En liten tur til Retromobile

Ting som egentlig ikke er relevant, men som du gjerne vil få lagt av deg (vanlig drittkasting = her, men vis folkeskikk)

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

En liten tur til Retromobile

#1 Post by Reidar » 16 Feb 2013 11:54

Jeg var en tur på Retromobile i Paris Onsdag og Torsdag sist uke. Mye fint å se selv om skjitbilfaktoren var i laveste laget. Jeg så flere Bugattier første timen der enn jeg hadde sett til da i livet. Det blir litt som safari i Afrika...

Men for all del en spennende opplevelse!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I helgen ble shoppingen langs Champs-Élysées med kjæresten innimellom avløst av en tur innom utstillingslokalene til Renault, Citroen og Maserati:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En fin liten tur. Bare en liten advarsel. Pariserne foretrekker sjømaten sin rå. Jeg har betalt dyrt for det siste uken...
Last edited by Reidar on 16 Feb 2013 19:53, edited 2 times in total.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#2 Post by gopp » 16 Feb 2013 12:37

Takk for fine bilder!

Som du vet var jeg også der, men på fredag og lørdag. Mange mennesker på lørdagen, og litt vrient å få tatt gode bilder. Kameraet var dessuten hjemme, og med en iPhone blir ikke bildene så bra som dine.

Jeg synes det er mye snop der, og selv om veldig mange biler er svært langt utenfor mine budsjett er det likevel endel som er aktuelt for oss dødelige. Så du "propell-bilene"? Makan til galskap :roll:

Vi møtte også noe interessante mennesker der nede. Min venn Marc Sonnery hadde bokslipp på messa, så vi fikk tatt en øl med ham før han dro til Milano. Han skriver også regelmessig i Classic and Sportscar, og har en artig artikken i mars nummeret om en OSCA. Adofo Orsi Jr. kom forbi, så da fikk vi hilst på ham også. Ellers hadde jeg avtale med Andrew Brodie, mest kjent i Citroën-kretser. Artig kar det også, og han er vel nærmere 70 nå. Han fikk nylig sin første fartsbot og ble nødt for å gå på kurs for å lære å te seg i trafikken :lol: Kanskje ikke rart, for han hadde trodd det var noe galt med hans Xantia V6 som lagde rare lyder på en svingete vei. Det viste seg at ABS slo inn i forkant av hver sving - på tørt føre.

Fin tur var det, og vi holdt oss til rødt kjøtt, supper og slikt. Slapp magetrøbbel, annet enn at den la på seg 1,5 kg. på tre dager.

Det ble litt dyrt å vente i to timer inne i flyet på Charles de Gaulle i påvente av avvising. En ebay auksjon med et skambud på en fransk karamell endte opp med at jeg måtte bestille frankt fra Long Beach. Kjedsomhet kan fort bli dyrt.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#3 Post by Reidar » 16 Feb 2013 17:21

Onsdag og Torsdag var nok bedre egnet til fotografering ja selv om det ble folksomt nok da også. Men jeg skulle nok tatt med et mer avansert kamera. Et moderne kompaktkamera er bedre enn iphone men lysforholdene var krevende.

Propellbiler er tøft!

Image

Image

En slik tur blir selvsagt ennå bedre av å dyrke nye og gamle bekjentskaper men det kommer nok på sikt.
Når 70åringer plages med ABS på tørr asfalt må en vel kunne trekke ut en skikring eller noe :twisted:

Fransk karamell? Vil du lette på sløret?

En av hovedgrunnene til at jeg tok turen var at jeg pådro meg et sett gamle stålfelger i Commana like ved Brest i Bretagne. Det ble bare latterlig dyrt å sende de. Når en da har penger utestående hos KLM og Retromobile står for døren kan det fort skje saker og ting...

Image

Image

Jeg fikk ikke sett Commana i dagslys men de hadde ihvertfal morsomme veier. Jeg hadde gledet meg til å prøve Twingo men så ble det Folkevogn UP! i stedet. Den gjenomgikk nærmest en metomorfose de knappe 60milene nedover. Utrolig hva 6timer med fullgass kan gjøre med en dau- og knapt innkjørt motor :wink:
Apropos UP; Ble pikket diskre på skulderen på veien vestover men de lot meg slippe med å komme meg på plass i høgre felt og ta det litt med ro. De fungerer nærmest som sauehunder. Litt værre er det å skli unna fotoboksene. På vei østover igjen ble det plutselig lyst og trivelig i bilen og allerede igår fikk jeg brev i posten. Effektivt.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#4 Post by martini gasolini » 17 Feb 2013 23:58

Takk for fine bilder !
Var en tur der nede i fjor,mye å se på men lite matnyttig.
Men det er fristende å ta en tur igjen.
Ser du fikk deg en tur innom Citroen også,det er ett deilig bygg det!

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#5 Post by gopp » 18 Feb 2013 00:46

Jeg fikk også med meg det berømte bygget i gata jeg ikke klarer å skrive navnet på.

Men også Toyota ble besøkt. De har noen søte karameller der inne.

Image

Image

Image

Image

Image

René lurer på om den kun er designet for kortvokste japanere
Image

Som dere ser hadde menn baller den gangen. Vi snakker Peugeot med gassturbin i over 300 km/t i -56, og det i åpen bil.

Image

Var innom standen litt lengre ned i gata også
Image

Bernard hadde parkert Khamsin #016 for vinteren. Så denne sist sommer, og den er temmelig fin. Samme farge på interiøret som min, men ikke helt korrekt restaurert innvending.
Image

Oppdaget noe nytt på messa. Trodde alle Facel Vega var ekstremt dyre og hadde US båtmotor, men de lagde Facel III med Volvo B18.
Image

Image

Image

Baby-Facel 8) Dette må sjekkes nærmere...
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Post Reply