Martini Gasolini garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#496 Post by martini gasolini » 08 Feb 2013 00:29

For å vise at jeg har riktig antall påkrevde garasjetimer pr måned,slenger jeg ut noen bilder igjen.

PastaLasj var innom i dag!
Han var dum nok til å gå i arbeidsklær,så det var bare å få satt han i gang.
Vi har jo en felles greie,vi trenger begge hardere ventilfjører til disse moderne 500 toppene vi har kjøpt oss.
Flyt på rundt 6000 tørn blir det ikke hk av.
Derfor så dreide Lars en dor slik at vi fikk se at det gikk an å maskinere retainerne litt,slik at litt hardere fjærer fra Honda crf 450 kunne brukes.
Denne er 3 tiere trangere eller så,så setet må tas ned.
Det gikk helt greit,så da er det bare å dreie ned 32 retainere...

Image

For de av dere som ikke enda er lei av prosjekt giroverføring,er jeg redd jeg må skuffe dere,ble ferdig i kveld.
Reverssperre ble ferdig etter endel mekk,fungerer nå utmerket.


Image

Image

Image

Så nå kan jeg løfte opp sperra slik som det er orginalt,slipper forhåpentligviså sneie innom revers i kampens hete :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#497 Post by larsvegas » 08 Feb 2013 00:36

suveren jobb a gitt!
ikke rart du er forman!
ix-uno-nove

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#498 Post by martini gasolini » 15 Feb 2013 01:27

Tja,slowmo her dessverre.
Dreide meg ei girkule i dag,så nå er det kapitelet endelig.
Har snust og sust noen timer i dag på pedalboksen jeg må bygge.
Den blir forholdsvis tidkrevende:)

Image

Martini Bremsolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#499 Post by Spit73 » 15 Feb 2013 16:24

Mye dreiing, fresing, skjæring og sveising til å være Lego du driver med.
Men fint blir det. :lol:
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#500 Post by martini gasolini » 20 Feb 2013 00:07

Jezz,bare synd at legoen ikke er beregnet til min bil :wink:

Kommet godt i gang på pedalboksen nu.

Ved hjelp av a112,høyrerattet Seicento,litt rusk fra jobb osv skal dette bli en staslig pedalboks.

Image

Seicento med høreratt har en rekke fine ledd og aksler osv,da den har ratt på høyre side,men bremsepumpe og clutch på venstre som orginalt.
Bremsepedalen sitter på en aksel med splines,meget kjekt å bruke videre.

Skal ha 6:1 utveksling og kjøre separate pumper til for/bak kurs,samt bygge om til hyd clutch.
6:1 skal funke bra på single pumper uten forsterker.
Dette oppsettet har jeg knabba fra OBP pedalbokser.
Prøver først med 0,625" foran,0,7" bak og 0,75 på clutch.
Senket pedalinnfestning,lagde nye foringer og støtter,måtte dreie en dor for å få alt til å stemme.

Image

Greia er da tilslutt at alle tre pumpene skal peke mot meg i bilen.

Image

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#501 Post by martini gasolini » 21 Feb 2013 01:27

Ble noen timer i dag igjen,det er gøy å knekke den ergerlig vinter`n i varm garasje.
Dreie,banke,frese,sveise osv,men ting tar form.
Fått litt sveisehjelp fra selveste bror,det hender faktisk han er innom garasjen sin en tur.
Han har forresten en Multiplatopp med 8 bøyde eksosventiler,godt strammehjulene på disse er av skikkelig kvalitet.

Image

Slik omtrent,brems til venstre,clutch til høyre,jada Spit før du blir morsom,det er pumpene det er snakk om :wink:

Image

Martini Bremsolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#502 Post by Spit73 » 21 Feb 2013 12:25

Godt nattarbeid, Flinkolini. Kult det siste bidet, særlig når man skroller det opp og ned.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#503 Post by martini gasolini » 28 Feb 2013 01:32

Litt til har blitt gjort med hr pedalboks,har igrunn fått endel tid i garasjen i det siste,men har sporet av i minst 5 retninger som vanlig.
Boksen er nå så godt som klar,må slipe og stelle til så det ser greit ut.
Har igjen litt på pedaljustering,lager boksen slik dette kan justeres.
Ting kan føles riktig når man sitter med vernesko og raggsokker,kan bli noe anderledes med kjøresko osv.
Utvekslingen ble 5,8:1,prøver det først.
Om ikke det funker kan jeg sveise selve pedalplata noe lenger ned for å endre forholdet.

Spyshot i mørket,venter til den er slipet og lakkert for bedre bilder.
Sveising er fremdeles ikke min sterkeste side :D

Image

Noen som har brukt disse bremselysbryterne på trykk?

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

#504 Post by trs1750 » 28 Feb 2013 19:48

Heisann

Hadde slike bremselysbrytere på trykk i folkevogna og det funker fett det.

Ser jo riktig så bra ut så dette Martini Bremsolini

Thomas

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#505 Post by Jens » 28 Feb 2013 21:34

martini gasolini wrote:
Noen som har brukt disse bremselysbryterne på trykk?

Martini Gasolini
De er ikke bra i racing, de stjeler pedalveg.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#506 Post by martini gasolini » 02 Mar 2013 23:13

Se det,to kloke hoder med to forskjellige svar,da blir jeg i tvil som vanlig:)

Snill mann fra burgerland sendte meg dette:

Image

Ferrea S 10085 ventilfjærer.
Disse skal jeg bruke på 850 og nye 500 toppen som på sikt skal inn i 666.
Opprinnelig for Honda crf 450,men skal med litt tweaks passe på Fiat.
Vegar og Lars skal også prøve den reiseruta.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#507 Post by vegar » 02 Mar 2013 23:20

Najs :D

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#508 Post by Sir Haggis » 04 Mar 2013 00:09

Ah! Får sette i gang å dreie en kveld, da :)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#509 Post by martini gasolini » 04 Mar 2013 00:31

Grunnet en noe fuktig 40 årsfeiring har denne helgen vært lite produktiv.
Fikk ett par timer i dag,laget meg en dimpler.
Skal ett par tre steder på 666 lage fester som må tåle litt.
Istedet for å bare borre ett hull og sette på ei stor skive lager jeg en forsterkning med innebygget bolt.

IziPizi å lage,tar max 10 min.
Kan festes i stikka eller holdes igjen med en fastnøkkel.


Image

Image

Image

Image

Image

Så da er det bare å neste bolten til plata og deretter punkte hele greia på baksiden,isted for gjennomgang.
Enkelt og lurt!
Om man lager en liten knekk eller to på festeplaten blir det enda sterkere.
Finnes mer kompliserte utgaver enn denne med positiv/negativ form som skrus sammen,men dette holdt for oppgaven.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#510 Post by martini gasolini » 04 Mar 2013 00:37

Hupp!
Noen som har lånt denne?

Image

PastaLasj skal veie inn noen råder,men jeg kan ikke finne den fantastiske veiemaskinen min.
Vekta vet jeg hvor er.
Det meste av mitt liv er i pappesker,men har endevendt de fleste.

Den ligger nok her ett sted,men bare undrer på om jeg kan lånt den bort en gang..

Martini Leitolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Post Reply