Lynet128's garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Lynet128's garage

#1 Post by Lynet128 » 31 Jul 2010 23:33

Lynet128 ble kjøpt inn fra Molde våren 2009. Bilen var da relativt orginal i stuket med kun noen nymotens 14" alufelger. :(

Image

Den hadde flotte pålimte plastmetall lister :?

Image[/img]

Lynet hadde en voldsom bakkeklaring som inviterte til offroadkjøring. :shock:

Image

Image

Orginal 1100 motor med reservehjul og det hele :?

Image

Svart interiør med orginale klokker. Har visst fått byttet ratt allerede. 8)

Image
Last edited by Lynet128 on 01 Aug 2010 10:04, edited 3 times in total.

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Whats up

#2 Post by Lynet128 » 31 Jul 2010 23:35

Legger ut en link til hjemmeside jeg bygger :)

http://home.sfjbb.net/hegjo/

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Ombygging til ræserstil

#3 Post by Lynet128 » 01 Aug 2010 19:39

I forbindelse med anskaffelsen så var målet å bygge 128'n med et ræserstuk.

Gikk igang med å skaffe diverse deler for ombygging, samt innsamling av informasjon fra diverse deler av miljøet.

Fikk kjøpe ett sett 7x13 Starmags av formann (med firpelstemme)(med firpelstemme) var og hentet disse hos Christian og fikk da god informasjon om senk for å få det riktige stuket.

Det ble innkjøp av fiat 127 fjærbein, samt kapping av 128 orginalfjær 2 runder. Bak er det brukt senkeklosser av tykkveggede galvaniserte rør med gjennomgående bolt, orginalbolt ble kuttet vekk og banket ut. Senkeklosser bak er 65mm. Ble skikkelig frekk :D , bakkeklaring under bunnpanne ca 60mm, litt lite på norske veier men går stort sett bra

Image

Kanskje jeg kaster fangerne 8)

Image

Har byttet til blanke blinkersglass foran også.

Image

Tror sort grill hadde vært tøft :D det må jeg vurdere.

Image

Har fjernet de gromme plastkromlistene på sidene.

Image

Har sett en med frekke slepeører bak, det har jeg lyst på.
Byttet til baklyktglass uten den firkantede refleksen i, det ble flott.

User avatar
Røde Baron
Lusker
Posts: 169
Joined: 25 Oct 2005 11:42
Location: molde

#4 Post by Røde Baron » 01 Aug 2010 20:56

råtøff kjerre
kodex: blodtrimma motor-bakhjulstrekk-senk-breifelg-GTratt og fartstriper

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#5 Post by larsvegas » 01 Aug 2010 21:45

Image

bare å sette i gang! :D

ps. starmags er fett på disse bilene! godt valg.
ix-uno-nove

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Ombygging fortsettelse

#6 Post by Lynet128 » 02 Aug 2010 16:36

Her har jeg fått kastet fangerne og fått tak i slepeører i aluminium, samme leverandør som de på den blå(svoger sin :) ) fått bygget om til 2" eksos også. Så måtte jeg ha tidsriktige skilt :D

Image

Grillen ble sort silkematt med fiat rally emblem.

Image
Image

Ønsket litt mer sprut i 128'n så jeg fikk tak i en ritmo 1500 motor på vestlandet med to doble 40mm Weber IDF gassere, motoren hadde stått i en x1/9 og hadde 60mm trompeter på forgasserne. Måtte studere nøye på hvordan jeg skulle løse dette problemet og Pipercross sitt filter på 25mm høyde ble løsningen. Takker for god hjelp fra Fiat doktor'n i Sandefjord til motorbyttet. Med orginal 4 trinns gearkasse og 175/50 dekk ble den veldig kvikk :shock:

Image

I våres gikk jeg til innkjøp av Bullet speil hos Gasolin på Stathelle. Dekaltrimming må også til :)

Har også skiftet instrumenter i bilen til Rally klokker, har ikke vanntemp og oljetrykksmåler fra Rally ennå men er på søk :)

Image
Last edited by Lynet128 on 04 Aug 2010 19:51, edited 1 time in total.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#7 Post by Sir Haggis » 02 Aug 2010 21:03

Trampeklapp!

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

#8 Post by Lynet128 » 02 Aug 2010 21:10

Takk for det :D

Hyggelig å høre.

User avatar
Dr.126
Asfaltjunkie
Posts: 564
Joined: 03 Jan 2008 15:16
Location: Casa De Colina
Contact:

#9 Post by Dr.126 » 02 Aug 2010 21:30

Tøfft! :twisted:
Dr.126
`75 Fiat 126
`75 Fiat 127
`96 Fiat Brava
`89 Mercedes 230E
`?? Cosmopolitan

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Ønsker

#10 Post by Lynet128 » 04 Aug 2010 20:01

Takk for det, bilen har blitt flott men har selvfølgelig noen flere ønsker som jeg jobber med :)

I forbindelse med ombyggingen så er det fremdeles et par ønsker jeg har før jeg ferdigstiller bilen.

Ønsker meg en 5 trinns gearkasse på bilen da 4500 rpm i 4 gear(90 km/h) på E18 blir i litt meste laget for en langtur. Kunne kanskje dukket opp i Losjens mekka om 5 trinns kasse kom på plass 8)

5 trinns gearkasse er anskaffet,starter og indre drivledd fra Ritmo 85S likeså. Det som mangler for å ferdigstille dette prosjektet er et svinghjul fra Ritmo for 5 trinns kasse.



Ett annet ønske er coilovers, men foreløpig utenfor budsjettramme. Den som kan sveise kan jo lage selv men det ligger utenfor mitt felt.
Image

Ett sett med 7x13 Cromodorafelger hadde vært fett :-) da Starmags'a ikke er helt runde :(
Image

Uno Turbo bremser foran.
Her er alt innkjøpt, utenom monteringsbrakkettene for calippere. Disse er ikke lett å få tak i så jeg driver med litt detektivarbeid om dagen. Så dersom noen har brakkettene, som jeg har ringet rundt på bildet under, liggende og slenge :) så ta kontakt, send pm
Image

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#11 Post by uno45 » 05 Aug 2010 19:55

5 trinns gearkasse, starter og indre drivledd fra Ritmo 85S, var det det du mente? tror du det ville passet rett over i en 1300 cl?

Hvor skulle du evt. kjøpt coilovers fra?
Syltapp.

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Svar til Uno45

#12 Post by Lynet128 » 05 Aug 2010 20:38

Ja de burde det, Jeg brukte 4 trinns kassa fra 1100 motoren til 1500 motoren, motoren hadde stått i en X1/9 med 4 trinns kasse og hadde derfor korrekt svinghjul til orginalkassa.
Drivakslene må maskineres litt på innsiden av spline for at drivledd skal gå langt nok inn men dette er ikke noen stor jobb for en som har dreibenk.

Må ha følgende:

Gearkasse 5 trinns
Indre drivledd fra ritmo 85S.
Svinghjul fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
Starter fra ritmo 85S med 5 trinns kasse.
og så tror jeg du må ha støvdekselet i underkant, overgang mellom motor og gearkasse.

Har du 128?

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#13 Post by uno45 » 06 Aug 2010 17:05

nei, men vurderer kjøp nå til mandag/tirsdag/onsdag :)
Skal hvertfall opp og kikke.

Og nei, dreiebenk har jeg ikke... :(

Hvor skulle du bestilt senkesett/coilovers fra?
Tipper grunnen var at du ikke fant det noen plass? :?
Syltapp.

User avatar
Lynet128
Syltapp
Posts: 21
Joined: 31 Mar 2010 10:02
Location: Sandefjord

Coilovers

#14 Post by Lynet128 » 06 Aug 2010 17:25

Coilovers kan kjøpes fra Jürgen Lingg www.fiat128.de, dette er Koni coilovers. settet kommer på kr. 16.000,- + eventuelle avgifter.

Eller så har jeg vært i kontakt med Gasolin og formann (med firpelstemme) i losjen Sir. Martini Gasolini, kunne skaffe fra GAZ tror jeg det var til ca kr 12.000,- (ingen av disse er godkjent for gatebruk)

Dette er sett på 4 (foran + bak) men man kan godt bruke bladfjær bak og senkeklosser.

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#15 Post by uno45 » 06 Aug 2010 18:21

okei, det ha'kke jeg råd til med det første hvertfall :)
må vel finnes noe fattigmanns-senkesett til rundt 4-5-6000 kr også vel? : )
Syltapp.

Post Reply