Page 45 of 59

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 20 Oct 2014 19:31
by martini gasolini
HoHo!
Etter flere års leting dukket endelig en y10 opp på en høgger!
The holy grail er jo stabstaget foran på disse,som smetter rett på Panda.
25 grader og sol gjorde jobben til en svett affære,men det var verdt hver dråpe:)

Image

RPM mente man kunne øke kurvehastigheten med 72% når dette var montert;)

Martini Gasolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 20 Oct 2014 21:38
by vegar
Fantastisk funn :)

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 21 Oct 2014 14:18
by sirkus karlsen
Det er altså så morsomt å gjøre slike funn!!!!
Regner med at jentene dine delte din begeistring og hjalp til med å demontere :lol:

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 22 Oct 2014 22:06
by martini gasolini
I dag har jeg på ny plyndret den samme stakkars Lancia y 10'n!
Beklager nok en anorakkposting,det er stort sett bare jeg som gidder å lese mine postinger,så jeg fortsetter bare videre med den virituelle huskelappen min;)

Da jeg tok av stabstaget fra bilen på høgger'n(forøvrig en Autobianchi Y10 junior)
så jeg at det sto en c514 girboks i denne.
Så en liten Epersjekk konstaterte at ZM 156,Y10 r-92 fra 1992 til 1995 har firemotor og c514 boks.
Derfor var jeg nede og snappet opp begge girkassefestene og clutchwire fra bilen.
Y10 og Panda deler som kjent bunnplate..
Hadde ikke tid,verktøy eller ork til å ta drivaksler,dissse bruker jeg fra Cinq/Sei.
Så da skal dette kunne settes sammen uten å borre,sveise eller bruke hue på noe vis,deilig Fiatlego igjen der altså.
(For de som lurer,alså ingen,c514 er den nyere girboksen til Fiat,sitter i nesten alle Fiater med fire fra 1990 til nå,med utvekslinger fra 3.44 til 4,9,fem eller seks gir,tørre drivakselmansjetter og tåler mere effekt)
Så til alle dere andre som bygger Panda med C514 boks,dette er enkle greier;)

Martini Fornøydolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 27 Oct 2014 20:22
by martini gasolini
Godt verktøy er halve jobben ;)

Panda Tools er innkjøpt,prisen var mistenkelig lav,aner ikke om det går utover kvaliteten..

Image

Martini Gasolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 27 Oct 2014 23:59
by larsvegas
cromo vanadio må jo være bra!
:D

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 27 Nov 2014 23:32
by martini gasolini
Rar dag i Gasolinigarasjen..

I kveld ble to biler hentet samtidig av to forskjellige herrer.
850 spider solgt til Lommedalen der den skal renoveres og kjøres inn i solnedgangen med taket av,is i labben.

Autobianchi får ett nytt hjem på andre siden av Horten-Moss ferja,den får nye friske turer på racerbaner i Norge og Sverige.
Skal dit den så absolutt hører hjemme,klasse 5 i C.I.
Så da er alle glade,kanskje mest bror som har fått litt plass i garasjen sin igjen.
Kommer til å savne disse,men må få kuttet ned på bestanden.
Begge bilene er i gode hender nå,da får jeg sove trygt.


Image

Store penger byttet hender i høstmørket,jeg valgte å sladde ansiktet til Kai så ikke vi får noe trøbbel med skattemyndighetene;)

Martini Ryddolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 26 Dec 2014 11:58
by martini gasolini
Skjer minimalt i garasjen nu.
Pappaperm og bygging av bad tar visst sine timer;)

Men har begynt å tenke på motor til 666 Panda.
Om jeg velger 1108 kan jeg borre og bruke 4 spjeld osv og ha sperre.
Om jeg velger 1242 sliter jeg med sperre,da må jeg i tilfelle ha plenum istedet for 4 spjeld. Må da bruke ett stort spjeld.
Har kikket vagt på dette,det er en skikkelig jungel viser det seg.

Her sakset fra Rejsa:


Formeln är följande enl. A. Graham Bell:
De tre viktigaste sakerna är i ett plenum med ett spjäll är
1. Volymen.
2. Hur lika luften fördelas per cyl.
3. Hur trattarna är utformade för maximalt flöde. (helst fullradie trattar monterade mot en plan yta)

Luftburken skall vara mellan +0,8L -> 1,5L större än totalaslagvolymen! Denna formeln funkar bäst på motorer
mellan 3-6cyl.
Plenumet skall vara halvmåneformad med rak rygg där trattarna sitter.

Samt att du vill inte ha plenumväggen närmare än 1,5ggr totala tratt diametern, och 2ggr är ännu bättre!
Sedan skall "sluttningen" på plenumet vara ca 1,5ggr mindre i bakändan än måttet i framkant.

Ett 50mm spjäll räcker till 170sug hk
ett 56mm spjäll räcker till 210sug hk

En totallängd på ca 350-400mm från ventiltallrik till mynning av tratt ger en trevlig 8/16v motor!



Image

Fullradietrakter litt ut fra bakvegg er en teori,vanlige trakter innsenket i bakveggg en annen.

Image

Opplegget blir omtrent slik tilslutt da:

Image

Ideer eller teorier/innspill?

Martini Trengerhjelpolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 26 Dec 2014 15:51
by Abarthnorway
1108 med masse snadder såklart - sparer deg masse jobb:-)
Turtall er tingen!!

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 09 Jan 2015 00:31
by martini gasolini
Djizez!
Nytt år,nye rutiner.
Torsdager blir nå den offisielle mekkedagen!
Første økt i dag,føles fint å få litt Fiat under neglene igjen.
Fikk prøvet grenrøret,smatt rett på.
Vanvittig stor forskjell på 112 og Panda med tanke på plass i motorrommet.
Tok av radiatoren og kunne tre grenrøret rett på plass,nyydelig!
Videre fikk jeg presset lagerne ut av Seicento spindlene jeg skal bruke.
Pandaspindlene er i presset plate,og har en litt rar nedre bærekule,iallefall ved tung senk.
Seicentospindlene er smekre,samt at da kan jeg bruke drivaksler fra Sei med store splines ute.
Needless to say,da jeg skulle presse ut flensen til drivakselen fulgte innerringen på lageret ut;)
Hjullagerne foran måler 66x35x33 for de som lurer..
Deretter fulgte masse ekstra jobb seff. De var skikkelig ferdige de lagerne,så det regnet jeg vel med.
Fikk og kappet opp ett sett Seicento fjærbein som skal brukes som mock up's.
Skal lage rollertopper som passer til disse etterhvert.
Skar av ett par runder på bakfjærene for å begynne å sette an høyder.
8 cm bak er fakta litt lite,selv med høyprofil,blir nok ett par til.

Image

Image

Image

Martini Gasolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 09 Jan 2015 14:44
by vegar
Gøygøygøy. Gleder meg til å ligge i dragsuget bak en Panda :)

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 06 Feb 2015 00:21
by martini gasolini
Heia!
Torsdag i garasjen igjen:)
Tok med en pulverlakkpistol hjem i dag.
Først var jeg på det litt rare,skumle stedet Klyve,der jeg kjøpte en Grepa innbyggingsovn for 500 spenn,deretter satte Panda og jeg kursen mot brors garasje.

Fant ett par småting jeg kunne prøve på.
Flaggholder til Christian's hus og gearkassefeste til en 500.
Gikk overraskende bra igrunn.
Lærte litt underveis,blir nok enda bedre neste gang.


Image

Image

Image

Image

Image

Inn i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter så flyter lakken ut,nice!

Fikk blåst en spindel i dag også,damn det er så moro å finne igjen delene inne bak rust,lakk og søle.

Image

Martini Gasolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 06 Feb 2015 17:11
by Abarthnorway
Velorganisert - offisiell skrudag og det hele!!

Ser skikkelig bra ut - gøy at du setter legoklossene i forstillingen i system.
Får prøve å følge med i timen her - forhåpentligvis plukke opp et par triks.

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 16 Feb 2015 22:57
by martini gasolini
Det går ikke allverdens fort,men ting blir da gjort.
Lekte litt med nye greia igjen,blir litt penere for hver gang.

Image

Image

Nå har jeg strax nok biter til å hooke opp ny forstilling,må bygges fra bunn såklart.

Martini Gasolini

Re: Martini Gasolini garasje

Posted: 21 Feb 2015 11:36
by StianØverland
Hvordan syntes du det funket med pulverlakken?

Kansje jeg skulle klint til med et sånt sett !