Scuderia Toten

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#76 Post by Scuderia Toten » 17 Apr 2012 21:04

En kjær gammel venn er vekket til live! Verksmesteren har fullført maratonprosjektet og nypresset vognkort er kvittert ut hos det lokale biltilsyn. Da må man selvsagt passe på å få booket kundemøter i nærleiken så de første meter med asfalt under hjula på 21 år kan gjennomføres.

Til min store glede gikk den første turen bra, det er fortsatt noen småting som må sorteres ut. Det kan virke som Weberen ikke har hatt så veldig godt av å ligge å samle støv i 21 år, det henger, fjerter og fiser ved tungt pådrag, men får en lurt den gjennom turtallsregistert til den andre halsen åpner, så er min gamle venn tilbake i fulle drag. :mrgreen: En litt mer nøyaktig tenningsjustering kan også være på sin plass.. :wink:

Fikk unnagjort ett par mil i kveld og gamle minner strømmet på, en litt nostalgisk roadtrip på gamle tomter med min ungdoms bil. Til alt overmål dukket en annen skjelden fugl også opp: (beklager dårlig bildekvalitet)

Image

Image

En rotekte Turbo Croma levert originalt med fullt Hörmannkit. Dette var demobil hos forhandleren "verksmesteren" var ansatt hos, og som jeg avfettet som nybil da den kom til landet.

Noen som lurer på om jeg har kost meg i kveld ? :mrgreen:

Arve V
Image

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#77 Post by martini gasolini » 17 Apr 2012 22:10

Fantastico Arve !
21 år i ett lite flash!
Er alt likt bortsett fra at du kanskje har fått litt mer hår på ryggen ? :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#78 Post by Scuderia Toten » 19 Apr 2012 12:50

martini gasolini wrote: Er alt likt bortsett fra at du kanskje har fått litt mer hår på ryggen ? :D
Mengden hår er konstant vettu, det bare flytter seg rundt på kroppen.. :wink: Ellers var det ganske likt, kanskje ikke så mange fjortisbærter som ville sitte på... :?:
Image

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#79 Post by vegar » 19 Apr 2012 22:09

Kanskje greit at junior tar seg av fjortisbærtene :oops:

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#80 Post by Scuderia Toten » 20 Apr 2012 08:14

vegar wrote:Kanskje greit at junior tar seg av fjortisbærtene :oops:
Insinuerer du at jeg har blitt gammel på de 21 årene som har gått siden siste råne runde??

MAKAN! :lol:
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#81 Post by Scuderia Toten » 22 Apr 2012 18:40

Det går framåt, 1242 er nå på plass, "alle" tilkoblinger er på plass:

Image

Men jeg lider av alzheimer......

Image

Hva skal henge i de to kontaktene jeg har til overs? Lur som jeg er har jeg ikke tatt bilde før jeg reiv ned det gamle. Jeg har ikke noen løse ledninger igjen, og de to der skal ikke kobles sammen. He, he noen forslag? :lol:
Image

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#82 Post by Sir Haggis » 22 Apr 2012 18:47

Diagnose, er det ikke?

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#83 Post by Scuderia Toten » 22 Apr 2012 18:52

Sir Haggis wrote:Diagnose, er det ikke?
Nope, den henger rett ved hjernen, så det er det ikke. Mulig jeg har stuet noen ledninger på en lur plass for å finne de igjen... :roll: har brukt opp garasjetiden for i dag, så jeg får lete i morgen
Image

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#84 Post by Jens » 22 Apr 2012 19:00

Scuderia Toten wrote:Det går framåt, 1242 er nå på plass, "alle" tilkoblinger er på plass:

Image

Men jeg lider av alzheimer......

Image

Hva skal henge i de to kontaktene jeg har til overs? Lur som jeg er har jeg ikke tatt bilde før jeg reiv ned det gamle. Jeg har ikke noen løse ledninger igjen, og de to der skal ikke kobles sammen. He, he noen forslag? :lol:

Skall prøve å huske å se etter i morgen kveld.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#85 Post by Jens » 23 Apr 2012 20:24

Jens wrote:

Skall prøve å huske å se etter i morgen kveld.
Dessverre Arve de to kontaktene var ikke på Leif Arne sin Bil. (for ny?)

Du får bruke koblings skjemaet.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#86 Post by Scuderia Toten » 23 Apr 2012 20:27

Alzheimer angrepet er over :D

Dette har vi prata om før Jens, LAMBDASONDEN er det som skal inn på de to kontaktene. MEN den sitter jo fastbrent i den gamle manifolden, og ikke F..N om den vil gi seg.

Så tar jeg sjangsen uten, og satser på at den ikke går i nødprogram? Eller er det høggern neste, de er jo svinedyre nye... Halveis til KMS.... nesten.

Hmmmm

Edit: mulig denne kan gjøre susen:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... LER-52951/

Feiltema, kan jo ikke bli værre enn feil ?
Image

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#87 Post by uno45 » 23 Apr 2012 21:08

1800 kronasjer ny på BilXtra :)

Edit: Ellers finnes en "universal" med 4 kabler til tusenlappen. art.nr: LAM/DOX-0120
Syltapp.

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#88 Post by gopp » 23 Apr 2012 21:34

Scuderia Toten wrote:MEN den sitter jo fastbrent i den gamle manifolden, og ikke F..N om den vil gi seg.
Ikkenoprob dette Arve. Fyr opp vinkelsliper med 1 mm. kappskive og snitt pent inntil lambdasonen i den gamle manifolden fra to sider. Ikke kapp så langt inn at du kommer til gjengene, men finn heller frem den lille slegga på 1,5 kg og gi den gamle støpejernsmanifolden dødsstøtet. Det skal ikke rare kreftene til for å sprekke denne, og den er uansett ikke noe å samle på. Jeg har gjort det på to manifolder nå, og det løste seg greit på begge. Rens gjengene med stålbørste, og sett den inn i den i grenrøret med litt smøring.

Alternativt kan du handle her: http://www.lambdasensor.com/
Lambda til Multipla IV var defekt, så en ny ble handlet herfra til drøye 600,- + mva.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Lambdasonde

#89 Post by Jens » 24 Apr 2012 20:09

Prøv uten først du.

Tror ikke du får til å bruke Gopp sin metode, siden det er vanskelig å slipe
mellom de to eksosrørene og bongen er laget av stål så den sprekker ikke
så lett.

Tror Anders har ett par slike liggende å slenge her også.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

Re: Lambdasonde

#90 Post by Scuderia Toten » 27 Apr 2012 13:34

Jens wrote:Prøv uten først du.

Tror ikke du får til å bruke Gopp sin metode, siden det er vanskelig å slipe
mellom de to eksosrørene og bongen er laget av stål så den sprekker ikke
så lett.

Tror Anders har ett par slike liggende å slenge her også.
Jeg går for feiltema dingsen, er på oppløpet nå, - tror jeg... :roll:

Hjernen ankom Scuderiaen i går, så nå er det følgende som gjenstår:

- Inn med hjernen, kutte 1 stk. ledning ser det ut til (det blir spennende :lol: )
- Koble de fire nye injektorene inn på ledningene til den ene gamle
- Koble på bensintilførselen
- Skjøte eksosanlegget
- Stramme topplokks boltene
- Fylle olje og vann

Så får vi ofre litt til FIAT guden, håpe på godt vær og fyre opp lørja..
Image

Post Reply