"Søstergarasjen"

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#91 Post by Spit73 » 16 Oct 2010 23:15

Sir Haggis wrote:Hun har byttet ut alfaen i en Toyota Prius!! :mrgreen:
Du kødder nå?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#92 Post by Sir Haggis » 17 Oct 2010 15:59

Ja - BMW 0-serie er det visst.

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#93 Post by Alfa Veloce » 17 Oct 2010 18:12

Slutt og fare med tull og fjas lille Lars :mrgreen:

Neida ingen unger, ingen ring og ingen PRIUS!! hehe 8)
Men bruksalfaen er byttet ut ja :) I en Mini :D

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#94 Post by Spit73 » 17 Oct 2010 18:27

Åh, godt det med Prius ikke var sant. Har du forresten hørt at Lars har byttet ut Minien i en Yaris Verso?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#95 Post by Alfa Veloce » 08 May 2011 20:50

Omsider litt action i garasjen :)

Pga regelendring hos Bilsportforbundet måtte buret i sudden bygges om. Problemet var en skjøtehylse som ikke er tillatt dersom ikke den befinner seg max 5 cm fra hovedbøylen. (Skjøtehylsen befant seg under burpolstringen på bildet :lol: )

Image

Ettersom jeg hadde forhåpninger om å få kjørt et par løp i denne sesongen var det ingen annen utvei enn å hive seg løs. Mandagen i påskeuken fikk jeg bilen på plass i den "nye" garasjen som befinner seg da noen mil nord for Oslo, nærmere bestemt Gjerdrum.
Har her godt selskap i både andre løpsbiler og andre italienere :)

Image

Samme dag som bilen fikk kommet seg på sin rettmessige plass begynte prosjektet med å flytte hovedbøylen frem så langt at den berømmelige regelen om max 5cm var intakt. 1 stk vinkelsliper ble funnet frem og så var det ingen vei tilbake.

Image

Image

Etter mye om og men var det mulig å få hovedbøylen ut av bilen og et par dager med vinkelsliper mot stål kjentes i armene

Image


Litt besøk underveis var hyggelig :)

Image

Hjertelig takk til Glenn og Hans Petter for svært kyndig sveisehjelp og til rpm for godkjenning og hyggelig garasjebesøk. :) Når buret var på plass var det på tide med nye skiver og klosser. Var veldig spent på bremsene i år, nye Tarox G88 skiver og mye positivt omtalte bremseklosser av typen Endless! 8)

Image

Image

Bytte av bremselysbryter, bremsevæske, olje og filter, pluss litt diverse småtterier måtte til. Takk til Yrjan for ny bremselysbryter ;) Ikke lett å oppdrive orginale sud-deler på en halv dags varsel :)

Image

23:30 dagen før avreise stod sudden klar for Karlskoga og sesongstart i Corsa Italiana :)

Image

Turen til Sverige var lang og preget av mye "rak veg" men med cruisekontroll på 90, null trafikk og en god del colabokser ombord gikk det overraskende smertefritt.

Image

Vel fremme på Gelleråsen i ellevetiden på kvelden fredag. Fikk lastet av og brutt meg inn i en campinghytte i 12 tiden hvor det lå noen kjenninger og sov. 0 grader i depot, en full bil og sommersovepose som var omtrent like varm som en t-shorte gjorde at undertegnede ble svært fornøyd med å få innpass i en køyeseng som stod tom.


Løpsdagen startet omtrent klokken 06 med varm kaffe servert i sola av Jens og madammen. Mye blide ansikter og flere biler strømmet til 8) Lå an til å bli en fantastisk dag.

Image

Image

Image


Veldig spennende å teste de nye bremsene da det ikke ble noen prøvekjøring før avreise og jeg for en gangs skyld hadde gjort absolutt alt selv. :roll: Var usikker på hvor mange runder jeg kom meg rundt banen før noe løsnet... :shock: Brukte første treningspass til å kjøre inn klosser og skiver som viste seg å fungere over all forventing :D

Andre treningspass ble brukt til å finne ut av sporvalg, girvalg etc da jeg aldri har vært på Karlskoga tidligere. Fant fort ut at banen var rimelig utfordrende med veldig mange svingkombinasjoner og HØY hastighet, klokket ikke inn bedre tider enn 1:26:?? men målet for dagen var tross alt å komme helskinnet i mål for egen maskin.

Kvaliken gikk derimot hakket bedre, 1:23:83 som beste rundetid og nærmeste sammenlignbare konkurrent (en annen alfasud) skarve 1 tidel bak!

Stående start i Sverige, og samtlige klasser startet i samme heat! Dette førte til mye blanding av biler og jeg befant meg til tider forbikjørt av både ferrari og autobianchi og fikk også passert noen selv :) Safetycar kom på banen i 8.de runde da det stod et par biler like utenfor banen på litt utsatte steder og det hele endte med en pallplassering (3.) og en strålende fornøyd sjåfør :)
Besterundetid fra Karlskoga ble satt i løp 1, endte på 1:22:29

Løp 2 foregikk omtrent i samme duren med ganske heftig kaos inn i de to første svingene men ellers ganske ryddig. Resultatlisten i klasse 3 var identisk i løp 2 som i løp 1 og igjen var det en meget blid Ida som tasset rundt i depotet etterpå :D


Image


Image

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#96 Post by Buskebil » 08 May 2011 21:21

Så flink du er! :) bøyer meg i støvet for deg losjesøster, Tror jeg kan si på vegne av alle i Losjen at vi er stolte av deg :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#97 Post by Alfa Veloce » 08 May 2011 21:28

Hjertlig takk for snille ord Buskedusk :D Hyggelig å ha noen rundt som støtter oppom :) Har kommet in-board video fra en som lå litt foran meg i løpet for de som liker slikt ;)
Jeg startet på høyre side som nr 3 bak bilen det filmes fra.. Ligger som nr 2 etter "videobilen" over målstreken :)

http://youtu.be/lSZKCR0Ml3o

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#98 Post by Alfa Veloce » 08 May 2011 21:30

Forresten noe ureglementert kjøring i løpet.. Ikke helt bra start for han som ligger foran han som filmer f.eks.
:shock:

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#99 Post by Sir Haggis » 08 May 2011 22:05

Skal si! Det var en lusing verdig :o

Image

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#100 Post by Alfa Veloce » 08 May 2011 22:36

Så har du forbikjøring, av bilen som filmer, under gulflagg også... Fy,fy!
Men det kan vel kanskje ikke helt sammenlignes med han som bare blir flytta inn i autovernet omtrent før starten har gått :roll:

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#101 Post by Buskebil » 09 May 2011 20:27

Artig og se på , nesten bilcross på asfalt med italienske fullblods hester, artig og se folt satse litt :0) er det deg vi kan skjimte såvidt i speilen?
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#102 Post by Alfa Veloce » 09 May 2011 21:10

Ja ligger baki der ;) hehe

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#103 Post by rpm » 09 May 2011 22:10

Godt prestert, Ida! Både mekaniker og racerbilsjafør, jeg bøyer meg i (bremse)støvet.
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#104 Post by Alfa Veloce » 10 May 2011 11:30

Hehe, tusen takk for det Stian :) Og takk igjen for at du tok turen på kort varsel og mye frem og tilbake :)

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#105 Post by Alfa Veloce » 13 Nov 2011 14:11

En liten oppdatering i garasjen :)

Fikk kjørt 6 løp i årets sesong, de to i sverige og hele fire på CSM på Våler.
Etter mye vurdering frem og tilbake så trakk studentøkonomien det lengste strået i september og løpskjøring og sudden er lagt på hylla inntil videre. Sudden har fått et nytt/gammelt godt hjem hos sin tidligere eier :)

Trangen etter Alfa ble fort for stor, så i oktober gikk turen til Ulsteinvik med henger for å hente et nytt familiemedlem i form av en GT 1300 junior :D

Han er 42år gammel og i forholdsvis god stand uten synlig rust og med en 2.0l med orginal 1300 utveksling. Har idag et litt rampete stuk med sort panser og bakluke samt litt klistremerker og uten fangere, vurderer utover vinteren hvorvidt det orginale røde panseret, bakluke og kromfangere skal på igjen.

Planen utover vinteren er svært begrenset både av hensyn til skolen og økonomien, jobber med å få jevn lakkfinish på høyre bakskjerm da det er glansforskjell over en liten bulkoppretting fra tidligere. Bremselysbryteren er defekt og grenrøret slår oppunder torpedoveggen i høyresvinger, mulig motorfestet som må gjøres noe med. På sikt ville det vært stas med en omlakkering, hjul og nye kromdeler samt potensielt bytte utveksling til 2000 da bilen kommer til å bli brukt primært til koseturer og mulig langturer.

Ellers er bilen i fullt kjørbar stand, har såvidt fått vært ute og testet på landeveien. Girkassen er i veldig god stand og motoren går pent. Bilen er ikke noe utstillingseksemplar og småplukk er det litt rundt forbi men har da ingen planer om å stille den ut heller men å bruke den på veien :) Ser frem til Tour de losje 2012 8)

Noen dårlige mobilbilder :)


Image

Image

Image

Image

Image

Post Reply