Scuderia Toten

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#91 Post by Scuderia Toten » 01 May 2012 19:28

1. Mai er jo arbeidernes dag, god sosialist som jeg er skulle jeg vel ha gått i tog og hørt på taler om både ett og anna... Men som det bensinhodet jeg også er så er første del av dagen tilbrakt sammen med gode venner med dekksparking og høylytt skryting. Andre del av dagen gikk med i garasjen.... IT'S ALIVE!!! :D :D

Viper' n går! Med 1242 snurre!!! Deilig!

Men den går litt rart da, ingen jevn tomgang, den står og pulserer mellom 1000 og 1500 rpm. :?: ikke en jevn kurve, men liksom litt av og på.

Jeg har ikke lambdasonde og jeg mangler slangen mellon innsuget og bremsekraft forsterkeren, resten er intakt, men det kan jo ha sneket seg med en dårlig sensor på nye motoren?

Noen forslag?
Image

User avatar
redVXcoupe
Syltapp
Posts: 36
Joined: 22 Mar 2011 22:47
Location: Asker

#92 Post by redVXcoupe » 02 May 2012 10:01

Hei,

Kult med "big block" 8)
Hvilken motorstyring bruker du? Weber original? SPI eller MPI?
Hvis, bruker ikke denne styringen en autotune i starten?
Skal startes fra kald motor uten å røre noe gass, vente til vifte slår inn. Deretter roer den seg....mulig den ikke gjør det uten lambda...
Stussen på innsuget er vel blindet av.. :)

Holder på med en Cinquecento Sporting som får 1242...regner med at jeg kobler alle 4 dysene i "batch" for å teste. Bruker derfor SPI så hjernen og kabling ser mest mulig originalt ut.

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#93 Post by Scuderia Toten » 02 May 2012 11:14

Har lånt en original MPI-styring av Jens, og etter å ha studert koblingsskjemaet bare dytta jeg den rett på kontakten til 1108'en :roll: Det er to pinner forskjell mellom 1108 og 1242, men etter det jeg fant ut er det helt uvesentlig for å få den til å gå.

Når jeg starta den første gang spratt den opp på 3000 + rpm, så jeg fikk litt hetta med nybygd motor, så da tok jeg ett lite pådrag og den roa seg med denne pulseringa i stedet...

Stussen på innsuget er ikke blenda.. :oops: tenkte jeg skulle finne en ny lang nok slange og sette på, men spenninga om den gikk var for stor, så jeg orka ikke vente lenger.

MPI en er ikke sekvensiell, så alle fire dysene er koblet sammen til to kabler, de samme to som på 1108 SPI, til og med samme farge på kablene så det var det enkleste av alt. :D

Men du mener jeg skal la den stå på 3000 + rpm til vifta kobler inn? Kan jo prøve det i ettermiddag og se om det hjelper noe....
Image

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#94 Post by martini gasolini » 02 May 2012 12:18

Sett en vinkork i stussen til bremsekraftforsterkeren,så vil nok de 3000
omdreiningene roe seg.
Panda og Multipla har nødt til å gå til vifta slår inn,
kan nok være samme på Puntuz også,uten at jeg er skråsikker.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#95 Post by Scuderia Toten » 02 May 2012 12:24

martini gasolini wrote:Sett en vinkork i stussen til bremsekraftforsterkeren,så vil nok de 3000
omdreiningene roe seg.
Panda og Multipla har nødt til å gå til vifta slår inn,
kan nok være samme på Puntuz også,uten at jeg er skråsikker.

Martini Gasolini
Vinkork ja, har jo en fin Barolo jeg kan tylle i meg utover ettermiddagen :lol:

Men da tror jeg at jeg friskmelden den :D

Ja, så var det en vinåpner da.... SCKÅLL!
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#96 Post by Scuderia Toten » 02 May 2012 19:29

Ja, det ble ikke noe vin på meg, sikkert like greit det :lol: men mor måtte ofre en halvmeter av hageslangen, den hadde riktig dimensjon.

Da ble det andre boller, stabil fin gange, nesten bare fryd og gammen. Den sto og surra på tomgang en halvtimes tid, da viste temp målern fra feiltema nesten 100 grader og vifta var like tyst. Mistenker at sensoren som står i nye innsuget ikke er helt i vater. Kanskje like greit å kjøre vifta over egen bryter?

Da er det bare årskontntroll igjen, så er vi klar for Karlskoga. Ju, hu, og i dag kom en halv Cagiva motor i posten, så det er ingen fare med arbeid. :wink:

Og ja, det viktigste av alt, den virker "noe" sintere nå og litt grovere i målet 8)
Image

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#97 Post by Jens » 02 May 2012 20:51

Scuderia Toten wrote:Ja, det ble ikke noe vin på meg, sikkert like greit det :lol: men mor måtte ofre en halvmeter av hageslangen, den hadde riktig dimensjon.

Da ble det andre boller, stabil fin gange, nesten bare fryd og gammen. Den sto og surra på tomgang en halvtimes tid, da viste temp målern fra feiltema nesten 100 grader og vifta var like tyst. Mistenker at sensoren som står i nye innsuget ikke er helt i vater. Kanskje like greit å kjøre vifta over egen bryter?

Da er det bare årskontntroll igjen, så er vi klar for Karlskoga. Ju, hu, og i dag kom en halv Cagiva motor i posten, så det er ingen fare med arbeid. :wink:

Og ja, det viktigste av alt, den virker "noe" sintere nå og litt grovere i målet 8)
Sitter det ikke en termobryter i radiatoren som styrer vifta? Biltema har
billige slike.
Mange motorer har havarert på grunn av manuelle brytere til vifta som
har blitt glemt. Bedre å ha det automatisk.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#98 Post by Jens » 02 May 2012 20:55

Scuderia Toten wrote:1. Mai er jo arbeidernes dag, god sosialist som jeg er skulle jeg vel ha gått i tog og hørt på taler om både ett og anna... Men som det bensinhodet jeg også er så er første del av dagen tilbrakt sammen med gode venner med dekksparking og høylytt skryting. Andre del av dagen gikk med i garasjen.... IT'S ALIVE!!! :D :D

Viper' n går! Med 1242 snurre!!! Deilig!

Men den går litt rart da, ingen jevn tomgang, den står og pulserer mellom 1000 og 1500 rpm. :?: ikke en jevn kurve, men liksom litt av og på.

Jeg har ikke lambdasonde og jeg mangler slangen mellon innsuget og bremsekraft forsterkeren, resten er intakt, men det kan jo ha sneket seg med en dårlig sensor på nye motoren?

Noen forslag?
Gratulerer.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#99 Post by Scuderia Toten » 02 May 2012 21:19

Du sier noe der ja, kanskje det er den luringen som ikke vil samarbeide lenger? Den i innsuget har vel en annen funksjon når jeg tenker meg om :)

Temp følern i radiatorn ble jo bare flyttet over i fjor når silen som var der fikk fri.... Og du har nok riktig, lett å glemme å slå på vifta når det begynner å dra seg til.

Får sjekke feiltema, kanskje de har fått inn lambdasonde også, skjønt det virker ikke som den savner den.
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#100 Post by Scuderia Toten » 07 May 2012 22:27

Det er vifta som svikter. :? Det er strøm helt frem til vifta, termobrytern i radiatorn åpner når den skal, men vifta reagerer ikke..

Noen som har en vifte som kan passe på en Punto ??

Trenger en ASAP!
Image

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#101 Post by Jens » 09 May 2012 20:04

Scuderia Toten wrote:Det er vifta som svikter. :? Det er strøm helt frem til vifta, termobrytern i radiatorn åpner når den skal, men vifta reagerer ikke..

Noen som har en vifte som kan passe på en Punto ??

Trenger en ASAP!

Fins vel ett par slike her nede. Litt langt å gå kanskje, om du ikke får tak i
noe på nærmere hold får du vel låne deg en sykkel og komme ned å hente
en. De koster ingen ting og om du sykler hele vegen så skall du få en brus
på kjøpet.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#102 Post by Scuderia Toten » 09 May 2012 20:33

Jens wrote:
Scuderia Toten wrote:Det er vifta som svikter. :? Det er strøm helt frem til vifta, termobrytern i radiatorn åpner når den skal, men vifta reagerer ikke..

Noen som har en vifte som kan passe på en Punto ??

Trenger en ASAP!

Fins vel ett par slike her nede. Litt langt å gå kanskje, om du ikke får tak i
noe på nærmere hold får du vel låne deg en sykkel og komme ned å hente
en. De koster ingen ting og om du sykler hele vegen så skall du få en brus
på kjøpet.
Den brusen frister noe voldsomt, men vi kan gjøre en deal. Ta den med til Karlskoga så har vi noe å pusle med på lørdagskvelden. Har jeg fått tak i en innen den tid, så er det greit med en i reserve. Tar du den med kan jeg spandere en brus på deg.

Vipern passerte teknisk i dag, og jaggu lå R- dekka og ventet på meg også. Så nå er det grunn til å frykte ekvipasjen fra Toten. Den er småsint, og med nye dansesko må jo det bli bra.
Image

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#103 Post by Jens » 10 May 2012 16:30

Scuderia Toten wrote:
Den brusen frister noe voldsomt, men vi kan gjøre en deal. Ta den med til Karlskoga så har vi noe å pusle med på lørdagskvelden. Har jeg fått tak i en innen den tid, så er det greit med en i reserve. Tar du den med kan jeg spandere en brus på deg.

Vipern passerte teknisk i dag, og jaggu lå R- dekka og ventet på meg også. Så nå er det grunn til å frykte ekvipasjen fra Toten. Den er småsint, og med nye dansesko må jo det bli bra.
Skall prøve å huske å ta med en radiator med vifte til Karlskoga.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#104 Post by Scuderia Toten » 11 May 2012 10:30

Jens wrote:
Scuderia Toten wrote:
Den brusen frister noe voldsomt, men vi kan gjøre en deal. Ta den med til Karlskoga så har vi noe å pusle med på lørdagskvelden. Har jeg fått tak i en innen den tid, så er det greit med en i reserve. Tar du den med kan jeg spandere en brus på deg.

Vipern passerte teknisk i dag, og jaggu lå R- dekka og ventet på meg også. Så nå er det grunn til å frykte ekvipasjen fra Toten. Den er småsint, og med nye dansesko må jo det bli bra.
Skall prøve å huske å ta med en radiator med vifte til Karlskoga.
Do that! skal prøve å huske å minne deg på det :lol:

Vipern, er nå godkjent, Lisenser er betalt, løyve for kjøring i ytlandet er i boks, Dressen er vasket, HANS og ny hjelm er på plass.

Det forekommer meg at jeg faktisk er klar :shock:

Håper bare på pent vær for det blir nok telt.....
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#105 Post by Scuderia Toten » 31 May 2012 12:32

Har vel vore lenge nok i furterommet etter Scuderiaens bravader hos broderfolket..

Me kan no starte med det positive, så ventar me med det som hevar blodtrykket til slutt.... :roll:

Den nye motoren innfridde alle forventningar og vel så det. Det var rett artigt å bevege seg rundt bana, og attpåtil få prøve seg på forbikøyringar, ikkje berre verte forbi- og fråkøyrd. Fjorårets rundingsbøye, var ikkje lenger det, rundingsbøye altså. Og med nye dekk, gateslicks må vite, låg den som ei nysmurd svele (ta ferge på vestlandet og bestill svele i kafèen om du ikkje veit kva svele er) på bana. Det vart endå meir tydeleg at fjøyrene er alt for mjuke, for no gikk det nok for fort til at dei greidde å henge med. Så innan det er gjort noko med hjulopphenget er nok årets oppnavn "krengekua"

Underteikna fekk med seg første treningspass, jr. fekk med seg andre treningspass og var skikkelig varm i trøya når kvalifiseringa starta. Han ga jernet og satte ei tid som ville gitt oss ein god plass på startplata i første løp.

MEN, som sagt fleire gongar i denne tråden, "Arve gjer ting han ikke kan" og det gjekk som det ikkje skulle gå. I iveren etter å få bilen ferdig vart eit viktig moment gløymd/utelete. Locktite på vitale skruar har eg no lært er viktig, særs viktig! Eg kan ikkje få understreka nok kor viktig det er! HØYRER DE??!! DET ER VIKTIG MED LOCKTITE PÅ BOLTEN TIL NEDRE REIMHJUL!!!

For å gjere historia kort, nedre reimhjul losna, veiv og stempel levde sitt liv og toppen eit heilt anna. Det let ille når me prøvde og få liv i den igjen med hjelp frå hjelpsame corsapilotar. Det var sluttkøyrd!!

Med ein topp som er høvla 0,8mm er eg ikkje brått sikker på om dette har gått bra, men eg håpar på flaksen og at eg berre kan sette på nytt reimhjul med LOCKTITE på bolten, time oppatt og køyre vidare. Men med den uflaksen me har hatt i det siste luktar det ny motor lang veg... Eg har ikkje åpna opp spetaklet enno, så de får fylgje med i framhaldssoga for å få vite korleis dette går.

Ein ting er i alle fall sikkert: - ME GIR OSS *piiip* IKKJE!!!

Velkomen attende!

Arve V
Image

Post Reply