Scuderia Toten
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
En kjær gammel venn er vekket til live! Verksmesteren har fullført maratonprosjektet og nypresset vognkort er kvittert ut hos det lokale biltilsyn. Da må man selvsagt passe på å få booket kundemøter i nærleiken så de første meter med asfalt under hjula på 21 år kan gjennomføres.
Til min store glede gikk den første turen bra, det er fortsatt noen småting som må sorteres ut. Det kan virke som Weberen ikke har hatt så veldig godt av å ligge å samle støv i 21 år, det henger, fjerter og fiser ved tungt pådrag, men får en lurt den gjennom turtallsregistert til den andre halsen åpner, så er min gamle venn tilbake i fulle drag. En litt mer nøyaktig tenningsjustering kan også være på sin plass..
Fikk unnagjort ett par mil i kveld og gamle minner strømmet på, en litt nostalgisk roadtrip på gamle tomter med min ungdoms bil. Til alt overmål dukket en annen skjelden fugl også opp: (beklager dårlig bildekvalitet)
En rotekte Turbo Croma levert originalt med fullt Hörmannkit. Dette var demobil hos forhandleren "verksmesteren" var ansatt hos, og som jeg avfettet som nybil da den kom til landet.
Noen som lurer på om jeg har kost meg i kveld ?
Arve V
Til min store glede gikk den første turen bra, det er fortsatt noen småting som må sorteres ut. Det kan virke som Weberen ikke har hatt så veldig godt av å ligge å samle støv i 21 år, det henger, fjerter og fiser ved tungt pådrag, men får en lurt den gjennom turtallsregistert til den andre halsen åpner, så er min gamle venn tilbake i fulle drag. En litt mer nøyaktig tenningsjustering kan også være på sin plass..
Fikk unnagjort ett par mil i kveld og gamle minner strømmet på, en litt nostalgisk roadtrip på gamle tomter med min ungdoms bil. Til alt overmål dukket en annen skjelden fugl også opp: (beklager dårlig bildekvalitet)
En rotekte Turbo Croma levert originalt med fullt Hörmannkit. Dette var demobil hos forhandleren "verksmesteren" var ansatt hos, og som jeg avfettet som nybil da den kom til landet.
Noen som lurer på om jeg har kost meg i kveld ?
Arve V
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Fantastico Arve !
21 år i ett lite flash!
Er alt likt bortsett fra at du kanskje har fått litt mer hår på ryggen ?
Martini Gasolini
21 år i ett lite flash!
Er alt likt bortsett fra at du kanskje har fått litt mer hår på ryggen ?
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Det går framåt, 1242 er nå på plass, "alle" tilkoblinger er på plass:
Men jeg lider av alzheimer......
Hva skal henge i de to kontaktene jeg har til overs? Lur som jeg er har jeg ikke tatt bilde før jeg reiv ned det gamle. Jeg har ikke noen løse ledninger igjen, og de to der skal ikke kobles sammen. He, he noen forslag?
Men jeg lider av alzheimer......
Hva skal henge i de to kontaktene jeg har til overs? Lur som jeg er har jeg ikke tatt bilde før jeg reiv ned det gamle. Jeg har ikke noen løse ledninger igjen, og de to der skal ikke kobles sammen. He, he noen forslag?
- Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Scuderia Toten wrote:Det går framåt, 1242 er nå på plass, "alle" tilkoblinger er på plass:
Men jeg lider av alzheimer......
Hva skal henge i de to kontaktene jeg har til overs? Lur som jeg er har jeg ikke tatt bilde før jeg reiv ned det gamle. Jeg har ikke noen løse ledninger igjen, og de to der skal ikke kobles sammen. He, he noen forslag?
Skall prøve å huske å se etter i morgen kveld.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Dessverre Arve de to kontaktene var ikke på Leif Arne sin Bil. (for ny?)Jens wrote:
Skall prøve å huske å se etter i morgen kveld.
Du får bruke koblings skjemaet.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Alzheimer angrepet er over
Dette har vi prata om før Jens, LAMBDASONDEN er det som skal inn på de to kontaktene. MEN den sitter jo fastbrent i den gamle manifolden, og ikke F..N om den vil gi seg.
Så tar jeg sjangsen uten, og satser på at den ikke går i nødprogram? Eller er det høggern neste, de er jo svinedyre nye... Halveis til KMS.... nesten.
Hmmmm
Edit: mulig denne kan gjøre susen:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... LER-52951/
Feiltema, kan jo ikke bli værre enn feil ?
Dette har vi prata om før Jens, LAMBDASONDEN er det som skal inn på de to kontaktene. MEN den sitter jo fastbrent i den gamle manifolden, og ikke F..N om den vil gi seg.
Så tar jeg sjangsen uten, og satser på at den ikke går i nødprogram? Eller er det høggern neste, de er jo svinedyre nye... Halveis til KMS.... nesten.
Hmmmm
Edit: mulig denne kan gjøre susen:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... LER-52951/
Feiltema, kan jo ikke bli værre enn feil ?
Ikkenoprob dette Arve. Fyr opp vinkelsliper med 1 mm. kappskive og snitt pent inntil lambdasonen i den gamle manifolden fra to sider. Ikke kapp så langt inn at du kommer til gjengene, men finn heller frem den lille slegga på 1,5 kg og gi den gamle støpejernsmanifolden dødsstøtet. Det skal ikke rare kreftene til for å sprekke denne, og den er uansett ikke noe å samle på. Jeg har gjort det på to manifolder nå, og det løste seg greit på begge. Rens gjengene med stålbørste, og sett den inn i den i grenrøret med litt smøring.Scuderia Toten wrote:MEN den sitter jo fastbrent i den gamle manifolden, og ikke F..N om den vil gi seg.
Alternativt kan du handle her: http://www.lambdasensor.com/
Lambda til Multipla IV var defekt, så en ny ble handlet herfra til drøye 600,- + mva.
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Lambdasonde
Prøv uten først du.
Tror ikke du får til å bruke Gopp sin metode, siden det er vanskelig å slipe
mellom de to eksosrørene og bongen er laget av stål så den sprekker ikke
så lett.
Tror Anders har ett par slike liggende å slenge her også.
Tror ikke du får til å bruke Gopp sin metode, siden det er vanskelig å slipe
mellom de to eksosrørene og bongen er laget av stål så den sprekker ikke
så lett.
Tror Anders har ett par slike liggende å slenge her også.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Re: Lambdasonde
Jeg går for feiltema dingsen, er på oppløpet nå, - tror jeg...Jens wrote:Prøv uten først du.
Tror ikke du får til å bruke Gopp sin metode, siden det er vanskelig å slipe
mellom de to eksosrørene og bongen er laget av stål så den sprekker ikke
så lett.
Tror Anders har ett par slike liggende å slenge her også.
Hjernen ankom Scuderiaen i går, så nå er det følgende som gjenstår:
- Inn med hjernen, kutte 1 stk. ledning ser det ut til (det blir spennende )
- Koble de fire nye injektorene inn på ledningene til den ene gamle
- Koble på bensintilførselen
- Skjøte eksosanlegget
- Stramme topplokks boltene
- Fylle olje og vann
Så får vi ofre litt til FIAT guden, håpe på godt vær og fyre opp lørja..