Du kødder nå?Sir Haggis wrote:Hun har byttet ut alfaen i en Toyota Prius!!
"Søstergarasjen"
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
Omsider litt action i garasjen
Pga regelendring hos Bilsportforbundet måtte buret i sudden bygges om. Problemet var en skjøtehylse som ikke er tillatt dersom ikke den befinner seg max 5 cm fra hovedbøylen. (Skjøtehylsen befant seg under burpolstringen på bildet )
Ettersom jeg hadde forhåpninger om å få kjørt et par løp i denne sesongen var det ingen annen utvei enn å hive seg løs. Mandagen i påskeuken fikk jeg bilen på plass i den "nye" garasjen som befinner seg da noen mil nord for Oslo, nærmere bestemt Gjerdrum.
Har her godt selskap i både andre løpsbiler og andre italienere
Samme dag som bilen fikk kommet seg på sin rettmessige plass begynte prosjektet med å flytte hovedbøylen frem så langt at den berømmelige regelen om max 5cm var intakt. 1 stk vinkelsliper ble funnet frem og så var det ingen vei tilbake.
Etter mye om og men var det mulig å få hovedbøylen ut av bilen og et par dager med vinkelsliper mot stål kjentes i armene
Litt besøk underveis var hyggelig
Hjertelig takk til Glenn og Hans Petter for svært kyndig sveisehjelp og til rpm for godkjenning og hyggelig garasjebesøk. Når buret var på plass var det på tide med nye skiver og klosser. Var veldig spent på bremsene i år, nye Tarox G88 skiver og mye positivt omtalte bremseklosser av typen Endless!
Bytte av bremselysbryter, bremsevæske, olje og filter, pluss litt diverse småtterier måtte til. Takk til Yrjan for ny bremselysbryter Ikke lett å oppdrive orginale sud-deler på en halv dags varsel
23:30 dagen før avreise stod sudden klar for Karlskoga og sesongstart i Corsa Italiana
Turen til Sverige var lang og preget av mye "rak veg" men med cruisekontroll på 90, null trafikk og en god del colabokser ombord gikk det overraskende smertefritt.
Vel fremme på Gelleråsen i ellevetiden på kvelden fredag. Fikk lastet av og brutt meg inn i en campinghytte i 12 tiden hvor det lå noen kjenninger og sov. 0 grader i depot, en full bil og sommersovepose som var omtrent like varm som en t-shorte gjorde at undertegnede ble svært fornøyd med å få innpass i en køyeseng som stod tom.
Løpsdagen startet omtrent klokken 06 med varm kaffe servert i sola av Jens og madammen. Mye blide ansikter og flere biler strømmet til Lå an til å bli en fantastisk dag.
Veldig spennende å teste de nye bremsene da det ikke ble noen prøvekjøring før avreise og jeg for en gangs skyld hadde gjort absolutt alt selv. Var usikker på hvor mange runder jeg kom meg rundt banen før noe løsnet... Brukte første treningspass til å kjøre inn klosser og skiver som viste seg å fungere over all forventing
Andre treningspass ble brukt til å finne ut av sporvalg, girvalg etc da jeg aldri har vært på Karlskoga tidligere. Fant fort ut at banen var rimelig utfordrende med veldig mange svingkombinasjoner og HØY hastighet, klokket ikke inn bedre tider enn 1:26:?? men målet for dagen var tross alt å komme helskinnet i mål for egen maskin.
Kvaliken gikk derimot hakket bedre, 1:23:83 som beste rundetid og nærmeste sammenlignbare konkurrent (en annen alfasud) skarve 1 tidel bak!
Stående start i Sverige, og samtlige klasser startet i samme heat! Dette førte til mye blanding av biler og jeg befant meg til tider forbikjørt av både ferrari og autobianchi og fikk også passert noen selv Safetycar kom på banen i 8.de runde da det stod et par biler like utenfor banen på litt utsatte steder og det hele endte med en pallplassering (3.) og en strålende fornøyd sjåfør
Besterundetid fra Karlskoga ble satt i løp 1, endte på 1:22:29
Løp 2 foregikk omtrent i samme duren med ganske heftig kaos inn i de to første svingene men ellers ganske ryddig. Resultatlisten i klasse 3 var identisk i løp 2 som i løp 1 og igjen var det en meget blid Ida som tasset rundt i depotet etterpå
Pga regelendring hos Bilsportforbundet måtte buret i sudden bygges om. Problemet var en skjøtehylse som ikke er tillatt dersom ikke den befinner seg max 5 cm fra hovedbøylen. (Skjøtehylsen befant seg under burpolstringen på bildet )
Ettersom jeg hadde forhåpninger om å få kjørt et par løp i denne sesongen var det ingen annen utvei enn å hive seg løs. Mandagen i påskeuken fikk jeg bilen på plass i den "nye" garasjen som befinner seg da noen mil nord for Oslo, nærmere bestemt Gjerdrum.
Har her godt selskap i både andre løpsbiler og andre italienere
Samme dag som bilen fikk kommet seg på sin rettmessige plass begynte prosjektet med å flytte hovedbøylen frem så langt at den berømmelige regelen om max 5cm var intakt. 1 stk vinkelsliper ble funnet frem og så var det ingen vei tilbake.
Etter mye om og men var det mulig å få hovedbøylen ut av bilen og et par dager med vinkelsliper mot stål kjentes i armene
Litt besøk underveis var hyggelig
Hjertelig takk til Glenn og Hans Petter for svært kyndig sveisehjelp og til rpm for godkjenning og hyggelig garasjebesøk. Når buret var på plass var det på tide med nye skiver og klosser. Var veldig spent på bremsene i år, nye Tarox G88 skiver og mye positivt omtalte bremseklosser av typen Endless!
Bytte av bremselysbryter, bremsevæske, olje og filter, pluss litt diverse småtterier måtte til. Takk til Yrjan for ny bremselysbryter Ikke lett å oppdrive orginale sud-deler på en halv dags varsel
23:30 dagen før avreise stod sudden klar for Karlskoga og sesongstart i Corsa Italiana
Turen til Sverige var lang og preget av mye "rak veg" men med cruisekontroll på 90, null trafikk og en god del colabokser ombord gikk det overraskende smertefritt.
Vel fremme på Gelleråsen i ellevetiden på kvelden fredag. Fikk lastet av og brutt meg inn i en campinghytte i 12 tiden hvor det lå noen kjenninger og sov. 0 grader i depot, en full bil og sommersovepose som var omtrent like varm som en t-shorte gjorde at undertegnede ble svært fornøyd med å få innpass i en køyeseng som stod tom.
Løpsdagen startet omtrent klokken 06 med varm kaffe servert i sola av Jens og madammen. Mye blide ansikter og flere biler strømmet til Lå an til å bli en fantastisk dag.
Veldig spennende å teste de nye bremsene da det ikke ble noen prøvekjøring før avreise og jeg for en gangs skyld hadde gjort absolutt alt selv. Var usikker på hvor mange runder jeg kom meg rundt banen før noe løsnet... Brukte første treningspass til å kjøre inn klosser og skiver som viste seg å fungere over all forventing
Andre treningspass ble brukt til å finne ut av sporvalg, girvalg etc da jeg aldri har vært på Karlskoga tidligere. Fant fort ut at banen var rimelig utfordrende med veldig mange svingkombinasjoner og HØY hastighet, klokket ikke inn bedre tider enn 1:26:?? men målet for dagen var tross alt å komme helskinnet i mål for egen maskin.
Kvaliken gikk derimot hakket bedre, 1:23:83 som beste rundetid og nærmeste sammenlignbare konkurrent (en annen alfasud) skarve 1 tidel bak!
Stående start i Sverige, og samtlige klasser startet i samme heat! Dette førte til mye blanding av biler og jeg befant meg til tider forbikjørt av både ferrari og autobianchi og fikk også passert noen selv Safetycar kom på banen i 8.de runde da det stod et par biler like utenfor banen på litt utsatte steder og det hele endte med en pallplassering (3.) og en strålende fornøyd sjåfør
Besterundetid fra Karlskoga ble satt i løp 1, endte på 1:22:29
Løp 2 foregikk omtrent i samme duren med ganske heftig kaos inn i de to første svingene men ellers ganske ryddig. Resultatlisten i klasse 3 var identisk i løp 2 som i løp 1 og igjen var det en meget blid Ida som tasset rundt i depotet etterpå
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
Hjertlig takk for snille ord Buskedusk Hyggelig å ha noen rundt som støtter oppom Har kommet in-board video fra en som lå litt foran meg i løpet for de som liker slikt
Jeg startet på høyre side som nr 3 bak bilen det filmes fra.. Ligger som nr 2 etter "videobilen" over målstreken
http://youtu.be/lSZKCR0Ml3o
Jeg startet på høyre side som nr 3 bak bilen det filmes fra.. Ligger som nr 2 etter "videobilen" over målstreken
http://youtu.be/lSZKCR0Ml3o
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
En liten oppdatering i garasjen
Fikk kjørt 6 løp i årets sesong, de to i sverige og hele fire på CSM på Våler.
Etter mye vurdering frem og tilbake så trakk studentøkonomien det lengste strået i september og løpskjøring og sudden er lagt på hylla inntil videre. Sudden har fått et nytt/gammelt godt hjem hos sin tidligere eier
Trangen etter Alfa ble fort for stor, så i oktober gikk turen til Ulsteinvik med henger for å hente et nytt familiemedlem i form av en GT 1300 junior
Han er 42år gammel og i forholdsvis god stand uten synlig rust og med en 2.0l med orginal 1300 utveksling. Har idag et litt rampete stuk med sort panser og bakluke samt litt klistremerker og uten fangere, vurderer utover vinteren hvorvidt det orginale røde panseret, bakluke og kromfangere skal på igjen.
Planen utover vinteren er svært begrenset både av hensyn til skolen og økonomien, jobber med å få jevn lakkfinish på høyre bakskjerm da det er glansforskjell over en liten bulkoppretting fra tidligere. Bremselysbryteren er defekt og grenrøret slår oppunder torpedoveggen i høyresvinger, mulig motorfestet som må gjøres noe med. På sikt ville det vært stas med en omlakkering, hjul og nye kromdeler samt potensielt bytte utveksling til 2000 da bilen kommer til å bli brukt primært til koseturer og mulig langturer.
Ellers er bilen i fullt kjørbar stand, har såvidt fått vært ute og testet på landeveien. Girkassen er i veldig god stand og motoren går pent. Bilen er ikke noe utstillingseksemplar og småplukk er det litt rundt forbi men har da ingen planer om å stille den ut heller men å bruke den på veien Ser frem til Tour de losje 2012
Noen dårlige mobilbilder
Fikk kjørt 6 løp i årets sesong, de to i sverige og hele fire på CSM på Våler.
Etter mye vurdering frem og tilbake så trakk studentøkonomien det lengste strået i september og løpskjøring og sudden er lagt på hylla inntil videre. Sudden har fått et nytt/gammelt godt hjem hos sin tidligere eier
Trangen etter Alfa ble fort for stor, så i oktober gikk turen til Ulsteinvik med henger for å hente et nytt familiemedlem i form av en GT 1300 junior
Han er 42år gammel og i forholdsvis god stand uten synlig rust og med en 2.0l med orginal 1300 utveksling. Har idag et litt rampete stuk med sort panser og bakluke samt litt klistremerker og uten fangere, vurderer utover vinteren hvorvidt det orginale røde panseret, bakluke og kromfangere skal på igjen.
Planen utover vinteren er svært begrenset både av hensyn til skolen og økonomien, jobber med å få jevn lakkfinish på høyre bakskjerm da det er glansforskjell over en liten bulkoppretting fra tidligere. Bremselysbryteren er defekt og grenrøret slår oppunder torpedoveggen i høyresvinger, mulig motorfestet som må gjøres noe med. På sikt ville det vært stas med en omlakkering, hjul og nye kromdeler samt potensielt bytte utveksling til 2000 da bilen kommer til å bli brukt primært til koseturer og mulig langturer.
Ellers er bilen i fullt kjørbar stand, har såvidt fått vært ute og testet på landeveien. Girkassen er i veldig god stand og motoren går pent. Bilen er ikke noe utstillingseksemplar og småplukk er det litt rundt forbi men har da ingen planer om å stille den ut heller men å bruke den på veien Ser frem til Tour de losje 2012
Noen dårlige mobilbilder