Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#181 Post by vegar » 05 Apr 2013 14:28

På tide å vise at jeg også har gjort litt i garasjen :D

I utgangspunktet så hadde jeg tatt et orginalt puntofeste og modifisert det til å passe som motorfeste i A112. Jeg har lenge vært litt tvilende til dette, så jeg tok en liten stresstest, og da skjedde dette :shock:
Image

Så da var det å tenke litt nytt. Hva har man liggende som man kan lage et feste av?? Jo bak garasjen så har jeg en H-bjelke (som skal opp i taket i garasjen når jeg får tid)
Image

Kuttet en liten bit av den
Image

Litt vinkelsliperarbeid så ser den slik ut
Image

Og ferdig borret og klar for prøvemontering. Den korten "basen" blir da skrudd i blokka mens den lange haifinna strekker seg bort på motorfestet

Image

Dette passet fint, men jeg er redd for litt svingninger og slikt, så en bit fra H-bjelka ble kuttet og sveist fast i overkant som en forsterkning (ikke se for nøye på sveisen da den var gjort med BiltemaMig uten gass)
Image

Så da står motoren fast og bilen endelig på hjula :D
Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#182 Post by vegar » 21 Apr 2013 21:12

Forrige helg trodde jeg at bilen var klar. Skulle bare lufte bremsene. Fikk hjelp av JEJ, men etter å ha luftet foran skjedde noe merkelig med pedalen. Mastersylinderen var hovedmistenkt. Dessuten røyk en plastikkdings på clutchwiren. :evil: Et lite besøk hos våre kjære formann (med firpelstemme) løste begge problemene. Alt som trengs før løp er å justere hjulvinkler, sjekke oljenivå (spesielt gearkassen), lufte bremsene og montere 3dje bremselys.

Så derfor tok jeg "fri" fra garasjen i dag, og var en tur på Rudskogen hvor Kyrre Matheo vært på sin første trening. Gikk i sandfellene et par ganger, men gikk bedre og bedre utover dagen. Men overmotet tok overhånd til slutt, så da knakk et styrestag når han traff en dekkstabbel. Gikk bra med gutten. Det værste for ham var at karten var ødelagt så han ikke fikk kjørt mere. Nytt styrestag er i bestilling, så vi satser på å få trenet mere neste helg :D

http://m.youtube.com/#/watch?feature=yo ... ata_player
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#183 Post by vegar » 05 May 2013 22:08

Var ute og prøvekjørte Abarthen før løp, og hadde tydlige vibrasjoner i forstillingen. Jeg tror problemet var for lange drivaksler, rett og slett.
Så hva gjør man?? Jo, 128 bærearmer er jo litt lenger, så det løser vel problemet?? Så jeg bestillte bærearmer med lager fra Kroatia (yugo parts babe ;) ) Nye foringer til bakstillingen fulgte også med i pakken

Image

Problemet er jo da at hullene til stabstaget er litt lenger ut, noe som passet litt dårlig. Så da leter man litt i delehyllene og finner tie-rods til Mini, justerbare sådanne :)
Image

Disse passet jo ikke helt, så jeg dreiet av "gaffelen" i den ene enden
Image

En passende bit av stabstaget ble kuttet av, og dreid ned i enden
Image

Litt pusslespill
Image

Sveiset så fast stabstagsbiten i gaffelhylsa. Så var det klart
Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#184 Post by vegar » 05 May 2013 22:10

Image
Dolce far niente

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#185 Post by sirkus karlsen » 06 May 2013 13:21

Blir bra dette Vegard, mangler bare ally cat`ene...
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#186 Post by vegar » 06 May 2013 16:53

Stemmer. Kaptein Rødskjegg er megler. Han skal hitover til helga ;)
Dolce far niente

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#187 Post by sirkus karlsen » 06 May 2013 21:02

Skal prøve å få vippa de ut til han før det.
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#188 Post by vegar » 15 May 2013 23:16

Da har vi vært og prøvd oss på Karlskoga. Det gikk ikke spesielt bra :cry:

Første treninga hoppet gasswiren av etter en runde, så da ble jeg stående til treninga var over. Dette gikk greit å fikse med litt strips når jeg kom til depoet. En skikkelig hillbilly løsning, men det virket ihvertfall

Neste trening fikk jeg 4 runder før jeg var i sandfella. Det var glatt med 4 år gamle dekk, men dette skyldes nok mest rattrust. Det gikk fint å komme seg ut av fella, men det jeg ikke visste var at min lille tur ut i åkeren hadde slått løs en slange på den elektriske vannpumpa mi. Motoren kokte derfor ganske fort, og jeg måtte bare gi meg. Jeg endte opp på samme sted på banen som i første trening
Image

Her sto forøvrig en bror også
Image

Tauing tilbake til depoet
Image

Jeg strammet vannslangene, fyllte vann og trodde jeg var klar til kvalifisering. MEN når jeg skulle starte bilen ville den ikke tenne. Litt feilsøking påviste våte tennplugger, våte av vann :shock:
Den som gir seg har tapt, så det var bare å vippe av toppen og skifte toppakning
Image

Image

Dette gjorde at jeg ikke rakk løp 1. Jeg var derimot klar til løp 2. Startet bakerst siden jeg ikke hadde noen kvaliktid. Starten gikk, og jeg hadde det morro med Vegard, Rene og Viper-Puntoen noen runder. Alt så bra ut inne i kupeen, men plutselig sprøytet det olje utover hele frontruta. Stoppet selvsagt umiddelbart, på den samme plasse som begge de andre gangene på dagen (tror flaggvaktene på den posten har litt negative vibber av min Gråtass nå )

Image

Image

Inspeksjon hjemme viser at toppakningen igjen har gått fløyten, og at toppen er 0,5 mm banan. Så den toppen er bare å legge på hylla i påvente av bedre tider
Image

Så hva var positivt i helga?? Bilen fungerte greit chassiemessig. Nå gjennstår det bare å få en motor som holder mere enn 5 runder, forhåpentligvis resten av sesongen. Været var fantastisk, selv om det var litt yr på søndag morgen, og sist men ikke minst; Kyrre var selvsagt med på banen og han koste seg skikkelig :) Her deler han pokal til den eminente Jens :)

Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#189 Post by vegar » 15 May 2013 23:22

Ny topp er plukket ned fra hylla. denne er frisert litt i portene. Ikke noe seriøst, bare ryddet opp litt. Nye ventilfjærer, løftere og 306 graders kam fra Newman blir montert. Nye orginaldim ventiler er klare og ventilsetene skal mirafreses. Her sjekker jeg hvor mye kompresjon ventilfjærene klarer (12,4 mm btw)
Image
Dolce far niente

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#190 Post by sirkus karlsen » 16 May 2013 11:04

8) Innholdsrik helg med andre ord.
Få på en ny topp så du kan ødelegge noe nytt :!:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#191 Post by vegar » 13 Jun 2013 09:19

"Ny" motor begynner å ta form. Nymalt motor, nyhonet sylindere, nye lager og nye stempelringer
Image

Verktøy for å presse nye ventilstyringer laget jeg. Neders på bildet er en dor med riktig dim for å presse styringen (midten) inn i toppen. Og en hylse som doren går i mot slik at styringene havner like langt ned i toppen hver gang
Image

Varmer toppen på en lagervarmer tilca 50 grader, mens styringene har overnattet i fryseren
Image

Så er det bare å presse de fint på plass
Image

Toppen er så levert for mirafresing av ventilseter og brotsjing av styringer.
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#192 Post by vegar » 13 Jun 2013 09:27

Jeg har også fått hjelp i garasjen av Teamsjefens yngre bror, Birk Sebastian. Han har ikke fått noen ofisiell tittel enda. Her dytter han den gamle motoren bort i "skammens hjørne"

Image
Dolce far niente

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#193 Post by sirkus karlsen » 13 Jun 2013 22:47

fint å se at ting tar form.
Jeg skal til Oslo på mandag, prøve å treffes så du kan få cat éne dine?
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#194 Post by vegar » 13 Jun 2013 22:53

Det skulle jeg gjerne, men jeg er på cruise i begynnelsen av neste uke. Skal være med MS Midnattsol et par dager :(
Dolce far niente

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#195 Post by sirkus karlsen » 13 Jun 2013 23:01

Kan høre med Remi om jeg kan dumpe de hos han, hvis du vil da
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Post Reply