Page 11 of 12

Posted: 28 Jul 2012 22:12
by Scuderia Toten
Vi prøver, så ser vi hvordan det går. :D

Posted: 31 Jul 2012 14:32
by Scuderia Toten
Fikk i alle fall fyr på lørja i går, men den går ikke helt reint. Tror jeg har noe bøll med plugger, coiler, pluggledninger eller noe i den retninga.

Det var i alle fall fælt til fyverkeri rundt plugghetta til 1'ern. Fikk fiksa det, men det er fortsatt litt snekketendenser...

Coil, plugger og ledninger har jo vært ut og inn hundreogsnørrogførti ganger den siste tida, så det er ikke rart om de er lei av all trafikken.

Det positive er jo at den ikke skyter shims :D

Posted: 31 Jul 2012 17:00
by Spit73
Scuderia Toten wrote:Fikk i alle fall fyr på lørja i går, men den går ikke helt reint. Tror jeg har noe bøll med plugger, coiler, pluggledninger eller noe i den retninga.

Det var i alle fall fælt til fyverkeri rundt plugghetta til 1'ern. Fikk fiksa det, men det er fortsatt litt snekketendenser...

Coil, plugger og ledninger har jo vært ut og inn hundreogsnørrogførti ganger den siste tida, så det er ikke rart om de er lei av all trafikken.

Det positive er jo at den ikke skyter shims :D
Denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... oil-53403/ tassen fra Biltema gjør susen. Byttet på Spiten og motviljen mot å gå over 3000 omdr. forsvant

Posted: 31 Jul 2012 20:10
by Scuderia Toten
En skal aldri anta at ting stemmer, ei tann feil. Usj skal jeg aldri lære?

Så var det noen grønne pluggledninger som måtte pusses rene, så fikk'n og nye plugger, da ble'n så fornøyd så.

Ready to race!

Posted: 01 Aug 2012 20:33
by Scuderia Toten
"Vipern" har fått seg storebror :D

Posted: 01 Aug 2012 21:28
by Lucky
Fikk du tak i den på Finn? Uansett, gratulerer!

Posted: 02 Aug 2012 07:21
by Scuderia Toten
Lucky wrote:Fikk du tak i den på Finn? Uansett, gratulerer!
Jupp, men det værste er jo at, denne er det jo bare å bytte dynamo, så er det tur og kjør.... Til gammel Punto å være, er den jo nærmest rustfri! EU godkjent til langt utpå nyåret.

Men, den blir nok slaktet. Beste av alt er jo at nå får Vipern tanklokk som er tett. Dyrt tanklokk men pytt, pytt. :D

Posted: 05 Aug 2012 10:50
by Scuderia Toten
Ny corsa helg gjennomført, denne gang uten noe tull og fanteri. Campingstol og slækking i pit er mye mer morsomt enn skruing til langt på natt.

Hjulopphenget bak funket perfekt, nå er jeg nede på 1,57, litt til. Men vi har nå historiens høyeste hjulløft på innerhjul, noen snakket om å gå oppreist under bilen i sving, så nå er det foran det må strammes litt opp. Jr. kjørte begge løpa og gjorde en strålende jobb, han er nå kun en tidel unna den magiske 2 minutters grensa.

Hupp hurra for Scuderia Toten :D

Posted: 30 Aug 2012 19:54
by rpm
Scuderia Toten wrote: Klaringene skal være som følger: (i Følge Haynes)

Innsug: 0,4 mm +/- 0,05
Eksos: 0,45 mm +/- 0,05
Du må aldri stole på Mr Heynes. I følge Fiat så er korrekte klaringer for 1242 FIRE 0,40 inn og 0,50 ut (+/- 0,05). Gjør nok ikke så mye men aldri stol 100% på Mr Heynes.
Scuderia Toten wrote:En skal aldri anta at ting stemmer, ei tann feil. Usj skal jeg aldri lære?
Regner med at du bruker orginalmerket på reimhjul mot topp og merket på svinghjul? For å finne korrekt posisjon på reimhjul mot merket i toppen kan det være lurt og sette et ekstra merke 90-grader i dreieretningen (altså rett opp). Dette fordi det kan være litt vrient og sikte på orginalmerkene når motor står i bilen.

Posted: 30 Aug 2012 20:15
by Scuderia Toten
Jadda, kan nok de fleste triksa nå, men det er av og til en blir lurt av strammer'n. Får en slakken på "feil side" så drar kamhjulet seg ca. en tann. Men en lærer så lenge en lever.

Ventilklaringene er nok greie de, etter dine opplysninger kanskje litt trang på eksos sida.

Skal rette i boka til Haynes, igjen :wink:

Og forresten "Vipern" er enebarn igjen. Men storebror donerte litt småsnæks, som kan bli nyttig, før han forlot oss. :D

Posted: 19 Sep 2012 08:54
by Scuderia Toten
Da har vi vært og kjørt ræserbil igjen. Ikke noe tull eller tøys denne gangen, bare morro hele helga.

På lørdag kjørte Sr. og det gikk jo bra. Hovedmålet var å få Cinq'en med blondetruser bak, og det gikk med god margin :lol:

Søndag var det Jr. sin tur, og han ble nok noe overrasket over trøkket i lørja, og i iveren etter å klå på blonde Cinq'en fikk han til en flott 360 graders snurring, og en fin parkering midt i sandkassa. Der ble han stående en runde før han fikk gravd seg ut att.

Siden sist har Vipern, mista en runde på fjærene foran og fått høl i panseret, men det må nok sterkere lut til. 895 kg, med full tank og sjåfør er for drøyt. :shock:

Og når vi snakker om hjulløft:

Image

:lol:

Posted: 23 Sep 2012 23:49
by Abarthnorway
Hei!

Angående ventilklaring og Fiat kan klaringene med fordel være noe tightere enn boka - hvor mye avhenger av kamprofil. Nå har jeg primært skrudd twincam, og ofte kjørt 035/035 iten problem overhodet. Med 130tc kammer også med mindre klaring - de har dog annen profil på 'rampen'.
Std klaringer er beregnet for veien og noen 100k km, racing har andre krav....

Lykke til uansett;-)

Remi

Posted: 26 Sep 2012 09:46
by Scuderia Toten
Abarthnorway wrote:Hei!

Angående ventilklaring og Fiat kan klaringene med fordel være noe tightere enn boka - hvor mye avhenger av kamprofil. Nå har jeg primært skrudd twincam, og ofte kjørt 035/035 iten problem overhodet. Med 130tc kammer også med mindre klaring - de har dog annen profil på 'rampen'.
Std klaringer er beregnet for veien og noen 100k km, racing har andre krav....

Lykke til uansett;-)

Remi
Kjekt å vite :D

Mye å gjøre til vinter'n? Nå har jeg en topp ekstra liggende. den kunne trengt litt hjelp for å lette på aspirasjonen :wink:

Arve V

Posted: 26 Sep 2012 22:39
by Abarthnorway
Ok... Tror jeg skal klare det. Trenger topp med kam, samt innsugsmanifold du skal bruke, samt en brukt toppakning. Skal du bruke std kam?

Lover ingenting angående effekt, holdbarhet, kjørbarhet - absolutt ingenting;-)

Ring meg så ser vi om vi kan bli enige om noe....

Remi

Posted: 27 Sep 2012 11:51
by Scuderia Toten
Abarthnorway wrote:Ok... Tror jeg skal klare det. Trenger topp med kam, samt innsugsmanifold du skal bruke, samt en brukt toppakning. Skal du bruke std kam?

Lover ingenting angående effekt, holdbarhet, kjørbarhet - absolutt ingenting;-)

Ring meg så ser vi om vi kan bli enige om noe....

Remi
Hmm. alt dette har jeg jo liggende, og vet om en hysterisk kam :shock: :lol: så kanskje du får en telefon snart... :wink:

Arve V