hjelp til en alfa romeo guiletta spider 62mod med 1300 motor

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

hjelp til en alfa romeo guiletta spider 62mod med 1300 motor

#1 Post by Buskebil » 15 Feb 2009 18:52

Som dere ser av overskriften så trenger jeg litt hjelp til en alfa romeo guiletta spider 62mod med 1300 motor, jeg renger litt deler og ekspertise er det noen her med det som kan hjelpe??

Image
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#2 Post by Spit73 » 15 Feb 2009 18:59

Jeg kan ikke hjelpe, men steike, har du fått deg bil?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#3 Post by Buskebil » 15 Feb 2009 19:13

Spit73 wrote:Jeg kan ikke hjelpe, men steike, har du fått deg bil?
Ja det hadde vært moro men jeg er dessverre ikke eieren, men om jeg får den til og gå har jeg mulighet til og bruke den endel :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#4 Post by tipo176 » 15 Feb 2009 20:09


User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#5 Post by Alfa Veloce » 15 Feb 2009 22:03

Giulietta-Sprint på cuore forumet er en fin kar å spørre :) (Robert)
Holder til nede i Østfold, han har en god slump deler tror jeg :)

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#6 Post by larsvegas » 15 Feb 2009 22:46

trodde du trengte hjelp til å fjerne den jeg!?

kunne jeg fiksa!


:wink:
ix-uno-nove

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#7 Post by gopp » 15 Feb 2009 22:52

Cuore er helt klart stedet å spørre.

Motoren er i grunn lik den som satt i Alfa modeller helt opp til 2.0 i Alfa 75, men det er endel mindre forskjeller opp gjennom årene, og for en så gammel modell som den du spør etter her, er det nok ikke mange bitene som passer rett over fra de nyere modellene, selv om de til synelatenede ser like ut.

Morsom vogn som var veldig moderne da den kom. Med oppunder 100 hk. fra en 1300 var den også meget sprek etter datidens standarder.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#8 Post by Buskebil » 16 Feb 2009 12:26

Takk for flott tilbakemelding, det trengs bla. topppakning og eventuelt noen ventiler for det er noe som butter når man prøver og snu på motoren, trenger også dørhandtak og litt slikt,

Skal prøve og få tak i denne Giulietta-Sprint på cuore.

Virker som en artig bil, liten og lett, hvordan er driftsikkerheten på disse? kanskje dumt spørsmål men er det noe jeg ikke kan noe om i det hele tatt er det Italiensk.
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#9 Post by gopp » 16 Feb 2009 20:20

Buskebil wrote:Takk for flott tilbakemelding, det trengs bla. topppakning og eventuelt noen ventiler for det er noe som butter når man prøver og snu på motoren, trenger også dørhandtak og litt slikt,

Skal prøve og få tak i denne Giulietta-Sprint på cuore.

Virker som en artig bil, liten og lett, hvordan er driftsikkerheten på disse? kanskje dumt spørsmål men er det noe jeg ikke kan noe om i det hele tatt er det Italiensk.
Motorene på disse er veldig holdbare, men de bør jo ha oljeskift litt hyppigere enn en moderne motor. Girkassene kan for skrape litt i synkringene om de blir behandlet hardt, og man bør "dobbelt-clutche". Hvis denne er en tidlig og original vogn, har den trolig trommelbremser, og disse trenger justering og mer ettersyn enn tidlig 60-talls Guilia Spider, som gikk over til skiver rundt om. Trommelbremsene er flotte de, støpt i alu., med kjølefinner som er forskjellige fra høyre til venstre side, og det er tre bremsebånd pr. side fremme.

Disse bilene ruster ikke noe verre enn annet fra 50-tallet, men som alle åpne vogner, gikk det stort sett ut over gulvet.

Jeg ville ikke nølt med å bruke en slik bil daglig om sommeren, da den er solid og virker moderne. Gamle biler har ikke godt av å stå, og er ment for å brukes.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#10 Post by Buskebil » 16 Feb 2009 23:29

gopp wrote:
Buskebil wrote:Takk for flott tilbakemelding, det trengs bla. topppakning og eventuelt noen ventiler for det er noe som butter når man prøver og snu på motoren, trenger også dørhandtak og litt slikt,

Skal prøve og få tak i denne Giulietta-Sprint på cuore.

Virker som en artig bil, liten og lett, hvordan er driftsikkerheten på disse? kanskje dumt spørsmål men er det noe jeg ikke kan noe om i det hele tatt er det Italiensk.
Motorene på disse er veldig holdbare, men de bør jo ha oljeskift litt hyppigere enn en moderne motor. Girkassene kan for skrape litt i synkringene om de blir behandlet hardt, og man bør "dobbelt-clutche". Hvis denne er en tidlig og original vogn, har den trolig trommelbremser, og disse trenger justering og mer ettersyn enn tidlig 60-talls Guilia Spider, som gikk over til skiver rundt om. Trommelbremsene er flotte de, støpt i alu., med kjølefinner som er forskjellige fra høyre til venstre side, og det er tre bremsebånd pr. side fremme.

Disse bilene ruster ikke noe verre enn annet fra 50-tallet, men som alle åpne vogner, gikk det stort sett ut over gulvet.

Jeg ville ikke nølt med å bruke en slik bil daglig om sommeren, da den er solid og virker moderne. Gamle biler har ikke godt av å stå, og er ment for å brukes.
Høres lovende ut :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

Post Reply