Page 1 of 59

Martini Gasolini garasje

Posted: 02 Mar 2006 21:48
by martini gasolini
Image

Posted: 22 Feb 2007 02:36
by martini gasolini
På tide å oppgradere garasjen ser jeg!
Litt specs om mitt lille smykkeskrin
Fiat 850 Berlina,1973 mod,eneiersbil fra Skien,gått 46000 når jeg hentet den,nå er den lettere modifisert.
Senket ca 10 cm,med hjemmebygget forstilling,Disse bilene har tverrgående bladfjær foran orginalt,ikke akkurat helt ideelt!Abarth replica nedre bærearmer med uniballer,heiste,forsterka øvre A armer for bedre geometri.
Polyrethan foringer fra fordcortina(takk garage15)
Avo coilovers 120/85,1,9"fjærer,275 lbs springrate.Mercedes 124 bakfjærer,kraftig stusset
Innkorta org dempere bak,dette skal snart bygges om til coilovers.
Bygget om til skivebremser foran og bak med Fiat uno turbo calippere,golf mk1 240mm skiver foran.Fiat 227 bak.Mintex bremseklosser.Goodridge stålomspunnede bremseslanger.
7x13 KN Starmags felger et 9,med 175/50 Pirelli dekk(selvfølgelig!)
For å få på disse smalet jeg inn forstillingen 35 mm på hver side foran,og 15 mm bak.Maaase arbeid,men resultatet syntes jeg ble bra.
Fiat 850 sc motor med Abarth toppdeksel/innsug,alu bunnpanne,OMP eksos,EWP vannpumpe og en liten ekstra radiator i front.Elekrisk vifte,Mitsubishi bensinpumpe.Fuelcell tank som er flyttet frem i bagsjerommet.
Dette hjalp voldsomt på vektfordelingen og veiegenskapene.
Inni er det et Abarth ratt og 2 stk Cobra classic stoler.
Baksetet er tatt bort.Jobber hele tiden med å flytte vekta forover i bilen.
Har ca 1000 ting jeg vil gjøre videre,tror jeg skal la den få et hvileår i 2007.

Image
Litt bilder av hjemmelaget forstilling
Image
Image
Image

Posted: 11 Mar 2007 01:24
by martini gasolini
Her er min BMA Amica!
Den er tøff og sprek akkurat som eieren :D
Planer:senking og Minilitehjul bak.
Kanskje antenneball hvis jeg har råd.
Image

Posted: 11 Mar 2007 09:44
by Spitfire
martini gasolini wrote:!Abarth replica nedre bærearmer med uniballer
Litt bilder av hjemmelaget forstilling
Image
Håper dine uniballs er sterke nok, pga et par ting :roll:
Måtte bare bry meg litt.
De står 90 grader feil og en yttre innfesting av skruen som går igjennom uniballeddet er også ok å få med.
Styrkemessig skal de ligge med bolten loddrett gjennom.
Og man skal nesten alltid sørge for å få festet uniball i en" kanal" slik at bolten har kun trykkbelastning og ikke bøyebelastning (kan bygge lettere og sterkere da)
Kan hende at på din bil er din løsning sterk nok, pga at bilen er lett men det er nok bedre og være sikker på dette før man tar bilen i bruk.
Håper dette ikke taes ille opp, er ment som hjelp mvh Ketil.

Posted: 11 Mar 2007 09:53
by Spitfire
Image
Noe slik jeg mener :idea:

Posted: 11 Mar 2007 17:48
by martini gasolini
Hei Kjetil!

Du har helt rett ang. innfestning av uniballer på en bil som er tung,typisk amcars,rods ol.Og banebiler med motor i front.
Men på en bil med hekkmotor og 20 cm bærearmer er dette noe overkill og masse ekstra arbeid.
Holdt det på Abarth`s banebiler,holder det sikkert for min undermotoriserte fiat og :D Tenkte jeg når jeg lagde den.
Leste om det den gang jeg bygget den forstillingen,om vinkler og innfestning av uniballer,og det var jo stikk i strid med det Abarth gjorde!
Ble litt forvirret da,men gikk for store uniballs og poly foring ute for å jevne ut trykk.
Fungerer supert!Kjørt med det i 2 sesonger.
Hvordan går det med dreiingen av nye hubs?
Takker for innspill,det er slik forumet skal funke.

Martini Gasolini

Posted: 11 Mar 2007 18:21
by Spitfire
1 stk hubb har fått lagerbaner utdreid og senterhull/anleggsflate mot felg.
Venter på calippre front og bak, de ble sendt på torsdag fra UK.
Er såpass små marginer i felg/felgsenter/endeledd så venter på å gjøre mere før delene er her.
Skiver er i huset.
Skal lage 3 stk hubber og spindler, greit med reservedeler :roll:
Har plukket ned bakstilling og forstilling nå skal ut med motor/gir etterhvert også.
Har en LR som straks er ferdig så den får litt mere prioritering nå for tiden.
Tenkte også at pga at bilen din var så lett så var det ikke noe problem med uniballstyrke men men bedre føre var :D
Mvh Ketil

Posted: 11 Mar 2007 19:01
by garage15
[quote="martini gasolini"]Hei Kjetil!

Du har helt rett ang. innfestning av uniballer på en bil som er tung,typisk amcars,rods ol.Og banebiler med motor i front.
Men på en bil med hekkmotor og 20 cm bærearmer er dette noe overkill og masse ekstra arbeid.
Holdt det på Abarth`s banebiler,holder det sikkert for min undermotoriserte fiat og :D Tenkte jeg når jeg lagde den.
Leste om det den gang jeg bygget den forstillingen,om vinkler og innfestning av uniballer,og det var jo stikk i strid med det Abarth gjorde!
Ble litt forvirret da,men gikk for store uniballs og poly foring ute for å jevne ut trykk.
Fungerer supert!Kjørt med det i 2 sesonger.
Hvordan går det med dreiingen av nye hubs?
Takker for innspill,det er slik forumet skal funke.

VIL MINNE ALLE PÅ AT DISSE FORINGENE ER FRA FORD.

NOK LITT OVERKILL OG SETTE DETTE PÅ EN FIAT MEN....(RACEPARTS)

SOM MARTIN SA, MEN IKKE TURDE OG SKRIVE...ABARTH ER IKKE SMARTERE.....

DERE IMPONERER MEG BEGGE. :lol: STOLT OVER OG VÆRE I SAMME LOSJ SOM 2 SLIKE KREATIVE SJELER....

IMPONASJE 15

Posted: 09 Apr 2007 19:21
by garage15
[img][img]http://i77.photobucket.com/albums/j67/g ... C00068.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i77.photobucket.com/albums/j67/g ... C00070.jpg[/img][/img]

paparatzzi fotos på grønnerød.......fett blir det ..........

Posted: 09 Apr 2007 20:20
by Spitfire
Har bare et ord jeg WOW, dette likte jeg å se :D :D :D
Veldig racy og fin.
Samme stoler jeg bruker i min bil har du også, jeg måtte innsmale mine endel for å få plass til de :roll:
Mvh Ketil

Posted: 10 Apr 2007 20:53
by hermanzini
Veldig tøft! Stå på! :D

Min 126

Posted: 18 Apr 2007 22:23
by martini gasolini
Her er litt om min 126(tolvseks that is!)
Fiat 126,1975 modell.
Importert fra søta bror for 3 år siden.
Kjører med slemme 5,5x13 Minilite felger,gamle orginale med aluminium muttere.Dekk foran er 145/60-13 og bak 145/65-13.
Takker igjen Jon`s dekk&felg for glimrende 13" dekkservice!!
Senket gode 10 cm,med hjemmelaget A arm forstilling,Abarth style.
Innkorta orginal dempere med 7"fjærer.
Bak har jeg bare tatt frem min lille venn bosch grinder.30% hardere dempere.
Funker som snus!
Inni her jeg satt inn Abarth ratt,og holder på å sette inn cobra classic stoler i tidsriktig vinyl.
Selvfølgelig bullet mirrors.
Er og i gang med å bygge om til skiver foran.
Av andre planer kan jeg jo nevne modifiseringer av hjulhus foran slik at jeg får litt mer sving :D også har jeg en tresylindret Charade motor som bare står å frister meg borti ett hjørne..
Har og en 1991 modell FSM Polski 126,som jeg bruker mest til sykkeltransport,hentet i polen i fjor,ga 500 sloty.
Står på låven med polske skilt enda,denne bruker jeg også som utleiebil til jordbærplukkere,for autentisk look.

Image
Image


Image
Image

Martini Gasolini

Posted: 23 Aug 2007 01:27
by martini gasolini
Har pådratt meg meg dette smykke fra kålaholmen.
En nasty 1972 mini,ferdig levert med rust og uten seter.
Vet ikke helt hva planene her er,men tror det innebærer senking :D
7x10 er og fett!Denne blir nok satt litt på hold.
Må pleie et par andre Italienerbiler først.

Martini Minilini

Image

Posted: 24 Aug 2007 21:36
by kaputt
Gratulerer med ny bil!
Kjekk liten henger også. Er den spesiallaget for små losjebiler? :D

Posted: 25 Aug 2007 12:03
by martini gasolini
Takker!
Ja den er laget av ei campingvogn,tåler ca 700 kg eller no slikt(selv om bror har greid å trøkke en Land Rover bakpå en gang :shock: )
Den er laget for å frakte 2cv`r,noe min paps driver stort med.

Martini Gasolini