit av den
Litt vinkelsliperarbeid så ser den slik ut
Og ferdig borret og klar for prøvemontering. Den korten "basen" blir da skrudd i blokka mens den lange haifinna strekker seg bort på motorfestet
Dette passet fint, men jeg er redd for litt svingninger og slikt, så en bit fra H-bjelka ble kuttet og sveist fast i overkant som en forsterkning (ikke se for nøye på sveisen da den var gjort med BiltemaMig uten gass)
Så da står motoren fast og bilen endelig på hjula
I utgangspunktet så hadde jeg tatt et orginalt puntofeste og modifisert det til å passe som motorfeste i A112. Jeg har lenge vært litt tvilende til dette, så jeg tok en liten stresstest, og da skjedde dette
Så da var det å tenke litt nytt. Hva har man liggende som man kan lage et feste av?? Jo bak garasjen så har jeg en H-bjelke (som skal opp i taket i garasjen når jeg får tid)
Kuttet en liten bit av den
Litt vinkelsliperarbeid så ser den slik ut
Og ferdig borret og klar for prøvemontering. Den korten "basen" blir da skrudd i blokka mens den lange haifinna strekker seg bort på motorfestet
Dette passet fint, men jeg er redd for litt svingninger og slikt, så en bit fra H-bjelka ble kuttet og sveist fast i overkant som en forsterkning (ikke se for nøye på sveisen da den var gjort med BiltemaMig uten gass)
Så da står motoren fast og bilen endelig på hjula
Dolce far niente
Forrige helg trodde jeg at bilen var klar. Skulle bare lufte bremsene. Fikk hjelp av JEJ, men etter å ha luftet foran skjedde noe merkelig med pedalen. Mastersylinderen var hovedmistenkt. Dessuten røyk en plastikkdings på clutchwiren. Et lite besøk hos våre kjære formann (med firpelstemme) løste begge problemene. Alt som trengs før løp er å justere hjulvinkler, sjekke oljenivå (spesielt gearkassen), lufte bremsene og montere 3dje bremselys.
Så derfor tok jeg "fri" fra garasjen i dag, og var en tur på Rudskogen hvor Kyrre Matheo vært på sin første trening. Gikk i sandfellene et par ganger, men gikk bedre og bedre utover dagen. Men overmotet tok overhånd til slutt, så da knakk et styrestag når han traff en dekkstabbel. Gikk bra med gutten. Det værste for ham var at karten var ødelagt så han ikke fikk kjørt mere. Nytt styrestag er i bestilling, så vi satser på å få trenet mere neste helg
http://m.youtube.com/#/watch?feature=yo ... ata_player
Så derfor tok jeg "fri" fra garasjen i dag, og var en tur på Rudskogen hvor Kyrre Matheo vært på sin første trening. Gikk i sandfellene et par ganger, men gikk bedre og bedre utover dagen. Men overmotet tok overhånd til slutt, så da knakk et styrestag når han traff en dekkstabbel. Gikk bra med gutten. Det værste for ham var at karten var ødelagt så han ikke fikk kjørt mere. Nytt styrestag er i bestilling, så vi satser på å få trenet mere neste helg
http://m.youtube.com/#/watch?feature=yo ... ata_player
Dolce far niente
Var ute og prøvekjørte Abarthen før løp, og hadde tydlige vibrasjoner i forstillingen. Jeg tror problemet var for lange drivaksler, rett og slett.
Så hva gjør man?? Jo, 128 bærearmer er jo litt lenger, så det løser vel problemet?? Så jeg bestillte bærearmer med lager fra Kroatia (yugo parts babe ) Nye foringer til bakstillingen fulgte også med i pakken
Problemet er jo da at hullene til stabstaget er litt lenger ut, noe som passet litt dårlig. Så da leter man litt i delehyllene og finner tie-rods til Mini, justerbare sådanne
Disse passet jo ikke helt, så jeg dreiet av "gaffelen" i den ene enden
En passende bit av stabstaget ble kuttet av, og dreid ned i enden
Litt pusslespill
Sveiset så fast stabstagsbiten i gaffelhylsa. Så var det klart
Så hva gjør man?? Jo, 128 bærearmer er jo litt lenger, så det løser vel problemet?? Så jeg bestillte bærearmer med lager fra Kroatia (yugo parts babe ) Nye foringer til bakstillingen fulgte også med i pakken
Problemet er jo da at hullene til stabstaget er litt lenger ut, noe som passet litt dårlig. Så da leter man litt i delehyllene og finner tie-rods til Mini, justerbare sådanne
Disse passet jo ikke helt, så jeg dreiet av "gaffelen" i den ene enden
En passende bit av stabstaget ble kuttet av, og dreid ned i enden
Litt pusslespill
Sveiset så fast stabstagsbiten i gaffelhylsa. Så var det klart
Dolce far niente
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
Da har vi vært og prøvd oss på Karlskoga. Det gikk ikke spesielt bra
Første treninga hoppet gasswiren av etter en runde, så da ble jeg stående til treninga var over. Dette gikk greit å fikse med litt strips når jeg kom til depoet. En skikkelig hillbilly løsning, men det virket ihvertfall
Neste trening fikk jeg 4 runder før jeg var i sandfella. Det var glatt med 4 år gamle dekk, men dette skyldes nok mest rattrust. Det gikk fint å komme seg ut av fella, men det jeg ikke visste var at min lille tur ut i åkeren hadde slått løs en slange på den elektriske vannpumpa mi. Motoren kokte derfor ganske fort, og jeg måtte bare gi meg. Jeg endte opp på samme sted på banen som i første trening
Her sto forøvrig en bror også
Tauing tilbake til depoet
Jeg strammet vannslangene, fyllte vann og trodde jeg var klar til kvalifisering. MEN når jeg skulle starte bilen ville den ikke tenne. Litt feilsøking påviste våte tennplugger, våte av vann
Den som gir seg har tapt, så det var bare å vippe av toppen og skifte toppakning
Dette gjorde at jeg ikke rakk løp 1. Jeg var derimot klar til løp 2. Startet bakerst siden jeg ikke hadde noen kvaliktid. Starten gikk, og jeg hadde det morro med Vegard, Rene og Viper-Puntoen noen runder. Alt så bra ut inne i kupeen, men plutselig sprøytet det olje utover hele frontruta. Stoppet selvsagt umiddelbart, på den samme plasse som begge de andre gangene på dagen (tror flaggvaktene på den posten har litt negative vibber av min Gråtass nå )
Inspeksjon hjemme viser at toppakningen igjen har gått fløyten, og at toppen er 0,5 mm banan. Så den toppen er bare å legge på hylla i påvente av bedre tider
Så hva var positivt i helga?? Bilen fungerte greit chassiemessig. Nå gjennstår det bare å få en motor som holder mere enn 5 runder, forhåpentligvis resten av sesongen. Været var fantastisk, selv om det var litt yr på søndag morgen, og sist men ikke minst; Kyrre var selvsagt med på banen og han koste seg skikkelig Her deler han pokal til den eminente Jens
Første treninga hoppet gasswiren av etter en runde, så da ble jeg stående til treninga var over. Dette gikk greit å fikse med litt strips når jeg kom til depoet. En skikkelig hillbilly løsning, men det virket ihvertfall
Neste trening fikk jeg 4 runder før jeg var i sandfella. Det var glatt med 4 år gamle dekk, men dette skyldes nok mest rattrust. Det gikk fint å komme seg ut av fella, men det jeg ikke visste var at min lille tur ut i åkeren hadde slått løs en slange på den elektriske vannpumpa mi. Motoren kokte derfor ganske fort, og jeg måtte bare gi meg. Jeg endte opp på samme sted på banen som i første trening
Her sto forøvrig en bror også
Tauing tilbake til depoet
Jeg strammet vannslangene, fyllte vann og trodde jeg var klar til kvalifisering. MEN når jeg skulle starte bilen ville den ikke tenne. Litt feilsøking påviste våte tennplugger, våte av vann
Den som gir seg har tapt, så det var bare å vippe av toppen og skifte toppakning
Dette gjorde at jeg ikke rakk løp 1. Jeg var derimot klar til løp 2. Startet bakerst siden jeg ikke hadde noen kvaliktid. Starten gikk, og jeg hadde det morro med Vegard, Rene og Viper-Puntoen noen runder. Alt så bra ut inne i kupeen, men plutselig sprøytet det olje utover hele frontruta. Stoppet selvsagt umiddelbart, på den samme plasse som begge de andre gangene på dagen (tror flaggvaktene på den posten har litt negative vibber av min Gråtass nå )
Inspeksjon hjemme viser at toppakningen igjen har gått fløyten, og at toppen er 0,5 mm banan. Så den toppen er bare å legge på hylla i påvente av bedre tider
Så hva var positivt i helga?? Bilen fungerte greit chassiemessig. Nå gjennstår det bare å få en motor som holder mere enn 5 runder, forhåpentligvis resten av sesongen. Været var fantastisk, selv om det var litt yr på søndag morgen, og sist men ikke minst; Kyrre var selvsagt med på banen og han koste seg skikkelig Her deler han pokal til den eminente Jens
Dolce far niente
Ny topp er plukket ned fra hylla. denne er frisert litt i portene. Ikke noe seriøst, bare ryddet opp litt. Nye ventilfjærer, løftere og 306 graders kam fra Newman blir montert. Nye orginaldim ventiler er klare og ventilsetene skal mirafreses. Her sjekker jeg hvor mye kompresjon ventilfjærene klarer (12,4 mm btw)
Dolce far niente
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
"Ny" motor begynner å ta form. Nymalt motor, nyhonet sylindere, nye lager og nye stempelringer
Verktøy for å presse nye ventilstyringer laget jeg. Neders på bildet er en dor med riktig dim for å presse styringen (midten) inn i toppen. Og en hylse som doren går i mot slik at styringene havner like langt ned i toppen hver gang
Varmer toppen på en lagervarmer tilca 50 grader, mens styringene har overnattet i fryseren
Så er det bare å presse de fint på plass
Toppen er så levert for mirafresing av ventilseter og brotsjing av styringer.
Verktøy for å presse nye ventilstyringer laget jeg. Neders på bildet er en dor med riktig dim for å presse styringen (midten) inn i toppen. Og en hylse som doren går i mot slik at styringene havner like langt ned i toppen hver gang
Varmer toppen på en lagervarmer tilca 50 grader, mens styringene har overnattet i fryseren
Så er det bare å presse de fint på plass
Toppen er så levert for mirafresing av ventilseter og brotsjing av styringer.
Dolce far niente
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan