Jens Hagens garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#34

#1036 Post by Jens » 05 Aug 2013 20:17

Image

Image

#34 klar for løp.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#1037 Post by Lucky » 05 Aug 2013 21:51

Ser bra ut - som alltid.

Hvor har du kjøpt slangen til åndinga? Min er moden for utskifting..
Vegard

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

#1038 Post by trs1750 » 06 Aug 2013 00:05

Lucky wrote:Ser bra ut - som alltid.

Hvor har du kjøpt slangen til åndinga? Min er moden for utskifting..
Prøv industrihydraulikk, tess eller hydroscand :)

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#1039 Post by Jens » 06 Aug 2013 16:32

Lucky wrote:Ser bra ut - som alltid.

Hvor har du kjøpt slangen til åndinga? Min er moden for utskifting..

Hydroscand.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#112

#1040 Post by Jens » 18 Aug 2013 18:59

Motoren i #112 havarerte forrige helg.



Image

Image

Image

8 Bøyde ventiler.



Image

Drivhjulet til tannremmen løsnet fra veivakselen. Om man ser nede i
hjulet på bildet så ser man att anleggsflaten mot veivakselen er slitt.
Det er også veldig liten anleggsflate med tanke på vekten av triggerhjul,
to remhjul og svingnings demper. Det fungerer jo utmerket på original
motor med max 6500rpm, men tydelig vis ikke på 8200rpm.



Image

Her har jeg fjernet svingnings demperen og det ene remhjulet.
Er litt skeptisk til å kjøre uten svingnings demper, men Anders tar
sjansen siden dette er den tredje FIRE motoren i Corsa Italiana som dette
har skjedd med.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#112

#1041 Post by Jens » 18 Aug 2013 19:08

Image

Siden jeg måtte demontere toppen på #112 fikk jeg anledning til å inspisere
ventil setet jeg lagde av Aluminiumbronse. Det ser fortsatt helt fint ut kan
ikke se noe slitasje på det. Dette lover bra for framtiden for da vet jeg att
dette er ett bra materiale å lage innsugnings ventil seter av. (OM7).
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#1042 Post by gopp » 19 Aug 2013 11:02

Gikk det greit med stempler, råder og kamaksel?

Dette med nedre reimhjul er det fint å få klarhet i, for vi kommer trolig opp i minst like mye turtall på vår 1114 ccm. og har to kamaksler å drive rundt.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#112

#1043 Post by Jens » 19 Aug 2013 20:26

gopp wrote:Gikk det greit med stempler, råder og kamaksel?

Dette med nedre reimhjul er det fint å få klarhet i, for vi kommer trolig opp i minst like mye turtall på vår 1114 ccm. og har to kamaksler å drive rundt.


Det ser ut som det bare har blitt noen små merker i toppen av stemplene.

1108 motorene har ikke svingnings demper og de har ett vesentlig lettere
rem hjul/trigger hjul i presset stålplate i stedet for støpejern som det er på
1242 motorene. Så dere kan sikkert trygt bruke det. Jeg vil også bruke ett
1108 rem hjul siden min motor er eldre og har trigger hjulet uten for
rem hjulet som på 1108.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

Re: #112

#1044 Post by Scuderia Toten » 20 Aug 2013 12:52

Jens wrote:
gopp wrote:Gikk det greit med stempler, råder og kamaksel?

Dette med nedre reimhjul er det fint å få klarhet i, for vi kommer trolig opp i minst like mye turtall på vår 1114 ccm. og har to kamaksler å drive rundt.


Det ser ut som det bare har blitt noen små merker i toppen av stemplene.

1108 motorene har ikke svingnings demper og de har ett vesentlig lettere
rem hjul/trigger hjul i presset stålplate i stedet for støpejern som det er på
1242 motorene. Så dere kan sikkert trygt bruke det. Jeg vil også bruke ett
1108 rem hjul siden min motor er eldre og har trigger hjulet uten for
rem hjulet som på 1108.
Hmm, litt flaks skal jo jeg også ha.... Viper'n har allerede denne modsen :D
Image

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

Re: #112

#1045 Post by gopp » 20 Aug 2013 13:01

Scuderia Toten wrote:
Jens wrote:
gopp wrote:Gikk det greit med stempler, råder og kamaksel?

Dette med nedre reimhjul er det fint å få klarhet i, for vi kommer trolig opp i minst like mye turtall på vår 1114 ccm. og har to kamaksler å drive rundt.


Det ser ut som det bare har blitt noen små merker i toppen av stemplene.

1108 motorene har ikke svingnings demper og de har ett vesentlig lettere
rem hjul/trigger hjul i presset stålplate i stedet for støpejern som det er på
1242 motorene. Så dere kan sikkert trygt bruke det. Jeg vil også bruke ett
1108 rem hjul siden min motor er eldre og har trigger hjulet uten for
rem hjulet som på 1108.
Hmm, litt flaks skal jo jeg også ha.... Viper'n har allerede denne modsen :D
1108 har vel to forskjellige tanninger? Vi har den "gamle" på vår, men jeg er usikker på hva vi har på de to andre 1108-motorene vi har liggende. Det gjelder å finne ut hvilke Fiat- (Lego™) "klosser" som passer sammen når vi skal plukke vannpumpe og øvre reimhjul til 16v.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Rem hjul.

#1046 Post by Jens » 20 Aug 2013 20:25

Foreløbig vet jeg om 5 forskjellige reg rem drev på FIRE motorene
og i alle fall 4 trigger hjul/rem hjul. Alle passer mot hverandre. Vi har
Artikkel nummer på noen av dem både for reg. rem med 3/8" tann deling
og med 8mm tann deling. Vi har også artikkel nummer på vannpumpe med
drev for tann rem med 8mm tann deling.

Vi kan jo prates når dere kommer så langt.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#34

#1047 Post by Jens » 25 Aug 2013 20:48

Image

#34 skall få nye hjulbolter foran siden to av de gamle holdt på å ramle ut.
Og så blir det litt hardere fjærer siden det bunnet helt etter sjikanen på
Våler sist.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#34

#1048 Post by Jens » 28 Aug 2013 20:06

Image

Ny revers sperre ble det også.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Re: Bremsebenk.

#1049 Post by Jens » 30 Aug 2013 22:20

Motoren er det verre med, foreløbig ser det ut som jeg taper 2 hester på
å gå over til innsprøytning i forhold til forgasserne. Men jeg skall labbe litt
til i håp om å finne i alle fall litt av det tapte.

Ser ut som jeg har drete på draget litt. Har gått ut fra att spjeldusa var like
store som forgasserne jeg lånte av Martin for jeg trodde jeg husket att de
var 38mm. Men så kom jeg over denne filmen i kveld som jeg la ut når jeg
holdt på med forgassene. https://www.youtube.com/watch?v=dXwHYA-7wPs[/quote]

De er jo 40mm det forklarer jo effekt tapet på toppen og på midten er nok
forgasserne bare rett og slett bedre på grunn av lufthastigheten i CV
forgasserne.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

Re: #112

#1050 Post by vegar » 13 Sep 2013 22:58

Jens wrote:Motoren i #112 havarerte forrige helg.



Image

Image

Image

8 Bøyde ventiler.



Image

Drivhjulet til tannremmen løsnet fra veivakselen. Om man ser nede i
hjulet på bildet så ser man att anleggsflaten mot veivakselen er slitt.
Det er også veldig liten anleggsflate med tanke på vekten av triggerhjul,
to remhjul og svingnings demper. Det fungerer jo utmerket på original
motor med max 6500rpm, men tydelig vis ikke på 8200rpm.



Image

Her har jeg fjernet svingnings demperen og det ene remhjulet.
Er litt skeptisk til å kjøre uten svingnings demper, men Anders tar
sjansen siden dette er den tredje FIRE motoren i Corsa Italiana som dette
har skjedd med.
Lette litt i delehaugen i kveld, og fant et reimhjul som ser slik ut

Image

Denne kommer fra en motor som ikke har vært kjørt løp med, men er bare demontert. Kan dette skyldes røket kamreim tidligere i motorens liv??
Dolce far niente

Post Reply