enkeltv dobbeltw svinghjul?

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

enkeltv dobbeltw svinghjul?

#1 Post by martini gasolini » 03 Sep 2008 23:58

Er her noen som kan skjenke evnt.låne meg et svinghjul til en automobil som en høyrevennelig tass kalte for Folkevogn volkswagen?
Aner ikke om det er forskjeller ute å går,men har fått tak i en IRS box fra en boble.
Skulle tatt noen mål av startkrans,dia o.l.
Er i tenkeboksen på et adapter til min 850,kikket litt på det i dag,ser greit ut.
Problemet dukker først opp når starter skal plasseres,så her må det tenkes.
(for de uinnvidde så skal jeg ha en Fiat Punto 1242 motor koblet på en Folkevogn girboks bak i min 850.Av en eller annen grunn greide ingeniørene på 850`n i all forvirringen og hasten ved lansering,å snu rotasjonsretningen :shock: )

Hadde god flaks med clutchdiscen og,samme dia på boble og Punto.
Da slipper man et ledd med rot og ombygginger.

Kikket og på muligheter for ombygging til bremseskiver inne på kassa slik de ekte reserbiler har!
(2cv,alfa,dkw osw)
Noen som vet om dette er gjort før på en IRS box?

Martini Lurolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

skaravelle
Asfaltjunkie
Posts: 904
Joined: 18 Oct 2005 08:04
Location: Skien

#2 Post by skaravelle » 04 Sep 2008 07:18

Ikke umulig at jeg har et, eller ihvertfall kan skaffe. Er forskjeller ute og går, men har du ei IRS-kasse fra boble, tror jeg det er bare et alternativ.

Burde være overkommelig å sette bremser på kassa hvis du bare finner festepunkter til los kalipros på kassa. Interessant prosjekt, IRS-knutene inviterer jo egentlig til noe slikt.

Har ikke hørt om noen som har gjort det, men kanskje du kan finne hvis du bruker noen timer på nettet (F.eks. thesamba.com)

per
Lusker
Posts: 123
Joined: 24 Sep 2006 19:15
Location: Rjukan

#3 Post by per » 04 Sep 2008 08:27

Skjekk ut denne siden litt: www.vwnorge.no

Mvh. Per.
Real men drives Berlinas.

91133944

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#4 Post by martini gasolini » 04 Sep 2008 08:59

Takker for tips Folkevogn gutter!
Trenger drivaksler til IRS btw,om noen har noe rask på hylla.
Rota meg bort i noen Notch bilder på en av de sidene dere linka til.
Det er jammen toffe greier ass!!

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

per
Lusker
Posts: 123
Joined: 24 Sep 2006 19:15
Location: Rjukan

#5 Post by per » 04 Sep 2008 11:58

Notch har funka for meg hver dag i overkant av 3 år nå.

Må vel være noe bilcross folk i Grenland som har dette !

Per.
Real men drives Berlinas.

91133944

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

Re: enkeltv dobbeltw svinghjul?

#6 Post by garage15 » 04 Sep 2008 18:16

martini gasolini wrote:Er her noen som kan skjenke evnt.låne meg et svinghjul til en automobil som en høyrevennelig tass kalte for Folkevogn volkswagen?
Aner ikke om det er forskjeller ute å går,men har fått tak i en IRS box fra en boble.
Skulle tatt noen mål av startkrans,dia o.l.
Er i tenkeboksen på et adapter til min 850,kikket litt på det i dag,ser greit ut.
Problemet dukker først opp når starter skal plasseres,så her må det tenkes.
(for de uinnvidde så skal jeg ha en Fiat Punto 1242 motor koblet på en Folkevogn girboks bak i min 850.Av en eller annen grunn greide ingeniørene på 850`n i all forvirringen og hasten ved lansering,å snu rotasjonsretningen :shock: )

Hadde god flaks med clutchdiscen og,samme dia på boble og Punto.
Da slipper man et ledd med rot og ombygginger.

Kikket og på muligheter for ombygging til bremseskiver inne på kassa slik de ekte reserbiler har!
(2cv,alfa,dkw osw)
Noen som vet om dette er gjort før på en IRS box?

Martini Lurolini
Tror du det er en grunn for at dette ikke er gjordt før???

Holder meg til gear jeg. Der passer jo alt!!
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#7 Post by martini gasolini » 04 Sep 2008 19:33

Ja Fromasj 14, når girkassen er ferdig tilpasset,så sender jeg den ned til deg så du kan vippe inn en quaife innmat i den :D
Du sa det skulle gå så fort at du ikke hadde tid til å ta betalt engang :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Buggy
Syltapp
Posts: 47
Joined: 11 Nov 2007 21:08
Location: Skien

Den enkle løsningen....

#8 Post by Buggy » 09 Sep 2008 21:31

Vet at halve moroa er å ligge unna enkle løsninger, men du kan jo finne en motor som har starteren på motorsiden? Funker for oss bilcrosshuer... :roll:

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#9 Post by martini gasolini » 09 Dec 2008 23:48

Nå har denne posten stått urørt i 2 måneder på dagen!
Har vi ikke tekniske spørsmål lengre folkens?
Men du har så rett Buggy,det er mulig å sette starteren fra andre siden,men dat hadde blitt pent og ryddig å ha denne på forsiden.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Buggy
Syltapp
Posts: 47
Joined: 11 Nov 2007 21:08
Location: Skien

#10 Post by Buggy » 10 Dec 2008 21:51

Jeg roter litt med boblekasse og adapter/svinghjul til en annen ukurant motor, men denne gangen kjøpte jeg ferdig sett fra www.kennedyeng.com. Ser ikke fiat på lista, men det er nok av annet å velge i.
Den foreløpige planen er å bruke adapteret i Raulandsbobla(Ref bugbuddies garasjen).

User avatar
Buggy
Syltapp
Posts: 47
Joined: 11 Nov 2007 21:08
Location: Skien

#11 Post by Buggy » 10 Dec 2008 21:59

og vi har nok noen svinghjul liggende. Låner med glede ut siden du har kommet til fornuft og snikombygger vogna til en tysk kvalitätswagen :D

User avatar
Dr.126
Asfaltjunkie
Posts: 564
Joined: 03 Jan 2008 15:16
Location: Casa De Colina
Contact:

#12 Post by Dr.126 » 11 Dec 2008 10:11

Folkevogn produkt i en Fiat!?! er ingenting hellig....? :lol:
Hva med å bruke en 600 girkasse i stedet? den tåler jo greit i standard utførsel rundt 100 ville ponnier :lol: og tilpassningen vil bli mye enklere.
(med mindre formannen satser helt vilt på mange flere ponnier, noe som ikke vil forundre oss :wink: )
Dr.126
`75 Fiat 126
`75 Fiat 127
`96 Fiat Brava
`89 Mercedes 230E
`?? Cosmopolitan

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#13 Post by martini gasolini » 11 Dec 2008 10:29

ARRABIATO wrote:Folkevogn produkt i en Fiat!?! er ingenting hellig....? :lol:
Hva med å bruke en 600 girkasse i stedet? den tåler jo greit i standard utførsel rundt 100 ville ponnier :lol: og tilpassningen vil bli mye enklere.
(med mindre formannen satser helt vilt på mange flere ponnier, noe som ikke vil forundre oss :wink: )
Her er ingenting hellig Arrabiato!
Abarth selv brukte Folkevogn girboks,og som nevnt over er det kjekkere med boble,der en sperre og annen utveksling koster 6000,mens samme utstyr på en 600 girboks koster over 20 tusen.
Dessuten må man sette lager i utgående aksel på 600 for at de skal tåle rundt hundre som er smertegrensa for en forsterket 600 kasse.
Dette er heller ikke gratis,og en tidkrevende greie å lage selv.
Jeg tenker meg ca 115-120 hk i 850`n,riktignok uten særlig dreiemoment,men tror det blir hardt pumpa for den 600 boksen gitt :D
Men Arrabiato,custom 600!
Er ingen ting hellig lenger!
En 600 skal i følge Fiatregisteret være helt orginal med ett søtt picnikteppe lett dandert i baksete :D :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Dr.126
Asfaltjunkie
Posts: 564
Joined: 03 Jan 2008 15:16
Location: Casa De Colina
Contact:

#14 Post by Dr.126 » 12 Dec 2008 09:07

Er ingen ting hellig lenger!
En 600 skal i følge Fiatregisteret være helt orginal med ett søtt picnikteppe lett dandert i baksete :D :D

Martini Gasolini[/quote]

Vel, nå har det seg slik at det er jeg som har en original bil og alle forståsegpåerne i den andre nevnte "bilklubb" har fabrikksutgaver!!!! :lol:

Hva gjelder girkasse ser jeg etter herr Gasolinis forklaring at han ville nok ha slitt med en 600 kasse, så jeg må derfor støtte ham i denne ombyggingen selv om vag-produkter ikke står høyest i kurs hos meg. :lol:
Dr.126
`75 Fiat 126
`75 Fiat 127
`96 Fiat Brava
`89 Mercedes 230E
`?? Cosmopolitan

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

#15 Post by garage15 » 12 Dec 2008 11:19

ARRABIATO wrote:Er ingen ting hellig lenger!
En 600 skal i følge Fiatregisteret være helt orginal med ett søtt picnikteppe lett dandert i baksete :D :D

Martini Gasolini
Vel, nå har det seg slik at det er jeg som har en original bil og alle forståsegpåerne i den andre nevnte "bilklubb" har fabrikksutgaver!!!! :lol:

Hva gjelder girkasse ser jeg etter herr Gasolinis forklaring at han ville nok ha slitt med en 600 kasse, så jeg må derfor støtte ham i denne ombyggingen selv om vag-produkter ikke står høyest i kurs hos meg. :lol:[/quote]


Støtter også denne- Se på willy lireglis som har trimmet sin motor fra 18 til 23 hk. Han sliter med og få drivverket til og holde!!!!!

Hilsen en gearbox sjef " i glasshus""
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

Post Reply