Lynet128's garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#16 Post by Sir Haggis » 06 Aug 2010 18:31


User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Coilovers

#17 Post by Lynet128 » 06 Aug 2010 19:19

Takker for flott innspill Sir. Haggis, skulle gjerne bygd coilovers selv men sliter litt med sveisekunnskap og springrate beregninger :oops: men nå skal motor ut da den er blitt litt syk, så da er jo dempere foran klare for demontering så kanskje jeg kan få litt kyndig hjelp i nabolaget til sveis :)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#18 Post by martini gasolini » 06 Aug 2010 21:06

viewtopic.php?t=173&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bror har en liten 128 guide også!
Det finnes justerbare rør på Gasolin og andre kneiper også.
Lett som en plett!
Stikk til naboen et par flasker rødvin,så punkter han sikkert dette sammen for deg.
Nå er det vel så at motor fra tipo/multipla osv passer rett på kassa di,hadde ikke det vært noe å tenke på?
Ritmo 85 har jo ikke akkurat just ramlet av samlebåndet :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#19 Post by gopp » 08 Aug 2010 10:07

Det stemmer at Multipla/Marena/Brava/Bravo 1.6 16v girkasser vil passe, i alle fall om man bruker starter og svinghjul fra samme bilen, men de er tyngre og større. Jeg ville ikke vurdert det selv, men har en Marena-kasse liggende om noen skulle trenge.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#20 Post by tipo176 » 08 Aug 2010 10:45

Hva er en Marena?

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#21 Post by Pungar » 08 Aug 2010 11:06

Marea..

Image
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#22 Post by tipo176 » 09 Aug 2010 17:01

Vet hva en Marea er, men hva er en Marena? Hey Makarena? :lol:

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Coilovers

#23 Post by Lynet128 » 10 Aug 2010 21:08

Har snakka med nabo'n han var lysten på et par flasker rødvin og kunne bistå med å bygge coilovers :D
Noen som vet hva som trengs av diameter, springrate og lengde på fjærer foran og bak på en 128 for å få dette til å funke?

Bruker 127 fjærbein foran og orginale dempere bak.

mvh
Lynet

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Motorproblemer

#24 Post by Lynet128 » 16 Aug 2010 12:14

Har nå fått motor problemer på 128'en :shock:
Den har mistet piffen på en sylinder og går litt urent på lavt turtall. På 4500 rpm og oppover så går den bra.

Det hører med til historien at eier har glemt blytilsetning i bensinen :oops: , og at det kan være en brent ventil på sylinderen som ikke henger med.

Er det noen andre der ute som har gode eller dårlige :D forslag til hva som kan være årsaken, så meld ifra. Flott å være forberedt på hva som kan komme.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#25 Post by Spit73 » 16 Aug 2010 15:09

Hvordan har pluggene det? Kabler og stifter, har de det bra? Hvis du har glemt blyerstatning en gang eller to så tror jeg ikke det er synderen.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#26 Post by uno45 » 16 Aug 2010 15:15

For høy oktan gjør at bensinen tenner lettere, og det blir fort AAALT for varmt i forbrenningskammeret, da brennes ventiler... Kan vel være en grunn? eller er jeg på jordet nå også? :D
Syltapp.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#27 Post by Spit73 » 16 Aug 2010 15:57

uno45 wrote:For høy oktan gjør at bensinen tenner lettere, og det blir fort AAALT for varmt i forbrenningskammeret, da brennes ventiler... Kan vel være en grunn? eller er jeg på jordet nå også? :D
Nå er du faktisk på feil jorde. Oktan er ett tall som sier hvor lett bensinen antenner ved kompresjon. Lavere tall betyr at lavere kompresjon behøves. Det er derfor sportsbiler med høy kompresjon (f.eks. Triumph Spitfire) best liker (Shell Racing) 99 Oktan
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#28 Post by Pungar » 16 Aug 2010 16:30

Enig med spit73. Bytt litt plugger, så tenker jeg den er god på lavt turtall igjen. Hvis forgasseren er litt slurvete justert, slik at den går litt fett på tomgang, tar det ofte ikke lang tid før pluggene får det. Sjekk om pluggene er sotet, og hvis de er det kan du gjerne magre den litt :wink:
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

#29 Post by Lynet128 » 16 Aug 2010 20:17

Spit73 wrote:Hvordan har pluggene det? Kabler og stifter, har de det bra? Hvis du har glemt blyerstatning en gang eller to så tror jeg ikke det er synderen.
Har byttet plugger og sjekket kabler(og at det er gnist), har elektronisk tenning så det er ikke problemet. Dette problemet oppsto relativt plutselig :shock: Har i grunn kjørt uten blytilsetning hele tiden :oops: Har to doble 40 IDF Webere, kan det være noe her tro :?:

User avatar
SAABOMATIQUE
Reservognchauffeur
Posts: 297
Joined: 27 Oct 2008 09:05
Location: PORSGRUNN
Contact:

#30 Post by SAABOMATIQUE » 17 Aug 2010 19:11

Tenkte bare å nevne at jeg har akkurat fikset toppen med tre brente ventiler pga feil tenning å for lav oktan men det er jo på en 900 turbo å ikke italia kvalitet :lol:
S R.I.P
a R.I.P
a R.I.P
bmw

Post Reply