Scuderia Toten
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
-
- Asfaltjunkie
- Posts: 914
- Joined: 13 Oct 2005 16:18
- Location: skien DROP CARS NOT BOMBS.
- Contact:
hah! har du ikke skjold sa folk!!
de som har fulgt med i timen har da vel skaffet seg slikt skjold, det henger selvsagt på min garasje også:-)
de som har fulgt med i timen har da vel skaffet seg slikt skjold, det henger selvsagt på min garasje også:-)
Citroen dyane 68
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES
http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES
http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif
Folk har da skjold!Christian wrote:hah! har du ikke skjold sa folk!!
de som har fulgt med i timen har da vel skaffet seg slikt skjold, det henger selvsagt på min garasje også:-)
I stua
Nye Sukkertoppen Auto
Fortsatt ALT innen ALT!
Kadett City
Tempo Hercules
Tempo tråsykkel
Kadett D Automatic
Veteran-Henger-Prosjekt
SportsbåtLosjen
Fortsatt ALT innen ALT!
Kadett City
Tempo Hercules
Tempo tråsykkel
Kadett D Automatic
Veteran-Henger-Prosjekt
SportsbåtLosjen
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Liten update etter sommerens viderverdigheter:
Vogna er nå nede på bakken, bremser i begge ender er gått over, bak er absolutt alt byttet fra rør til bremsebånd, og plutselig var der bremser bak gitt, både den som er operert med foten og den som opereres med armen Nye hjullager ble også satt på plass, så nå ruller det så fint så.
Foran var det meste nytt så der ble det bare plukket ned, renset og klint på litt kobberpasta på glidedelene. Bremseveske bytta.
Nye TOYO Proxes T1R i dim 195/50-15 er satt på, og det ble "noe" trangt i hjulbuen bak, så her må slegga frem igjen. Kjører rene gatedekk til å begynne med, tror nok at både jeg og jr. har mer enn nok med å lære og kjøre bil, så racing dekk får komme når vi har slitt ut disse....
Etter ett par timers ræs på bygdeveiene rundt om på Toten, sitter jeg igjen med følgende foreløpige konklusjon:
Fjærene til Fritz var, som fryktet, noe myke. Bilen er lav og stiv for all del, men ved hurtig kurvekjøring og godt pådrag ut av sving subber det bak, og jeg syns den krenger "litt" mye.... Foreløpig løser jeg subbinga med slegga....
Bremsene vriker som de skal, det ble fire rette streker i grusen og den går rett frem ved hard nedbremsing på asfalt, så da er det godkjent
Motoren er bortimot tett, den svetter litt olje rundt toppdekselet, men det ser nå ut som verste tørsten etter vann endelig har gitt seg, måtte nok bare få kjørt den litt hardt ser det ut som. Lekker litt rundt akslingen til vannpumpa, så der ligger en ny og venter på arbeidslyst...
Det var ikke helt "null hull" i karossen, men rusthulla i gulvet har jeg en plan for i forbindelse med bur og sete montering.
Har rørdeler til ett halvt oljeraffeneri liggende i bilen, det blir nok ett bur med tiden...... ting tar tid...... i alle fall når en bare har ett par korte kveldstimer ett par kvelder i uka..og ikke har jeg førerkort på sveiseapparat heller..
Og, vingen.....?? vel unggutta på den lokale Æsso'n syns den var "dritkul"
Vogna er nå nede på bakken, bremser i begge ender er gått over, bak er absolutt alt byttet fra rør til bremsebånd, og plutselig var der bremser bak gitt, både den som er operert med foten og den som opereres med armen Nye hjullager ble også satt på plass, så nå ruller det så fint så.
Foran var det meste nytt så der ble det bare plukket ned, renset og klint på litt kobberpasta på glidedelene. Bremseveske bytta.
Nye TOYO Proxes T1R i dim 195/50-15 er satt på, og det ble "noe" trangt i hjulbuen bak, så her må slegga frem igjen. Kjører rene gatedekk til å begynne med, tror nok at både jeg og jr. har mer enn nok med å lære og kjøre bil, så racing dekk får komme når vi har slitt ut disse....
Etter ett par timers ræs på bygdeveiene rundt om på Toten, sitter jeg igjen med følgende foreløpige konklusjon:
Fjærene til Fritz var, som fryktet, noe myke. Bilen er lav og stiv for all del, men ved hurtig kurvekjøring og godt pådrag ut av sving subber det bak, og jeg syns den krenger "litt" mye.... Foreløpig løser jeg subbinga med slegga....
Bremsene vriker som de skal, det ble fire rette streker i grusen og den går rett frem ved hard nedbremsing på asfalt, så da er det godkjent
Motoren er bortimot tett, den svetter litt olje rundt toppdekselet, men det ser nå ut som verste tørsten etter vann endelig har gitt seg, måtte nok bare få kjørt den litt hardt ser det ut som. Lekker litt rundt akslingen til vannpumpa, så der ligger en ny og venter på arbeidslyst...
Det var ikke helt "null hull" i karossen, men rusthulla i gulvet har jeg en plan for i forbindelse med bur og sete montering.
Har rørdeler til ett halvt oljeraffeneri liggende i bilen, det blir nok ett bur med tiden...... ting tar tid...... i alle fall når en bare har ett par korte kveldstimer ett par kvelder i uka..og ikke har jeg førerkort på sveiseapparat heller..
Og, vingen.....?? vel unggutta på den lokale Æsso'n syns den var "dritkul"
-
- Reservognchauffeur
- Posts: 251
- Joined: 15 Jan 2010 16:41
- Location: Porsgrunn
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Kan jo starte en ny tradisjon, oppdatering av tråd en gang pr. år
Scuderia Toten er nå en ekte scuderia, med lisensierte sjåfører og lisensiert bil. Vi har faktisk kjørt opptil flere løp, både far og sønn. Faktisk så mange at bilen fikk kløtsjolini sjuken.
Se bare, junior i flott driv på CSM:
Puntoen er stablet inn på en låve i påvente av nye deler og ny sesong. Så da kommer en oppdatering om ett års tid...... Om ikke før.
Scuderia Toten er nå en ekte scuderia, med lisensierte sjåfører og lisensiert bil. Vi har faktisk kjørt opptil flere løp, både far og sønn. Faktisk så mange at bilen fikk kløtsjolini sjuken.
Se bare, junior i flott driv på CSM:
Puntoen er stablet inn på en låve i påvente av nye deler og ny sesong. Så da kommer en oppdatering om ett års tid...... Om ikke før.
Scuderia Toten wrote:Nå henger'n så fint i stativet, men det ble ikke mye igjen av festeplata.... Gikk amokk med vinkelsliper'n
Da var det bare resten igjen. Oppdateringer kommer nok i garasjetråden til scuderiaen.
Arve
Lykke til. (Ta masse bilder)
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Nå er i alle fall planleggingen i gang....
Ett par spørsmål til dere som har rotet mer neri disse motorene enn meg, først det enkle spørsmålet:
Vil denne passe i 1242 toppen: Bielstein: 121046 Sportnockenwelle Rennen 300° 11,4 Hub den er listet under Cinq. som jo er 1108...
Så det litt hemmelige spørmålet, (ikke si det til noen) vil en 16V topp passe rett på 1242, eller er det forskjell på 1242 8V blokka i forhold til 1242 16V blokka. Kjølekanaler, boltmønster osv..
Skal jeg orke MÅ det være 100% bolt-on
Ett par spørsmål til dere som har rotet mer neri disse motorene enn meg, først det enkle spørsmålet:
Vil denne passe i 1242 toppen: Bielstein: 121046 Sportnockenwelle Rennen 300° 11,4 Hub den er listet under Cinq. som jo er 1108...
Så det litt hemmelige spørmålet, (ikke si det til noen) vil en 16V topp passe rett på 1242, eller er det forskjell på 1242 8V blokka i forhold til 1242 16V blokka. Kjølekanaler, boltmønster osv..
Skal jeg orke MÅ det være 100% bolt-on
16v toppen passer nok rett på, men jeg har ikke gjort noen sjekk på om ventilene konflikter med stemplene. Det er andre stempler og råder i 1242 16v.Scuderia Toten wrote: Så det litt hemmelige spørmålet, (ikke si det til noen) vil en 16V topp passe rett på 1242, eller er det forskjell på 1242 8V blokka i forhold til 1242 16V blokka. Kjølekanaler, boltmønster osv..
Skal jeg orke MÅ det være 100% bolt-on
Hva er årsaken til å ville gå den veien? Det ville i så fall være enklere å ta en 1242 16v som utgangspunkt? Det er litt mer styr med trimkammer i 16v fordi den ikke har løst ventildeksel i kamhuset og man bør bytte til pushere med shims, men alt går. Tipper man kan få en screamer ut av en slik motor, kun med kammer, grenrør og datasprut.
For oss blir det 8v, fordi det er enklere, og bilen må vektes opp til over 620kg.
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Kammen er lik på alle 8 v med det flate toppdekselet.
Nyere 1242 og 1368 med variable kamtider passer med litt maskinering.
Men 1108 Bielstein i 1242,null stress!
Har lekt med tanken på 1108 med 16 v.
Som Marius sier,kommer man galt ut i regnearket med 16 v,men en Punto er et hakk tyngre enn en 112.
Toppen går på,men det kan hende du må maskinere stemplene,
mener å ha lest dette.
Råder 8/16 v kan byttes om,8 v folket setter inn 16 v råder da disse er smekrere.
Martini Gasolini
Nyere 1242 og 1368 med variable kamtider passer med litt maskinering.
Men 1108 Bielstein i 1242,null stress!
Har lekt med tanken på 1108 med 16 v.
Som Marius sier,kommer man galt ut i regnearket med 16 v,men en Punto er et hakk tyngre enn en 112.
Toppen går på,men det kan hende du må maskinere stemplene,
mener å ha lest dette.
Råder 8/16 v kan byttes om,8 v folket setter inn 16 v råder da disse er smekrere.
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
Oki, doki. Da får jeg høre med sjonkel eBay om han skaffer en slik kam, alternativt gå direkte på kilden.
16V tanken datt inn i hodet fordi nettopp sjonkel eBay hadde en slik slengende i en krok av verdsveven. Men før jeg kastet meg rundt tenkte jeg det kunne være greit å sjekke. Det var ikke verre enn det
Det blir ikke noe voldsomme greier, husk jeg er sunnmøring og lavbudsjett betyr lavbudsjett!
Co-piloten har fått det for seg at han er nettopp det, co-pilot... Er ikke mye stål å hente der, så det er nok faderen som må finansiere gildet, he, he.
Men mens vi er på Bielstein sporet, er Cinq grenrøret langt nok til å passe på 1242? Blokka er jo en cm eller to høyere enn 1108.. Jens mente det måtte kuttes og skjøtes for å komme under bunnpanna.... Hater alt som må sveises
16V tanken datt inn i hodet fordi nettopp sjonkel eBay hadde en slik slengende i en krok av verdsveven. Men før jeg kastet meg rundt tenkte jeg det kunne være greit å sjekke. Det var ikke verre enn det
Det blir ikke noe voldsomme greier, husk jeg er sunnmøring og lavbudsjett betyr lavbudsjett!
Co-piloten har fått det for seg at han er nettopp det, co-pilot... Er ikke mye stål å hente der, så det er nok faderen som må finansiere gildet, he, he.
Men mens vi er på Bielstein sporet, er Cinq grenrøret langt nok til å passe på 1242? Blokka er jo en cm eller to høyere enn 1108.. Jens mente det måtte kuttes og skjøtes for å komme under bunnpanna.... Hater alt som må sveises