Dette er selvsagt en -72 Morris 1300 med BMCs berømte 1275 ccm A-serie på noen-og-60 hk. I denne relativt lette bilen gjør det at den klarer fint å følge trafikken, selv på motorvei. Nå skal ikke jeg pendle på noen motorvei, så dette tror jeg blir bra. Den har også BMC sitt supre Hydrolastic som gjør at den er overraskende komfortabel, selv om den nose-diver en del under bremsing og halvplaner under akselerasjon
Jeg hentet den i Bergen. Kjørte innom Biltema og byttet batteri da det gamle var litt dårlig. Kjøpte også en bensinkanne. Alle slike biler bør ha litt bensin i reserve
Så durte jeg mot øst.
En tidligere eier hadde montert en bensinpumpe fra biltema. Denne pumper laget litt lyd og hvis man brukte gassen mye så hostet og harket det litt. Ikke noe spesielt når det gjelder slike biler altså. Men ca 45 min fra Biltema ut av Bergen så ga pumpen opp. Bilen stoppet selvsagt langt fra alt og alle. EspenO ble scramblet.
Så satt jeg der og ventet. Leste litt bok. Etter en stund så tenkte jeg å prøve pumpen en gang til. Og tror du ikke den startet igjen! EspenO ble satt på vent mens jeg kjørte tilbake til Biltema. På Biltema ble ny pumpe, litt bensinslanger, slangeklemmer og skrutrekkere handlet.
Et dilemma kom opp; skal man legge seg under bilen på parkeringsplassen der, eller kjøre og se hvor langt man kommer?? Jeg valgte å kjøre. Espen ble kansellert. Tusen takk for at du ville stille opp
Så ut av Bergen igjen, men etter ca 1 time så sa pumpen stopp nok en gang. Så da var det bare å jekke opp ermene og bilen. Siden pumpen orginalt sitter under bilen blir det nødvendigvis mye søl. Tror jeg sølte ut og mistet like mye bensin som pumpen kostet
Med ny pumpe montert i bagasjerom som tikker fornøyd er det bare å gasse på. Den nye pumpen bråkte mye mindre og all fusking er borte, men alt surret med pumpen kostet meg minst 3 timer
Dessverre gjorde byttet av pumpe at jeg kom 5 min for sent til kolonnekjøringen over Filefjell. Så da var det bare å snu og kjøre om Voss. Enda en time tapt
Når jeg nærmet meg Voss kom det noen dråper regn. Dessverre er vindusviskeren på førersiden dårlig. Så mens jeg stoppet for å ta noen bilder inne Lærdalstunnelen så bestemte jeg å bytte plass på viskerne. Men jeg klarte å knekke plastklipset. Så viskerbladet ble tapet på plass med litt ducttape.
Durer videre og ut på vidda i mørket. Der gikk sikringen til blinklys, viskere, tankmåler, varmeapparat og sikkert mere. Det er tross alt bare 2 sikringer i sikringsboksen på slike biler. Jeg må si jeg ble litt svett da jeg oppdaget at frontlysene begynnte å blafre i mørket midt på vidda. Ekkelt var det og å bremse på glatta da bremsene tar litt mye bak (eller lite foran)
Stoppet i Hemsedal for en burger og nye sikringer
Resten av turen gikk som en drøm, bortsett fra vondt i hodet av bensinlukt.
Så, hva nå?? Nå skal damen inn i verkstedet for en ordentlig service med bytte av alle væsker, kontroll av bremser, justering av ventiler, innvendig og utvendig vask og ny speedometerwire (ekkelt med fotobokser og gjennomsnittsmålinger uten speedometer)