Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje
Som nevnt i den andre garasjetråden har jeg litt forskjellige biler i garasjen, og alle riktige garasjer bør ha en racerbil som virker. Dette begynnte som et billig og enkelt prosjekt mens jeg samlet deler og slikt til Cooper S'en.
Jeg hadde et lite veddemål med kona om jeg klarte å stille til løp i Corsa Italiana på under 25 000, uten sikkerhetsutstyr som belter og dress osv.
En passende Lancia Thema 16V Turbo ble handlet inn. Den Hadde ikke gått på en stund, og hadde litt rust rundt omkring
Rusten ble sveiset (det var forresten mye mere enn jeg trodde ), bilen strippet innvendig, bur og plastruter ble montert. Jeg strippet også bla ut 1 søpplesekk/15 kg med kabler jeg ikke trengte. Men jeg fikk problemer med å starte kjerra. Den ville rett og slett ikke gi gnist. Etter mye om og men, så ble bilen rett og slett bare stående (det kan ha noe med at vi skiftet hus.. ).
derfor kjøpte jeg en ferdig bil. En -84 Autobianchi A112 Abarth som er x-Lady Cup, dvs den har alltid vært racerbil.
Bilen ble kjøpt midt i -09sesongen. Jeg fant fort ut at den var for tung, så i løpet av vinteren ble skjørter og støtfangere fjernet. Vinduer byttet til polycarbonat osv.
Når jeg tok av all plasten, så dukket det masse rare farger opp, så bilen ble fort døpt B-barth da den ikke helt levde opp til Abarthnavnet
Jeg hadde et lite veddemål med kona om jeg klarte å stille til løp i Corsa Italiana på under 25 000, uten sikkerhetsutstyr som belter og dress osv.
En passende Lancia Thema 16V Turbo ble handlet inn. Den Hadde ikke gått på en stund, og hadde litt rust rundt omkring
Rusten ble sveiset (det var forresten mye mere enn jeg trodde ), bilen strippet innvendig, bur og plastruter ble montert. Jeg strippet også bla ut 1 søpplesekk/15 kg med kabler jeg ikke trengte. Men jeg fikk problemer med å starte kjerra. Den ville rett og slett ikke gi gnist. Etter mye om og men, så ble bilen rett og slett bare stående (det kan ha noe med at vi skiftet hus.. ).
derfor kjøpte jeg en ferdig bil. En -84 Autobianchi A112 Abarth som er x-Lady Cup, dvs den har alltid vært racerbil.
Bilen ble kjøpt midt i -09sesongen. Jeg fant fort ut at den var for tung, så i løpet av vinteren ble skjørter og støtfangere fjernet. Vinduer byttet til polycarbonat osv.
Når jeg tok av all plasten, så dukket det masse rare farger opp, så bilen ble fort døpt B-barth da den ikke helt levde opp til Abarthnavnet
Last edited by vegar on 17 Oct 2012 12:53, edited 1 time in total.
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Se her ja!
Velkommen inn i garasjeavdelingen!
Legg ut masse bilder av Autobianchien din,så vi fritt kan spionere på dine hemmelige ræserbiltrix
Martini Gasolini
Velkommen inn i garasjeavdelingen!
Legg ut masse bilder av Autobianchien din,så vi fritt kan spionere på dine hemmelige ræserbiltrix
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Vel, siden B-barth ikke er like coolt som en ordentlig Abarth, så ble det å bruke forsommeren til å pusse bil. Garasje har jeg jo ikke, men telt funker det og...
Litt grunning:
Og litt Alpineweisslakk:
Og tilbake på hjula:
Så hva gjør man når man har en fullt fungerende racerbil som endelig ser ut som en ordentlig racerbil og ikke bilcrossbil??? Jo man selger den, midt i sesongen Og kjøper en annen
Den nye bilen er jo også selvfølgelig en A112 Abarth x-Lady Cup Det eneste som er problemet er at det var under en uke fra jeg fikk den nye bilen til neste løp, og den har gåen toppakning, og jeg har fortsatt ikke noen garasjen. Så da er det fram med teltet igjen. Denne gangen var jeg alene i regnet når jeg prøvde å sette det opp, noe som ikke er lett
Toppakning ble byttet, og bilen ble klar til Italiensk Weekend.
Første løp for helgen var OK helt til jeg dro av etter langsiden. Jeg lå da på 2dre i klassen og kjørte 1:13. Noe jeg er fornøyd med siden det ble glattere og glattere. Desverre var turen ute på jordet ikke bra for bakhjula mine, så bilen var nesten ukjørbar etterpå. Jeg klarte å holde de andre bak meg noen runder, men så døde bilen i Slakteren Det visste seg at den blanke nye bensinpumpen sugde luft, som gjorde at bilen ikke ville kjøre lenger. Det er herved bevist at en Abarth ikke bare kan gå på luft og kjærlighet
Løpet på søndag var tørrt og fint. Jeg hadde jo en OK rundetid fra dagen før, så startposisjone var ikke halvdårlig Jeg fikk en ganske bra start og hadde siktet innstillt på Axel G i hans fine 1000OT. Jeg kom ganske fort opp i god kontakt med ham, og etter et par runder var jeg forbi, og også ledende i Coppaen. Derifra og hjem var det egentlig bare å kjøre for å passe på at ingen passerte, og ingen klaret det! Min første seier
Nå står C-barthen, som den er døpt pga utseende, utenfor her og venter på CSM
Litt grunning:
Og litt Alpineweisslakk:
Og tilbake på hjula:
Så hva gjør man når man har en fullt fungerende racerbil som endelig ser ut som en ordentlig racerbil og ikke bilcrossbil??? Jo man selger den, midt i sesongen Og kjøper en annen
Den nye bilen er jo også selvfølgelig en A112 Abarth x-Lady Cup Det eneste som er problemet er at det var under en uke fra jeg fikk den nye bilen til neste løp, og den har gåen toppakning, og jeg har fortsatt ikke noen garasjen. Så da er det fram med teltet igjen. Denne gangen var jeg alene i regnet når jeg prøvde å sette det opp, noe som ikke er lett
Toppakning ble byttet, og bilen ble klar til Italiensk Weekend.
Første løp for helgen var OK helt til jeg dro av etter langsiden. Jeg lå da på 2dre i klassen og kjørte 1:13. Noe jeg er fornøyd med siden det ble glattere og glattere. Desverre var turen ute på jordet ikke bra for bakhjula mine, så bilen var nesten ukjørbar etterpå. Jeg klarte å holde de andre bak meg noen runder, men så døde bilen i Slakteren Det visste seg at den blanke nye bensinpumpen sugde luft, som gjorde at bilen ikke ville kjøre lenger. Det er herved bevist at en Abarth ikke bare kan gå på luft og kjærlighet
Løpet på søndag var tørrt og fint. Jeg hadde jo en OK rundetid fra dagen før, så startposisjone var ikke halvdårlig Jeg fikk en ganske bra start og hadde siktet innstillt på Axel G i hans fine 1000OT. Jeg kom ganske fort opp i god kontakt med ham, og etter et par runder var jeg forbi, og også ledende i Coppaen. Derifra og hjem var det egentlig bare å kjøre for å passe på at ingen passerte, og ingen klaret det! Min første seier
Nå står C-barthen, som den er døpt pga utseende, utenfor her og venter på CSM
Her er det ikke mulig å hvile på laurbærene etter siste løp. Jeg ser med skrekkblandet fryd at Jens jobber på bilen sin, og jeg vet at Anders Lorang sin Blå Fare er snart fit for fight samt at både Jens og Martini Smallblokkolini bygger nye motorer til neste sesong. Så da er det bare å trå til og bygge ny motor selv
Motoren er hentet ut av Ali-Christians Skatthule der den koset seg sammen med et utall av uno T-motorer. Det er en 1050 som Formannen hadde i bilen når han kjøpte den, som her levd ett hardt liv i Rallycrossens verden.
Jeg demonterte den i går kveld og her er et par bilder fra jeg er ferdig:
Blokk som er bra. Trenger kun litt honing, vask og maling før montering.
Innmaten klar for inspeksjon. Her skal det byttes alt av stempelringer og lager. stempler og råder skal vektjusteres. Veiva trenger å slipes, før alt blir balansert:
Lageret på mitterste opplagringspunkt var ikke i form. Glad vi åpnet motoren og ikke bare begynnte å kjøre løp med den:
Jeg bygger også ny gearkasse. Den blir en 4trinns med en ny LSD av lammeltypen. Her skal jeg bytte alt av lager før jeg monterer sammen igjen:
Som en huskelapp til meg, og kanskje til hjelp for andre, så er dette utvekslingene i en 4 trinns A112 kasse:
1ste: 40-11 = 3,63 som gir 40 km/t @ 7000 rpm
2dre: 37-23 = 2,06 som gir 70 km/t @ 7000 rpm
3dje: 31-18 = 1,35 som gir 109 km/t @ 7000 rpm
4dje: 44-45 = 0,98 som gir 149 km/t @ 7000 rpm
Sluttveksling: 61-13 = 4,69
Og de lagrene som brukes i en slik kasse er:
R-639068
R-639062
R-617208
6137420763 (vanskelig å lese denne, så den må kontrolleres)
6305
6204
Alle er fra SKF sitt lager
Et lite bilde av slik C-barthen står nå:
Og til slutt en liten prepeek for hva som er i gjære
Motoren er hentet ut av Ali-Christians Skatthule der den koset seg sammen med et utall av uno T-motorer. Det er en 1050 som Formannen hadde i bilen når han kjøpte den, som her levd ett hardt liv i Rallycrossens verden.
Jeg demonterte den i går kveld og her er et par bilder fra jeg er ferdig:
Blokk som er bra. Trenger kun litt honing, vask og maling før montering.
Innmaten klar for inspeksjon. Her skal det byttes alt av stempelringer og lager. stempler og råder skal vektjusteres. Veiva trenger å slipes, før alt blir balansert:
Lageret på mitterste opplagringspunkt var ikke i form. Glad vi åpnet motoren og ikke bare begynnte å kjøre løp med den:
Jeg bygger også ny gearkasse. Den blir en 4trinns med en ny LSD av lammeltypen. Her skal jeg bytte alt av lager før jeg monterer sammen igjen:
Som en huskelapp til meg, og kanskje til hjelp for andre, så er dette utvekslingene i en 4 trinns A112 kasse:
1ste: 40-11 = 3,63 som gir 40 km/t @ 7000 rpm
2dre: 37-23 = 2,06 som gir 70 km/t @ 7000 rpm
3dje: 31-18 = 1,35 som gir 109 km/t @ 7000 rpm
4dje: 44-45 = 0,98 som gir 149 km/t @ 7000 rpm
Sluttveksling: 61-13 = 4,69
Og de lagrene som brukes i en slik kasse er:
R-639068
R-639062
R-617208
6137420763 (vanskelig å lese denne, så den må kontrolleres)
6305
6204
Alle er fra SKF sitt lager
Et lite bilde av slik C-barthen står nå:
Og til slutt en liten prepeek for hva som er i gjære
Vakkert Vegar. Dette blir bra, fortsett slik.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Racecar Engineering
Ser du har lært junior å lese de riktige bladene i hvert fall.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Re: Racecar Engineering
Ja, det nytter ikke med SpoilernyttJens wrote:Ser du har lært junior å lese de riktige bladene i hvert fall.
CSM endte ikke helt slik jeg ønsket. Jeg endte opp med en DNS og en DNF
Det hele startet noen dager før da en dust klarte å kjøre på hengeren min, og knuste de siste 2 lysene som virket på den. Derfor brukte jeg onsdagen før helga til å skifte alle lys og ledninger på hengeren. Jeg kjøpte en hendig lysrampe på Biltema som jeg massakrerte og brukte lysene fra. Nye lys ble montert, og det første jeg gjorde når jeg flyttet hengeren, var selvfølgelig å knuse det ene balyset på hengeren Dette fikset jeg greit med superlim, men litt irriterende er det jo...
Så skulle jeg laste opp corsavogna, men den ville ikke starte. Jeg hadde misstanker på batteriet, så ett nytt fra Biltema ble handlet inn. Da startet bilen som en drøm, og jeg pakket ferdig
På fredagen var alt klart til å reise til Våler. Bilen var paket og hengeren hengt på trekkbilen. Kjøret så ivei i strålende vær, men i Onsøy hadde Veivesenet "hengerkontroll", noe jeg selvfølgelig ble huket inn på. 500,- i forelegg for kjøring uten vognkort på henger og jeg oppdaget at lisenser og slikt lå igjen hjemme. Så jeg mistet enda 1,5t på å hente den
Plukket opp det nye teltet på veien opp til Våler og jeg var i strålende humør.
Fikk desverre kjørt bare et par runder på treninga da mekanikeren hadde glemt å skru til hjulboltene med riktig moment Litt øl på kvelden og overnatting i det nye teltet
Lørdagen åpnet med regnvær, noe som varte hele dagen. I kvalifiseringen fikk jeg en bra tid, og alt var klart før første løp. Men når vi skulle ut i pitlane, så var bilen død. Ingen strøm i det hele tatt. Prøvde å dytte den igang, men batteriet var så flatt at den nektet å gå selv med booster. Derfor måtte jeg stå over første løp
På søndagen var det lettere vær. Jeg hadde ladet batteriet hele natten samt skiftet generator, så jeg var igjen klar for løp.
Selv om jeg startet bakerst, så fikk jeg en fin start og begynnte å plukke plasser, helt til noen Alfaer klarte å grise ned banen med olje, så vi måtte inn i pitlane og vente 15 min mens de rengjorde banen. På restarten fikk jeg igjen en bra start, og begynnte igjen å avansere i feltet. Men idet jeg skulle passere Jens, så dør bilen. Den er helt umulig å starte, så det er bare å bryte løpet
Når jeg kommer hjem og laster av vogna, så starter den lett som bare det Da er det bare en ting å gjøre, rive ut alt det elektriske! Så jeg tok ut alt, till og med fordeleren. Her skal ingen gamle ledninger være igjen og lage krøll!!
KMSen skal ha et triggerhjul og veivvinkelsensor, noe 1050en selvsagt ikke har. Derfor var jeg en tur hos Jens på lørdag. Blir fint å oppdatere til justerbar tenning fra KMS/Jens/Gasolin
Jeg hadde med deler av motoren til Formannen samt registerhus for å gjøre en mock-up. Min 1050 har kamreim, noe alle trimmede 1050er bør ha pga at det blir slakk i kjedet ved høje belastinger/turtall, noe som igjen gjør at kammen kommer litt ut av synkroniseringa med resten av motoren.
triggerhjulet skulle monteres på reimhjulet i fremkant av veivakslingen, så vi måtte dreie det til litt:
Men selv da ville ikke triggerhjulet ligge an skikkelig slik det bør, så vi tok en passe tykk aluplate på 12 mm, kuttet ut en sirkel, som ble lagt i dreibenken og bearbeidet til å bli spacer mellom reimhjul og triggerhjul:
Denne har en fin krave som triggerhjulet ligger ann innvendig. Den sitter skrudd og limt i reimhjulet med forsenkede skruer.
Triggerhjulet vil bli skrudd fast i denne igjen etter at alt er montert tilbake på motoren, men vi måtte vente med å bestemme plasseringa til vi visste hvor selve sensoren er plassert. Dette fordi vinkelen mellom sensor og "den manglede tannen" må være over 90 grader.
Så var det å lage et feste for veivvinkelsensoren. Her kan man ikke bare legge en plate over drevet på kamakselen fordi den er domet og dtikker ut av veivhuset. Vi tok da en 5mm alu platebit og kappet den til slik at den lar domen på reimhjulet stikke opp/ut. På denne sveiset og skrudde vi en alu kloss som selve sensoren sitter fastmontert i. Her brukte vi mye tid til å finne den rette plasseringa da det er mye rart i området som forstyrrer plasseringa av sensoren.
Så til slutt var det å merke av og borre/forsenke 2 skruer til triggerhjulet på riktig plass.
Neste steg er å montere kamhus, reim, reimhjul osv tilbake på motoren, som fortsatt står i bilen Gleder meg ikke voldsommt til dette, men det skal nok gå bra
Takk til Jens for hjelp og bruk av tid og utstyr
btw, hva er verdensrekorden i tidlig snurring på racerbaner??
Det hele startet noen dager før da en dust klarte å kjøre på hengeren min, og knuste de siste 2 lysene som virket på den. Derfor brukte jeg onsdagen før helga til å skifte alle lys og ledninger på hengeren. Jeg kjøpte en hendig lysrampe på Biltema som jeg massakrerte og brukte lysene fra. Nye lys ble montert, og det første jeg gjorde når jeg flyttet hengeren, var selvfølgelig å knuse det ene balyset på hengeren Dette fikset jeg greit med superlim, men litt irriterende er det jo...
Så skulle jeg laste opp corsavogna, men den ville ikke starte. Jeg hadde misstanker på batteriet, så ett nytt fra Biltema ble handlet inn. Da startet bilen som en drøm, og jeg pakket ferdig
På fredagen var alt klart til å reise til Våler. Bilen var paket og hengeren hengt på trekkbilen. Kjøret så ivei i strålende vær, men i Onsøy hadde Veivesenet "hengerkontroll", noe jeg selvfølgelig ble huket inn på. 500,- i forelegg for kjøring uten vognkort på henger og jeg oppdaget at lisenser og slikt lå igjen hjemme. Så jeg mistet enda 1,5t på å hente den
Plukket opp det nye teltet på veien opp til Våler og jeg var i strålende humør.
Fikk desverre kjørt bare et par runder på treninga da mekanikeren hadde glemt å skru til hjulboltene med riktig moment Litt øl på kvelden og overnatting i det nye teltet
Lørdagen åpnet med regnvær, noe som varte hele dagen. I kvalifiseringen fikk jeg en bra tid, og alt var klart før første løp. Men når vi skulle ut i pitlane, så var bilen død. Ingen strøm i det hele tatt. Prøvde å dytte den igang, men batteriet var så flatt at den nektet å gå selv med booster. Derfor måtte jeg stå over første løp
På søndagen var det lettere vær. Jeg hadde ladet batteriet hele natten samt skiftet generator, så jeg var igjen klar for løp.
Selv om jeg startet bakerst, så fikk jeg en fin start og begynnte å plukke plasser, helt til noen Alfaer klarte å grise ned banen med olje, så vi måtte inn i pitlane og vente 15 min mens de rengjorde banen. På restarten fikk jeg igjen en bra start, og begynnte igjen å avansere i feltet. Men idet jeg skulle passere Jens, så dør bilen. Den er helt umulig å starte, så det er bare å bryte løpet
Når jeg kommer hjem og laster av vogna, så starter den lett som bare det Da er det bare en ting å gjøre, rive ut alt det elektriske! Så jeg tok ut alt, till og med fordeleren. Her skal ingen gamle ledninger være igjen og lage krøll!!
KMSen skal ha et triggerhjul og veivvinkelsensor, noe 1050en selvsagt ikke har. Derfor var jeg en tur hos Jens på lørdag. Blir fint å oppdatere til justerbar tenning fra KMS/Jens/Gasolin
Jeg hadde med deler av motoren til Formannen samt registerhus for å gjøre en mock-up. Min 1050 har kamreim, noe alle trimmede 1050er bør ha pga at det blir slakk i kjedet ved høje belastinger/turtall, noe som igjen gjør at kammen kommer litt ut av synkroniseringa med resten av motoren.
triggerhjulet skulle monteres på reimhjulet i fremkant av veivakslingen, så vi måtte dreie det til litt:
Men selv da ville ikke triggerhjulet ligge an skikkelig slik det bør, så vi tok en passe tykk aluplate på 12 mm, kuttet ut en sirkel, som ble lagt i dreibenken og bearbeidet til å bli spacer mellom reimhjul og triggerhjul:
Denne har en fin krave som triggerhjulet ligger ann innvendig. Den sitter skrudd og limt i reimhjulet med forsenkede skruer.
Triggerhjulet vil bli skrudd fast i denne igjen etter at alt er montert tilbake på motoren, men vi måtte vente med å bestemme plasseringa til vi visste hvor selve sensoren er plassert. Dette fordi vinkelen mellom sensor og "den manglede tannen" må være over 90 grader.
Så var det å lage et feste for veivvinkelsensoren. Her kan man ikke bare legge en plate over drevet på kamakselen fordi den er domet og dtikker ut av veivhuset. Vi tok da en 5mm alu platebit og kappet den til slik at den lar domen på reimhjulet stikke opp/ut. På denne sveiset og skrudde vi en alu kloss som selve sensoren sitter fastmontert i. Her brukte vi mye tid til å finne den rette plasseringa da det er mye rart i området som forstyrrer plasseringa av sensoren.
Så til slutt var det å merke av og borre/forsenke 2 skruer til triggerhjulet på riktig plass.
Neste steg er å montere kamhus, reim, reimhjul osv tilbake på motoren, som fortsatt står i bilen Gleder meg ikke voldsommt til dette, men det skal nok gå bra
Takk til Jens for hjelp og bruk av tid og utstyr
btw, hva er verdensrekorden i tidlig snurring på racerbaner??
Og da er "hardwaren" montert i bilen:
Det er ganske trangt å gjøre denne operasjonen med motor i bil, men det gikk til slutt.
Nå holder jeg på å legge helt nytt elektrisk anlegg i bilen. Riktignok er det ikke mye som trengs å kole opp, men det tar alikevel mye tid... Men, bilen skal nok bli klar før siste løp, hvis ikke får jeg kjøre den hvite siden jeg har kjøpt den tilbake...
Her er et par bilder fra CSM
Denne bilen er forøvrig til salgs, så hvis du har lyst på en nøkkelferdig racerbil for lommerusk, så er det bare å ta kontakt
Det er ganske trangt å gjøre denne operasjonen med motor i bil, men det gikk til slutt.
Nå holder jeg på å legge helt nytt elektrisk anlegg i bilen. Riktignok er det ikke mye som trengs å kole opp, men det tar alikevel mye tid... Men, bilen skal nok bli klar før siste løp, hvis ikke får jeg kjøre den hvite siden jeg har kjøpt den tilbake...
Her er et par bilder fra CSM
Denne bilen er forøvrig til salgs, så hvis du har lyst på en nøkkelferdig racerbil for lommerusk, så er det bare å ta kontakt
Da har jeg endelig fått klippet og lagt ut en liten snutt på 'tuben. Ingen skal påstå det er kjedelig å kjøre liten bil
http://www.youtube.com/watch?v=mSFvhj7-Jo0
http://www.youtube.com/watch?v=mSFvhj7-Jo0
Her er et par filmer fra sesongen:
Trening på Karlskoga:
http://www.youtube.com/watch?v=TrUNBVgG ... dtTPzl79zw
Trening på Karlskoga:
http://www.youtube.com/watch?v=TrUNBVgG ... dtTPzl79zw