Abarthnorways møkkakjeller
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Abarthnorways møkkakjeller
Heisann!
Mange av dere har veldig fine garasjetråder, så jeg får våge meg utpå selv også.
Har gjennom et tiår pådratt meg en masse deler fra Fiat/Lancia familien, med en overvekt på topper og liggende forgassere....
3 aktive gutter har man også produsert de siste 4 år - samt beholdt kone og restaurant, så motorbyggingen går litt i rykk og napp må nok sies.
Her er litt av galskapen - har vel nok prosjekter til pansjonsalder tenker jeg.
For tiden skal en Ritmo Abarth corsamotor settes sammen etter havari av clutch og trykkplate rev av et øre på blokka.
samt en 127 903cc motor som bør finpusses litt tiltenkt min lille røde bybil
Har skaffet til veie eksosmanifold fra Abarth, samt innsug, DMTR og et 66 mm stempelsett.
Skal forsøke å legge inn litt oppdateringer innimellom, men dette var alt for nå.
Godt nyttår til alle forresten!
Remi
Mange av dere har veldig fine garasjetråder, så jeg får våge meg utpå selv også.
Har gjennom et tiår pådratt meg en masse deler fra Fiat/Lancia familien, med en overvekt på topper og liggende forgassere....
3 aktive gutter har man også produsert de siste 4 år - samt beholdt kone og restaurant, så motorbyggingen går litt i rykk og napp må nok sies.
Her er litt av galskapen - har vel nok prosjekter til pansjonsalder tenker jeg.
For tiden skal en Ritmo Abarth corsamotor settes sammen etter havari av clutch og trykkplate rev av et øre på blokka.
samt en 127 903cc motor som bør finpusses litt tiltenkt min lille røde bybil
Har skaffet til veie eksosmanifold fra Abarth, samt innsug, DMTR og et 66 mm stempelsett.
Skal forsøke å legge inn litt oppdateringer innimellom, men dette var alt for nå.
Godt nyttår til alle forresten!
Remi
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Da har jeg fått litt kosetid i garasjen igjen. En FIRE punto 75 topp.
Har bare rørt en av disse før, og det ble ett greitt resultat da. Denne toppen er noe mere gjennomarbeidet, og håper at det vil merkes.
Innsugsporten ferdig - siste vask og finpuss igjen. Porten var 26b * 28.5h - nå ca 26.5 * 29 - dvs bare pusset litt. Området rundt styringen og veggene rett før ventilsetet er derimot utvidet ganske kraftig.
Manifoldet var noe mindre enn toppen - den ble utvidet med ca 2 mm i diameter og matcher nå toppen
Innsugsventiler med et ganske bredt 30`bånd over kontaktflate
Utvidet forbrenningskammer rundt innsugventilen - faktisk endel materiale som forsvant her
Innsugsport....
903 støtstangstyringer skal inn - men har pådratt seg en "skulder" som gjør at den blir montert for høyt - den må da dreies ned i overkant for at ikke retainer skal treffe ventilpakning på maks kamløft.
Dette gjør den alltid hjelpsomme Kristian Karlsen kjapt en ettermiddag i nær framtid.......
Kommer mere bilder.
[/img]
Har bare rørt en av disse før, og det ble ett greitt resultat da. Denne toppen er noe mere gjennomarbeidet, og håper at det vil merkes.
Innsugsporten ferdig - siste vask og finpuss igjen. Porten var 26b * 28.5h - nå ca 26.5 * 29 - dvs bare pusset litt. Området rundt styringen og veggene rett før ventilsetet er derimot utvidet ganske kraftig.
Manifoldet var noe mindre enn toppen - den ble utvidet med ca 2 mm i diameter og matcher nå toppen
Innsugsventiler med et ganske bredt 30`bånd over kontaktflate
Utvidet forbrenningskammer rundt innsugventilen - faktisk endel materiale som forsvant her
Innsugsport....
903 støtstangstyringer skal inn - men har pådratt seg en "skulder" som gjør at den blir montert for høyt - den må da dreies ned i overkant for at ikke retainer skal treffe ventilpakning på maks kamløft.
Dette gjør den alltid hjelpsomme Kristian Karlsen kjapt en ettermiddag i nær framtid.......
Kommer mere bilder.
[/img]
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
FIRE prosessen fortsetter.....
Her en ferdig innsugsport....
Her `verktøy`for å hone opp borringer til ventilstyringer.
Fikk post fra Sirkuset her om dagen - presis som bestilt.
Styringen er kortet inn både i overkant for klaring til retainer ved evt fremtidig bytte av kamaksel, og i nedkant for at den skal stikke mindre ned i innsugskanalen - taket er nemlig nå nesten 3 mm høyere rundt styringen.
Styringene var ellers 0.05 oversize oppdaget jeg etter å ha forsøkt å presse inn en...... dvs at styringen settes i en drill og slipes ned 0.05 mm med sandpapir - ca 15 min pr stk med kontrollmålinger. Jaja:-)
Ellers er forbrenningskamrene åpnet opp så mye som mulig i forhold til toppakning rundt innsugsventil..... ventilen ligger forskrekkelig nærme veggen orginalt, så noe forbedring håpes på
Slik ser ventilsetet ut orginalt - et rent 45 graders skjær
Etter sliping av seter ser det slik ut......30` kutt på toppen ut i aluminiumen, så 45` kontaktflate, og sp en liten 75`på innsiden av ventilsetet nærmest ventilen. Nesten ferdig her.....
Modifisert vs std:
Målsetningen er å underlette for luftstrømmen fra innsugskanalen forbi ventil og ventilsetet og videre inn i forbrenningskammeret. Tiden vil vise:-)
Ferdig port og ventilsete. Styringene viste seg også å være skikkelig trange, så MYE honing måtte til.
Her er standard ventilfjær og skål på FIRE, og denne komboen er kjent for å gi flyt på litt turtall.
Tenkte å stramme opp fjærene noe ved å shimse fjærskåla ved hjelp av disse fra Fiat TC.....
Slik.......
Men ikke det. Std kam løfter 9.4 mm minus klaring - fjærene har 1.00 mm mellom bindingene ved 9.4 mm løft = ingen spillerom her heller.
Det betyr nye fjærer og retainere.......
Takk og bukk til Gasolin som skaffer slikt ekspress.
Har ellers demontert en gammel god 128 1290 lågmilare med hjelp av storegutt Alvind - viste seg å være perfekt stand - så den skal bygges opp igjen. Her demonteres bunnpanne:-) MB 230 SL blokk skimtes i bakgrunnen.
Her en ferdig innsugsport....
Her `verktøy`for å hone opp borringer til ventilstyringer.
Fikk post fra Sirkuset her om dagen - presis som bestilt.
Styringen er kortet inn både i overkant for klaring til retainer ved evt fremtidig bytte av kamaksel, og i nedkant for at den skal stikke mindre ned i innsugskanalen - taket er nemlig nå nesten 3 mm høyere rundt styringen.
Styringene var ellers 0.05 oversize oppdaget jeg etter å ha forsøkt å presse inn en...... dvs at styringen settes i en drill og slipes ned 0.05 mm med sandpapir - ca 15 min pr stk med kontrollmålinger. Jaja:-)
Ellers er forbrenningskamrene åpnet opp så mye som mulig i forhold til toppakning rundt innsugsventil..... ventilen ligger forskrekkelig nærme veggen orginalt, så noe forbedring håpes på
Slik ser ventilsetet ut orginalt - et rent 45 graders skjær
Etter sliping av seter ser det slik ut......30` kutt på toppen ut i aluminiumen, så 45` kontaktflate, og sp en liten 75`på innsiden av ventilsetet nærmest ventilen. Nesten ferdig her.....
Modifisert vs std:
Målsetningen er å underlette for luftstrømmen fra innsugskanalen forbi ventil og ventilsetet og videre inn i forbrenningskammeret. Tiden vil vise:-)
Ferdig port og ventilsete. Styringene viste seg også å være skikkelig trange, så MYE honing måtte til.
Her er standard ventilfjær og skål på FIRE, og denne komboen er kjent for å gi flyt på litt turtall.
Tenkte å stramme opp fjærene noe ved å shimse fjærskåla ved hjelp av disse fra Fiat TC.....
Slik.......
Men ikke det. Std kam løfter 9.4 mm minus klaring - fjærene har 1.00 mm mellom bindingene ved 9.4 mm løft = ingen spillerom her heller.
Det betyr nye fjærer og retainere.......
Takk og bukk til Gasolin som skaffer slikt ekspress.
Har ellers demontert en gammel god 128 1290 lågmilare med hjelp av storegutt Alvind - viste seg å være perfekt stand - så den skal bygges opp igjen. Her demonteres bunnpanne:-) MB 230 SL blokk skimtes i bakgrunnen.
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
- Scuderia Toten
- Reservognchauffeur
- Posts: 230
- Joined: 23 Jul 2007 09:24
- Contact:
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Har fått jobb og sommerfri en knapp uke - så finværet nytes fra garasjen....
Har noen 8V Integrale og Thema Turbotopper som venter på bedre tider. Det "fine" med disse toppene er at de er så dårlig på finish at de er lette å forbedre, og at effektøkningen er svært merkbar.
Så Lanciafantaster med illusjonen om at de har forfinede, blueprintede Fiatmotorer med tightere klaringer etc i sine biler - vennligst se en annen vei:-) Spesielt senere generasjonen topper tilpasset blokker med balanseaksler (kun to oljekanaler opp til kamlagrene - dvs andre kamhus) er ille - Les Integrale og sen Thema Turbo.....
Kanten ved ventilsetet kan være at har med utslippsregler å gjøre. Man ønsker ikke at uforbrent bensinblanding skal gå fra innsugskanal og ut gjennom eksosen på øvre dødpunkt når begge ventiler er bittelitt åpen. Utvilsomt veldig effektivt, men robber også flow for resten av ventilens løft - mye..... Bl.a har Alfa 8V TS samme "løsningen. Den slurvete finishen tror jeg har med større automatisering på fabrikkene. På tidlige 124 topper ser man helt klart at menneskehender har vært å slipt litt på overganger etc - de toppene er vakre. Tror neppe at det var tilfellet sent 80 beg av 90 tallet........ Det positive er jo da at disse toppene har mye lavthengende frukt om man vil ha mere futt i motoren;-)
Rough kantete støpefinish i kanalen, mismatch mellom sete og kanal, ventilsetet ligger 2 mm innsunket i forbrenningskammeret, og veggen på forbrenningskammeret ligger veldig nær innsugsventilen.....og ikke minst fine aluminiumsflak som står opp rundt styringen
Orginalt = ABSOLUTT VÆRST i 8V twincam klassen......
Litt polish senere
Forbrenningskammeret åpnes opp rundt innsugsventil
Fjerner så litt materiale fra veggen nær ventilen (her kan man faktisk åpne opp litt mere enn på FIRE motorer.......
Blir litt pæreformet....
Etter litt porting og polering begynner toppene å ta form - skal gjøre klar en topp til i løpet av dagene. Neste steg er inn med kortere bronsjestyringer og ventil og ventilsetearbeid - før siste vask og plansliping. Håper å ha alt klart i løpet av august.
Har noen 8V Integrale og Thema Turbotopper som venter på bedre tider. Det "fine" med disse toppene er at de er så dårlig på finish at de er lette å forbedre, og at effektøkningen er svært merkbar.
Så Lanciafantaster med illusjonen om at de har forfinede, blueprintede Fiatmotorer med tightere klaringer etc i sine biler - vennligst se en annen vei:-) Spesielt senere generasjonen topper tilpasset blokker med balanseaksler (kun to oljekanaler opp til kamlagrene - dvs andre kamhus) er ille - Les Integrale og sen Thema Turbo.....
Kanten ved ventilsetet kan være at har med utslippsregler å gjøre. Man ønsker ikke at uforbrent bensinblanding skal gå fra innsugskanal og ut gjennom eksosen på øvre dødpunkt når begge ventiler er bittelitt åpen. Utvilsomt veldig effektivt, men robber også flow for resten av ventilens løft - mye..... Bl.a har Alfa 8V TS samme "løsningen. Den slurvete finishen tror jeg har med større automatisering på fabrikkene. På tidlige 124 topper ser man helt klart at menneskehender har vært å slipt litt på overganger etc - de toppene er vakre. Tror neppe at det var tilfellet sent 80 beg av 90 tallet........ Det positive er jo da at disse toppene har mye lavthengende frukt om man vil ha mere futt i motoren;-)
Rough kantete støpefinish i kanalen, mismatch mellom sete og kanal, ventilsetet ligger 2 mm innsunket i forbrenningskammeret, og veggen på forbrenningskammeret ligger veldig nær innsugsventilen.....og ikke minst fine aluminiumsflak som står opp rundt styringen
Orginalt = ABSOLUTT VÆRST i 8V twincam klassen......
Litt polish senere
Forbrenningskammeret åpnes opp rundt innsugsventil
Fjerner så litt materiale fra veggen nær ventilen (her kan man faktisk åpne opp litt mere enn på FIRE motorer.......
Blir litt pæreformet....
Etter litt porting og polering begynner toppene å ta form - skal gjøre klar en topp til i løpet av dagene. Neste steg er inn med kortere bronsjestyringer og ventil og ventilsetearbeid - før siste vask og plansliping. Håper å ha alt klart i løpet av august.
Last edited by Abarthnorway on 18 Jul 2013 01:04, edited 2 times in total.
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
3. turbotopp ferdig preppet. Om noen er interessert er vel heller tvilsomt..... så lenge det ikke er bolt on aftermarketdeler har ting ingen verdi.... øøøøh
Punto 75 topp har nå lappede og tette ventiler - skal inn til 0.8 planing.
Planlegger ellers en budsjett og snill 128 motor med doble liggende (Ritmo Abarth Solex såklart...) og et innhandlet 4-2-1 Supersprint eksosmanifold.
Fikk nylig en 128 Sport Coupe motor med lav kmstand og den var meget bra - trodde jeg - inntil jeg honet sylinderne og det åpenbarte seg litt gravrust der - ahhhh.
Heldigvis finnes det en Ritmo 70 på plass og denne var av varianten 1299 med 9.5 komp og 86.4 stempler(128 86mm). Tok av toppen med motor i bil, men stemplene satt selvfølgelig bom fast etter 10-15 år så motor måtte ut.....
På toppen av det hadde gearkassen låst seg - og jeg kuttet idiotisk nok clutchwire for å ta ut motoren.....Kunne jo jekket bilen vekk, men den sto utenfor på gresset med fronten mot veggen, og jekking på det underlaget utgikk..... dvs litt kinkig posisjon å løfte ut motor.
Fikk så ikke tatt manifoldet fra eksosen grunnet fastrustede skruer, og eksosen ville ikke ut grunnet manifoldet. En motorvarmerboks var sentralt plassert i motorrommet med skruer som heller ikke ville ut. Aldri har jeg tatt ut en motor med såkalte tripoid aksler heller så det var et sant knot må sies.... Fra og med nå fjernes også batterikassen på alle Ritmoer jeg kommer i nærheten av - den har bare en funksjon nemlig å være i veien.
Så vel for meg en times kjapp jobb - ble en en gedigen smule mere enn det:-) Etter ufattelig mye mekk kom motoren ut, og stemplene satt selvfølgelig bein fast likefullt.
Brukte vel et par timer før stemplene endelig var ute......Takk til Cristian Haugseter for telefonsupport - og den treffende kommentaren: "Høres ut som vanlig skruing det der....."
128 Blokk og Ritmo overdim stempler inn for borring
Veivparti for balansering - ingen slitasje der
Fikset litt på oljekanaler samt polert
En liten bulk i vannkanalen i blokka bekymrer meg - ligger veldig nær stålringen i pakningen...... Vet ikke helt om det er kritisk eller ikke. Blir nok ikke mere enn 9,5:1 i komp. Får se:-)
Punto 75 topp har nå lappede og tette ventiler - skal inn til 0.8 planing.
Planlegger ellers en budsjett og snill 128 motor med doble liggende (Ritmo Abarth Solex såklart...) og et innhandlet 4-2-1 Supersprint eksosmanifold.
Fikk nylig en 128 Sport Coupe motor med lav kmstand og den var meget bra - trodde jeg - inntil jeg honet sylinderne og det åpenbarte seg litt gravrust der - ahhhh.
Heldigvis finnes det en Ritmo 70 på plass og denne var av varianten 1299 med 9.5 komp og 86.4 stempler(128 86mm). Tok av toppen med motor i bil, men stemplene satt selvfølgelig bom fast etter 10-15 år så motor måtte ut.....
På toppen av det hadde gearkassen låst seg - og jeg kuttet idiotisk nok clutchwire for å ta ut motoren.....Kunne jo jekket bilen vekk, men den sto utenfor på gresset med fronten mot veggen, og jekking på det underlaget utgikk..... dvs litt kinkig posisjon å løfte ut motor.
Fikk så ikke tatt manifoldet fra eksosen grunnet fastrustede skruer, og eksosen ville ikke ut grunnet manifoldet. En motorvarmerboks var sentralt plassert i motorrommet med skruer som heller ikke ville ut. Aldri har jeg tatt ut en motor med såkalte tripoid aksler heller så det var et sant knot må sies.... Fra og med nå fjernes også batterikassen på alle Ritmoer jeg kommer i nærheten av - den har bare en funksjon nemlig å være i veien.
Så vel for meg en times kjapp jobb - ble en en gedigen smule mere enn det:-) Etter ufattelig mye mekk kom motoren ut, og stemplene satt selvfølgelig bein fast likefullt.
Brukte vel et par timer før stemplene endelig var ute......Takk til Cristian Haugseter for telefonsupport - og den treffende kommentaren: "Høres ut som vanlig skruing det der....."
128 Blokk og Ritmo overdim stempler inn for borring
Veivparti for balansering - ingen slitasje der
Fikset litt på oljekanaler samt polert
En liten bulk i vannkanalen i blokka bekymrer meg - ligger veldig nær stålringen i pakningen...... Vet ikke helt om det er kritisk eller ikke. Blir nok ikke mere enn 9,5:1 i komp. Får se:-)
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Abarthnorway wrote:Noen som vet om hvor man kjøper egnet verktøy for innvendig redusering av ventilseter?
Kjenner at det må være en fornuftig investering istedet for å ta enda en regning fra et motorverksted.....
128 toppen skal nemlig åpnes opp;-)
Remi
Gasolin.
.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Nå er det vel endelig på tide å starte min egne corsasatsning - helt på egenhånd;-)
Har enda min første Ritmo Abarth innkjøpt i 97, den levde et hardt liv, og rusten ble etterhvert fremtredende, så etter noen års lagring bestemte jeg meg for å helrestaurere den - absolutt alt. Karosseriet ble strippet 100% og levert til en italofil skjeggete kar i indre østfold i 2005. Han hadde visstnok spesiale karosseri og gode kontakter innen lakk. En stabel med 10-lapper senere kom karosseriet tilbake - og bilen ble bygget opp igjen med et kvasst understell, halvbur, selvtunet motor og helt skinninteriør. Litt for kvasst for landeveiskjøring egentlig. Karosseriet derimot begynte å vise tegn til dårlig grunnarbeid etter et par måneder, og jeg gikk dritt lei hele møkkabilen. Når resultatet ikke gjenspeiler energien som legges inn går jeg lei!
Bilen er fra dag 1 lagret tørt, og her er resultatet 8 år senere:
Jeg lover - den har alltid blitt vasket med Head and Shoulders
Rak i plåten???
Rak i plåten2?
Eldstemann går til verket med liv og lyst......
Ja grunnet dette med mere, får min første Ritmokjærlighet aldri mere se norsk landevei under hjulene. Var nok heller ikke meningen. Som corsavogn burde dette være svært akseptabel finish, og skli rett inn i det gode selskap.
Skal etter beste evne forsøke å holde meg på matta og bruke deler jeg allerede har, og ikke endre mere enn nødvendig. Krysser fingrene for at tiden strekker til!
Fortsettelse følger, og hyggeligere bilder får man håpe:-)
Har enda min første Ritmo Abarth innkjøpt i 97, den levde et hardt liv, og rusten ble etterhvert fremtredende, så etter noen års lagring bestemte jeg meg for å helrestaurere den - absolutt alt. Karosseriet ble strippet 100% og levert til en italofil skjeggete kar i indre østfold i 2005. Han hadde visstnok spesiale karosseri og gode kontakter innen lakk. En stabel med 10-lapper senere kom karosseriet tilbake - og bilen ble bygget opp igjen med et kvasst understell, halvbur, selvtunet motor og helt skinninteriør. Litt for kvasst for landeveiskjøring egentlig. Karosseriet derimot begynte å vise tegn til dårlig grunnarbeid etter et par måneder, og jeg gikk dritt lei hele møkkabilen. Når resultatet ikke gjenspeiler energien som legges inn går jeg lei!
Bilen er fra dag 1 lagret tørt, og her er resultatet 8 år senere:
Jeg lover - den har alltid blitt vasket med Head and Shoulders
Rak i plåten???
Rak i plåten2?
Eldstemann går til verket med liv og lyst......
Ja grunnet dette med mere, får min første Ritmokjærlighet aldri mere se norsk landevei under hjulene. Var nok heller ikke meningen. Som corsavogn burde dette være svært akseptabel finish, og skli rett inn i det gode selskap.
Skal etter beste evne forsøke å holde meg på matta og bruke deler jeg allerede har, og ikke endre mere enn nødvendig. Krysser fingrene for at tiden strekker til!
Fortsettelse følger, og hyggeligere bilder får man håpe:-)
-
- Formann
- Posts: 2500
- Joined: 12 Oct 2005 22:37
- Location: Posh grunn
- Contact:
Godt å se du er i gang Remi !
Man kan visst ikke stole på alle Italofile med skjegg
Martini Gasolini
Man kan visst ikke stole på alle Italofile med skjegg
Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!
Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995
Forza Italia!!!