Tenning?
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
Du må gjerne forklare meg hvorfor det har blitt sånn etter at jeg har stilt ventiler og rotet litt med tenningen? Har aldri vært slik tidligere. Tenningsbank hadde jeg tidligere, men etter å ha byttet topp pakning og montert stifteløst tenningsanlegg har det fungert ok frem til nå. Må av og til "kaldkvele" motoren for å få stoppet den.
Hva slags bil er det? Bruker du 93 oktan bensin? Det kan være fylt feil på bensinsasjonen. En annen mulighet er glødeskall på pluggene. Da fungerer motoren omtrent som en dieselmotor. Ganske sikker at det ikke er tenningen, at det oppsto etter tenningsjustering er en tilfeldighet. Som sagt, når du stopper motoren så bryter du strømmen til tenningen og da gir ikke pluggene gnist.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.
Fiat 128 med Ritmo 1500 ohc motor. Kjører 95 oktan med blyerstatning som alltid. Fylte bensin her om dagen på samme sted som alltid. Minste oktantall vi får her nede er 95. Byttet som sagt topp pakning i fjor. Funket greit etter det. Stilte ventiler for et par uker siden, og hadde oppe fordeleren for å sjekke den. Usikker på tenningstidspunktet om det er riktig. Ikke tenningsbank ved pådrag ved lavt turtall. Ikke byttet plugger siden jobben på toppen i fjor. Da var de nye - og riktige. Skjønner det at når strømmen blir kuttet så er det ikke gnist lengre, men ettertenning må jo komme fra et sted. Koksing eller lignende. Er jo en høykomp motor, men som sagt så har det ikke vært slike problemer før jeg stilte ventiler og rotet med fordeler. Ventilene er riktige etter spec.
Det er vel sen tenning som du spør etter. Juster tenningen et par grader frem på tomgang. Da blir det muligens litt kaldere, og tenningsbankeffekten uteblir.
Hvis du har vakumstyring på den nye fordeleren, kan denne være synderen.
Hvis du har vakumstyring på den nye fordeleren, kan denne være synderen.
Full gass er ofte lite dramatisk..
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod
Kjøpt meg ny tenningslampe, så nå kan jeg få stilt saker og ting litt mer nøyaktig. Har hatt mistanke om at tenningen er noe sen. Ikke noe vakum dingser her nei. Har også myst litt nærmere på dyser og slikt. Fant bl.a ut at jeg hadde byttet om to tomgangsdyser. (0.50-0.70) Og det gjør jo ikke saken noe bedre. Nå sviver den mye jevnere på tomgang. (Weber 32 DMTR 34) Det som er litt rart er at problemene har kommet plutselig etter vinterlagring. Funket greit i fjor. (bortsett fra "uryddig" tomgang)
Maler som en katt. Dyser på rett plass, justering av blanding, og riktig tenningstidspunkt gjorde susen. Hadde for sen tenning. Har hatt av forgasser og byttet pakninger mtp falsk luft. Motoren er tungstartet når den er varm, men det mener jeg er pga at flottøren er feil innstilt, eller at den ikke stenger skikkelig. Har rep sett til gasseren så jeg får se om jeg får ånden over meg og sjekker/bytter dette ved anledning.