Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne
Mens jeg venter på at byggesøknaden på min nye garasje, så har jeg har fått streng beskjed om å lage meg en garasje her av Formannen. Og det Formannen sier, det adlyder man!!
I mine garasjer har det igjennom tidene vært mye rare biler som Sunbeam Avenger, Fiat 850 SportCoupe, Alfa 1600 GTj, Baywindow Transporter og Mini Van. Men nå for tiden har jeg bare 3-4 biler, spørs litt hvordan man teller
Min -67 Mini 850 DeLuxe har jeg hatt lenge, det er vel faktisk den bilen jeg har hatt lengst. Bilen er egentlig svensk, og har hatt minst en "restaurering" i Sveariket før jeg fikk tak i den. Den var da rustsveiset med gassveis og platene legt utenpå hverandre, før lakkert i lekker Volvo 140-farge. Det meste elektriske var også byttet ut med noe hjemmemekk.
Det som derimot var gjort ordentlig var motoren. Den var borret opp til neste overborring med nye stempler og var en frisk liten tass, til 850 ccm å være
Blue som bilen er døpt ble brukt som nr 2 bil året rundt i 2-3 år. Han fikk også kjørt seg på Rudskogen med kokende trommelbremser, samt være brudebil når jeg giftet meg.
Jeg klarte å kjøre over mitt eget panser mens jeg byttet til doble forgassere, derfor måtte jeg lete litt i delehyllene, men hadde bare rødt på lager
Desverre begynnte "restaureringa" til svensken å vise seg med litt krokan i kantene Jeg har også lenge vært interessert i motorsport, og når FIA åpnet for "replikaer" i historisk racing, så tenkte jeg å slå 2 fluer i en smekk. Derfor ble deler innhandlet, bilen plukket i atomer, sandblåst, rustsveiset, sparklet, pusset og lakkert. Den står nå på hjul, hvor alt av understellsbiter er nye eller sandblåst, galvanisert og lakkerte
Bur er montert, chrom begynner å bli ferdig. Det som gjennstår på karosseriet er kabling, rør til bremser og bensin samt sete/belte
Dette bildet er tatt i den gamle garasjen min. Jeg brukte nesten 10 år på å restaurere hus og bygge garasje, før vi solgte og kjøpte nytt hus, uten garasje
FIA har åpnet for at man kan bruke alle 1275 a-serie motorer da det nesten er umulig å oppdrive ordentlige Cooper S-motorer. Jeg var heldig å fikk tak i en uborret orginal 1275 S-motor med riktige råder og veiv før jeg fikk vite om at jeg kunne bruke de billige motorene. Vel, uansett så er min borret til 1293. Det er kun brukt de beste delene i motoren, som Swiftune kam m/kamdrev, ARP bolter osv. Toppen er fra MED og jeg skal kjøre med dobble H4 gassere.
Gearkassen blir en 3-synkronisert rettskåret sak fra BMC Special Tuning med en salisbury LSD
Og slik står bilen nå. Jeg har ingen garasje i nærheten, så det blir ikke gjort mye på denne før garasjen står her i hagen
I mine garasjer har det igjennom tidene vært mye rare biler som Sunbeam Avenger, Fiat 850 SportCoupe, Alfa 1600 GTj, Baywindow Transporter og Mini Van. Men nå for tiden har jeg bare 3-4 biler, spørs litt hvordan man teller
Min -67 Mini 850 DeLuxe har jeg hatt lenge, det er vel faktisk den bilen jeg har hatt lengst. Bilen er egentlig svensk, og har hatt minst en "restaurering" i Sveariket før jeg fikk tak i den. Den var da rustsveiset med gassveis og platene legt utenpå hverandre, før lakkert i lekker Volvo 140-farge. Det meste elektriske var også byttet ut med noe hjemmemekk.
Det som derimot var gjort ordentlig var motoren. Den var borret opp til neste overborring med nye stempler og var en frisk liten tass, til 850 ccm å være
Blue som bilen er døpt ble brukt som nr 2 bil året rundt i 2-3 år. Han fikk også kjørt seg på Rudskogen med kokende trommelbremser, samt være brudebil når jeg giftet meg.
Jeg klarte å kjøre over mitt eget panser mens jeg byttet til doble forgassere, derfor måtte jeg lete litt i delehyllene, men hadde bare rødt på lager
Desverre begynnte "restaureringa" til svensken å vise seg med litt krokan i kantene Jeg har også lenge vært interessert i motorsport, og når FIA åpnet for "replikaer" i historisk racing, så tenkte jeg å slå 2 fluer i en smekk. Derfor ble deler innhandlet, bilen plukket i atomer, sandblåst, rustsveiset, sparklet, pusset og lakkert. Den står nå på hjul, hvor alt av understellsbiter er nye eller sandblåst, galvanisert og lakkerte
Bur er montert, chrom begynner å bli ferdig. Det som gjennstår på karosseriet er kabling, rør til bremser og bensin samt sete/belte
Dette bildet er tatt i den gamle garasjen min. Jeg brukte nesten 10 år på å restaurere hus og bygge garasje, før vi solgte og kjøpte nytt hus, uten garasje
FIA har åpnet for at man kan bruke alle 1275 a-serie motorer da det nesten er umulig å oppdrive ordentlige Cooper S-motorer. Jeg var heldig å fikk tak i en uborret orginal 1275 S-motor med riktige råder og veiv før jeg fikk vite om at jeg kunne bruke de billige motorene. Vel, uansett så er min borret til 1293. Det er kun brukt de beste delene i motoren, som Swiftune kam m/kamdrev, ARP bolter osv. Toppen er fra MED og jeg skal kjøre med dobble H4 gassere.
Gearkassen blir en 3-synkronisert rettskåret sak fra BMC Special Tuning med en salisbury LSD
Og slik står bilen nå. Jeg har ingen garasje i nærheten, så det blir ikke gjort mye på denne før garasjen står her i hagen
Last edited by vegar on 18 Mar 2012 16:31, edited 1 time in total.
-
- Reservognchauffeur
- Posts: 251
- Joined: 15 Jan 2010 16:41
- Location: Porsgrunn
Sjakkbrettak er ikke vært vurdert nei Det er bare noe BMW fant på som en gimmik når de lanserte den nye Allegroen
Selvsagt finns det gamle Minier med sjakktak, men det har liksom veldig lite med historisk racing å gjøre syns jeg.
Siden det var så lenge siden jeg hadde skrudd på denne bilen/motoren, så klødde det litt i fingrene denne uken. Så hva kan man gjøre?? Vel, motoren har jo aldri blitt ferdigbygd, bare delvis. Den har så stått delvis ferdig i nesten 2 år, samt blitt med på flyttelass. Og siden jeg ikke stoler på meg selv, så demonterte jeg den. Vasket alle delene for å bli kvitt det minste støvfnugg. Og har begynnt å montere den sammen igjen. Nå er shortblokken ferdig og toppen ligger på plass. Men når jeg skulle montere det nykjøpte vippetøyet fra ebay, så var det bare skrot Derfor må nytt handles inn igjen, men denne gangen så kjøper jeg nytt. Det er jo pokker bare skrot de selger på ebay for tiden
Selvsagt finns det gamle Minier med sjakktak, men det har liksom veldig lite med historisk racing å gjøre syns jeg.
Siden det var så lenge siden jeg hadde skrudd på denne bilen/motoren, så klødde det litt i fingrene denne uken. Så hva kan man gjøre?? Vel, motoren har jo aldri blitt ferdigbygd, bare delvis. Den har så stått delvis ferdig i nesten 2 år, samt blitt med på flyttelass. Og siden jeg ikke stoler på meg selv, så demonterte jeg den. Vasket alle delene for å bli kvitt det minste støvfnugg. Og har begynnt å montere den sammen igjen. Nå er shortblokken ferdig og toppen ligger på plass. Men når jeg skulle montere det nykjøpte vippetøyet fra ebay, så var det bare skrot Derfor må nytt handles inn igjen, men denne gangen så kjøper jeg nytt. Det er jo pokker bare skrot de selger på ebay for tiden
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
Fant noen bilder fra delesamling
Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,-
Ultralett svinghjul
Ferdig maskinert Cooper S EN40B veiv. Balangsert med råder, stempler, svinghjul og reimhjul
Ferdig maskinert shortblokk
Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,-
Ultralett svinghjul
Ferdig maskinert Cooper S EN40B veiv. Balangsert med råder, stempler, svinghjul og reimhjul
Ferdig maskinert shortblokk
[quote="vegar"]Fant noen bilder fra delesamling
Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,-
Hvor fikk du denne hyggelige prisen på galvanisering????
Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,-
Hvor fikk du denne hyggelige prisen på galvanisering????
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.
Specs på nybilen:
Motor:
A+ turbo blokk borret .020
Std/std veiv blansert
Lettede og balanserte A+ råder
Ultralett svinghjul og bakplate med grå fjær. Bakplate modifisert for maks ”clamping load”
smidde Omega stempler med 18cc dish
HYW turbotopp med 30cc forbrenningskammer29,4/35,6mm ventiler
Minispares C-AEA526 ventilfjærer
Minispares 1,5:1 rullevipper
BK450 toppakning
8:1 kompresjon
Piper Ph2 kam med Kent chilled iron kamfølgere
Kawasaki frontmontert radiator sammen med frontmontert varmemappratregister med Kenlowe vifte
Mocal oljekjøler
Avonbar høy-kapasitets oljepumpe med ekstra magnet FØR pumpa
Trigger register-reim kit.
Centre main strap
Avonbar ultimate engine steady kit
Splitter ny starter
2 liter stor oljeoppsamlingstank (godkjent for racing)
Air/Fuelling:
Nyoverhalt SU HIF44 turboforgasser med små modifikasjoner for mer flow.
Portet eksosmanifold med Thermotec
K&N filter
Sierra Cosworth 2WD intercooler
Modifisert plenum med Bailey motorsport dump valve
Modifisert Garret T3 turbo
Portet eksos-albue
Maniflow 2” downpipe.
I tillegg er det mange små modifikasjoner til forgasser og turbo. Noen er hemmelige
34 liter bensintank med Vauxhall pumpe og filter
Kasse:
Nybygd vinteren 05
Tran-X 4 sync SC/CR drevsats
Jack Knight rettskårne mellomdrev med fulltflytende fremre froring i primærdrevet
Tran-X 4pin diff med 3,44 utveksling
KAD Quickshift
Bremser:
Metro Turbo 4 pots foran
EBC Green stuff klosser
Cooper S tromler bak.
Justerbar bremsebias
Aeroquip bremseslanger
Hjuloppheng:
Force racing Justebare camber og casterarmer foran
Justerbare spissing og camberbraketter bak
HC-racing Hi-Los
Begge rammene er i meget bra stand
Spax støtdempere
6X13 Minilitekopi felger med Bridgesteone dekk
Interiør:
Cobra bøtteseter
4 punkt belter
Prestanda:
¼ mile på lave 14 med 13” hjul og ikke rettskåren (tettsteget kasse). Høye 13 er mulig med
10” og SC kasse
0-100 på under 5,5 sek
Det bør være omtrent 200 hk i motoren. Håper å få sjekket dette hos Jens når det nærmer seg
Motor:
A+ turbo blokk borret .020
Std/std veiv blansert
Lettede og balanserte A+ råder
Ultralett svinghjul og bakplate med grå fjær. Bakplate modifisert for maks ”clamping load”
smidde Omega stempler med 18cc dish
HYW turbotopp med 30cc forbrenningskammer29,4/35,6mm ventiler
Minispares C-AEA526 ventilfjærer
Minispares 1,5:1 rullevipper
BK450 toppakning
8:1 kompresjon
Piper Ph2 kam med Kent chilled iron kamfølgere
Kawasaki frontmontert radiator sammen med frontmontert varmemappratregister med Kenlowe vifte
Mocal oljekjøler
Avonbar høy-kapasitets oljepumpe med ekstra magnet FØR pumpa
Trigger register-reim kit.
Centre main strap
Avonbar ultimate engine steady kit
Splitter ny starter
2 liter stor oljeoppsamlingstank (godkjent for racing)
Air/Fuelling:
Nyoverhalt SU HIF44 turboforgasser med små modifikasjoner for mer flow.
Portet eksosmanifold med Thermotec
K&N filter
Sierra Cosworth 2WD intercooler
Modifisert plenum med Bailey motorsport dump valve
Modifisert Garret T3 turbo
Portet eksos-albue
Maniflow 2” downpipe.
I tillegg er det mange små modifikasjoner til forgasser og turbo. Noen er hemmelige
34 liter bensintank med Vauxhall pumpe og filter
Kasse:
Nybygd vinteren 05
Tran-X 4 sync SC/CR drevsats
Jack Knight rettskårne mellomdrev med fulltflytende fremre froring i primærdrevet
Tran-X 4pin diff med 3,44 utveksling
KAD Quickshift
Bremser:
Metro Turbo 4 pots foran
EBC Green stuff klosser
Cooper S tromler bak.
Justerbar bremsebias
Aeroquip bremseslanger
Hjuloppheng:
Force racing Justebare camber og casterarmer foran
Justerbare spissing og camberbraketter bak
HC-racing Hi-Los
Begge rammene er i meget bra stand
Spax støtdempere
6X13 Minilitekopi felger med Bridgesteone dekk
Interiør:
Cobra bøtteseter
4 punkt belter
Prestanda:
¼ mile på lave 14 med 13” hjul og ikke rettskåren (tettsteget kasse). Høye 13 er mulig med
10” og SC kasse
0-100 på under 5,5 sek
Det bør være omtrent 200 hk i motoren. Håper å få sjekket dette hos Jens når det nærmer seg
Last edited by vegar on 18 Mar 2012 23:08, edited 1 time in total.
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan