Page 34 of 49

Posted: 14 Dec 2013 00:39
by Abarthnorway
Hei Lars!

Ville helt klart åpnet opp til pakningen på den trange siden av innsugsventilen, der er det tarvelig trangt. "hylla" bør nok beholdes, men den forlengelsen av hylla som "sperrer" mellom innsug og eksosventil fjernes(i mitt hode hvertfall) hvertfall om trimkammer skal brukes.

Ikke ta mitt ord for god fisk dog, intet er testet:-)

Image

Posted: 14 Dec 2013 17:23
by Sir Haggis
Heisa!

Ja, den kanten vil vel bremse for hva som måtte oppnås av scavenge. Eller vil den bidra til mer ønskelig turbulens i kombinasjon med scavenging? Skulle hatt tilgang på CAD med flowsimulator :)

Posted: 16 Dec 2013 23:06
by Sir Haggis
Begynte litt i kveld

Image

Image

Første steg blir å glatte ut alle sømmer og klumper etter støp. Det er ganske grove greier, ja :o

Favorittverktøy for kvelden var nyervervet luksus fra Gasolin;

ImageImage

Posted: 17 Dec 2013 11:22
by Abarthnorway
Bravo!!

Kult å se folk grave i toppene sine - stå på!

Posted: 19 Dec 2013 23:19
by Lucky
Kommer du med en rapport på gromverktøyet? Jeg har litt sliping foran meg, men mangler en kompressor med stor nok kapasitet. Et elektrisk alternativ er mer enn litt interessant, spesielt plassmessig.

Posted: 20 Dec 2013 08:30
by Sir Haggis
Har kun 10 minutters bruk som grunnlag, men den spiser godt med portesettet (Speedway) fra Gasolin.
Har kun prøvd de kone rondellene på Ø10-15mm - det klarer den mer enn bra nok å dra på. En kjapp modifikasjon vil nok bli å fjerne fjæra i "gasspedalen", slik at en kan sette et fast turtall.

Kan komme med mer når jeg har gravd litt til :)

Image

Posted: 21 Dec 2013 20:57
by Sir Haggis
Før ventilen ser utgangspunktet slik ut, så jeg tror ikke sluttresultatet skal bli så hakkende galt uansett :)

Image

Etter litt kjapp rydding synes jeg det begynner å ta form;

Image


Lucky; Et kjempepluss med elektrisk porteverktøy er at det ikke bråker noe særlig - kan ha arbeidsradioen lavt på i bakgrunnen ;)
Tror også jeg beholder fjæra på pedalen, da det er greit å kunne trykke på litt ekstra etter behov.

Forøvrig har jeg nesen nedi denne så ting ikke gjøres helt på måfå :lol:

Image

Posted: 22 Dec 2013 18:29
by Spit73
Godt å se at ammetåken gir seg litt og du begynner på fornuftige sysler.

Posted: 24 Dec 2013 11:01
by Lucky
Høres bra ut! Tror kanskje det verktøyet må bli en litt sen julegave til meg selv.

Gjør du hele jobben uten å ta ut styringa? (Jeg er 100% nybegynner, så jeg spør av nysgjerrighet.)

Posted: 24 Dec 2013 19:49
by larsvegas
De åra jeg jobbet som verktøymaker så brukte jeg kun slike elektriske
slipere, de på luft er rett og slett for svake syns jeg.
prisene faller jo så de har blitt et klart alternativ.

Posted: 29 Dec 2013 14:14
by Sir Haggis
Ok - da legger jeg "luftverktøysortiment" enda lenger ned i bunken over verkstedgadgetønsker :)

Fikk ikke slått meg helt til ro med rådematchingen som ble gjort tidligere, og benyttet meg av et tilbud om lån av en litt mer raffinert og ukentlig kalibrert vekt.

Avdekket avvik på 1,5-2 gram mellom rådene, så da var det på'n igjen...

Image

Image

To desimaler på grammet kan jommen vekke Aspergeren i en, men jeg ga meg på +/- 0,2 gram...

Posted: 29 Dec 2013 14:19
by Sir Haggis
Lucky wrote:Høres bra ut! Tror kanskje det verktøyet må bli en litt sen julegave til meg selv.

Gjør du hele jobben uten å ta ut styringa? (Jeg er 100% nybegynner, så jeg spør av nysgjerrighet.)
Jeg tar ikke ut styringa i denne omgangen. Er nybegynner selv, så jeg tar sikte på å gjøre minst mulig for å ikke grave meg ut av kartet :D
Kun lett rydding og jevning av åpenbare "feil".

Posted: 29 Dec 2013 17:03
by gopp
Jeg tok heller ikke ut styringene Lucky, og ikke ser det ut til være nødvendig heller. I likhet med Lars tar vi kun en lett opprydding i frykt for å gjøre skade.

Guy Croft har uttalt at han ikke vær særlig imponert over 1242 16v, og at det ikke var mye man kunne gjøre for å få den bra heller. Vi får stole på at kammer og bedre tilgang på luft inn mot toppen gjør nok.

Posted: 29 Dec 2013 19:55
by Spit73
Sir Haggis wrote:
To desimaler på grammet kan jommen vekke Aspergeren i en, men jeg ga meg på +/- 0,2 gram...
Pingle. Jeg bruker vekter med 4 desimaler etter komma. Toleransene er 5. Altså +/- 0.0005 gram.
Riktignok ikke råder eller lignende jeg veier opp.

Posted: 29 Dec 2013 21:50
by Abarthnorway
gopp wrote:
Guy Croft har uttalt at han ikke vær særlig imponert over 1242 16v, og at det ikke var mye man kunne gjøre for å få den bra heller. Vi får stole på at kammer og bedre tilgang på luft inn mot toppen gjør nok.
Og hva slags andre motorer enn Lampredi liker GC..?
Når du ser hans kommentarer ang FIRE motorer så kan man jo lure på hva mannen egentlig driver med??
Prosentuelt er jo økningen i flow på disse motorene formidabel.......selv sammenlignet med mange av hans egne favoritter.

Ikke at jeg er noen stor fan av FIRE selv, men at de har potensiale er jo til de grader bevist her oppe på berget av glade "amatører"......og jeg mistenker at det vi har sett til nå bare er begynnelsen.

Nå har ikke jeg styringene til 500 toppen(fikk levert toppen tom) men om de er lange (nok), er det jo ingen skade skjedd å kutte de rett av og kunne forme kanalen uten styringer i veien:-) det underletter endel....

Kan hende jeg tar veldig feil, men mener å ha "googlet" meg fra til en lengde på 44 mm på 500 8V styring, så noen mm kortere burde kunne duge det også??

Jeg synes dette ser bra ut jeg!