"Søstergarasjen"

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

"Søstergarasjen"

#1 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 00:03

Søstergarasjen består idag av en eier og tre biler :)

Meg :)
1 stk Alfa-Romeo-147 anno 2001 :D
1 stk Alfa Romeo Alfasud anno 1977 8)
1 stk Honda Prelude 1997 modell :oops:

Eneste som er verdt å nevne i dette fora blir jo den i midten :D

Alfasud som er løpsrigget og skal kjøres med i Corsa Italiana :mrgreen:

Er ikke helt i mål enda selv om det såvidt er tre uker til løpsstart, men som Martini Gasolini så fint sier: Det er bare en langhelg så er'n på veien :mrgreen: :mrgreen:

Image

Image

Image

Akkurat nå om dagen holder jeg på med sparkling, sliping og etterhvert forhåpentligvis litt lakking :) av skjermer, dører og panser :)

Utgangspunktet så slik ut

Image

Ble etterhvert slik

Image

og da det ikke var godt nok slipt ble det igjen sånn

Image

Oppdaterte bilder vil sikkert komme etterhvert :) De skal slipes mer og så grunnes og lakkes :)

Skjermprosjektet måtte tas i flere omganger da den har vært krølla ganske godt tidligere :) Men her er et par bilder av mellomstadiene..

Image

Image

Hævvær :mrgreen: Her er det bare å kline på

Image

Og sist helg fikk jeg hjelp til å ordne med fester til stolen min da de som vet hvem jeg er, er klar over at jeg ikke har de lengste beina her i klubben :lol:

Takk til Thomas H.P. for sveisekyndig hjelp 8)

Image
Last edited by Alfa Veloce on 27 Mar 2009 15:20, edited 1 time in total.

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#2 Post by Buskebil » 27 Mar 2009 00:07

dette ser bra ut, skal bli gøy og se bilder av alle pokalene etterhvert :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#3 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 00:13

Hehe :) Blir tøff konkurranse så vi får se om det blir noe å sette på peishylla eller ikke :)
Martini'n blir jo tross alt veldig aerodynamisk når han stiller glattbarbert og fin til 2. løpet i år :mrgreen:

skaravelle
Asfaltjunkie
Posts: 904
Joined: 18 Oct 2005 08:04
Location: Skien

#4 Post by skaravelle » 27 Mar 2009 11:43

Sud er snadder altså, pen bil! :D

Ble litt nysgjerrig på hva som skiller Yaris MkII fra MkI. Kort fortalt? :roll:
Image

bugbuddies.no

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#5 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 15:03

Tikk takk :)
Kort fortalt er forskjellen at den ene er værre enn den andre :lol: haha

Jeg kan jo fortelle litt om hva som er av motor i bilen da :) Det er jo litt morsomt :)

Motoren er byttet ut til en 1,7l boxer fra en Alfa Romeo 33
Forrige eier jobbet mye med blokka så volumet idag er vel på 1740cc

To 40mm gassere, portet og med Kent racingkammer, høykomp. stempler og kasse med lav utveksling :D

I første omgang har det vært følgende på to-do lista mi:
Igangsatt: Kosmetiske endringer, sparkel, sliping, lakking også skal den dekal-trimmes :lol:
Gjort: Bytte termostathuset
Gjort: Få sveiset stolfester
Igangsatt, mangler deler: Bytte lykter og innfatninger
Jobber med saken: Få tak i nye tidriktige hjul i 13"
Ja.. var det da.. : Få registrert bilen, som igjen krever tilkobling av speedometer og brekk

På sikt står dette på tapeten:
Muligens flytte bremsene fra inne ved girkassen ut til hjula
45" gassere?
Glassfiber deler (skjermer, panser, dører iallefall)
Få åpnet kassa og byttet synk.ring
Hvis mulig, få tak i Trofeo skjermbreddere og fangere :mrgreen:

Blir tøff med det :mrgreen:
Image

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#6 Post by tipo176 » 27 Mar 2009 15:17

Brekk er en utfordring på Sud. :!: (Been there, done that)

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#7 Post by Sir Haggis » 27 Mar 2009 15:26

Hvorfor flytte bremser ut i hjula!? Bedre å holde uavfjæret vekt nede, vel :?

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#8 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 15:32

For å få bedre bremser :) også er det et slit å bytte klosser og skiver sånn som han er nå..
Er for dårlig plass inne ved kassa.. Er ikke helt sikkert jeg kommer til å gjøre noe med det, skal teste med racing-klosser når sesongen begynner :)

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#9 Post by Sir Haggis » 27 Mar 2009 16:38

Sånn å forstå - modding for å gjøre skruing enklere, altså. En ikke helt ukjent problemstilling :)

Søt bil, jaffal!

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#10 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 16:59

Hehe :) takk for det :)
Han skal bli litt penere å se på, men han er rask i allefall :twisted:

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Stålrøret mitt!

#11 Post by EcurieEcosse » 27 Mar 2009 22:13

Så det var DER det ble av stålrøret mitt!!
Vet du ikke at det kan bli uhelbredelig smittet når det sammenføres med en italiener :wink:
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#12 Post by clubMan » 27 Mar 2009 22:16

Se der ja, ny person på forumet. Velkommen EcurieEcosse!
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#13 Post by Alfa Veloce » 27 Mar 2009 22:33

Hehe :) Du har vel vært innom italofil-viruset du også Øye :lol:
Blei bra det her :D

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#14 Post by gopp » 27 Mar 2009 22:46

Hei Ida,

Kult at du har fått din egen garasje her på forumet, men det forplikter at status oppdateres (kanskje derfor jeg ikke har opprettet en garasje her enda).

Bildene er fine, men også litt avslørende :) Som tidligere biloppretter og lakkerer ser jeg at den skjermen trenger en runde med hammer og mothold før sparkel. Det ser også ut som du pusser for mye rett på bulken. Når man skal slipe ut ujevnheter som dette må man legge på sparkel i lange drag, med lengderetningen, og slipe med slipebrett som er ca. 40 cm. langt. Det lønner seg å slipe i flere retninger, gjerne i kryss, og kjenne over ofte. Dette bør gjøres med hele håndflaten mot overflaten, lange drag, uten hansker, eller glatte plasthansker (latex fungerer dårlig).

Det som det ser ut til at du har gjort riktig, og som mange nybegynnere ikke får med seg, er at du har mattet godt under sparkelen.

Og du kjenner meg godt nok til å vite at dette kun er ment som veiledende råd, og ikke blodig kritikk :)

All ære til deg som gir deg i kast med dette, og med litt trening har du nok kunskap til å bruke disse skjermene som plugger når du støper deg former i glassfiber, kanskje også med Trofeo-breddere :)

Stå på Ida, dette blir bra!
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

Re: Stålrøret mitt!

#15 Post by Spit73 » 27 Mar 2009 23:25

EcurieEcosse wrote:Så det var DER det ble av stålrøret mitt!!
Vet du ikke at det kan bli uhelbredelig smittet når det sammenføres med en italiener :wink:
Reallinjen Skien gymnas 1973-74 ?

(Ikke meningen å spolere tråden din, Alfa. Får vi se bilen med prøveskilt i sommer, eller er det vanskelig å få det på den? )
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Post Reply