Skjer minimalt i garasjen nu.
Pappaperm og bygging av bad tar visst sine timer;)
Men har begynt å tenke på motor til 666 Panda.
Om jeg velger 1108 kan jeg borre og bruke 4 spjeld osv og ha sperre.
Om jeg velger 1242 sliter jeg med sperre,da må jeg i tilfelle ha plenum istedet for 4 spjeld. Må da bruke ett stort spjeld.
Har kikket vagt på dette,det er en skikkelig jungel viser det seg.
Her sakset fra Rejsa:
Formeln är följande enl. A. Graham Bell:
De tre viktigaste sakerna är i ett plenum med ett spjäll är
1. Volymen.
2. Hur lika luften fördelas per cyl.
3. Hur trattarna är utformade för maximalt flöde. (helst fullradie trattar monterade mot en plan yta)
Luftburken skall vara mellan +0,8L -> 1,5L större än totalaslagvolymen! Denna formeln funkar bäst på motorer
mellan 3-6cyl.
Plenumet skall vara halvmåneformad med rak rygg där trattarna sitter.
Samt att du vill inte ha plenumväggen närmare än 1,5ggr totala tratt diametern, och 2ggr är ännu bättre!
Sedan skall "sluttningen" på plenumet vara ca 1,5ggr mindre i bakändan än måttet i framkant.
Ett 50mm spjäll räcker till 170sug hk
ett 56mm spjäll räcker till 210sug hk
En totallängd på ca 350-400mm från ventiltallrik till mynning av tratt ger en trevlig 8/16v motor!
Fullradietrakter litt ut fra bakvegg er en teori,vanlige trakter innsenket i bakveggg en annen.
Opplegget blir omtrent slik tilslutt da:
Ideer eller teorier/innspill?
Martini Trengerhjelpolini