Karlsen`s sirkustelt

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#226 Post by Abarthnorway » 15 Jan 2013 01:23

Hihi - kjenner igjen det der !

Fjollete trangt - men riktig lekkert ble det!!

Gratulerer!!!

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#227 Post by sirkus karlsen » 15 Jan 2013 22:28

Fikk i dag på plass, og dratt til, siste bolt som fester gearbox til motorblokk.
Tok ca 50 minutter :shock: så det er trangt ja
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#228 Post by sirkus karlsen » 15 Jan 2013 22:43

Liggende gassere er nok ikke noe tema, Vegas. Skulle gjerne hatt de 5-10 hestene ekstra du kan få med liggende gassere men da må bremsekraftforsterkeren flyttes og det må kuttes i skjermen. I og for seg ikke noe problem det men da kan det jo hende at EU-mannen ikke er så lett å overbevise om at , "joda bilen er orginal den". Det vil jeg prøve å unngå
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#229 Post by uno45 » 15 Jan 2013 23:18

sirkus karlsen wrote:Liggende gassere er nok ikke noe tema, Vegas. Skulle gjerne hatt de 5-10 hestene ekstra du kan få med liggende gassere men da må bremsekraftforsterkeren flyttes og det må kuttes i skjermen. I og for seg ikke noe problem det men da kan det jo hende at EU-mannen ikke er så lett å overbevise om at , "joda bilen er orginal den". Det vil jeg prøve å unngå
Nå har du vel bare slagvolum-restriksjoner i vognkortet ditt?
Syltapp.

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#230 Post by larsvegas » 15 Jan 2013 23:37

sirkus karlsen wrote:Liggende gassere er nok ikke noe tema, Vegas. Skulle gjerne hatt de 5-10 hestene ekstra du kan få med liggende gassere men da må bremsekraftforsterkeren flyttes og det må kuttes i skjermen. I og for seg ikke noe problem det men da kan det jo hende at EU-mannen ikke er så lett å overbevise om at , "joda bilen er orginal den". Det vil jeg prøve å unngå

ahh, i see!
hyggelig å slippe å kutte i karosseriet ja.
hvor mye er det snakk om da? med stående gassere går det kansje ann å lure noen mm på innsuget, der du bolter gasserne, og veeeeldig tynne pakninger. :wink:
de har jo fine scoop på biltema da, med dobbelsidig tape! :wink:
ix-uno-nove

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#231 Post by sirkus karlsen » 15 Jan 2013 23:38

Som sagt så tror jeg det er lettere for EU-mannen "å late som om" bilen er orginal når den ikke er skjært i. Tross alt så er det jo orginalt 1438ccm og nå en to liter godt å vel. Tror det er lurt å liste seg litt stilt på tå hvis du skjønner
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#232 Post by sirkus karlsen » 15 Jan 2013 23:46

Image
Image
det går jo ann å prøve seg på noe som ikke er så vulgært.
Kan hende det tilogmed blei fint
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#233 Post by larsvegas » 16 Jan 2013 00:02

nr 2 der var fin.
hvis ikke det er mye som må bygges opp så blir det nesten ikke
synlig.
trodde ikke 2 litern var så mye høyere enn 1438n.
ix-uno-nove

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#234 Post by clubMan » 17 Jan 2013 23:34

dette ser ut som om det var originalt................ :idea:
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#235 Post by sirkus karlsen » 19 Jan 2013 00:54

Liten runde i verkstedet i dag
Gammelt og morkent gummioppheng til mellomaksel er byttet ut
Image
nytt kryss på plass
Image
men det dukket opp en liten overraskelse.
Jeg har jo kortet inn mellomakselen, men tydeligvis ikke nok.
Når mellomakselen er på plass er det ingen klaring mellom utgående aksel på kasse og mellomasel.
det vil si at mellomakselen er litt for lang...
Image
Lurer på å kutte bort 10mm av akselen, der hvor spleinse er
Det partiet med spleins er 50mm. Hvis jeg da kutter bort 10mm sitter jeg igjen med 40mm. Akselen er 28mm i diameter. Sporene i spleinse er ca2mm brede og 3mm dype.
Det jeg lurer på er om dette vil svekke akselen så mye at det går til helgeroa...
Litt vrient å forklare...
kom gjerne med synpunkter
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#236 Post by Spit73 » 19 Jan 2013 11:05

Jeg vet ikke, men en tommelfingerregel ang. gjengede bolter er at man får maks. grep ved en hulldybde på 1.5. ganger boltdiameter. Håper det var forståelig.

(28x1.5=42 så du er nesten innenfor.)
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#237 Post by sirkus karlsen » 19 Jan 2013 11:36

Ja det gir jo en pekepinn om ikke annet.
Det er jo ikke så mange newtonmeter det er snakk om her.
Hvor lang vandring kan man regne med at det normalt vil være på akselen lengderetningen.
Jeg har ligget under bilen og sett på vandringen mens en kompis gynget bilen opp og ned. Da vandret akselen tilnærmet ingen ting, men hvordan blir dette ved gasspådrag. Vil akselen da bli trykket veldig fremover?
Merker at jeg er inne på noe jeg har veldig lite greie på her :wink:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#238 Post by martini gasolini » 19 Jan 2013 12:56

Ah,jakten på millimetere er jo langt mer spennende enn å ligge i skogen med ei falsk and på lua :)

Kan man dreie fex ett par mill fra innfestningsflatene på mellomakselen og kanskje bare kappe av splinesene med 5 mill?
Da fordeler man litt her og der?
Måtte liksom sett på dette.
Slisse motorfester litt,slik at motor og gir kan dyttes litt lengre frem,det var jo allerede trangt fra topplokk til Hurra Torpedovegg?

Bare synsing i blinde i den populære "vi putter en altfor stor motor inn der den ikke hører hjemme" kategorien

http://www.youtube.com/watch?v=DMi_Bu4PesA

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#239 Post by sirkus karlsen » 19 Jan 2013 16:23

Tror nok kanskje jeg kan hente 5-6mm på motorfestene. Må gjøre om på gearkasse festene også men det skal nok gå fint. Men jeg har nok ikke mer enn det å gå på fremover heller. Trangt mellom reimhjul og radiator og...
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#240 Post by Spit73 » 19 Jan 2013 17:44

Hvis du får motoren 5-6 mm. lenger frem er nok det lurt. Litt trangt mot torpedoveggen din.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Post Reply